Bu sefer iş ciddi, gerçekten güzel birşey yapmam ve bitirmem lazım.
Hedef, yıllardır hayranlıkla izlediğimiz Nordic Folkboat.
Aali San abim ile tanıdığımız, tanıdıkça beğendiğimiz, beğendikçe imrendiğimiz Folkboat.
Sevgili Hakan Zorlu, Hakan Erim, Çiğdem Tepecik, Haluk Işındağ’ın yollarının kesiştiği Folkboat.
Önce genel bilgi
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yapkısa özet
İskandinav Yat Yarışları Birliği tarafından kolay abranabilir ve düşük maliyetli bir tekne için 1942’de açılan bir yarışmanın sonucu. Yarışma sonucunda açık bir birinci ilan edilmemiş, Tord Sundén isimli bir profesyonel tekne tasarımcısından yarışmadaki teknelerin en iyi tarafları alınarak yarışmanın amacına uygn bir tekne tasarlanması istenmiş. Sonucunda 70 küsür yıldır popüler ve son derece başarılı bu tasarıım ortaya çıkmış. İlk Folkboat İsveç-Gothenburg’da imal edilmiş ve 2007 yılı itibarı ile 4000’den fazla Folkboat denizlerde salınıyor.
Tekne, basma triz yöntemi (clinker veya lap-strake deniyor
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap ) ile imal edilecek, postaları meşe, kaplamaları köknar ile imal edilecek şekilde tasarlanmış.
Arması basit (iki çarmık, iki şeytan çarmığı, kış ve baş ıstralyalar) fakat her türlü havada rahatlıkla ayarlanabilecek şekilde tasarlanmış.
Tekne ağırlığının neredeyse yarısını salmanın oluşturması ve su altındaki derin gövdesi ile Folkboat, okyanus geçişleri ve dünya turlarında kullanılan en küçük teknelerden birisi.
Uluslararası Nordic Folkboat Birliği’nin rakamlarına göre en büyük filo 1300 tekne ile İsveç’de. Bunu sırasıyla Danimarka (1125 tekne), almanya (900 tekne), Finlandiya (400 tekne), İgiltere ve ABD de 100’er tekne ile takip ediyorlar.
1966’da Tord Sundén, basma triz yerine düz kaplama (carvel-planked-yığma?-armuzlu?) metodu ile üretilecek olan International Folkboat’u (günümünde IF-Boat olarak kullanılıyor) lanse etmiş. Büyük oranda orijinal tasarım ile aynı fakat kamarada daha arttırılmış konforu olan bir tasarım. Sonraları da GRP (Fiberglas) ile imal edilmeye de başladı ama bizim esas konumuz Nordic Folkboat, o yüzden bundan sonra devam etmiyorum.
Teknenin özellikleri :
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Tam Boyu (LOA) : 7.68 m
Su hattı boyu (LWL) : 6.00 m
Bumba : 2.20 m
Su kesimi : 1.20 m
Deplasman : 1,930 kg
Salma : 1050 kg (gövdenin %54’ü)
Ana Yelken : 17.0 m2
Flok (Cenoa) : 7.0 m2
Gelelim bizim olayımıza.
Malum, hobilerimden birisi de maket. Ucundan köşesinden tekne camiası ile de buluşunca maket motivasyonumuz da tekne maketlerine döndü. Gezgin korsan bünyesinde maket grubu oluşturmaya çalıştık ama pek devam ettiremedik, halbuki aramızda çok hevesli arkadaşlarımız, ağabeylerimiz var.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapMesela kendisi de eski bir Folkboat sahibi olan Aali San ağabeyimiz, bir tane J-class maketi yaptı, koskoca Endevour. Müthiş bir işçilik.
Yine sevgili Cenk Cesur, Gezgin Korsan’daki yazışmalarımız sonucunda başlangıç maketi olan Footy’yi yaptı ve yüzdürdü. Ben de Footy yaptım, ama henüz armayı donatmadığım için yüzdürmedim.
Bu arada bir tane de yelkenli araba yaptım, karada giden. Bu da uzaktan kumandalı oldu, fena gitmiyor, biraz yelkeni ufak oldu, büyütmek lazım.
Neyse, hep içimde bir Folkeboat yapmak var. Yıllar önce Almanya’da müthiş bir örnek yapan Rolf Agatz’ı bulmuştum.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap1:5 ölçeğinde inanılmaz bir işçilik. Yıllardır ha şimdi, ha sonra derken geçti gitti. Ara ara gaza geldim, internetten bulduğum folkeboat planlarınndan Autocad’de postaları ve omurgayı çizdim, ama bir türlü hayata geçmedi.
En son artık evde de atölyemi kurunca Rolf Agatz’dan planları temin ettim ve macera başladı. Kendisi de eski bir Folkeboat sahibi (Uçarı) olan sevgili Hakan Erim de yapacak, güçbirliği ile hallederiz inşallah. Hakan Erim'in yapım hikayesini de buradan takip edebilirsiniz
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Projeler :
Projeler Autocad olarak geldi, müthiş detaylı ve titiz hazırlanmış. Neredeyse fabrikasyon kit kalitesi ile imalat mümkün olacak. Bu, en büyük avantaj. Kendi çizdiğim planlarda biraz sök-tak, tekrar kes falan olacaktı.
Rolf, 1:5 yaptığı için postaları 8mm olarak planlamış, ben 1:10 yapacağım, o yüzden 4 mm kontrplaktan yapmamın yeterli olacağını düşündüm. Postalar 4mm kavak kontraplaktan, havuzluk ve kamara çatısı 3mm maun papelden yapılacak. Kaplamaları bulabilirsem orijinali gibi köknar veya meşe’den yapmayı planlıyorum. Gövde epoksi kaplanacak, elyaf kaplamayı düşünmüyorum.
Önce projeleri elimizdeki kontraplak ebatlarına göre düzenledim ve Kadıköy’de MAY LAZER’de kestirdim. Hiç fena olmadı.
Laser kesimden gelen kesilmiş ahşaplar bu şekilde.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapPostaların imalat sırasına üzerine tutturulacağı bir kaide lazım, bunun da taşınabilir olması gerekli. Bunun için 120x30 ebatlarında bir ahşap levha yeterli.
Rolf, postaların daha sağlıklı durması için posta ayaklarının hepsinde araları 10cm olan 10x5 mm’lik çentikler açmış. Kaideye yapılacak iki paralel kılavuz bu çentikklere oturacak.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapKaideye 10x5mm ve 1m uzunluğunda çıtayı parallel olarak tutturdum.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapŞimdi postaları kaideye düzgün şekilde tutturmak lazım. Bunun için de bayrak, destek gibi birşey lazım. Rolf’un resimlerini incelediğimde L şeklinde takozlar imal ettiğini gördüm. Bunun imal etmek yerine, çam ağacından L profil aldım, bunları da 2 cm boyunda keserek takozları yaptım.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBu takozlar bu şekilde monte edilecek, aralarına da postalar gelecek ve postalar da takozlara tutturulacak.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYöntemine henüz karar vermedim, zira gövde kaplaması bittiğinde tüm kontrüksiyonu sökmem gerektiğinde kolayca sökebilmeliyim. Bu sebeple aklıma ilk gelen metod şu. Takozla yukarıdaki şekilde kaideye vidalanarak monte edilecek. Sonra sırasıyla postalar yerlerine oturtulacak, 2 veya 3mm matkap ucuyla delinecek (Dremel'in ucuna 90° adaptörü ile) ve ya çivi yada kürdan ile sabitlenecek. Bu şekilde sökmek gerektiğinde bu çivi veya kürdan çıkartılacak, poslata takozlardan ayılacak ve tekneyi ayırabileceğim.
27-11-2015
Günün ödevi postaları kesmek ve yapabilirsem kaideye posta desteklerini çakmak.
Dağılmasın diye projelerde kesim çizgisine postanın her iki tarafında 1mm boşluklar vermiştim, böylece postalar ahşaptan ayrılmayacaktı.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapÖyle de oldu.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapMaket bıçağı ile bu kısımları keserek postaları ayıkladım.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Biraz da oynayalım. Çok güzel görünüyor.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Sırada posta desteklerini yapmak var.
İki posta arası 5 cm, sadece bir yerde, 8 ve 9 Nolu postalar arasında 5,23 cm.
Bu destekleri düzgün yapabilmek için bir mastar yaptım
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBu mastarı kullanarak destekleri yerlerine vidaladım.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Uygulanabilir gözüküyor, burada deneme için araları biraz uzun bıraktım, zira iki posta arası 5c ve bu destekler aynı hizaya gelince sığmıyor, şaşırtmalı yapacağız.
28-11-201513, 14 ve 15. Postaların destekleri kaplama aşamasında kaplamaları engelleyecek derecede yüksek kalıyor. Bunları sabitledikten sonra kısaltmak gerekecek.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Posta desteklerini sabitlemeye başladım.
Önce ilk destek bir öncekinden 5cm aralıkla monte ediliyor, sonra gönye ile diğer taraftaki desteğin hizası belirleniyor. Sonra araya dün yaptığım mastar koyarak karşı destekleri monte ediyorum.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBu metotla hızlı bir şekilde destekleri monte ettim. Dikkat edilmesi gereken bir nokta, destekleri yerine doğrudan vidalamamak, önce ince matkapla kılavuz deliği açıp sonra vidalamak. Bu şekilde desteğin vidalarken çatlaması ve kayması engelleniyor.
13, 14 ve 15 nolu posta desteklerini kestim. 15 çok güdük kaldığı için 1x2cm’lik çıtadan destek yaptım.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap İşte destek ordusu. Nedense aklıma Çin’deki kilden ordu geldi.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapSırada postaları yerine oturtmak var.
İşte meğersem işin en güzel tarafı buymuş. Bunu tamamlayınca “ya devam etmeyeyim, bu şekilde kalsın, duvara falan asarım” diye düşündüm.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapSırada omurga var. Ne yapacağız? Nasıl birleştireceğiz? Zira, projelerde omurga 5 parçadan oluşuyor.
Yanyana dizilmiş hali, en alt parça rahat gözüksün diye yatay duruyor
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Omurgayı geçici olarak tutturunca
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBiraz da detay
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Burada, omurga alt parçası çentiğin gireceği kadar oyulacak
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBurada da baş bodoslamanın uturacağı kadar oyulacak.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapAyrıca ortadaki adalar arasındaki ince kısımlar ve kenarlar da oyulacak. Ortadaki kısımlara postalar oturacak.
Omurga alt parçasının üzerindeki 3 adet delikten salmanın saplamaları geçecek.
Salma mı? O da bu şekilde.
Aşağıdaki iskelet monte edilecek, boşluklar balsa veya köpükle doldurulacak, tesviye edilecek ve kurşun salma kalıbı olarak kullanılacak.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap