0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    V. G.

Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« : Ağustos 09, 2019, 16:57:32 »
Herkese merhaba dostlar,

2006 model Volvo Penta D1-30 motorumu, rektifiye masrafı yüksek olduğu için iki ay önce yenisi ile değiştirdim. Yedek parça fiyatları gerçekten çok yüksek..Yeni motor maliyeti de oldukça yüksek olmasına rağmen, bu benim için daha kesin bir çözüm olarak göründü. 12 yıl kullandığım motorun aynısını az bir zahmetle yerine yerleştirdik.

Daha uzun yıllar hizmet edebilecek bir motoru epey erken değiştirmek durumunda kaldığımı düşünüyorum. Motor saati çalışmıyordu, ancak; 2500~3000 saatlerde olduğunu biliyorum. Diesel motorlar, bakımları düzenli yapılırsa 8000~10000 saat kullanılabilirler. Ben bakımlarını aksatmadım, fakat; ikinci yıldan sonra hararet, beyaz duman, performans düşüklüğü, devirde azalış vb. sorunları periyodik olarak her iki üç yılda bir yaşadım.

Zamanla, yaşayarak ve etrafımdaki diğer tekne sahiplerinden dinlediğim şikayetler neticesinde, bu sorunların kaynağının Elbow, dirsek denen parça olduğunu anladım. Servis de bu parçanın her yıl kontrol edilmesi gerektiğini ve tıkanan parçanın mutlaka yenisi ile değiştirilmesi gerektiğini dillendirdi. 2~3 yılda bir beklenen tıkanıklıklar gerçekleşti ve bu parça her defasında 300 € karşılığında değiştirildi. Ancak bunlar da yeterli olmadı ki, motorumu yenisi ile değiştirmek zorunda kaldım.

Mesleki deneyimlerim ve 12 yıldır motorum ile ilgili yaşadığım tecrübeler bu parçayı geliştirmenin gerekli olduğunu, aksi taktirde yeni motorumda aynı sorunları tekrar yaşayacağımı söylüyordu. Zamanla geri alınamayacak hasarlar yaratan ve bir süre sonra sorunlu bir elemana dönüşecek olan bu parçayı yeni motorum için bir tehdit olarak görmeye başladım. Motorun ithalatçısına ve çalıştığım servise bu parçayı paslanmaz çelik olanı ile değiştirmek istediğimi ve temin edip edemeyeceklerini sordum, her ikisi de böyle bir uygulama olmadığını, bu parçanın 2~3 yılda bir değişmesi gerektiğini söylediler..

Dirseğin imalatında kullanılan demir malzeme, deniz suyundan etkilenip kısa bir süre sonra çürümeye başlıyor. İçerisinden geçen egsoz gazları ve etrafında dolaşan deniz soğutma suyu, paslanarak yüzeyi eriyen, deforme olan bu kanallardan geçmekte zorlanıyor.

Orjinal parça, döküm imalat tekniğinin limitleri nedeniyle yeterince uzun yapılamadığı ve kullanılan malzemenin deniz suyuna maruz kalması nedeniyle kısa sürede paslanıp fonksiyonelliğini yitirmesi neticesinde tıkanıyor. İleri seviyelerde bu dirsek içerisinde meydana gelen tıkanmadan dolayı yaşanan sorunlar büyüyor ve alüminyum egsoz manifoldunun tuz ile dolup delinmesine ve motor soğutma sıvısının sintineye boşalmasına kadar varıyor.

Bunları nereden mi biliyorum? Hepsi 12 yıldır yaşanmış tecrübeler ve mesleki bilgilerimden geliyor. Motorun kullanım süresine bağlı olarak her 2~4 yılda bir değiştirilmesi önerilen dirseğin, normal hizmet süresi aslında çok daha kısa. Değiştirilmesi gerektiğini ancak motorunuzda yukarıda bahsetmiş olduğum sorunlar baş gösterdiğinde anlayabilirsiniz. Bu belirtileri algıladığınızda ise iş işten geçmiş olabiliyor maalesef.
 
Severek bir hobi ve iş olarak yapmakta olduğum, yelkenli teknelerin güneş enerjisi çözümlerinin bir parçası olan rollbar imalatı için işlerimi yapan ve paslanmaz imalatında çok iyi olan ustamdan, verdiğim eski dirseğin benzerini 10 cm uzatarak 3.3 mm kalınlığında paslanmaz çelik malzeme kullanarak imal etmesini istedim. Parçanın motorun çalışmasına uygunluğunu ve imalat aşamalarını bizzat kendim kontrol ettim.

50 saatte ilk bakımı yapılan  yeni motorumdan "Dirsek, Elbow, Mixer" olarak anılan bu parçayı çıkardım ve yerine paslanmaz çelikten mamül modifiye etmiş olduğum yeni dirseği taktım. Motorun çalışması gayet iyi. Paslanmaz Dirseği ve yeni motorumu uzun yıllar sorunsuz kullanacağımdan eminim.

Yeni paslanmaz dirseğin motor çalışırken çekilmiş videosunu,



linkinden    izlemeniz mümkün. Paslanmaz çelikten 3.3 mm kalınlığında ve kaynak yöntemiyle birleştirilen yeni dirseği, isteyen arkadaşlara uygun fiyat ile imal edebilirim. Bu konular ile ilgili görüşmek isteyenler için, cep telefonu veya mail yolu ile iletişime geçmenizi rica ediyorum..

Hepinize selamlar, saygılarımla..

Mak. Müh. Volkan Görçiz,
İTÜ 1987, Motor ve Taşıt

Y/Y Meltemi, Teos Marina, E54
Cep: 532 4519783
Mail: Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    A. Ç.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #1 : Ağustos 09, 2019, 17:08:49 »
Paslanmaz çelik, paslanmamak için oksijene ihtiyaç duyar, her ne kadar döküme oranla uzun ömürlü olacaksa da ve yüzey düzgünlüğü döküme göre daha yüksekse de ömrü sonsuz olmayacaktır. toıkanma veya delinme nedeni ile değişştrilmesi gerekecektir. Uzun zaman sonra olsa bile sonucu bizimle paylaşırsanız ömrü hakkında bilgi edinmiş oluruz. 


*

    S. Ş.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #2 : Ağustos 09, 2019, 20:44:54 »
Aynisi benim de aklimdan geciyordu niye genis ve daha az egimli yapmamislar bu lanet dirsegi diye defalarca dusunmusumdur

Volkan kaptan ,

Motor isi farki eski yeni couzm arasinda, devirlenme ivmesindeki fark veya motor seyir hizina etkisini rakama dokerek bakabildin mi?

Md2030 d1-30 motorlar devirli kullanilinca kopup giden motorlar , sevmiyor yavas tingir mingir kullanilmayi ...
« Son Düzenleme: Ağustos 09, 2019, 20:48:19 Gönderen: Semih Sener »


*

    T. D.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #3 : Ağustos 09, 2019, 22:27:23 »
Paslanmaz malzemeler farklı amaçlar için farklı kalitede üretilirler. Deniz suyuna en iyi mukavemet gösteren ise şüphesiz 316 kodlu olandır. Şayet 316 paslanmazdan imal edilmiş ise uzun ömürlü olacağı kesin. Anacak kaynak yerlerinde  ne tür  elektrod kullanılmş bu çok önemli
Zira ilk çürüme kaynak yerinden olacaktır.
Yeni makinanız ve sisteminiz hayırlı olsun. Umarım uzun yıllar sorunsuz çalışır.


*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #4 : Ağustos 10, 2019, 20:25:23 »
CEVAPLAR:

Ahmet Çelenoğlu... O kadar yaşarsak ne mutlu bize..   ;-)

Semih Şener... 3000 d/dk max. devirde 8.0 knot ölçtüm. Zehirlisi 2 aylık. Yeni dirsek ile ağır devirde kullanma sorunu da ortadan kalkmış oldu. 

Tamer Danki... Kullanılan malzeme 316CrNi, kullanılan elektrod buna uygundur. İyi dilekleriniz için teşekkür ederim.

*

    S. Ş.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #5 : Ağustos 11, 2019, 16:48:29 »
düzenli iki üç yılda coolant değişimi , heat exchanger ile şu dirsek temizlenirse  motor gercekten rahatlıyor ,ilk temizlediğim dönemleri hatırlıyorum 3000 devir üzerine rahat yolda cıkıyorsun.

yine temizleme zamanım geldi

Dirseğin temizlenme metodları var ama delinmesi konusu gerçekten berbat birsey ,stoğunda bır yedek bulundurmak en ıyısı
« Son Düzenleme: Ağustos 11, 2019, 16:50:08 Gönderen: Semih Sener »
*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #6 : Ağustos 11, 2019, 18:27:59 »
Semih kaptan,

Deniz suyunun güçlü oksitleyici etkisi ile paslanmış ve erimiş demiri ne kadar temizleseniz, bir süre sonra tekrar fonksiyonunu yerine getirmeyecek kadar paslanıp eriyecek.

Tıkanmış dirseği tuzruhuna yatırınca tıkanıklık açılıyor, ancak; zaten tuzlu suyun etkisi ile paslanan ve eriyen su ve egsoz gazı geçiş-karıştırma kanalları, siz temizlediğinizi düşünürken, asitin etkisiyle daha fazla eriyor. Servis temizliği önermiyor bu yüzden.. Çünkü dirseği temizlemek, tıkanıklığı açmak, motor performansını geçici olarak arttırıyor, ancak; kesin çözüm değil maalesef.

Zamanla aşırı paslanan, eriyen bu dirsek içerisinden laminer (düzenli) bir akış ile tahliye edilemeyen deniz suyu, dirseğin arkasındaki egsoz manifolduna doğru sıçrayarak, egsoz gazlarının ısıttığı alüminyum manifoldun dirsek ile birleştiği yerde buharlaşıp, her çalışmada biriken bir tuz yumağının oluşmasına sebep oluyor. Ben bunu kendi motorumda yaşadım. Olay neticesinde delinen egsoz manifoldu ve içerisindeki eşanjör ile birlikte değişti. Bir de yeni dirsek takıldı.

Bu motorlarda egsoz manifoldu ve eşanjör aynı alüminyum döküm parçada yer alıyor. Alüminyum manifold cidarı oldukça ince olduğu için tuzun oksitlemesiyle deliniyor. Egsoz manifoldu ve eşanjör içerisinde dolaşan soğutma sıvısı açılan bu delikten egsoz kanalına boşalıyor..Netice ilkin hararet sinyalini duyarsınız. Motoru durdurmayıp çalıştırmaya devam ederseniz işler çok daha kötüleşir.

Çok sinsi ve farkedilmesi oldukça zor bir hadise.
*

    E. D.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #7 : Ağustos 11, 2019, 18:35:51 »
    Egzoz gazıyla soğutma suyu çıkışını ayırmak çok mu zor? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ü. Ö.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #8 : Ağustos 11, 2019, 19:31:21 »
Paslanmaz çelik kaynakli imalatta 304 ve ya 316 yerine 304L ve 316L olarak adlandirilan düşük karbonlu versiyonu kullanilir. Bu sayede kaynak bölgelerindeki ısıl negatif etkiler az olur, pitting korozyonuna dayanim artar. 316 hele ki sicak deniz suyunda o kadar da paslanmaz değildir.

Galvanik korozyon riski de incelenmeli. Ama 3 yilda bozulan orjinali kadar dayanir en az.
*

    Ü. Ö.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #9 : Ağustos 11, 2019, 19:43:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Paslanmaz çelik, paslanmamak için oksijene ihtiyaç duyar, her ne kadar döküme oranla uzun ömürlü olacaksa da ve yüzey düzgünlüğü döküme göre daha yüksekse de ömrü sonsuz olmayacaktır. toıkanma veya delinme nedeni ile değişştrilmesi gerekecektir. Uzun zaman sonra olsa bile sonucu bizimle paylaşırsanız ömrü hakkında bilgi edinmiş oluruz. 

Ahmet abim birkaç kez yazmişti bu denizde oksijen yok detayini.
Sıkça geciyor, ben de fikrimi yazayim istedim.

Deniz suyunun %3 tuzluluk oranı en yüksek çözünmüş oksijen miktarini barındirdığı gözlenmistir. Bu oksijenli sivinin metal uzerindeki etkisi kuru havadaki oksijenden çok daha etkilidir.

Eğer denizde oksijen olmasaydı, zaten normal demir de paslanmazdı ama paslanıyor.
Demiri paslandiracak oksijen varsa paslanmaz çeliği de pasifize eder.

Ama pitting korrozyonu, çatlak korozyonu mekanizmalari var sıkınti yarayan. Onlar farklı konular... Sanirım oksijen yokluğuna bunlar bağlanmış.
*

    S. Ş.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #10 : Ağustos 11, 2019, 19:53:31 »
Nasil denizde oksijen olmaz, baliklar solungaclariyla oksijen depolar ,nefes icin hareket icin vs oksijene ihtiyaci var
*

    A. Ç.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #11 : Ağustos 11, 2019, 20:23:12 »
Korozyon sadece oksijen ile oluşmaz. Su içindeki oksijen klora oranla çok daha düşüktür. Klor ise kotrozyonun çneml bir sebebidir. Havayla temasta oksijen ile paslanmaz çelik iöindeki krom birleşerek yüzeyinde paslanmaz bir tabaka oluşturur. Deniz suyu içinde ise klor ön plana çıkar.

Başka bir konu da sıcak ortamlarda paslanmayı engellemek için düşük karbonlu paslanmaz şelik kullanılması gerekitiğidir. 304 veya 316 çeliğin sonuna eklenen L haefi düşük karbonlu olduğunu ifade eder. bunun nedeni ise kromun oksijenle reaksiyona girmek yerine karbonla reaksiyona girmeyi tercih etmesidir. Egsoz çıkışında ise diğer karbon gazlarının yanı sıra saf karbon bile vardır.

Bu etkiler egsoz çıkışının su geçen yerlerde klor nedeni ile, egsoz gazı geçem yerlerde karbon nedenni ile oksijenle temasının kesilmesine ve korozyona uğramasına neden olur.
*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #12 : Ağustos 11, 2019, 23:25:05 »
Değerli dostlar,

Konunun ilgi görmesi ve bazı hususların işinin ehli arkadaşlarımız tarafından incelenmesini gayet olumlu ve faydalı buluyorum. Denizcilik ile ilgilenen, bizim gibi bu güzel hobiyi sürdürmeye çalışan arkadaşlarımızın sayısı oldukça fazla. Dolayısıyla benim gibi motoru ile sıkıntı yaşayan, motorundan beklediği performansı alamayan, ancak bunun nedenlerini tam olarak anlayamamış olan insanları aydınlatmak, alınacak tedbirler ile hem ceplerimizi hem de milli servetimizi korumayı amaç edinen insanlar olarak doğru yolda ilerlediğimizi düşünüyorum. Katkıda bulunan herkese çok teşekkür ediyorum.

Sanırım imal edilen dirseğin malzemesi hakkında kafalarda oluşan soruları biraz  irdeleyip, malzeme bilgileri üzerinde yoğunlaşarak doğru cevaplara ulaşabiliriz. Şöyle ki:

Paslanmaz çelik, demire belirli oranlarda Cr (Krom) , Ni (Nikel) , Mo (Molibden) gibi metallerin eklenmesiyle elde edilir. Cr oranı %16~18, Ni oranı %10~14 arasında olanlar 316 Sınıfında kendi aralarında içerdikleri değişen C (Karbon) ve Mo oranlarına göre 316, 316F, 316H, 316L, 316LN, 316N olarak kodlanmış farklı fiziksel ve kimyasal özelliklere sahip alaşımlar olarak üretilirler. Egsozun yapımında kullanılmış olan 316L, deniz suyunun korozif etkisine direnci ve kaynak ile imalata uygun olduğu için tercih edilmiştir.

Ne egsoz gazında bulunan serbest C (Karbon) un paslanmaz malzemenin içerisinde bulunan karbon oranını etkilemesi ne de Krom elementinin karbon atomu ile kimyasal bir bağ oluşturması mümkün değil. Krom Oksijen ile bir kimyasal bağ oluşturmak suretiyle, krom oksit oluşuyor. Aşağıdaki alıntıya göre:

"Paslanmaz çelikte kullanılan Cr elementinin önemi; malzeme yüzeyinde oksit tabakası oluşturması (Cr2O3) ve böylece malzemenin oksijenden (malzemenin oksitlenmesi) korunmasını sağlamasıdır. Malzeme yüzeyinde oluşan oksit tabakası gözle görülemeyecek kadar incedir ve su geçirmezdir."

Deniz suyunun korozif etkisi 316L malzemede kısmen etkili olsa dahi, bu etkinin hiçbir şekilde korunmayan demire göre çok daha az olacağı aşikardır. Zira bu malzeme bir çok deniz aracının mixer, elbow imalatında daha uzun ömürlü olduğu için yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Volvo Penta dirseğin birebir aynısını 316 dan dökülerek imal edildiğini ve özellikle yurt dışında dökme demir olanı ile değiştirildiğini hatırlatmak isterim.

Denizcilik sektöründe 316 ve 316L malzemelerinin kullanım alanları ve özellikleri hakkında bilgi içeren bir link:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Selamlar..




*

    S. Ş.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #13 : Ağustos 12, 2019, 10:44:24 »
Volkan kaptan,

Dun bir video izledim dirsegin  dokum olma sebebi icin isi farklarina reaksiyonun demirin yuksek olmasi gosterilmis , paslanmaz yapilirsa  o birlesme noktasinda catlak riski vs demis...

Fikrin nedir?

*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #14 : Ağustos 12, 2019, 13:16:20 »
Semih kaptan bu parça fazla ısınmıyor. Motor termostatı açılana kadar eliniz ile dokunabilirsiniz bu parçaya. Termostat açıldıktan sonra ise en fazla 60-70 dereceye kadar ısınır. Daha fazla ısınıyorsa deniz suyu soğutma devresini kontrol etmek gerekir. Bu sıcaklıklarda sürekli soğutulan dirsekte çatlama olmaz. Dirsekte İmalat hatası olursa başka tabii.