0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. Ü.

Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« : Eylül 11, 2009, 17:59:06 »
Baracuda'nın ıstralya ve çarmıklarına norsmenlerini monte ederken küçük boy anahtarlar kullanmıştık. Sonradan içime bir kurt düştü. Bu işi bilen birkaç dost ve sayın Cemil Dönerkaya ile yaptığım telefon görüşmeleri sonunda büyük boy 2 anahtarla imanına kadar sıkılması gerektiğini öğrenince önce güvertedeki norsmenleri tarif edilen gibi sıktık. Ama direk üzerindekileri sıkmak için direğe tırmanmak ya da direği yeniden indirmek gerekiyordu. Henüz teknede vinç de olmadığından direğe adam basmak kolay olmayacağından, direği indirmeye karar verdik. Datça'da Vinçli araç bulunmadığından ya mecburen 3 m. bumu bulunan kurtarıcıyı  çağıracağız ya da başka bir icat yapacağız. Bildiğiniz gibi, 10,20 lik bir direği güvenle indirebilmek için, kurtarıcı veya vincin bumunun direğin en az 5,5 m. ler den yukarıdan kavraması lazım ki, direk dikine durabilsin.3 m. bumu olan kurtarıcı ile daha önce direği dikerken neler çektiğimizi biz biliyoruz.Bu yüzden icat yapmak kolayımıza geldi (!)ve aşağıdaki fotoğraflarda görebileceğiniz gibi, 4 m.lik bir borunun dibine  direk dibine geçici olarak tutunabilmesi için bir tırnak kaynattık. Aynı borunun tepesine de 4 adet halka kaynattık.Bu halkaların 3 tanesi ile boruyu ana direğimizin önüne çelik tellerle ve gergilerle (liftin benzeri galvanize aparatlarla) sabitledik. Daha önceden bu borunun tepesindeki dördüncü halkaya bağladığımız palanganın diğer ucunu da flok mandarına bağlayıp, baş ıstralyayı liftininden ayırınca direğimiz kuzu gibi inmeye başladı. Elimizdeki palanga halatı ile kontrollu bir şekilde indirdiğimiz direğin tepesini sahilde istediğimiz yükseklikte sabitleyip,işimizi bitirince de aynı işlemleri tersine yaparak direğimizi diktik. Tabii burada önemli olan husus da,direk dibinde menteşe sistemimizin bulunması.Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Eylül 11, 2009, 18:19:17 Gönderen: Mehmet Ünsalan »


*

    O. B.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #1 : Eylül 11, 2009, 18:31:24 »
Çok güzel bir "yer vinci" imal etmişsiniz. Kutlarım sizi. İlaveten, direği indirirken, direk ucundan aşağı indirilecek iki halatı iki kişi karada tutarak ucun sağa sola savrulmasını da önlemesi güvenlik açısından daha iyi olur.


*

    H. E.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #2 : Eylül 11, 2009, 23:34:23 »
Folkboatlarda direk omurgaya basıyor. Ancak onlar da güverte üstüne bir üçayak kurarak direği kolayca kaldırıp, indiriyorlarmış. Henüz bilgi toplama aşamasındayım.


*

    M. Ü.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #3 : Eylül 12, 2009, 00:31:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Çok güzel bir "yer vinci" imal etmişsiniz. Kutlarım sizi. İlaveten, direği indirirken, direk ucundan aşağı indirilecek iki halatı iki kişi karada tutarak ucun sağa sola savrulmasını da önlemesi güvenlik açısından daha iyi olur.
İskelede duran iki arkadaşımızı aynen dediğiniz gibi iki ayrı halatla direğin iskeleye veya sancağa savrulmaması için görevlendirdik. Aksi taktirde direk dibi menteşemiz hasar görebilirdi. Çünkü biz bu işi yaparken ara ara hava 25 knot civarında esiyordu.Fotoğrafta görülen kardeşlerimizi bu işle uğraşıyorlar.İlginize teşekkürler...Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Eylül 12, 2009, 00:43:06 Gönderen: Mehmet Ünsalan »


*

    O. B.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #4 : Eylül 12, 2009, 13:40:32 »
Güvertede üç ayak kuracak sağlam yer varsa her teknenin direğini indirmek teorik olarak mümkün. Üç ayak yüksekliği de o kadar önemli değil.  Direğin roplam ağırlığı çok fazla değildir(çok büyük tekneleri konuşmuyoruz). 12 metre Alüminyum bir direk en fazla 70-80 kg gelir. ve 3 kişi tarafından rahatlıkla taşınır. Böyle bir iş için iş sırası şöyle olmalı :
1. 3 ayak için 3 boru bulmalı. Balon gönderi ve bumba kullanılabilir.
2. Pupa palangası yerinden sökülüp 3 ayak tepesine monte edilmeli
3. Direk dibinde bulunan 3 noktadan bağlanacak bir halat palanganın ucuna bağlanır.
4. Direği tutan civatalar(varsa) sökülür.
5. Çarmıh ve ıstralyalar iyice gevşetilir ama tam sökülmez
6. Palanga yardımıyla direk yukarı doğru yerinden oynatılır
Bundan sonra direğin doğrudan omurgaya basma hali ile güverteden ayrılabilme hali durumlarında farklı yol izlenmeli.
Güverteden ayrılma hali :
7. Kıç ıstralya sökülerek ucuna bir halat bağlanır
8. Balon mandarı yardımıyla 3 ayak üstünde askıda olan direk eğilmeye başlanır
9. Bu esnada bumba halatı ile direğin yavaş eğilmesi için arkadan destek verilir
10. Direği dibinden palangaya bağladığımız için ağırlık merkezi yana kayınca direk kolayca yatacaktır.
Direğin omurgaya basma hali :
11. Bu durumda 3 ayak yüksekliği direk dibi ile güverte arasındaki mesafeden daha fazla olmalıdır
12. Tüm ıstralya ve çarmıhlar sökülür
13. Direk güverteden kurtulana kadar yukarı palanga ile çekilir
14. Yukarıdaki gibi eğilir

Ben hiç denemedim. Ama yukarıdaki sistem bana teorik olarak mümkün görünüyor.



*

    A. Ç.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #5 : Eylül 12, 2009, 13:48:53 »
Direğin en kolay indirme yollarından biri iki yelkenli teknenin arasına girip, onların mandarlarını gurcatanın altına bağlamaktır, yani ızbarço ile sıkıştırmadan direk dibinde atılan bir düğüm gurcata altına kadar çekilebilir. Direği mandarlar ile kadırdıktan sonra el ile istediğiniz şekilde yönlendirebilirsiniz. Tek tekne ile yapıldığını duydum ama görmedim.   
*

    N. Ö.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #6 : Eylül 12, 2009, 20:39:11 »
Sevgili Hakan,

Bu işin en kolay yolu, 3 ayak ile değil, tepeden hizalanmış bir vinç denen aletle de olabiliyor. Silivri'deki Blue Sailor's Shipyard Inc. denen tersaneden bolca tekne indirdik ve karaya da aldık. Ülkemizde maalesef eski tekniklerle bu işi yapan ustaları, kendini mühendis sananları ehliyetsiz olarak artık ne yazıkki aramızda barındırmamaya çalışıyoruz. Teknen, klasik ahşap bir tekne olduğu için, omurga bağlantıları zaten plan ve projesinde açıklanmakta... Bunların ahşap konusunda uzman bir kişi tarafından sökülmesi ve tekne karaya alınıp sabitlendikten sonra statik olarak dışarı çekilmesi zaten çok kolay. Folkboat Association bu konuda gerekli bilgileri zaten veriyor.

Benim teknemin sudan çıkarılamama nedeni, hem bataklığa saplanması, hemde vinç yardımı ile ahşap bir teknenin yüzeye çıkartılırken patlama ve dağılması idi. Öncelikle hava yastıklarının kullanılması, içindeki suyun yavaş yavaş dışarı atılması ve omurganın teknelerimizde korunması en önemli faktörlerden biriydi. Balçıktan çıkaramadığım için kalbim burkularak denizde bıraktım, hala zaman zaman yoklar, gölgesini görürüm.

Burada lütfen tekne modellerini ve yapılarını düşünerek, bilinçli bir şekilde fikir açıklayalım. Her teknenin bir user manuel'i olduğunu kesinlikle unutmayalım. Aranızda kaç kişi Nordick Folkboat kullandı? kaç kişi bu teknede hala Albine motor kullanıyor yada kullandı?  Bir bilelim...

Kusura bakma doktorum, ben teknemi kaybettim, seninkine izin veremem...
*

    O. B.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #7 : Eylül 12, 2009, 21:01:51 »
Tekneyi karaya aldıktan sonra direği indirmek için 3 ayak kurmak biraz saflık olur.

Tartışılan konu tekneyi karaya almadan, tekne denizdeyken ve vinç ulaşımı olmayan noktada direği indirebilmek.

Hiçbir teknenin kullanma kitabında denizde direk indirme yöntemi yazmaz. Karaya alın öyle yapın der.

Neco Korsan bu hususta çok haklı. Kullanma kitabının dışında bir işlem yapmak için o konuda ya tecrübeli ya da uzman olmak lazım.
« Son Düzenleme: Eylül 12, 2009, 21:10:36 Gönderen: Orhan Barut »
*

    Ö. K.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #8 : Eylül 12, 2009, 21:29:40 »
Aşağıdaki linkte detaylı fotoğraflar var, ayrıca bu sistem macgregorların opsiyon paketlerinde de bulunmakta diye biliyorum.
youtube da "mast raising" diye aratırsanız görüntülü sonuçlara ulaşabilirsiniz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #9 : Eylül 13, 2009, 15:28:23 »
Bu üçayak sistemiyle Folkboat'çular tekneyi römorka yükleyip, yarışın yapılacağı göle götürüp, 1 saatte tekrar donatıp yarışabiliyorlar.
*

    N. Ö.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #10 : Eylül 14, 2009, 16:06:31 »
Canım Hakan'ım o üç ayağı bizlerde uygulayabilmek için özel rampa, kıyı ve sahillerin ona göre donanım sahibi olması gerekir. Bizde liman anlayışı ve halk tipi tekneler gelişmediği için bu tarzda herhangi bir yaptırım yok. En büyük amacım bu tür limanların çoğalması, folkboat yada folkyboat'ların da artık ülkemiz standartlarında üretilmesi vb.(Tahta'nın sevilmesi...)

Bu nedenle, yakın dostlarımla artık bu alanda yazışmak istemiyorum. Çünki kendi teknemiğn üretimi, yapım aşaması ile uğraşmak zorundayım. Kimseden fikir almadan bilgi ve öneriler içinde bu işi en kısa zamanda bitirmek istiyorum artık. Seneye benimde bir teknem var diyebilmem için... Uzunca bir zaman aranızda olamıyacağım. Belki bittikten sonra paylaşabiliriz diye:))
*

    U. K.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #11 : Eylül 14, 2009, 16:10:02 »
abi tekne yapımı ayrı senin tatlı muhabetin ayrı.
bizi kendinden mahrum bırakma lütfen.  söz teknen ile ilgili soru sormicaz.
« Son Düzenleme: Eylül 14, 2009, 16:10:32 Gönderen: Umut Korkmaz »
*

    A. Z.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #12 : Eylül 27, 2009, 02:24:06 »
Seneye benimde bir teknem var diyebilmem için... Uzunca bir zaman aranızda olamıyacağım. Belki bittikten sonra paylaşabiliriz diye:))

Oldumu ya? Neco Korsan.
Bizi o güzelim anlatımlarınız dan mahrum bırakmak hak ya da reva mıdır Ki!
Siz yine de ara sıra ceee eeee yaparsınız herhalde! Gönlüm böyledir diyor.
Biliyorum ki! tekneniz tam da istediğiniz gibi olacaktır... Zaten siz başında iken aksi düşünülemez.
Kolay gelsin. Çakılan her çivi mutluluğunuza katılmış olsun.
*

    M. K.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #13 : Aralık 28, 2009, 16:56:41 »
Mehmet Korsan ,

Paylaşımınız için teşekkürler, çok akıllıca olmuş.

Catalina gibi Mac Gregorlar içinde benzer bir teknik kullanılıyor.Ekte bununla ilgili klavuzu koyuyorum.
Gerçi onların direk-tekne bağlantısı bunun daha da kolay yapılmasına olanak veriyor.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. Z.

Ynt: Vinçsiz ve Kurtarıcısız Direk İndirme
« Yanıtla #14 : Aralık 28, 2009, 17:44:48 »
Oh ne keyifli. Gel de bizim teknede yap bunu. Direk kamaraya girdiği yerden 2.50m aşağı ıskaçaya oturuyor. Vinççi bile "pes be abi yükselt yükselt bitmiyor" demişti.