Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Orhan Barut - Aralık 08, 2009, 09:09:29
-
Marin aküleri alırken iki özelliğine dikkat etmemiz gerekir:CCA değeri ve 20 saat kapasitesi.
1. CCA değeri
CCA, "Cold Cranking Amperage" yani soğuk hava marş amperi anlamına gelir. 0oC hava sıcaklığında akünün verebileceği max amper.
CCA değerinin motorumuzun marş motorunun ihtiyacından büyük olması lazım. Ne kadar büyük olacağı motorunuza bağlı. Motor eski ise ve zor çalışıyorsa epey marşa basmanız gerekecek demektir. Bu yüzden CCA değerinin büyük olmasında fayda var.
2. 20 saat Kapasitesi.
Yelkenli teknelerin normalde yelken seyri yapacağı ve sadece aküleri doldurmak için yaklaşık 20 saatte bir motor çalıştırıp akülerin doldurulacağı genel kabul görmüş bir kuraldır. Bu nedenle akünün 20 saatlik kapasitesi önem kazanmaktadır. Bir akünün %5 kapasitesindeki bir yüke 20 saat dayanması gerekmekte.
Örneğin 12 Volt, 90 Ah bir akümüz var ise, 0.05*90=4.5 Amperlik bir yük 20 saat uygulandığında akünün voltajının 10.5 Volttan aşağıda olmaması lazım.
Her iki yılda bir akülerimizin 20 saatlik kapasitesini test etmekte fayda var.
Bu testi yapmak için, yukarıdaki örneğe devam edersek, 4.5 Amperlik bir yük bulmamız lazım. Aküleri tam doldurduktan sonra teknemizde toplam 4.5*12=54 Watt gücünde olacak şekilde ışıkları açalım. 20 saat sonra akülerimizin voltajını ölçelim. Eğer akü voltajı 10.5 Volt'un üstündeyse akülerimiz sağlam demektir.
Dikkat etmemiz gereken bir husus var. Testin sonlarına doğru akülerimizi sık sık ölçmemiz lazım. Zira eğer aküler zayıfsa ve aküleri 10.5 Voltun çok altına inecek kadar boşaltırsak daha sonra şarj edemeyebiliriz. Aslında yapmamız gereken 10.5 V değerine kaç saatte ulaştığını bulmaktır. Akümüz eğer 10.5V değerine 16 Saatten(%80 kapasite) daha az bir zamanda ulaşıyorsa o akünün değişmesi gerekiyor.
Testten sonra hemen akülerin şarj edilmesi gerekir.
-
Sayın Orhan Barut korsanım,
Rüzgar ve güneş enerjisi kullanmayı düşünüyormusunuz?
-
Tekneme güneş paneli almayı düşünüyorum. Ama henüz nasıl bir şey alacağıma karar veremedim.
Satıcılar ve fiyatlar konusunda bilgi veren olursa sevinirim.
-
Orhan Korsan,
Ben eskiden beri yarı esnek panelleri tercih ediyorum.Eski teknemde solara vardı,sorun çıkarmadı,şimdiki tekneme geçen sene Almanya'da yaşayan bir arkadaşımdan rica ettim,Sunset Solar marka SM 45 modelinden iki adet ısmarladım,amper 2.55, Wp 45,fiyatı 505 euro idi.
-
Westmarine Kartal mağazasından bir adet flexi panel ve aksesuarlarını almıştım yazın. Yaklaşık 900.- TL tuttu.
Ancak tam randıman alamadan 11.09.2009 Datça fırtınasında tahrip oldu. Tamiri mümkün değil maalesef. Sigorta da ödemedi. Sigorta rezilliği konusuna yakında ilgili bölümde değineceğim. :)
-
Uygun yer becerebilirseniz sert panel almaya çalışın. Verimleri daha yüksek olur. Yer sorunlu ise ve bombeli ise o zaman yumuşak panele geçmek uygundur.
-
Örneğin 12 Volt, 90 Ah bir akümüz var ise, 0.05*90=4.5 Amperlik bir yük 20 saat uygulandığında akünün voltajının 10.5 Volttan aşağıda olmaması lazım.
Orhan abi,
Ne kadar doğru bilmiyorum ama bana bir akünün %50 veya 60 ını verimli kullanabililir, sonra performansı düşer şarj etmek lazım denmişti. Bu doğrumudur?
-
Evet doğru. Ama hesabı şöyle yapacaksın:
Aşağıdaki örnekte aküye 4.5 amper yük bağladık ve 20 saat bekledik. Yani 4.5*20=90 Amper-saat. Akümüzün kapasitesi neydi? 90 Amper-saat. Yani deneyimizde akünün %100 kapasitesini kullandık. Bunu sadece test için yapmalıyız ve yılda bir kereden fazla tekrarlamamak gerekir.
%50 kapasite, 90 Amper-saatlik bir aküde 45 amper-saat yapar. Yani 1 amperi 45 saat, 2 amperi 22.5 saat veya 45 amperi 1 saat kullanacaksın. Sonrasında şarj etmek lazım.
Dikkat : Akülerin 20 saatlik kapasiteleri standartlarda +27 Co için verildiğinden eğer deneyimizi daha soğuk havada yaparsak daha düşük kapasite bulmamız normaldir.
-
orhan korsanım elinize sağlık örneği okadar basit ve anlaşılır vermişsinizki. teşekkürler
-
Erol Ağabey'in (Şar) hazırladığı bir akü ve elektrik dokümanı vardı...
http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php/topic,1958.msg19226.html#msg19226
ve http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php/topic,2086.msg20710.html#msg20710
Bir de Pratik Denizcilik Bilgilerinden bir videoda biraz bahsetmişti.
http://www.vimeo.com/3001706
Bunlarda da bazı pratik ölçümlerden bahsetmişti.
-
Bunu sadece test için yapmalıyız ve yılda bir kereden fazla tekrarlamamak gerekir.
Bu notu düştüğün iyi oldu Orhan abi, yoksa ben 10 günde bir bu testi yapar durur kısa zamanda aküleri bozar, sonra da kendi kendime "bak aküler bozukmuş ne güzel tespit ettim" diye sevinirdim :)
Diğer bir soru; Dün bir arkadaşım akülerinin suyunun durup dururken eksildiğini en son 1 ay kadar evvel baktığında herşeyin normal olduğunu söyledi. Quick marka akıllı redresörü varmış ve şarj edince aküler toparlamış. Aküler durduk yerde su eksilttiyse sebebi ne olabilir?
-
Erol Ağabey'in (Şar) hazırladığı bir akü ve elektrik dokümanı vardı...
http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php/topic,1958.msg19226.html#msg19226
ve http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php/topic,2086.msg20710.html#msg20710
20 saatlik kapasite testi onlarda yok.
-
Mutlu Akü web sitesinden alıntı :
"Sorun: Akünün kullanım sırasında fazla ısınması ve çok su eksiltmesi
Muhtemel neden: Araba yüksek voltajla şarj ediyor olabilir
Önerilen: Arabanın şarj sistemini, alternatörünü kontrol edin."
:)
-
Bu notu düştüğün iyi oldu Orhan abi, yoksa ben 10 günde bir bu testi yapar durur kısa zamanda aküleri bozar, sonra da kendi kendime "bak aküler bozukmuş ne güzel tespit ettim" diye sevinirdim :)
Çok güldüm. Yaşa HakanZ
-
Mutlu Akü web sitesinden alıntı :
"Sorun: Akünün kullanım sırasında fazla ısınması ve çok su eksiltmesi
Muhtemel neden: Araba yüksek voltajla şarj ediyor olabilir
Önerilen: Arabanın şarj sistemini, alternatörünü kontrol edin."
:)
Kontrol ettikten sonra geri tekneye binicez mi? :D
-
GEÇEN SENE DERGİLERDE AKÜLERİN KALAN ÖMRÜNÜ ÖLÇEN BİR ALETİN HABERLERİ ÇIKMIŞTI İSİM MARKA HATIRLAYAN VEYA ALIP KULLANAN BİR KORSAN VARMIDIR ARKADAŞLAR
-
Akü tetkinde iki yöntem vardır. Birincisi aküler şarjda değilken yani şarj keslidikten en az iki saat sonra voltajını ölçmek diğeri ise düşük dirençli bir cihaz ile akü üzerinden yüksek akım çekerken üzerindeki voltajı ölçmektir. İkinci metod güvenilir olmakla birlikte kısa devreye yakın akım çektiği için akü ömrünü kısaltır. Üstteki metod ise oldukça güvenilirdir. Basit bir voltmetre ile sağlam bir akü ile voltmetreyi test eder ve sonra akünüzü sürekli kontrol edebilirsiniz. Akünün tam şarjda iken 2 saat sonra okuduğunuz voltaja göre durumu hakkında yeterli bilgi sahibi olursunuz. Akım çekerek akünün durumunu tesbit etmek için kullanacağınız alet akülerinizi sürekli yıpratacaktır. Voltmetre yanlış gösterse bile sağlam bir akünün voltajını ölçerek yapacağınız işaretleme akünüzün durumu hakkında bilgi verecektir.
-
Ahmet korsan,
elektrik konusunda biraz cahilim lütfen hoşgörün, şarjı kestikten iki saat sonra yaptığımız ölçüm sonucu akünün ne durumda olduğunu nasıl anlayacağız yani mesela 12 volt 90 amper bir akünün iki saat sonraki ölçümünde sonuç kaç çıkarsa akümüz iyi kaç çıkarsa ömrü azalmış diyebiliriz?
-
Eğer akünüz marş aküsü ise ve tam şarj ettikten sonra voltaj 12,4V altına iniyorsa (deep cycle için 12,6V) akünüzün ömrü azalmış demektir. Bu değerler 21 - 23 akü sıcaklığı içindir.
-
Teknede yapılabilecek en kolay yük testi:Marşa 15 Sn.yi geçmemek şartıyla basarız.Bu sırada stop kolu çekilmeli veya stop butonuna basılmalıki motor çalışmasın.Marşa basılırken akünün voltajını ölçeriz,sağlıklı bir akünün 10.5 v.un altına düşmemesi gerekir.
-
Merhaba, aküler konusunda bende bir araştırma yapmıştım. Akülerin tip, amper ve sıcaklık ortamlarındaki davranışları ile alakalı olarak dünya kadar farklı bilgi var. Aklımda kalanlar; saplıklı bir aküde şarj sırasında 13.6V olabilen akü, şarj durdurulunca yüksüz çalışmada 12.4-12.&V da kalması gerekir. Şarj sonrası kısa sürede 10.6V'nin altına inen akünün ömrünü tamamlamış olduğu varsayılıyor ve değiştirilmesi öneriliyor. Şarj sonrası kendiliğinden 12V altına inen marş aküsünün motorunuzu çalıştırmama riski var. Servis akülerinde de 11.6V altına inen akülerin cihazlarınızı çalıştırmaması söz konusu. West Marine Kartal'da 15USD fiyat ile akü uçlarına takılabilecek bir akü ölçer satılıyordu. Bu küçük alet üzerindeki ledlerle akünün iyi-zayıf sınıflandırmasını yaparak bilgi veriyor. Ölçüm yapılacak akülere ölçüm sırasında yük vererek, akü uçlarından ölçüm yapabilirsiniz.
Bu linkten bazı anlatımlar: http://www.yachtworksbodrum.com/tr/aku.html
HÜCRE GERİLİMİ (CELL POTENTIAL, CELL VOLTAGE): Hücre voltaj değeri, hücrenin kutup başları arasındaki gerilimdir. Kurşun asit akülerde her bir hücrenin nominal voltajı 2 volttur. % 100 Şarjlı bir aküde voltaj değeri 2.10 - 2.15 ' tir. Bu gerilim hiçbir zaman 1.70 – 1.75 V’un altına düşmemelidir. Entegre akülerde tek tek hücreler ölçülemeyebilir, bu durumda hücre toplamı ölçülecektir. Nominal 12 V’ luk bir akünün şarjlı durumda kutup başları arası gerilim 12.90 – 12.60 V, deşarj olmuş bir akünün gerilimi ise 10.20 – 10.50 V olmalıdır.
-
Tam da denk gelmiş.Satmaya kıyamadığım bir arabam var.Çok az kullanıldığı için ve kendi içinde devamlı enerji harcadığı için(saat,alarm ışığı vs.)aküsü boşalıp duruyor.Aklıma geldikçe arabayı çalıştırıyorum ve bu sefer unuttum.Akü sıfırlamış,garantisi geçersiz kaldı.Takviyeyle bile çalıştıramadık.Arabalar içinde,bu tip durumlar olmasın diye enerji paneli varmıdır acaba?Hani arabanın ön konsoluna korsun takarsın çakmağa gibi...(12V / 75A).
-
Küçük birkaç hatırlatma;
1)Aküleriniz elinizden geldiğince serin (~15-23 derece) yerlerde kullanmaya ve bu bölgelerde sabitlemeye çalışın.
2)Akü'lerinizi uzun süre şarj ve uzun süre boşta bırakmayın.
3)Kuru akü tipinden ziyade jel aküleri tercih edin.
4)Akü'lere asla güvenmeyin yanınızda mutlaka takviye akü taşıyın. :)
Ve Akü satan kişi ve kurumlar ile dost olun :)
Saygılarımla
-
Tam da denk gelmiş.Satmaya kıyamadığım bir arabam var.Çok az kullanıldığı için ve kendi içinde devamlı enerji harcadığı için(saat,alarm ışığı vs.)aküsü boşalıp duruyor.Aklıma geldikçe arabayı çalıştırıyorum ve bu sefer unuttum.Akü sıfırlamış,garantisi geçersiz kaldı.Takviyeyle bile çalıştıramadık.Arabalar içinde,bu tip durumlar olmasın diye enerji paneli varmıdır acaba?Hani arabanın ön konsoluna korsun takarsın çakmağa gibi...(12V / 75A).
Serdar korsanım (12V / 75A) aracınızın akü değerleri mi?
Yoksa ön cama koymayı düşündüğünüz fleksi panelden beklediğiniz değerlermi?
Ön cama konan esnek paneller, araç uzun süre çalıştırmadan duracaksa,
ön cama konan panel güneş ışığını maksimum verimle alacak şekilde park edildiğinde,
gerçekten işe yarıyor akünün normal şarj seviyelerinde kalmasına yardımcı oluyor.
Yani aküye destek şarjı sağlıyor
12V / 75A ön cama konacak esnek panelden beklediğiniz değer ise
bu mümkün değildir bilginize.
-
Küçük birkaç hatırlatma;
1)Aküleriniz elinizden geldiğince serin (~15-23 derece) yerlerde kullanmaya ve bu bölgelerde sabitlemeye çalışın.
Ortam söylediğiniz sıcaklık değerlerine herzaman sağlayamayabilir. Nihayetinde hareketli bir ortam mevcut arabalarda ve teknelerde
2)Akü'lerinizi uzun süre şarj ve uzun süre boşta bırakmayın.
Uzun süre boşta bırakmamak doğru bir teknik,
ancak zaten gerek araçlarda gerekse gelişmiş şarj sistemi kullanan teknelerde
şarj süresini akü kendisi belirliyor.
redresör sadece karnın açmı diye soruyor akü yok tokum derse üstelemiyor.
Teklif var ısrar yok yani.
3)Kuru akü tipinden ziyade jel aküleri tercih edin.
Kuru tip akü diye bir şey yoktur bu şehir efsanesidir.
Kuru demek aksi ve artı plakalar arasında elektron akışının durması demektir.
Satıcıların kuru tip akü diye sattıkları zavazingo jel elektrolizli aküdür.
Motorsikletlerde ve özellikle teknelerde akü herzaman yerdüzlemiyle paralel durmayacağı için sülfrik asit jel kıvamında separatör aralarında görev yapıyor
motorsiklet ve ya tekne yan yattığında bal kıvamında olduğu için elektroliz olası kapak problemi nedeniyle akü dışına dökülmüyor.
4)Akü'lere asla güvenmeyin yanınızda mutlaka takviye akü taşıyın. :)
Takviye akü ne anlama geliyor anlayamadım.
Takviye aküsünü herhangi bir elektriki bağlamadan yanınızda taşıdığınızda
2. şıkta söylediğiniz uzun süre boşta bırakmayın kısmında ki yanlışa düşersiniz.
Yok takviye aküsünü sisteme bağlayacaksınız bu seferde onun adı takviye aküsü değil bağladığınız grubun kapasitesini artıran başlı başına bir akü olur.
Ve Akü satan kişi ve kurumlar ile dost olun :)
Bence uzak durun derim, bir çoğu ballandıra ballandıra sattıkları ürünün iç yapısını bilmez dahi.
Bu arada hoşgeldiniz, keyifli paylaşımlar.
Şıkladığınız bilgilere cevaben, alıntınız üzerinde kırmızı ile yazdım umarım
hoşgörürsünüz.
-
ben de motosikleti çalıştıramadım, aküsü boşalmış heralde dedim, bıraktım :)
şu yağmurlar bi dursun ne olduğuna baktırırım :D
-
Arabalar içinde,bu tip durumlar olmasın diye enerji paneli varmıdır acaba?Hani arabanın ön konsoluna korsun takarsın çakmağa gibi...(12V / 75A).
Abi böyle bişey olsa dünyada enerji sorunu diye bişey kalmaz ki petrol devri biter :) bende birtane güneş enerjili hesap makinesi vardı onun güneş panelini takayım bari
(http://www.ereyon.com.tr/ProductImages/480834/BAND1000_W_Solar_Enerji_Sistemi_Seti-1.jpg)
1000 watt lık bişey bütün çatıyı kaplıyor ve 19.000 lira gibi bir paraya çıkıyo
-
Akünün bomesi ölçülerekte durumu anlaşılabilir, olması gereken 1280 diye hatırlıyorum.
-
Can korsanim 12V-75A akunun degeri.Bunu azda olsa besleyebilecek birsey olabilir.
-
(http://img836.imageshack.us/img836/4562/solara.png)
Böyle birşey sanırım işinizi görür.
-
Tam düşündüğüm gibi, sagol Can korsanım,şimdi sıra bu ürünü bulmaya kaldı..
-
http://urun.gittigidiyor.com/elektronik/gunes-enerjili-solar-aku-sarj-cihazi-57195871 (http://urun.gittigidiyor.com/elektronik/gunes-enerjili-solar-aku-sarj-cihazi-57195871)
(http://images.gittigidiyor.com/5719/Gunes-Enerjili-Solar-Aku-Sarj-Cihazi__57195871_0.jpg)
99 lira
-
Musa korsan linkini verdiğiniz alet izahatına göre sadece tampon şarj yapıyor yani sadece dolu bir akünün kendi kendine boşalmasını karşılıyor egerki öyle ise boşalmış aküleri doldurması çok uzun süre alır.Söz gelimi tamamen boşalmış bir aküyü en az 100 saat civarlarında belki doldurur belki doldurmaz
-
YANİ ne doldurursa bereket versin durumları ;D
-
Musa korsanım tskler.Zaten istenilen bu,yani şarj yapmasından öte akünün bir takım nedenlerle boşalmasını önleme.Çünkü hiç çalıştırılmayan bir arabada yeni akü dört ay gibi bir sürede elden çıkıyor.(Tecrübeyle sabittir.)Aküyü boşaltanda dijital saat ve alarm sistemi ve lambası.Bunların yaptığı harcamayı karşılasın kafi.
-
Orhan Korsanım merhaba,
2 adet 90Ah 800 CCA (EN) değerindeki tenvirat akü gurubumu; 3 adet 100Ah ama 640 CCA (EN) akü grubuna değiştireceğim. 180 Ah kapasitemi 300Ah'e çıkarmış olmayı planlıyorum.
Bu servis grubundan buzdolabı, Kokpit ve kamaralarda LED lambalar, bazen hidrofor, ses sistemi, Seyir ve demir fenerleri (LED) yanında; 1000W ırgatım beslenecek.
CCA değeri akü başına düşecek olsa bile, akü sayısı 1 artacak. Bu konuda görüşünüz ne olur? Akü sayısının CCA değerine bir etkisi var mı?
Çok basit bir mantıkla;
800CCA x 2 < 640CCA x 3
doğru bir formül olmuş olur mu?
Bu değişim ile sağlıklı bir değişim yapmış olur muyum?
Şimdiden teşekkürler,
Saygılar,
-
Orhan Korsanım merhaba,
2 adet 90Ah 800 CCA (EN) değerindeki tenvirat akü gurubumu; 3 adet 100Ah ama 640 CCA (EN) akü grubuna değiştireceğim. 180 Ah kapasitemi 300Ah'e çıkarmış olmayı planlıyorum.
Bu servis grubundan buzdolabı, Kokpit ve kamaralarda LED lambalar, bazen hidrofor, ses sistemi, Seyir ve demir fenerleri (LED) yanında; 1000W ırgatım beslenecek.
CCA değeri akü başına düşecek olsa bile, akü sayısı 1 artacak. Bu konuda görüşünüz ne olur? Akü sayısının CCA değerine bir etkisi var mı?
Çok basit bir mantıkla;
800CCA x 2 < 640CCA x 3
doğru bir formül olmuş olur mu?
Bu değişim ile sağlıklı bir değişim yapmış olur muyum?
Şimdiden teşekkürler,
Saygılar,
Sonuçta CCA değeri akünün 0 derecede marş esnasında verebileceği maksimum değer olduğuna göre aküleri paralel bağlarsanız formülünüz doğru olur. Ancak pratik bir yararı olmaz çünkü marş motoru o kadar akım çekmez sanıyorum.
-
Evet, gerçek hayatta CCA (Cold Cranking Amp - Soğuk Marş Akımı) çok da önemli değil bizim için.
Daha çok toplam kapasite, bu kapasiteyi % kaç kullanacağız, ne kadar deşarj edeceğiz, bu harcadığımız enerjiyi ne kadar zamanda neyle geri koyacağız gibi konular hesap etmemiz gereken daha önemli şeyler.
180Ah'den 300Ah'e çıkmak her durumda iyidir.
Güneş paneli takmayı düşünen birkaç arkadaşın tüketim ve şarj imkanlarını hesap ettiğimizde ihtiyacının panel değil daha çok akü kapasitesi olduğu çıktığında şaşırmışlardı.
-
Sonuçta CCA değeri akünün 0 derecede marş esnasında verebileceği maksimum değer olduğuna göre aküleri paralel bağlarsanız formülünüz doğru olur. Ancak pratik bir yararı olmaz çünkü marş motoru o kadar akım çekmez sanıyorum.
Orhan Korsanım yanıtınız için teşekkür ederim.
Aslında bu akü grubu marş için destek vermeyecek, motor aküm ayrı.
Lakin, ırgat 1000W ve bu gruptan besleniyor olacak. Irgat zinciri toplayana kadar çekim yapacak. Bu durumda da yeterli olur mu?
teşekkürler, saygılar,
Evet, gerçek hayatta CCA (Cold Cranking Amp - Soğuk Marş Akımı) çok da önemli değil bizim için.
Daha çok toplam kapasite, bu kapasiteyi % kaç kullanacağız, ne kadar deşarj edeceğiz, bu harcadığımız enerjiyi ne kadar zamanda neyle geri koyacağız gibi konular hesap etmemiz gereken daha önemli şeyler.
180Ah'den 300Ah'e çıkmak her durumda iyidir.
Güneş paneli takmayı düşünen birkaç arkadaşın tüketim ve şarj imkanlarını hesap ettiğimizde ihtiyacının panel değil daha çok akü kapasitesi olduğu çıktığında şaşırmışlardı.
Özgür korsanım,
Teşekkür ederim.
Kısa bir hesapla bir günde;
Buzdolabı -3Ah- 20 saat çalışsa; 60Ah
Demir feneri -3Ah- 10 saat çalışsa; 30Ah
Kokpit lambası -1,5Ah- 6 saat çalışsa; 9Ah
Hidrofor -5Ah ? - 1 saat çalışsa; 5 Ah
İç lambalar -3Ah- 5 saat çalışsa; 15Ah
Müzik sistemi tahmini -5Ah- 8 saat çalışsa; 40Ah
TOPLAM: 159Ah yapıyor (unuttuğum başka bir kalem yoksa)
BU hesapla 300Ah'den fazla bir akü kapasitesine ihtiyacım var doğru mudur?
3 adet 125'lik akü mü alsam? daha fazla alamam sanırım, chargerım 35 Ah, 10 katı 350 yapıyor. (bu arada ek soru battery charger akü grubunun illa 10'da biri mi olmak zorunda?)
Koyda Honda 1Kw jeneratör ile 2-2,5 saat şarj yapıyorum. Panel yok. Battery Charger Mastervolt 12V/ 35Ah
Teşekkürler, Saygılar,
(Not: motor aküsünü Mutlu SFB 90Ah, 900CCA ile değiştiriyorum. Servis akü gurubu yükseklik akü yerimde kurtarırsa Mutlu Marin 125Ah; kurtarmazsa Mutlu EFB 100Ah 600CCA ile değiştirmeyi düşünüyorum.
Ya da East Marine'de 110Ah Varta, henüz karar veremedim)
-
Sonuçta CCA değeri akünün 0 derecede marş esnasında verebileceği maksimum değer olduğuna göre aküleri paralel bağlarsanız formülünüz doğru olur. Ancak pratik bir yararı olmaz çünkü marş motoru o kadar akım çekmez sanıyorum.
Orhan Korsanım yanıtınız için teşekkür ederim.
Aslında bu akü grubu marş için destek vermeyecek, motor aküm ayrı.
Lakin, ırgat 1000W ve bu gruptan besleniyor olacak. Irgat zinciri toplayana kadar çekim yapacak. Bu durumda da yeterli olur mu?
teşekkürler, saygılar,
Fazlasıyla yeterli olur. Ayrıca demir toplarken motorun çalışacağını düşünürseniz akülere pek fazla yük düşmeyebilir.
-
Murat korsanım muhtemelen toplamda 159A gibi bir tüketiminiz olmaz. Aydınlatma ve müzik sistemi tüketimlerini çok yazmışsınız. Bence de 300A akü oldukça yeterli gelecektir.
-
1) Teknedeki toplam tüketim 2) bunun iki katı kadar servis akü bankı ve 3) bu günlük tüketimi yerine koyacak üretim. Bunların oluşturduğu bir denge noktası bulmak matematiksel olarak mümkün ise de, yan faktörler işi bozuyor. Mesela günlük ortalama 200 Ah tüketim ile yola çıkarsanız, toplam 400 Ah akü grubu için yer olmayabilir. Ya da 200 Ah tüketimi yerine koyacak solar panellere yer bulunmayabilir. Bu yüzden önce günlük tüketimi elden geldiğince ve aradığımız konfordan da fazlaca taviz vermeden düşük tutmalıyız. Benim hikayemde önce buzdolabı. Eski model bir makina ve 6-7 Ah tüketiyor ve bu çok fazla. Muhtemel ısı kaybı da buna eklenebilir. Uzatmadan, diyeceğim o ki, önce tüketimi düşürmek, buzdolabının izolasyonunu kontrol etmek, yeni nesil bir kompresör almak iyi bir başlangıç olacak.
Bunu yaparken de, belki solar panellerden üretilen günlük ortalama Ah daha iyi bir hedef verebilir? Örneğin ortalama 6 Ah veren 2 paneliniz olsa, 6 Ah x 8 saat x 2 panel = 96 Ah. Toplam ortalama tüketimi bu seviyeye getirsem oh ne alâ. Aküler de toplam 200 Ah olurdu.
Uzattım kusura bakmayın. Selametle
Balım SY
-
...
TOPLAM: 159Ah yapıyor (unuttuğum başka bir kalem yoksa)
BU hesapla 300Ah'den fazla bir akü kapasitesine ihtiyacım var doğru mudur?
3 adet 125'lik akü mü alsam? daha fazla alamam sanırım, chargerım 35 Ah, 10 katı 350 yapıyor. (bu arada ek soru battery charger akü grubunun illa 10'da biri mi olmak zorunda?)
İşte burada da hangi tip akü tercih edeceğinize göre hesap etmek lazım.
Deşarj yeteneği düşük (klasik sulu kurşun asit gibi) bir akü kullanırsanız toplam kapasitesinin sadece %30'unu kullanabileceğinizi düşünüp, ihtiyacınızın en az 3 katı kapasite (480Ah !) satın almanız gerekir.
Derin deşarj (örneğin %80 DoD (Depth of Discharge)) özellikli bir akü tercih ederseniz 200Ah kapasite yeterli olabilir.
Şarj için 1/10 zorunlu değil ama tavsiye edilen orandır.
Daha yüksek şarj akımı akü ömrü için sağlıklı değil ama daha düşük olabilir, sadece sarj süreniz uzar.
-
Cevaplar için hepinize çok teşekkür ederim...
Özgür Korsanın son tavsiyesi sonrası karar verilen tenvirat akü tipini "deep cycle"a çevirdim. Malum, 5 senede bir alıyoruz bari, iyisi olsun.. Şimdi deep cylce uygun ve iyi marka bir ürün bulmak, sonrasında bu akülerin belli bir sayısını teknedeki akü yerine sığdırmam gerekecek... :)
-
Eğer akünüz marş aküsü ise ve tam şarj ettikten sonra voltaj 12,4V altına iniyorsa (deep cycle için 12,6V) akünüzün ömrü azalmış demektir. Bu değerler 21 - 23 akü sıcaklığı içindir.
Bu arada benim çin'den aldığım tüm digital voltmetreler (Sabit monte edilen, hatta usb cıkısları olan, herkesin kullandığı) en az 0.2 0.3 volt fazla gösteriyor. Bence bunu dikkate almak lazim. Hatta bu yüzden az daha akuleri gözden cikartacaktim. Alet 11.9 gösteriyor. Dedim bu ne ya zart diye voltaj düşüyor sonra el voltmetresiyle ölçtüm gerilim 12.3 cikti. Su an aktif 3 adet kullanıyoruz farklı yerlerde hepsinde aynı problem var. (insallah el voltmetresi dogrudur :D)
-
Merhabalar,
Buradan aldığım bilgiler doğrultusunda akü rotamı yenilemiştim. Özellikle Özgür korsanımızın ve Orhan korsanımızın bahsettiği, normal akülerde en fazla %35 deşarj yapabilme hususu "deep cycle" aküye yönelmemde etkili oldu. Teşekkür ederim tekrar.
Böylelikle;
Biraz araştırma sonrasında Bosch ana dağıtım bayisine altrtaki siparişleri verdim, şansıma gümrükten birkaç gün sonra çıkacak yepyeni tarihli akülerden alma şansım oldu. Bu haftasonu teslim alacağım. İhtiyacı olana firmanın telefonunu verebilirim.
Aküler üzerine baya bir kafa patlattıktan sonra, ihtiyaçlarım ve akü yerime göre sığabilecek en uygun aküyü seçtim. Toplam masrafları baya bir pazarlık sonrasında 3.420TL oldu.
- 3 adet Bosch L6 Deep Cycle AGM 115 Ah servis için,
- 1 adet Bosch S6 AGM 80Ah, 800Ah CCA motor için almış oldum.
Özellikle L6 serisi %65-70 deşarja müsaade ederken, zarar da görmüyor. Taktıktan sonra tek yapmam gereken, battery charger üstündeki dip switchte AGM ayarına getirmek olacak..
Sorularıma itinayla cevap veren tüm korsanlara tekrar teşekkür ederim.
-
Tüm Korsanlara Merhaba,
Teknemizde 3 adet Bosch T4 12V 140Ah Heavy Duty servis aküsü var. Teknemizin bizden önceki sahibi 2012 yılında satarken bu aküleri iki yıl önce aldığını söylemişti. Çok uzun araştırdığını, çok küçük yaşam alanlarında bile güvenle kullanılabilen (ki bu aküler yattığım kamarada başımın 10 cm altında duruyorlar), %100 bakımsız, maksimum vibrasyon direnci, uzun ömürlü vs gibi özellikleri ile en uygun fiyat/performans oranına sahip akü olduklarını söylemişti. 5 yıldır (yani toplam 7 yıl) hiç bir problem yaşamadık. 2 gün motor çalıştırmadan koyda kaldığımız çok oldu (TV de flim seyretme dahil), daha 12.1 V altına indiğini hiç görmedim. Teknede Güneş, rüzgar vs gibi ek enerji kaynağımız da yok.
Şimdi değiştirmem gerekse aynı aküleri alırım gibime geliyor.
Benden başka bu T4 cinsi akülerle ilgili tecrübesi/bilgisi olan korsanımız varmı acaba???
Selametle....