0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    U. K.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #15 : Kasım 16, 2010, 16:24:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bayram dönüşü ilgilenen korsan olursa paylaşmaktan sevinç duyarım.
 
Hazır konu tazeyken hemen ilgilenelim mi Can Korsanım?


*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #16 : Kasım 16, 2010, 16:31:05 »
Umut korsanım konuyu belirledikten sonra 
genel olarak yıllık plan benzeri bir sunum planı ve günlük plan benzeri sorularla oluşabilecek problem çözümleme planı oluşturdum malum  eğitimcilik içimize işlemiş.
Konu dağılmadan sormak istedikleriniz varsa seve seve yanıtlarım.


*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #17 : Kasım 16, 2010, 16:33:46 »
Zaten konuyu sizin teknenizin pervane fırladı gitti konusunu incelerken Cem gür korsanın size önerisi üzerine açmıştım


*

    U. K.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #18 : Kasım 16, 2010, 16:40:04 »
vallahi durum aslında ciddi.
F6 pontonunu organize ederek marina yönetimine elektrik ve topraklama sistemini elden geçrimeleri konusunda girişimlerde bulunacağım.  bunu geçen sene yapacaktım ama unuttum.
konu ile bağlantılı bir soru-cevap da başlatmak isterim.
1 - Marina yönetimine başvurmadan önce kendim bazı ölçümler ve tespitler yapmak istiyorum.  Neler yapmam lazım? Neleri ölçmem lazım?
2 - Marina yönetimine net taleplerle gitmek lazım, bu talepler neler olmalıdır?


*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #19 : Kasım 16, 2010, 17:03:44 »
Bravo umut korsanım sorularınız çok doğru sorular.
1- Teknenizin tüm elektrik alıcılarını kapatın. (sahilden enerji almadığınız tekne iskeleye bağlı olarak durduğu anlarda ki durumunu tesbit etmek için)
2-Tüm alıcılar kapalı iken servis akülerinizden akım çekilip çekilmediğini gözlemleyin ampermetre marifeti ile
3- Aynı ölçümü marş akünüzede uygulayın.
4-Akülerinizin kutup başlarının deniz suyuyla arasında oluşturabileceği gerilimi ölçün.
5-Tekneniz ile sahildeki herhangi bir toprak noktası arasında ki (denize sarkan bir zincir yada sahil prizlerindeki toprak iletkeni arasında) gerilimi ölçün
6-tekneniz ile sorun yaratacağını düşündüğünüz diğer yakın tekneler arasında ölçüm yapın
7- Hava soğuk ancak dalarak AVO metrenin bir ucunu tutyelere değdirip diğer ucunu kıyı topraklamasına değdirerek omaj ve gerilim ölçün
8-Sahil prizinde gerilim ölçün sizin tekneniz bağlı değilken
ve eğer tanıyorsanız yakınızda bağlı diğer tekne  sahiplerine rica ederek hem tüm alıcılarını kapatmış halde hemde sahilden enerji aldıkları anda ölçümü tekrarlayın.
yukarıdaki ilk  7 madde deki söylediğim ölçümleri  8 madde de söylediğim gibi yaparak ikinci defa ölçerseniz teknik olarak sonuca ulaşmanız olası.

yukarıda saydıklarım söylediğim gibi sahilden elektrik almıyorsunuz tekne kendi DC kaynaklarıyla demirli bekliyor durumu için
Sahilden enerji aldığınızda aynı ölçümler bu sefer değişik bir biçimde yapılmalıdır.

ancak belirtmeden geçemeyeceğim sizin tutyeleriniz anod olmaya özenmiş durumda yani üzerlerinden metal yollama eğiliminde.
 Bu durum sizin teknenizde olası bir sızıntı yı düşündürüyor.


*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #20 : Kasım 16, 2010, 19:33:18 »
Şimdi bu topraklama,ve topraklama hatası konusu çetrefildir.

Galvanik izolatördeki diyotlar Can korsanın şemasındaki gibi değil antiparalel olarak bağlıdır.

Paralel olarak bir kondansatör kullanılır.

Topraklama problemi ile ilgili ölçüm yapılırken ne yaptığımızı iyi bilmemiz gerekir.Neyaptığımızı tam bilmiyorsak yapmamalıyız,can emniyeti bakımından

tahlikeli olabilir.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #21 : Kasım 16, 2010, 20:05:15 »
Erol korsanım Anti paralel derken neyi kastettiniz anlayamadım.  Ben hiç kullanılmamış kutusunda kullanım talimatı olan cihazı söktüm  inceledim ve  elektriki bağlantı şemasını çizdim. Mümkünse anti paralel dediğinizi çizimle anlatabilirmisiniz.
« Son Düzenleme: Kasım 16, 2010, 20:07:39 Gönderen: Can Deniz »
*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #22 : Kasım 16, 2010, 20:16:28 »
Tamam şu anda şema çizip gönderme olanağım yok,tarif edeyim;genellikle seri bağlanmış iki çift diyot kullanılıyor.Her iki yöndede kabaca 1.4v.

gerilim düşümüne denk gelir.

Sizin kara tarafında bu seri çiftlerden birinin anodu,diğerinin katodu bulunuyor,tabiki tekne tarafı bunun tersi,kondansatör ise bunlara paralel bağlı.

Diyot takımı 1.4 v.a kadar olan D.C galvanik akımların geçmesini önlüyor.

Kondansatör ise A.C.kaçakları şöntlüyor.

A.C.kaçaklar galvanik korozyon açısından önemli değil.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #23 : Kasım 16, 2010, 20:19:43 »
Ölçüm tehlikeli olur demişsiniz tabi ki işi bilen birinin yapması doğru olur ancak,
ben demedimki 380 volt fazlar arası yada 220 volt faz nötr arası ölçüm yapın diye. Dikkat ederseniz sahilden enerji almadan servis aküleriniz ile muhtelif noktalar arasında ölçüm yapın dedim.
Yani DC 12 volt yada DC 24 volt gerilimde ölçüm yapılacak. Kaldı ki Bu akü gruplarının beslediği sistemlerimizi teknelerimizde en olumsuz koşullarda bile kullanıyoruz. O zaman o cihazlarada dokunmamak gerekir.
Uzak  yol gemilerde, askeri gemilerde yada şehir hatları vapurlarında 110 volt DC  
gerilim kullanılıyor. İşte bu gerilim gerçekten  tehlikelidir. Hatta 220 volt Ac den bile tehlikelidir. Ama amatör denizcilerin kullandığı  teknelerde genellikle 12 volt DC vardır ve inanın  bana hiç bir tehlikesi yoktur normal koşullarda.  
Yok 12 - 24 volt akü gruplarını ölçmek bile tehlikeli diyorsanız,
bence yanlış bilgi veriyorsunuz korsanlara.
*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #24 : Kasım 16, 2010, 20:29:17 »
Şimdi bir gemi elektrikçisi olarak şunu söylemek isterim.

Günümüzde artık D.C. sistemler kullanılmıyor.

Kuvvet devrelerinde 440 V.A.C. Aydınlatmada 220 V.A.C. genellikle kullanılan sistem.

Gemilerde farklı olarak nötr noktaları topraklanmıyor,yani izole.Fazlardan birinin topraklama hatası dışında oldukça emniyetli.

Topraklama hataları ise monitor devreleriyle sürekli izlenmekte ve alarm devresine bağlıdır.

Amatörlerin bu tip ölçümleri yaparken dikkatli,ve ne yaptıklarını bilerek yapmaları konusunda sadece bir tavsiyede bulunmak istedim,amacım sizi

kırmak veya eleştirmek değildi.

Sevgiler.
*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #25 : Kasım 16, 2010, 20:30:56 »
Evet evet bahsettiğim bağlantı bu,sadece diyotlar genellikle iki adet seri bağlı olarak kullanılıyor.
*

    C. B.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #26 : Kasım 16, 2010, 20:40:51 »
Ben bu derin bilimsel tartışmaların içinde yine seviyesiz bir soru sorayım..
Şimdi malum bizim teknenin altında omurga boyunca bir salma var.
Bu salmanın kaplaması malum saç..
Bu saç boyunca 2 yanda 4'er adet tutya var.
Bu tutyalar saça 2 uçlarından ince saç parçaları ile lehimli..
Tutyaları değiştirmek için bu saçlar kesiliyor ve yeni tutyalar tekrar lehimleniyor (kaynaklanıyor mu desem).
Bu zorluk çıkaran bir işlem..
Kimi teknelerde tutyalar, vidalar ile bu ayaklara tutturulmuş. Değiştirmek gerektiğinde vidalar sökülüp takılıyor kolaylık oluyor.
Kimileri bu durumu tavsiye ederken kimileride vidalamanın elektrik akımı açısından sorun çıkaracağını söyleyerek lehimleme (kaynaklama mı acaba)işini tavsiye ediyor.
Bizim bilirkişilerin tavsiyesi acaba ne olur?

Umarım derdimi anlatabilmişimdir..Hatalı tanımlama varsa cehaletimi mazur görün fırçalamayın lütfen..
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #27 : Kasım 16, 2010, 20:42:20 »
Erol korsanım siz haklısınız. Tabiki işi bilen biri yapmalı üstelik söylediğiniz DC gerilimler insan vücudu için son derece tehlikelidir. Ancak takdir edersiniz ki 12 yada 24 volt DC gerilim sorun yaratmaz 48 volttan sonra tehlike sınırı başlar gerçi bu sınır bile insandan insana değişir. İnanın bana  lütfen bilmişlik yaptığımı düşünmeyin ama bunca yıllık çalışma hayatımda insan vücudunun direncinin kişiden kişiye değiştiğini çok gördüm. Kastettiğim ellerin ıslak yada nasırlı olması durumunda yaptığım ölçümler değildi. Henüz derisi gün görmemiş çocuklarda bile oldukça yüksek vücud direnci ölçtüm oldukça yüksek çıktı, tarlada çalışmış güneş ve doğa şartlarıyla kalınlaşmış deriler de ise tam tersi vücud direnci daha düşük çıktığı anlar oldu. Vücud daki su oranı, dokuların yağlı olması, ve hatta kan grupları farklı aynı nitelikteki kişilerde bile farklı sonuçlar çıktı.
*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #28 : Kasım 16, 2010, 20:44:07 »
Cüneyt korsan estafurullah.

Genellikle kaynak kullanılır,cıvata somun kullanılacaksa,tutyalarda o tip seçilir.Bence kaynak imkanı varsa daha iyidir.
*

    C. B.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #29 : Kasım 16, 2010, 20:47:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cüneyt korsan estafurullah.

Genellikle kaynak kullanılır,cıvata somun kullanılacaksa,tutyalarda o tip seçilir.Bence kaynak imkanı varsa daha iyidir.

Erol korsanım sağolun.. Burada salmanın bakımını yapan adamlar onuda hallediyorlar; kaynak yapıp bırakıyorlar.. O zaman eski usul devam..