0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« : Aralık 08, 2009, 09:09:29 »
Marin aküleri alırken iki özelliğine dikkat etmemiz gerekir:CCA değeri ve 20 saat kapasitesi.
1. CCA değeri
CCA, "Cold Cranking Amperage" yani soğuk hava marş amperi anlamına gelir. 0oC hava sıcaklığında akünün verebileceği max amper.
CCA değerinin motorumuzun marş motorunun ihtiyacından büyük olması lazım. Ne kadar büyük olacağı motorunuza bağlı. Motor eski ise ve zor çalışıyorsa epey marşa basmanız gerekecek demektir. Bu yüzden CCA değerinin büyük olmasında fayda var.
2. 20 saat Kapasitesi.
Yelkenli teknelerin normalde yelken seyri yapacağı ve sadece aküleri doldurmak için yaklaşık 20 saatte bir motor çalıştırıp akülerin doldurulacağı genel kabul görmüş bir kuraldır. Bu nedenle akünün 20 saatlik kapasitesi önem kazanmaktadır. Bir akünün %5  kapasitesindeki bir yüke 20 saat dayanması gerekmekte.
Örneğin 12 Volt, 90 Ah bir akümüz var ise, 0.05*90=4.5 Amperlik bir yük 20 saat uygulandığında akünün voltajının 10.5 Volttan aşağıda olmaması lazım.

Her iki yılda bir akülerimizin 20 saatlik kapasitesini test etmekte fayda var.
Bu testi yapmak için, yukarıdaki örneğe devam edersek, 4.5 Amperlik bir yük bulmamız lazım. Aküleri tam doldurduktan sonra teknemizde toplam 4.5*12=54 Watt gücünde olacak şekilde ışıkları açalım. 20 saat sonra akülerimizin voltajını ölçelim. Eğer akü voltajı 10.5 Volt'un üstündeyse akülerimiz sağlam demektir.
Dikkat etmemiz gereken bir husus var. Testin sonlarına doğru akülerimizi sık sık ölçmemiz lazım. Zira eğer aküler zayıfsa ve aküleri 10.5 Voltun çok altına inecek kadar boşaltırsak daha sonra şarj edemeyebiliriz. Aslında yapmamız gereken 10.5 V değerine kaç saatte ulaştığını bulmaktır. Akümüz eğer 10.5V değerine 16 Saatten(%80 kapasite) daha az bir zamanda ulaşıyorsa o akünün değişmesi gerekiyor.
Testten sonra hemen akülerin şarj edilmesi gerekir.
« Son Düzenleme: Aralık 08, 2009, 09:10:54 Gönderen: Orhan Barut »
*

    N. Ö.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #1 : Aralık 08, 2009, 15:33:50 »
Sayın Orhan Barut korsanım,

Rüzgar ve güneş enerjisi kullanmayı düşünüyormusunuz?


*

    O. B.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #2 : Aralık 08, 2009, 15:36:07 »
Tekneme güneş paneli almayı düşünüyorum. Ama henüz nasıl bir şey alacağıma karar veremedim.
Satıcılar ve fiyatlar konusunda bilgi veren olursa sevinirim.
« Son Düzenleme: Aralık 08, 2009, 15:41:04 Gönderen: Orhan Barut »

*

    E. S.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #3 : Aralık 08, 2009, 16:56:34 »
Orhan Korsan,
Ben eskiden beri yarı esnek panelleri tercih ediyorum.Eski teknemde solara vardı,sorun çıkarmadı,şimdiki tekneme geçen sene Almanya'da yaşayan bir arkadaşımdan rica ettim,Sunset Solar marka SM 45 modelinden iki adet ısmarladım,amper 2.55, Wp 45,fiyatı 505 euro idi.
*

    s.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #4 : Aralık 08, 2009, 20:30:31 »
Westmarine Kartal mağazasından bir adet flexi panel ve aksesuarlarını almıştım yazın. Yaklaşık 900.- TL tuttu.
Ancak tam randıman alamadan 11.09.2009 Datça fırtınasında tahrip oldu. Tamiri mümkün değil maalesef. Sigorta da ödemedi. Sigorta rezilliği konusuna yakında ilgili bölümde değineceğim. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    M. G.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #5 : Aralık 08, 2009, 21:42:40 »
Uygun yer becerebilirseniz sert panel almaya çalışın. Verimleri daha yüksek olur. Yer sorunlu ise ve bombeli ise o zaman yumuşak panele geçmek uygundur.
*

    H. Z.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #6 : Aralık 09, 2009, 11:14:20 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Örneğin 12 Volt, 90 Ah bir akümüz var ise, 0.05*90=4.5 Amperlik bir yük 20 saat uygulandığında akünün voltajının 10.5 Volttan aşağıda olmaması lazım.

Orhan abi,

 Ne kadar doğru bilmiyorum ama bana bir akünün  %50 veya 60 ını verimli kullanabililir, sonra performansı düşer şarj etmek lazım denmişti. Bu doğrumudur?


*

    O. B.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #7 : Aralık 09, 2009, 11:28:08 »
Evet doğru. Ama hesabı şöyle yapacaksın:
Aşağıdaki örnekte aküye 4.5 amper yük bağladık ve 20 saat bekledik. Yani 4.5*20=90 Amper-saat. Akümüzün kapasitesi neydi? 90 Amper-saat. Yani deneyimizde akünün %100 kapasitesini kullandık. Bunu  sadece test için yapmalıyız ve yılda bir kereden fazla tekrarlamamak gerekir.
%50 kapasite, 90 Amper-saatlik bir aküde 45 amper-saat yapar. Yani 1 amperi 45 saat, 2 amperi 22.5 saat veya 45 amperi 1 saat kullanacaksın. Sonrasında şarj etmek lazım.

Dikkat : Akülerin 20 saatlik kapasiteleri standartlarda +27 Co için verildiğinden eğer deneyimizi daha soğuk havada yaparsak daha düşük kapasite bulmamız normaldir.
« Son Düzenleme: Aralık 09, 2009, 11:32:04 Gönderen: Orhan Barut »
*

    S. K.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #8 : Aralık 09, 2009, 11:36:26 »
orhan korsanım elinize sağlık  örneği okadar  basit  ve anlaşılır vermişsinizki. teşekkürler
*

    M. E.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #9 : Aralık 09, 2009, 11:48:13 »
Erol Ağabey'in (Şar) hazırladığı bir akü ve elektrik dokümanı vardı...
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
ve Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir de Pratik Denizcilik Bilgilerinden bir videoda biraz bahsetmişti.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bunlarda da bazı pratik ölçümlerden bahsetmişti.
*

    H. Z.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #10 : Aralık 09, 2009, 11:49:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bunu  sadece test için yapmalıyız ve yılda bir kereden fazla tekrarlamamak gerekir.

Bu notu düştüğün iyi oldu Orhan abi, yoksa ben 10 günde bir bu testi yapar durur kısa zamanda aküleri bozar, sonra da kendi kendime "bak aküler bozukmuş ne güzel tespit ettim" diye sevinirdim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Diğer bir soru;  Dün bir arkadaşım akülerinin suyunun durup dururken eksildiğini en son 1 ay kadar evvel baktığında herşeyin normal olduğunu söyledi. Quick marka akıllı redresörü varmış ve şarj edince aküler toparlamış. Aküler durduk yerde su eksilttiyse sebebi ne olabilir?
*

    O. B.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #11 : Aralık 09, 2009, 11:53:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Erol Ağabey'in (Şar) hazırladığı bir akü ve elektrik dokümanı vardı...
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
ve Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


20 saatlik kapasite testi onlarda yok.
*

    O. B.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #12 : Aralık 09, 2009, 11:59:22 »
Mutlu Akü web sitesinden alıntı :

"Sorun: Akünün kullanım sırasında fazla ısınması ve çok su eksiltmesi
Muhtemel neden:  Araba yüksek voltajla şarj ediyor olabilir
Önerilen: Arabanın şarj sistemini, alternatörünü kontrol edin."
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    N. B.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #13 : Aralık 09, 2009, 12:21:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu notu düştüğün iyi oldu Orhan abi, yoksa ben 10 günde bir bu testi yapar durur kısa zamanda aküleri bozar, sonra da kendi kendime "bak aküler bozukmuş ne güzel tespit ettim" diye sevinirdim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Çok güldüm. Yaşa HakanZ
*

    H. E.

Ynt: Akülerimizi Nasıl Test Ederiz?
« Yanıtla #14 : Aralık 09, 2009, 18:34:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mutlu Akü web sitesinden alıntı :

"Sorun: Akünün kullanım sırasında fazla ısınması ve çok su eksiltmesi
Muhtemel neden:  Araba yüksek voltajla şarj ediyor olabilir
Önerilen: Arabanın şarj sistemini, alternatörünü kontrol edin."
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kontrol ettikten sonra geri tekneye binicez mi?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap