0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    G. B.

Milli olmasa da ilk yerli araba
« : Şubat 06, 2021, 15:17:56 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
1929'da böyle bir arabanın üretilmesi için Tophane'de bir mini fabrika kurulup üç yıl kadar üretim yaptığını bir çoğumuz bilmez. Üstelik ELEKTRİKLİ. oluşturulan serbest bölgeden ihracat yapılmak üzere kurulan fabrika dünyadaki ekonomik bunalım nedeniyle kapanmak zorunda kalmış.
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #1 : Şubat 06, 2021, 15:45:55 »
Evet, yerli ama milli değil, Ford imiş! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kısa bir hikayesi buradan okunabilir;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #2 : Şubat 06, 2021, 15:51:12 »
Bu arada üretilen arabanın "elektrikli" olduğu tamamiyle bir yanlış anlaşılma.
Dönem için fabrikanın "elektrikli üretim bandı" sahibi olması bile ayrıcalıklı bir özellik idi.
Bunun ile ilgili bir çeviri/aktarım hatası olmalı.

Fabrika ile ilgili daha detaylı bir bilgiyi burada buldum;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ç. Ş.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #3 : Şubat 06, 2021, 19:10:23 »
Şimdi bir belgesel izliyordum, dünyadaki ilk elektrikli araba tasarımı Ferdinand PORSCHE ye aitmiş.


*

    G. B.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #4 : Şubat 06, 2021, 22:56:50 »
Aşağıdaki alıntı, elektrikli otomobillerin 1912'ye dek popüler olduğunu ve ancak 1920 lerde benzinli araçların yaygınlaştığını gösteriyor, Eskiyen teknolojiyi ford her zaman olduğu gibi bizim gibi ülkelere taşımış olabilir:

1835
Tarihte bilinen ilk elektrikli motor ve araç, 1835 yılında Thomas Davenport tarafından Amerika Vermont’ta icat edildi. Araç, iki elektromıknatıs, bir pivot ve bir batarya kullanılan küçük bir lokomotifti.

1832 - 1839
Aynı dönemde 1832-1839 yılları arasında elektrikli araç, İskoçya’nın Aberdeen şehrinde, Robert Anderson tarafından icat edildi. Araç şarj edilme özelliğine sahip değildi.

1897 yılında ilk elektrikli taksiler New York caddelerinde yerini aldı. Aynı yıl Connecticut'ın Pope İmalat Şirketi, ilk büyük ölçekli Amerikan elektrikli otomobil üreticisi oldu.

1900 yılına gelindiğinde elektrikli araçlar altın çağını yaşamaya başladı. Amerika Birleşik Devletleri'nde üretilen 4.192 otomobilden yüzde 28'i elektrikle çalışıyor ve elektrikli otomobiller New York, Boston ve Chicago yollarında bulunan tüm araçların yaklaşık üçte birini temsil ediyordu. Benzinli araçlardan daha çok elektrikli araçlara önemli bir talep vardı.

Bu dönemde üretilen benzinli araçlarda meydana gelen, titreme, gürültü ve ses problemi elektrikli araçların tercih edilmesinde önemli yere sahipti.

1908 yılında Henry Ford, seri üretime aldığı yeni benzinli araba olan Model T’yi tanıttı. Ford’un yaptığı bu hamle ile Amerikan otomobil pazarını başta aşağı değiştirdi.

1912 yılında satışlarda rekor kıran elektrikli araçların yerini, seri üretimde imal edildiği için daha uygun olan benzinli araçlar aldı. Aynı yıl elektrikli bir otomobil 1.750 dolar iken benzinli bir otomobil yalnızca 650 dolardı.

1920’lerde elektrikli araçlar artık tercih edilen bir ürün olmaktan çıktı. Bunun ardında yatan nedenlerin; daha uzun mesafeli araçlara duyulan istek, beygir gücünün eksikliği ve benzine ulaşımın daha kolay olması gibi bir dizi faktöre bağlı olduğu düşünülüyordu.

*

    Ö. Ö.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #5 : Şubat 07, 2021, 01:11:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
... Eskiyen teknolojiyi ford her zaman olduğu gibi bizim gibi ülkelere taşımış olabilir:
O dönem Ford sevkiyat kolaylığı için farklı yerlerde montaj fabrikaları kuruyormuş.

Döküman şöyle diyor;
Alıntı
...Ford müfettişi J.J.Harrington, uzun uzun Trieste’deki üretim kapasitesinin yetersizliğinden bahsettikten sonra, İstanbul ziyaretinde T.C. Hükümeti’nden talep ettikleri ‘serbest liman imtiyazını’ elde eder etmez, İtalya, Yugoslavya, Çekoslovakya, Avusturya, Macaristan, Arnavutluk ve İtalyan kolonileri hariç Trieste sahasına (territory) sevkiyatların müstakbel İstanbul fabrikası tarafından yapılabileceğini yazıyor. Bu dönemde Ford Şirketi’nin resmi yayın organlarından Ford Motor Industries’ Review’a göre Trieste fabrikasının tüm sevkiyat sahası ise, dönemin siyasi sınır geçirgenlik ve belirsizliklerini yansıtan şu ülke ve bölgeleri kapsıyor: ‘İtalya, Avusturya, Çekoslovakya, Macaristan, Yugoslavya, Romanya, Bulgaristan, Arnavutluk, Gürcistan, Yunanistan, Avrupa’daki Türkiye, Asya’daki Türkiye.

İstanbul'daki fabrikada montajı yapılan Ford Model T 'lerde 20HP'lik 4 silindirli benzin-gazyağı-etanol ile çalışan motor varmış.
*

    G. B.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #6 : Şubat 10, 2021, 14:37:27 »
Özgür Bey haklı. Fotoğraftaki arabanın elle çalıştırma kolu var zaten. Elektrikli olsa böyle bir çalıştırma gereği kalmazdı.
*

    R. E.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #7 : Şubat 10, 2021, 23:55:15 »


İşin otomobil kısmını bilmiyorum. Ancak enerji kısmında Güven kaptan haklı.. İlk yaygınlaşan elektrik enerjisi kullanımı..

Her ne oluyorsa oluyor.. 1. Dünya savaşı öncesinde ve sürecinde birden fosil yakıtlara dönülüyor. Olay "enerji ekonomisi"nden ziyade bana "hasta adam"la ve İngiliz dünya egemenliği ile ilgili geliyor. İspanya'da, Fransa'da ve Fransa işgal bölgesi Kuzey Afrika'da, binlerce dönümlük güneş enerjisi tarlaları 1. Dünya Savaşı başlarken sökülüp, metal parçalar silah vd yapımında kullanılıyor. Fosil yakıtlar öne çıkıyor. Mezopotamya, İran, Azerbaycan vd petrollü yerler hızlı bir şekilde İngiliz denetimine giriyor..

Savaş sonrasında da fosil yakıtlı motorlar öne çıkıyor...

Kitabı hatırlayamıyorum. Hatırlarsam eklerim künyesini..

*

    Ç. Ş.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #8 : Şubat 11, 2021, 14:19:43 »
O zamanlarda da günümüzde de hayatımızı savaş ekonomisi ve teknolojisi domine ediyor. Bu yüzden bu durum çok normal.

Verimliliği ve çevreciliği öncelikleyen teknolojiler savaş öncelikleri karşısında çaresiz kalır her zaman.

Bir yandan da günümüzün bir çok teknoloji devinin o zamanlar savaş araçları üreten bir başlangıçtan geldiğini de unutmayalım.
İmparatorluk yapısına sahip ülkelerde de, özellikle Japonya buna örnektir; savaş araçları ile işi olmayan bu vizyona uzak firmalar bile savaş teknolojisi ve üretimine zorlanmıştı.
*

    A. D.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #9 : Şubat 11, 2021, 17:57:42 »
Türkiyenin komple elektrikli otomobile dönebilmesi 2050den önce olmaz. Öyle bir alt yapımız yok. Artık zaten milli diye bir şey söz konusu değil. Marka yerli olabilir ama %100 yerli üretim kısmı hayal. Uzaya gitme işi daha da hayal. 5M EUR bütçe ayırmışız projeye. Dalga geçiyorlar resmen. Dünyanın en pahalı otomobili La Voiture Noire 16M EUR. Bu otomobili alacak adam hıyar mı 5M EUR öder aya iner.
*

    O. G.

Ynt: Milli olmasa da ilk yerli araba
« Yanıtla #10 : Şubat 11, 2021, 19:01:07 »
Alper Korsan, aya da gidiyoruz.. (beyaz vatan)
Ama ilk önce cacabey'i bulmak lazım..