0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    H. E.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #30 : Mart 26, 2009, 08:08:53 »
Kaplin (bağlantısı) ve/veya salmastra kovanının içinde bir sorun olduğu besbelli!


*

    M.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #31 : Mart 26, 2009, 08:17:26 »
Pervane bu; bu kadar vuruntuyu layn sapması yapmaz.
Katlanır olsaydı kanadı düşmüş düyecektim; madem sabit, tutyasızlıktak eridi bir kanat düştü diyeyim.

Ama bu Lotus'un başına gelenler de yani ...
Allah sizin elinize düşecek tekneye çelik gücü versin...


*

    K. D.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #32 : Mart 26, 2009, 08:26:26 »
Bu arada Taner bey'e ve Talya'ya  Dogi'den bir soru..

Talyanın Pervane gövdesi üzerinde bulunan kauçuk Conta(körük) teknenin karinasına nasıl bağlanmış?
cevaba göre vuruntu olup olmayacağını söyleyeceğim.....


*

    E. Ç.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #33 : Mart 26, 2009, 10:58:38 »
Sorunu teşhis iddiasında değilim ama başıma gelen benzer olaylardan bahsedebilirim.
1) Eski teknemde 2007 yazında bir motor seyrinde birden müthiş bir titreşim başladı. urla'da bir adanın kuytusuna demir atıp baktık ki 3 kanatlı pervanenin birisi yok! şansımıza teknede yedek pervane vardı, dalarak değiştirdik. Çıkan pervaneyi incelediğimizde döküm hatası olabileceği sonucuna vardık.
2) Birkaç hafta önce de devir biraz düşütü. pervaneye birşey sardığını tahmin ettim ama ileri geri yapınca kurtardık. fakat bir süre bir titreşim hissettim. geçen hafta dalan arkadaş pervaneden patates çuvalı çıkardı. Bu naltler batmıyor. neden denize atarlar onu da bilmem!!

yelkenli teknelerin meyilli seyirlerde motor kullanmalarının tavsiye edilmeme sebebi; yağlama yapamamasından diye biliyorum. Yoksa motor yataklarının motor yükünü her meyil açısında ve yükte taşıyor olabilmesi lazım. Değilse hatalı imalat veya hatalı tasarımdır.
 


*

    K. K.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #34 : Mart 26, 2009, 11:17:06 »
2007 yazında önceki motoryatımla marina içinde manevra yaparken karinaya birşeyin çarptığını duydum ama manevra yapmama engel birşey olmadığını anladım...İki gün sonra da denize çıktığımda baktım ki tekne masaj makinesi gibi titriyor...belli bir devirde  motor titrmesini azaltıyor...Caddebostan da demir atıp daldım...Baktım ki pervanenin kanatlarından biri yok...dibinden kırılmış.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Balans ayarı bozulduğu için vibrasyon yapıyor...Belki vuruntunun sebebi bu olabilir...Fakat şaftında bir balansı vardır...daha önceki line kaçıklıklarına sebep olan bir zorlama şaftta salgı dediğimiz bir eksen kaçıklığı yaratmış olabilir...

*

    M. E.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #35 : Mart 26, 2009, 11:26:38 »
Şimdi beklenen an geldi!! Dınınınnn dınınınnn...
İŞTE CEVAPLAR:

Faruk korsan şaft-kaplin ve kaplin şanzıman bağlantıları uzaktan kabaca görüldüğü kadarıyla iyi çalışıyor gibi. Bizim sistemde ( o zamanki durumda) Sert kaplini birbirine dik olarak tutan 10'luk 4 tane vida ve kaplin yani şaft tarafını tutan da bir set uskur var idi.
Bunlarda şimdiye kadar bizde bir sorun olmadı hiç. Olsa nasıl bir vuruntu olurdu gözümde canlandırabiliyorum sanıyorum. Bu bahsedilen daha sert keski bir vuruntu, çok güçlü, devir arttıkça artıyor. Kaldı ki aynı devirde sürat düşmezdi!

Turhan Korsan aslında siz meselenin kalbine indiniz vuruntuyu o braket yapıyor. Ama sorun onda değil))

Hakan E. Korsan deep seal malum tamamı lastik bişey vuruntu sebebi olamaz. Kovanda bir sorun pek düşünmedik. Bayağı bir pay var aradaki boşlukta. Ama bişey sıkışmış olması vs tabii mümkün.

Caner Korsan çok haklı, dümdüz, dalgasız denizde giderken ve saatler hatta günlerdir de gidilmişken laynın birden bire bozulması ancak kulak kopması ile mümkün. Ancak kulak koptuğunda önce tek taraf kopuyor, o hangi tarafsa o taraf yük bindiği (yaslandığı) durumlarda artıyor. Dümdüz giderken ise diğer 3 kulak genellikle motoru taşıyor. Devamlı bir vuruntu dolayısıyla olmuyor. Daha çok yalpalarda artan bir vuruntu o...

Bu arada ismi bende saklı bir arkadaşımız dahiyane bir dşünce yaklaşımı ile güvertede nöbette üşüyen arkadaşların diş vurmaları olabilir mi gibilerden bir soru sordu! cevabı sizin insafınıza bırakıyorum )))

Erkan Korsan'ın tespitleri çok doğru. Tamamına katılıyorum. Yağlama da bahsedilen tarz yelken-motor seyirlerinde bir problem yaratabiliyor. Motordan motora ve bloktan bloğa değişiklikler olabiliyor.



...VE ŞİMDİ DOĞRU CEVAP

Şöyle anlatalım, gecenin körü... Erol Ağabey ne yapalım diye sordu. Her ikimiz de pervane veya sualtı bölümle ilgili bir sorun olduğundan eminiz. Arka kulaklar o karanlıkta ulaşamıyor, ancak zaten sorun kulaksa da, pervane ya da şaftla ilgili bişeyse de denizin ortasında onu tamir etmek pek mümkün değil. Bir karar vermek gerekiyor, 20 mili belki biraaz fazla geri dönüp Marmara Adası Limanına gidip ertesi sabah usta bulup parça falan bekleyip ertesi gün veya daha geç Istanbul'a yola çıkmak var. ya da zaten 50 mil kalmış 1100 devirde vuruntu kabul edilebilir seviyede 3-3,5 mille Istanbul'a yavaş yavaş gelmek var. 12-14 saatlik yol. Muhtemel ertesi gün öğleye doğru rüzgar çıkacak, başlarına ekstra bir sorun gelirse de yelkenle girilir limana diye düşünerek devam kararı aldık.

Ertesi gün tekneye gittik. Altına yattım. Kulaklar sağlam, kaplin, motor bloğu, deep-seal vs motor kabini içinde herşey yerli yerinde duruyor.

Mecbur dalacağız. mevsim 20 Ekim civarı! Hava da ısırıyor ama, yapacak bişey yok. Bir saat uğraşıp 7,5 neopreni giydim, gözlükler, paletler (suyun altında bir dolu uğraşacağım ya)... Atlamamla çıkmam bir oldu )))))

-Ne oldu çok mu üşüdün?
-Ne olduğunu görmek için uzun uzadıya bakmaya ya da mühendis olmaya gerek yoktu
-Nasıl yani?
-Tüm Marmara'yı tek kanatlı bir pervane ile geçmişsiniz )))


...VE KAZANAN!
Mehmet Atay korsanı ve Erkan Çaylı korsanı tebrik ediyor ve en kısa zamanda ödüllerini almaları için kuruluşumuz binasına teşrif etmelerini diliyoruz. Keza Emre Kardeşimizi de doğru düşünce mantığı ile ilgili takdir ediyor ve O'na da mansiyon veriyoruz ))

Kadirim Kurtum Bayramım korsanıma kopya çektiği için hiçbişey vermiyoruz )) Daha iki gün önce dinlediği hikayeyi, sanki burada cevabını da bilmiyormuş gibi masumane prezante etmesini esefle kınıyor ve kendisini "Pis Bey" e havale ediyoruzzz... )))

Ama sebepler pervaneye bişey takılması veya tutyeden dolayı erimesi değil. Lotus'un tutyeleri çalışıyor. Tutyeden dolayı erimeler malumunuz aşırı yüklere ve ani bindirmeler sırasında oluyor. Sahil kablosu ile tüm kış boyunca pontondan elektrik alan, bir önceki kış karaya çıkmamış teknenin ilk tornistan yaptığında başına gelecek türden bişey. Tutyeden olan erime Lotus'u Ayvalıktan yukarı çıkartmazdı tahminim.

Kanadı kopan pervaneyi çıkartmak için Lotus'u aynı gün karaya aldık. Söktük, tekrar döküm yapmak için eski parçayı götürmekte yarar var. Ümraniye Sanayiide-ISTOÇ da dökümcüler var. Kime sorsan gösterir. Pervanenin içinde iki numara var, bizimki 16 ya 11, birisi inch cinsinden pervanenin çapı diğeri kanatın pitchi.

220 kağıda döktüler bizim pervaneyi. Oradaki usta metalin  koptuğu yerde oluşan kesit üstündeki izleri gösterdi. Döküm pervane zorlandığında-misal halat sarınca vs- yüzeyinde oluşan mikro çatlaklardan içeri deniz suyu giriyor ve çalışıyor. Bir süre sonra (bizdeki 9 yıllık), metal yorgunluğuna bağlı olarak düşüyor, kırılıyor vs.


*

    E. Ö.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #36 : Mart 26, 2009, 13:05:45 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap tamam tamam sağolun varolun teşekkür ederim. ııı ödül srocher ana yelkenimiydii ( FAT ta çook işimize yarar valla Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ) Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap çok teşekkürler hemen geliyorum almaya  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. Ç.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #37 : Mart 26, 2009, 13:14:56 »
Pervanesinin kanadı düşenin halinden pervanesinin kanadı düşen anlar  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yanılıyor olabilirim, periyodik tablodan bakılabir: Tutya (kurban da deniyor, ben daha çok seviyorum bu tanımı) (-) yüklü malzemeleri korumak için. mesela bakır ve paslanmaz birlikte denize sokulsa, bakıra birşey olmaz ama paslanmaz yenir. Bu da bakır ile paslanmaz arasındaki elektron akışındandır (nereye akıyordu unuttum). Yani kurban en çok (-) yüke sahip olduğu için diğer metallere karşı kendini kurban ediyor.
Pervane ise aşınan değil, aşındırıcı olması lazım. yani tutya pervaneyi şafta karşı değil, şaftı pervaneye karşı kendini kurban ederek koruyor.

Ya da bütün bu yazdıklarımın tam tersi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Yine de bakırın en "aşındırıcı" olduğundan eminim. eğer bakır bir tekne size bordalarsa hemen arkanıza bakmadan kaçın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    C. G.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #38 : Mart 26, 2009, 14:17:55 »
Yaw, kahrettin milleti Merem.
Malzeme yaşlanması, yanlış döküm..... Ben biliyorum ne olduğunu da söyleyemiyorum burada
*

    N. B.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #39 : Mart 26, 2009, 14:41:18 »
Merem Korsanım,
Neden hazır pervane bakmadınız da döküm yaptırmayı tercih ettiniz?
*

    M. E.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #40 : Mart 26, 2009, 14:48:53 »
Noyan Korsan Hazır pervaneler bahsettiğiniz katlanır sistemlerse benim tekne için çok ciddi paralar istiyorlardı. 16 ya 11 ellerinde çıkma hiç yoktu. Cem korsan bizim mesele yanlış döküm olmadığına karar verildi. 9 yıllık pervane iyi bile dayanmış senede nereden baksan 1000-1500 mil yol yapıyorsunuz dedi dökümcü.
Hatta Erkan Korsanın  dediği gibi bir yedeği olsun dedi. Ama hiç fiyatta indirim yapmadı sinir oldum almadım iknciyi. )))


*

    A. S.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #41 : Mart 26, 2009, 14:51:52 »
Problem malzeme problemidir.
Hollandadaki müstakbel tekne distribütörlüğümüzdeki ortağım muhterem Erkan Çaylı
Beyefendinin isabetle buyurdukları gibi ; bakır suda erimez, korozyona uğramaz, yok olmaz.

Ama bakır mukavemet olarak bizim mekanik istemlerimizi karşılayamaz !

İnsanoğu bu nedenle tarihten beri bakır alaşımlarıyla çalışır. Örneğin pirinç.
Bakır alaşımlarına daha sarımsı rengi veren malzeme çinkodur. İşte bu çinko suda erir.
Pirincin iç yapısı boşalır, süngerimsi hal alır ; çünkü çinko sizlere ömür olmuş, geride
sadece bakır kalmıştır. Buyrun size ala kırım nedeni !

Bronz çok daha iyi bir malzemedir. Top namlusu bile yapılırmış eskiden. Kalay ve veya
silisyum, aluminyum, çok az da çinko ihtiva eder. Deniz suyunda korozyona uğramaz,
mekanik değerleri çok iyidir.

Piyasa usulu adlandırmalarıyla temin edilecek pirinç veya bronz'un '' ne mene bir nesne''
olduğunu ve bu malzemelerle yapılan üretimlerin mekanik ve kimyasal özellik ve davranış
biçimlerini bilebilmek mümkün değildir...
Malzemenin terkibini biliyorsak, ancak o zaman bilebiliriz.

Belki eloğlunun tuzlu tuzlu fiyatlara sattığı pervanelerin fiyatının nedeni sadece onların
maliyetlerinin , kar marjlarının yüksek olması değildir ; malzemelerin de bir hikmeti
vardır ?

Bakınıss, belki diyorum...İlle öyledir demiyorum.

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    N. B.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #42 : Mart 26, 2009, 14:59:36 »
Döküm 220 kağıda karşılık hazır için ne istediler acaba?
*

    K. K.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #43 : Mart 26, 2009, 20:58:28 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kadirim Kurtum Bayramım korsanıma kopya çektiği için hiçbişey vermiyoruz )) Daha iki gün önce dinlediği hikayeyi, sanki burada cevabını da bilmiyormuş gibi masumane prezante etmesini esefle kınıyor ve kendisini "Pis Bey" e havale ediyoruzzz... )))






Ülen Merem....Ne kopyası yaf!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap İki gün önce ev yapımı rakıdan hikaye dinleyecek hal kalmışmıydı?

Ayrıca ben ofiste kendi durumumu yazarken kanadı kırık pervanem raftan bana melül melül bakıyordu....  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    T. N.

Ynt: Vuruntu sebepleri!
« Yanıtla #44 : Mart 26, 2009, 21:07:18 »
Pekiiii,
Bu yarışmanın ödülleri nedir ve ne zaman katılımcılar huzurunda dereceye giren yarışmacılara verilecektir.
Yarışma tertip komitesi derhal açıklama yapmalıdır.
Mereeeeeem, DUYDUN MU?
Sevgiler