0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. T.

Sevgili korsanlar,

Teknede 2 tutya var, biri pervane ve sail drive arasi, oteki govde altinda, bas kic hattinda… sail drive salma arasinda. Fabrikadan gelis bu sekilde… Arkadaslarin teknelerde salmada da var… bu teknede yok.

Tekne gecen sezon sadece 3 ay denizde kaldi. 1 ay marinada, 2 ay da seyir halindeyken 2-3 gunde bir marinalarda ya da ufak koy iskelelerinde… toplam 60-65 gun u gecmemistir, diger gunler demirde ya da tonozda.

Govde alti tutya cok asinmis…  normal mi? Fazla mi? Arkadasin tekne 2 senede bu kadar asinmamis ki 6 ay Netsel marina da kaldi.

Tutya tam olarak neden asinir? Teknenin seyir halindeyken tuzlu su ile yaptigi surtunmeden mi? Yoksa marinalardan mi?

Bu tutyanin uzerinde sanki teknenin topraklama hatti var ve oraya 3000w lik harici inverterin toprak hatti bagli. Harici diyorum cunku teknenin servis akulerine bagli degil.  Inverter teknenin sistemine bagli olmayan lityum akulere bagli ve cok aktif calismasa da.. gun icinde acik kalmistir muhtemelen, sabahlari kahve yapildi… gun icinde telefon / ipad sarj edildi bazi aksamlar da air fryer calistirmistir.

Bunlara ilave… salmada 3-4 noktada noktasal pas olusmus.. ki uzerinde 2 kat epoksi astar ve 2 kat seajet boya var. Bu pas olusmasi salmada tutya olmamasinin bir sebebi mi?

Tutyalari degistirmeyi dusunuyoruz. Pasli noktalara da nasil bir tamir yapilsa… cok noktasal oldugu icin hafif zimpara uzerine astar + boya ?

Bir de salmaya yan teknenin tonoz halati dolanmisti.. o da biraz boya kaldirmis. Oraya da 2 kat yama gibi boya atalim diye dusunduk, teknenin alti genel olarak temiz. Komple boya yapmayi dusunmuyoruz, boyle 1 sezon daha idare eder gibi.

Tesekkurler simdiden.


 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #1 : Nisan 22, 2024, 07:37:01 »
Tutyalarınız değiştirin. Marinaya bağlandığınızda elektrik alıyorsanız, toprak hattına galvanik izolatör takın. Salmanızda açılan yerleri zımpara sonrası, önce bir kaç kat epoksi ile boyayın, üstüne zehirli astarı ve zehirli boya atın. Tutya salmayı korumaz çünkü epoksi ile boyalı salma .çevreden izole edilmiştir. Tutyaların ömrü en fazla iki yıldır. Bir yıl gitmiyorsa galvanik korozyon için kontrol (sörvey) yaptırlmalısınız.


*

    T. A.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #2 : Nisan 22, 2024, 13:22:08 »
tutyanin bitmesinin sebebi toprak baglantisinin bu nokada olmasidir. bu noktadaki tutya sayisini arttirmanizi tavsiye ederim . kucuk paslarin tutya ile ilgisi yoktur. siradan korozyon sorunsali. biraz genisce zimparalayio yuzey kontrolu yaparak sonrasinda astar boya zehirli yapilmasi yerterli olacaktir. tutyanin son degisimi 1 yili gecip bu duruma geldiyse sistem gayet guzel calisiyor demektir. unutmayin  tutyalar omurlerine gore temin edilebilir. 1 yil , 5 yil ,10 yil,  hatta 25 yil omurlu tutyalar var. guvendiginiz bir firmadan almanizi tavsiye ederim yoksa calismayan/ erimeyen tutya calismiyor demektir


*

    Ö. Ö.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #3 : Nisan 22, 2024, 13:30:12 »
Bu resimde görülen yuvarlak tutya aslında tutya takmak için değil topraklama plakası için bırakılmış bir yer. Nedense üreticiler buraya tutya takıp bırakıyorlar. Bu pozisyondadaki tutyanın bir faydası yok tekne donanımları için.

Saildrive'ı koruyan tutya pervane arkasındaki, ama boyası iyi olmayan (çizilmiş, soyulmuş vb) saildrive gövdesini korumak da bu yuvarlak tutyaya kalıyor muhtemelen.

Bunun fazla erimesi sahil elektriğine bağlı iken galvanik izolatör yoksa olabilir.

Sizin için önemli olan pervanenin arkasındaki tutyadır. Onun yeni ve temiz olmasına dikkat edin yeterli.


*

    E. S.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #4 : Nisan 22, 2024, 15:12:11 »
20 yılını tutyasız geçirmiş (üretici koymamış) salmayı geçen yıl en ince noktasından delerek karşılıklı olarak 2 adet 80 mm çapında ufo tipi tutya taktım. Takribi 1 yıl sonra (geçen bayram tatilinde) dalıp teknenin altına baktığımda döküm salmada epoksi boyanın yer yer kalktığını ve tutyaların aşırı derecede çalıştığını, hatta nerdeyse bittiğini gözlemledim. Acaba hiç takmasam daha mı iyi olacaktı, yoksa epoksi boya uygulamasında mı hata olduğu için tutyalar bu derecede çalışmış? Bu arada saildrive üzerindeki tutya yeni gibi neredeyse hiç aşınma yok.
Özgür kaptanın bahsettiği topraklama plakası takılması için gereken yerde benim teknede de tutya bağlı ama tahmin edildiği üzere hiç çalışmıyor, 5 yıldır gıcır gıcır duruyor.

*

    A. Ç.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #5 : Nisan 22, 2024, 15:28:57 »
Tutya koruması gereken metal alanına göre hesaplanır ve takılır. Daha iyi koruyacağım diye büyük tutya takmak yanlıştır. Büyük tutya, galvanik korozyondan korusa da zehirli boyanın bile gereksiz yere sökülmesine neden olabilir. Bir sezonu biraz aşkın süre koruyabilen tutya ölçüsü yeterlidir.

Salma üzerine takılan tutyanın erimiş olması salmayı koruduğunun göstergesi değildir. Tutyalar da diğer metaller gibi galvanik korozyon dışından korozyondan etkilenirler.
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #6 : Nisan 22, 2024, 16:07:24 »
Teknede galvanik izolator var. Calisip calismadigini bir test edeyim. Ayni marka model teknein 2 senede bundan az asinmasini nasil yorumlariz?

Dedigim gibi tekne sadece 3 ay suda kaldi, sahil elektrigi 60-65 gun baglandi. Yeni tekne, sifir tutya.
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #7 : Nisan 22, 2024, 16:11:02 »
Ilk hali ve son hali soyle….

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #8 : Nisan 22, 2024, 16:23:24 »
Elektrik semasina gore butun bonding de bu tutyaya bagli, o sekilde anliyorum. Teknede klima ve jenerator yok

Bu semaya ilave harici inverterin topraklamasini bagladim.

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #9 : Nisan 22, 2024, 16:26:30 »
Galvanik izolator ve bahsettigim tutyanin icerdeki uzanti resimleri de boyle… labellerda da grounding / zinc anode 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #10 : Nisan 22, 2024, 16:36:32 »
Ilave fotolar…

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #11 : Nisan 22, 2024, 16:42:09 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede galvanik izolator var. Calisip calismadigini bir test edeyim. Ayni marka model teknein 2 senede bundan az asinmasini nasil yorumlariz?

Dedigim gibi tekne sadece 3 ay suda kaldi, sahil elektrigi 60-65 gun baglandi. Yeni tekne, sifir tutya.
Şemaya göre galvanik izolatör sadece sahil bağlantısında işe yarıyor. Gövdedeki tutyanın çabuk erimesi,  kendisine bağlı hatlardan tutyaya gelen bir kaçak akım olduğunun göstergesi olabilir. Eğer kaçak akım varsa tutya çok çabuk erir. Tekne denizdeyken gerek sahil bağlantısı varken gerekse de sahile bağlı değilken tutya ile bağlantıları arasında kaçak akım var mı diye ölçüm yapılabilir. Varsa bu akımı önlemek lazım.
*

    A. Ç.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #12 : Nisan 22, 2024, 17:19:52 »
Tutya toplam hacmının yarısına ulaşmışa değiştirilmelidir, sizinki biraz fazla erimiş. Galvanik korozyon, elektrik olarak bağlı iki değişik metalin aynen bir pilin içindeki reaksiyon gibi birbirini yemesidir. Eski pillerde anot kömür katod ise çinko olurdur. Teknoloji yeterli olmadığı için, çinko dış gövdeyi de oluştururdu ve pil aşırı kullanıldığında dış kap eriyerek içindeki asitli kısım dışarı "akardı". Tutyanın çalışma prensibi budur. Yani ek bir elektrik kaynağına ihtiyacı olmadan tuzlu suyun içindeki iki metalden birisi yenir. Pervane gibi kıymetli metallerin yenmesini engellemek için yenilmesi daha kolay olacak tutya takılır. Ek bir elektrik kaynağı olmadan metaller birbirini etkiler ve tutya aşınır.

Elektrolitik kaplama denilen sistemde ise iki metal elektrik ileten bir sıvıya daldırılır ve metallere düz akım verilir. Bu şekilde örneğin altın ana gövdeden ayrılarak bakır üzerine yapışır ve altın kaplama oluşur. Alternatif akımın yani şehir şebekesinin galvanik korozyon yaratacağına dair bir belirti yoktur. Marinada bağlı iken ve elektrik alırsanız, toprak hattı iki tekneyi birbirine bağlar ve toprak hattı teknenin su altındaki metallerine de bağlı olduğu için iki teknenin metalleri birbirine elektriki olarak bağlanır, zaten aynı sıvı ortamda (deniz suyunda) olduklarından galvanik olarak birbirlerini etkilerler. Bir teknenin akü sisteminde kaçak olması halinde ise aynı elektrolitik kaplama gibi bir metal aşınırken diğeri etkilenmesi. Bu nedenle galvanik izolatör takmak iki tekne arasında düşük voltaj nedeni ile oluşabilecek akımları engeller, şehir şebekesinde bir kaçak olursa da toprak hattı görevini görür ve kaçağı toprak hattından toprağa yönlendirir. u nedenle teke içinde üretilen veya dışarıdan alınan elektriğin galvanik korozyona etkisi yoktur. Topraklama kablosu iki tekne arasında elektrik bağlantısı sağlar. Böyle düşününce inverter gibi cihazların topraklanması çarpılmayı engellemek için gerekli olsa da galvanik korozyon açısından önem taşımaz.
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #13 : Nisan 23, 2024, 01:22:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede galvanik izolator var. Calisip calismadigini bir test edeyim. Ayni marka model teknein 2 senede bundan az asinmasini nasil yorumlariz?

Dedigim gibi tekne sadece 3 ay suda kaldi, sahil elektrigi 60-65 gun baglandi. Yeni tekne, sifir tutya.
Şemaya göre galvanik izolatör sadece sahil bağlantısında işe yarıyor. Gövdedeki tutyanın çabuk erimesi,  kendisine bağlı hatlardan tutyaya gelen bir kaçak akım olduğunun göstergesi olabilir. Eğer kaçak akım varsa tutya çok çabuk erir. Tekne denizdeyken gerek sahil bağlantısı varken gerekse de sahile bağlı değilken tutya ile bağlantıları arasında kaçak akım var mı diye ölçüm yapılabilir. Varsa bu akımı önlemek lazım.

Sanki bi kacak akim var bir yerde. Teknede hic yük yokken 4 adet servis akusunun cikis kablosundan 0.6-0.7 AH olcmustum, ayni hatta bagli victron smart shunt da o kadar olcuyor. Bir an icin smart shunt mi bu kadar akim cekiyor diye dusundum ama kendi cektigi akim 0.001 gibi bir deger.. cok dusuk.

Bu 0.6-0.7 AH lik akim yuzunden akuler bosalmisti, sifiri boyladi.

Bu eriyen tutyanin tekne icine uzantisinda, motor arkasinda kaliyor, resimlerde gozuken uzun bir vidasi var, butun topraklamalar da ( yesil / sari kablolar ) bu vidaya baglanmis. Eger bir akim geliyorsa bu kablolardan olcebilmem lazim degil mi? Tek tek bakayim gidince.

Inverterin bir topraklama cikisi var diye buraya bagladik. Konustugum bir elektrikci eksi aku kutup bas hattina bagla demisti ama bonding oldugu icin buraya getirip bagladik. Uzun 6 mm2 lik kablo almistik.

Gerci tekneler icin topraklama kablosu icin,  inverter - aku arasindaki kablo kesiti ya da 1 incesi seklinde bir bilgi var ama o kadar kalin kablo kullanmadik, ( 70 mm2 ya da 55 mm2 olmasi gerekiyor anladigim ) ayriyeten inverter priz cikisina da kacak akim rolesi takili.

Bir elektrikci goturelim olmadi baksin.
*

    M. T.

Ynt: Tutya durumu ve salmadaki boya asinmasi ve noktasal pas
« Yanıtla #14 : Nisan 23, 2024, 01:28:48 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tutya toplam hacmının yarısına ulaşmışa değiştirilmelidir, sizinki biraz fazla erimiş. Galvanik korozyon, elektrik olarak bağlı iki değişik metalin aynen bir pilin içindeki reaksiyon gibi birbirini yemesidir. Eski pillerde anot kömür katod ise çinko olurdur. Teknoloji yeterli olmadığı için, çinko dış gövdeyi de oluştururdu ve pil aşırı kullanıldığında dış kap eriyerek içindeki asitli kısım dışarı "akardı". Tutyanın çalışma prensibi budur. Yani ek bir elektrik kaynağına ihtiyacı olmadan tuzlu suyun içindeki iki metalden birisi yenir. Pervane gibi kıymetli metallerin yenmesini engellemek için yenilmesi daha kolay olacak tutya takılır. Ek bir elektrik kaynağı olmadan metaller birbirini etkiler ve tutya aşınır.

Elektrolitik kaplama denilen sistemde ise iki metal elektrik ileten bir sıvıya daldırılır ve metallere düz akım verilir. Bu şekilde örneğin altın ana gövdeden ayrılarak bakır üzerine yapışır ve altın kaplama oluşur. Alternatif akımın yani şehir şebekesinin galvanik korozyon yaratacağına dair bir belirti yoktur. Marinada bağlı iken ve elektrik alırsanız, toprak hattı iki tekneyi birbirine bağlar ve toprak hattı teknenin su altındaki metallerine de bağlı olduğu için iki teknenin metalleri birbirine elektriki olarak bağlanır, zaten aynı sıvı ortamda (deniz suyunda) olduklarından galvanik olarak birbirlerini etkilerler. Bir teknenin akü sisteminde kaçak olması halinde ise aynı elektrolitik kaplama gibi bir metal aşınırken diğeri etkilenmesi. Bu nedenle galvanik izolatör takmak iki tekne arasında düşük voltaj nedeni ile oluşabilecek akımları engeller, şehir şebekesinde bir kaçak olursa da toprak hattı görevini görür ve kaçağı toprak hattından toprağa yönlendirir. u nedenle teke içinde üretilen veya dışarıdan alınan elektriğin galvanik korozyona etkisi yoktur. Topraklama kablosu iki tekne arasında elektrik bağlantısı sağlar. Böyle düşününce inverter gibi cihazların topraklanması çarpılmayı engellemek için gerekli olsa da galvanik korozyon açısından önem taşımaz.

Yani erisin.. erimesi icin takiliyor oraya tabi de… simdi arkadaslarimda ayni tekneden var, onlari tutyalar cok daha iyi durumda.. demekki bizim teknede bir problem var. Ama onlarda ayriyeten salmada da tutya var. Bizde salmada olmamasi mi bu tutyayi cabuk eritti?

Gecen sene 3 ay suda kaldi, bu sene kismetse 6 ay kalacak. Eriyip gitmesin de… artik dalip bakariz ara ara.

Olmadi salmaya tutya taktiralim.

Arkadasin teknesinin resmini ekliyorum. Arkaya dogru yukarda. 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap