Forumda "Dümen sistemleri" diye arama yaptım. İçinde dümen veya sistem geçen birçok yazı alt alta dizildi. Ama böyle bir başlık açılmamış.
Yelken teknesinin en önemli seyir ekipmanlarından biri de dümen sitemi. Bu zamana kadar üstünde sistematik odaklanılmamış olmasına şaşırdım. Çeşitli yazılar içinde konunun bir şekilde geçtiğini yazıları okurken gördüm.
Forum üyeleri arasında yeke dümen'e özel bir sevgi var. Daha çok da denizi, seyri hissetmenin yeke dümenle daha yüksek olduğu kanaatine varabiliyorsunuz bu yazıları okuyunca. Ben de öyle hissediyorum ama daha simit dümen ile seyir yapmadığımdan duygumdan emin değilim.
Böyle bir ayrım var. Yeke dümen, simit dümen şeklinde. Motoryatlar için duydum ama henüz yelkenliler için duymadım joystik'i. Dümen sisteminin bu iki ana ayrım içinde imal özelliğine göre daha alt sınıflara ayrılabileceğini sanıyorum. Kaptanlar yazarlarsa öğrenmiş olacağız. Sanırım dolap dümen simit dümen ile eş anlamda kullanılıyor. Biri görünen kısmı, diğeri mekanizmanın kurulu olduğu "dolap".. Bu sanırım dümenin işleyiş mantığı ile bir sınıflama..
Aklıma gelmişken de sorayım. Dolap dümen sistemi manuel, hidrolik veya elektrik gücü ile çalışır olarak yapılabiliyor sanırım. Doğru mu?
Bir de rüzgar dümeni var. Ama bu asli sistemden ayrı bir şey. Epey kafa yorulmuş, tanıtılmış, anlatılmış. Sanırım çok uzun seyirlerde ve rüzgarın sık değişmediği alanlardaki seyirler için uygun. Rüzgar dümeni başlığı açılmış birkaç kez forumda. Sonunda da birleştirilip tek konuda toplanmış..
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYine yeke dümen-dolap dümenin hangisi kullanışlı gibi tartışmalar da yapılmış. Güzel mizah yanında önemli bilgiler de verilmiş..
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYine özel olarak tanıtılmamış ama (ya da ben bulamadım), kech arma bir teknede mizana yelkeni usta bir yelkenci tarafından dümen gibi de kullanılabilir. (Bunu duydum-okudum böyle diye ama ne denedim, ne de bu şekilde bir seyir yaşadım gördüm). Bilgili bir korsan anlatırsa öğrenmiş olacağım.
Forumdaki yazıları okurken bir de dümen sistemi olarak değil de palanın bağlantı şekli olarak değiniliyordu. Omurgaya bağlı ve (kavramı unuttum) "üstten tutturulmuş" diyeyim..
Sanırım otopilot seçimleri ile alakalı olarak gündeme geliyor dümen konusu. Yanlış mı anladım emin değilim. Ama otopilot dolap dümende daha verimli, yeke dümende daha sorunlu sanki..
Son yıllarda artan çift dümen simitli tekneler ne kadar kullanışlı bilmiyorum. Ama bana komik geliyor. O nedenle yat fuarında eşime gösterip "tam bize göre, ben sağa döndürürken, sen sola döndürürsün, sen sağa döndürürken ben sola döndürürüm. Mutlu-mesut seyir yaparız" demiştim...
Bir de konuyu açmışken sorayım.. Tümay Gören Kaptan Ozi'nin satış ilanı açıklamasında "yeke olup hidrolik tahriklidir" diyor ama fotoğrafta da parlayan kromdan dümen simidi görülüyor. Bu ya benim bilmediğim bir sistem ya da (herhalde) eski fotoğraf, dümen simidi sökülmüş, yeke takılmış, dümen dolabı ise duruyor.
Sevgili korsanlar kütüphanemizde (= forumda) muhtemelen bu konuyu anlayacak bolca yazı var. Ama dağınık halde. Hepsine ulaşmak ciddi zaman ve enerji istiyor.
Konu ile ilgili bilgiler, derli toplu ifade edilip özellikle biz acemi amatörlerin kolaylıkla yararlanabileceği bir şekilde, bir arada bulunmayı hak ediyor diye düşünüyorum. Bilgi sistematik hale getirildikçe öğrenmesi de kolaylaşıyor..
Kıdemli denizcilerin konu hakkında yeni bilgilerini de bizlerle paylaşması da mümkün olur..