METEOROLOJİ
1- KUZEY YARIMKÜREDE HAVA TAHMİNLERİ
1) BAROMETRE VE TERMOMETRE İŞARETİ İLE HAVA TAHMİNİ:
Barometrelerde ibrenin gösterdiği değere değil, yükseliş ve alçalışına ve bunun süratli veya ağır oluşuna dikkat edilmelidir. Barometre ve termometrelerde görülen ani ve çabuk yükseliş ve alçalışların rüzgar ve fırtına doğuracağı beklenmelidir. Ancak, bazı durumlarda barometrenin ani yükseliği sakin havayı da işaret eder. (
1) Barometrenin Düşmesi ve Termometrenin Yükselmesi:
Lodos, Kıble, KeĢiĢleme gibi güney rüzgarlarına işaret eder.
(2) Barometrenin Çok Yükselmesi ve Termometrenin Düşüşü:
Poyraz, Yıldız, Karayel gibi kuzey rüzgarlarına işaret eder.
(3) Barometrenin Ortalama Basıncı olan 1013 Mili bara Nazaran Az Miktarda Yükselişi veya Alçalışı:
Devamlı ve sakin bir havaya işaret eder.
(4) Barometrenin Bir Düşüşünden Sonra Süratle Yükselmesi:
Fırtınaya işaret eder.
(5) Hava Kuzeyden Eserken Barometre Süratle Düşerse:
Rüzgar artacaktır.
(6) Hava kuzeyden Eserken Termometre Sabit Kalır ve Barometre Yükselirse:
Kar yağacağına iĢarettir.
(7) Hava Güneyden Eserken Barometre Süratle Yükselirse:
Kuzey rüzgarlarına ve fırtınaya iĢarettir.
(
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Hava Güneyden Eserken Termometre Devamlı Sabit Kalır ve Bu Esnada Gökyüzü Bulutlarla Kaplı Olursa:
Güney rüzgarlarının kuvvetleneceğine iĢaret eder.
(9) Barometre Yükselir, Termometre Devamlı Sabit Kalır ve Bu Esnada Gökyüzü Bulutlarla Kaplı Olursa:
Yağmurla karışık kuzey rüzgarları beklenmelidir.
(10) Herhangi Bir Rüzgar Esnasında Barometre Düşer Termometre Yükselirse:
Rüzgarı güneyden beklemelidir.
(11) Barometreyle Termometre Birlikte Düşerse:
Lodos rüzgarıyla birlikte yağmur beklemelidir. (12) Güney Rüzgarı Eserken Barometrenin Yükselmesi ve Termometrenin Düşmesi: Rüzgarın Kuzeye yön değiştireceğine işaret eder.
(13) KıĢın Gündoğusu ve Poyraz Rüzgarları Esnasında, Barometre Çok Fazla Yükselirse:
Kar, bazen soğuk hava ve yağmur getirir.
(14) Batı Rüzgarları Esnasında Barometre Ani Düşerse:
Rüzgarın Karayel veya Yıldıza yön değiştireceğini işaret eder.
(15) Yağmur Kesildiği Anda ve Kesildikten Sonra Barometre Yükselirse:
Havanın
alçalacağına işaret eder.
2- GÜNEŞİN BATISINDAN TAHMİNLER:
(1) Boz renkli gökyüzü : Güzel havaya,
(2) parlak sarı gökyüzü : Rutubet ve yağmura,
(3) Yağmurdan sonra sarı gökyüzü: İyi havaya,
(4) Kırmızı renk : iyi havaya fakat hafif rüzgara,
(5) Pembe fıstıki renk : şiddetli yağmura ve fırtınaya,
(6) Turuncu renk : Frisha rüzgarına,
(7) Güneşin kırmızı batması : Rüzgara işaret eder.
3- GÜNEŞİN DOĞUĞUNDAN TAHMİNLER:
(1) Kırmızı renkli gökyüzü : Rüzgar ve yağmur,
(2) Güneş çevresinin parlaklığı :
Ġyi hava,
(3) Güneş çevresinin hafif dumanlı olması: Fırtına,
(4) Güneş çevresinin kırmızı iken irtifa alçaldıkça:şiddetli yağmurdur
4- HALEDEN TAHMİNLER:
(1) Limanlık havada hale oluşması: Kesiksiz rüzgara,
(2) Rüzgarlık havada hale olu
Ģması:Rüzgarın şiddetlenmesi,
(3) Hale küçük ise:Rüzgarın yakın zamanda eseceğine,
(4) Halenin iç bölgesinin kırmız veya mor oluşu:şiddetli fırtınaya,
(5) Hale büyük ise:Rüzgarın yaklaşık 4 saat sonra eseceğine,
(6) Halenin beyaz renkli oluşu: İyi havaya işaret eder.
5- AY’IN DURUMUNDAN TAHMİNLER:
(1)Ayın fazla parlaklığı ve etrafının kırmızı veya turuncu görülmesi:Fırtınayı,
(2) Ay hilal
Ģeklindeyken kırmızı görülmesi:Şiddetli yağmuru,
(3) Ayın doğuşta kırmızı görülmesi:Sert rüzgarı,
(4) Ayın donuk ve dumanlı görülmesi:Yağmur yağacağını,
(5) Ayın küçük veya büyük görülmesi:Yağmur yağacağını gösterir.
6- GÖKKUŞAĞINDAN TAHMİNLER:
(1) GökkuĢağı oluşması : Yağmura,
(2) Çift gökkuşağı oluşması : şiddetli yağmura,
(3) Sabah gökkuşağı oluşması : iyi havaya işaret eder.
7- GÖK VE DENİZİN DURUMUNDAN TAHMİNLER:
(1) Gök gürlemesi:
Gün rüzgarına, (2) Mavi gökyüzü ve geceleyin hafif beyazlık:Güzel havaya,
(3) Geceleyin çok karanlık: Rüzgara,
(4) Geceleyin çok aydınlık: Rüzgara,
(5) Denizin renginin siyah ve mavi görünmesi:Havanın sertleŞeceğine,
(6) Denizin mavi görünmesi:
Frisha rüzgarına,
(7) Yağmurdan sonra kuzey rüzgarı:İyi havaya,
(
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Gece sis ve çiğ oluŞması:Çok güzel havaya,
(9) Denizin ayna gibi parlaması:Fırtına olacağına iŞaret eder.
2-FIRTINAYA GİRMEMEK VEYA FIRTINADAN UZAKLAŞMAK İÇİN GEREKLİ YÖNTEMLER:
Fırtınalı sahada seyrin esası, söz konusu tehlikeli sahadan uzak kalmak veya bu sahaya girmemektir. Tropikal fırtına rotası fırtına sahasını iki parçaya böler. Kuzey yarımkürede, bu parçalardan rota yönünün sağında kalan parça tehlikeli yarı dairedir. Diğer yarı daire ise kısmen daha az tehlikeli, seyredilebilir yarı dairedir. Güney yarıkürede, bu parçalardan rota yönünün solunda kalan parça tehlikeli yarı dairedir. Diğer yarı daire ise, kısmen az tehlikeli seyredilebilir yarı dairedir. Tehlikeli yarı daire dediğimiz parçanın tehlikeli oluş nedeni, rüzgar yönü ile fırtına hareket yönünün aynı olmasıdır. Rüzgar hızı ile hareket hızı birleştiğinde rüzgarın daha da şiddetleneceği muhakkaktır. Halbuki diğer yarı dairede, yönler ters olduğundan rüzgar Ģiddeti azalacaktır. Seyirde tropikal fırtınayla karşılağıldığında aşağıdaki yöntemler uygulanır:
Kuzey yarımkürede:
1- Gemi tehlikeli yarı dairede ise, rüzgar sancak baş omuzluğa alınarak seyredilir.
2- Gemi, tehlikesiz yarı dairede ise rüzgar sancak kıç omuzluğa alınarak seyredilir.
3- Gemi, fırtına merkezinin önünde ve rotası üstünde ise rüzgar 22,5 derece sancak kıç omuzluğa alınarak seyredilir ve tehlikesiz yarı daireye geçilmeye çalışılır. Bu yarı daireye geçilince 2. maddedeki gibi sancak kıç omuzluktan alınır.
4- Gemi fırtına merkezinin arkasında ve rotası üstündeyse rüzgar sancak baş omuzluğa alınarak uzaklaşılır.
Güney yarımkürede:
1- Gemi, tehlikeli yarı dairede ise, rüzgar iskele baş omuzluğa alınarak seyredilir.
2- Gemi, tehlikesiz yarı dairede ise rüzgar iskele kıç omuzluğa alınarak seyredilir.
3- Gemi, fırtına merkezinin önünde ve rotasının üstünde ise rüzgar 22,5 derece iskele kıç omuzluğa alınarak seyredilir ve tehlikesiz yarı daireye geçilmeye çalışılır. Bu yarı daireye gelince 2. maddedeki gibi rüzgar iskele kıç omuzluktan alınır.
4- Gemi ,fırtına merkezinin gerisinde ve rota doğrusu üstündeyse, rüzgarı iskele baş omuzluğa alarak uzaklaşmalıdır. Kuzey veya güney yarımkürede, fırtına merkezi önünde olma durumu hariç, diğer durumlarda, gemi yukarıda söz edildiği şekilde döndürüldükten sonra, eğer ki dalgalarla boğuşmamak için ağır seyredilmek isteniyorsa, tehlikeli yarı dairede denizler başa, tehlikesiz yarı dairede ise denizler kıça alınarak dümen dinleyecek kadar ağır yolla, gemiye olduğu yerde baş- kıç yaptırılır
NOT:ALINTIDIR ,PAYLAŞMAK İSTEDİM
Kırmızı yerlerde hata var ve/veya ben anlamadım.