0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. E.


Aslında sorum tam bu değil. Çalışan akülerin aynı kapasite / marka / model olması için sebepler okumuştum.

Ama tam dolu tutulan, şarja bağlı ve üzerlerinde kayda değer bir yük olmayan akülerin paralel bağlanması için bir sakınca var mı?

Niye soruyorum? Servis akülerim güneş panelime bağlı. Motor aküm değil. Kışın uzun süre bırakacağımda, ikisini bağlayıp motor aküsünü de tam şarjda tutabilirim.

Teorik bakarsak, normalde tüm aküler aynı voltaj seviyesinde olacağı için, bağlayacağım paralelleme kablosunda sadece motor aküsünü iç direncinden kaynaklanan kayıpları telafi edecek çok çok düşük bir akım olacak.

Öngörmediğim birşey var mı?


*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #1 : Ekim 25, 2013, 09:55:13 »
Cem korsan bir yelerde okumuştum "akülerin iç dirençleri birbirinden değişik olduğundan" diye bir durum vardı sanki. O zaman okumuş geçmiştim. Yazan da konuyu iyi biliyor gibi yazmıştı sanki. Bulmaya çalışayım yazıyı.



*

    H. D.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #2 : Ekim 25, 2013, 09:58:24 »
Normalde Kursunlu aküler parelel baglanmaz.Sizde ise birazıcık farklı bir durum var.
Şimdi aküleri parele baglayıp uygun dolum kaynagına baglarsanız bir birlerini yük olarak görmeyip biri diğerini boşaltmaz.Yalnız şu var Akülerin kapasiteleri yani Amper saatleri farklı ise siz bu aküleri parelel baglamadan evvel  tam doldurup,sonra bir birlerine  parelel baglasanızda kendi iç boşalımları farklı olacagından güneş paneli bunları doldururken en erken dolanın voltajını kabul ederek bütün akü gurubunu dolu kabul edecek,dolum voltajı değişecek haydi düşük voltajlı olan yine öbürüne sanki devredeki yükmüş gibi çalışacak.
Hele akülerin yaşları de farklı ise bu sıkıntı daha da fazla olacaktır gibime geliyor.
Yazdıklarım öğrendiğim ve yaşadığım bilgilerin yeniden yorumudur.İllaki tek dogrudur diye her hangi bir savım da yoktur.


*

    H. A.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #3 : Ekim 25, 2013, 18:08:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Normalde Kursunlu aküler parelel baglanmaz.Sizde ise birazıcık farklı bir durum var.
Şimdi aküleri parele baglayıp uygun dolum kaynagına baglarsanız bir birlerini yük olarak görmeyip biri diğerini boşaltmaz.Yalnız şu var Akülerin kapasiteleri yani Amper saatleri farklı ise siz bu aküleri parelel baglamadan evvel  tam doldurup,sonra bir birlerine  parelel baglasanızda kendi iç boşalımları farklı olacagından güneş paneli bunları doldururken en erken dolanın voltajını kabul ederek bütün akü gurubunu dolu kabul edecek,dolum voltajı değişecek haydi düşük voltajlı olan yine öbürüne sanki devredeki yükmüş gibi çalışacak.
Hele akülerin yaşları de farklı ise bu sıkıntı daha da fazla olacaktır gibime geliyor.
Yazdıklarım öğrendiğim ve yaşadığım bilgilerin yeniden yorumudur.İllaki tek dogrudur diye her hangi bir savım da yoktur.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Normalde Kursunlu aküler parelel baglanmaz.Sizde ise birazıcık farklı bir durum var.
Şimdi aküleri parele baglayıp uygun dolum kaynagına baglarsanız bir birlerini yük olarak görmeyip biri diğerini boşaltmaz.Yalnız şu var Akülerin kapasiteleri yani Amper saatleri farklı ise siz bu aküleri parelel baglamadan evvel  tam doldurup,sonra bir birlerine  parelel baglasanızda kendi iç boşalımları farklı olacagından güneş paneli bunları doldururken en erken dolanın voltajını kabul ederek bütün akü gurubunu dolu kabul edecek,dolum voltajı değişecek haydi düşük voltajlı olan yine öbürüne sanki devredeki yükmüş gibi çalışacak.
Hele akülerin yaşları de farklı ise bu sıkıntı daha da fazla olacaktır gibime geliyor.
Yazdıklarım öğrendiğim ve yaşadığım bilgilerin yeniden yorumudur.İllaki tek dogrudur diye her hangi bir savım da yoktur.

Bende elektrikcimden aynısını istemiştim ve bana Hüseyin korsanın görüşüne uygun bir cevap vermişti. Neticede bir aparat monte etti ve sorun çözüldü ve 3-4 yıldırda sorunsuz çalışıyor, tüm aküler panelden besleniyor.


*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #4 : Ekim 25, 2013, 18:11:43 »
Hakkı korsanım değişik amper değerli aküleri mi birbirine bağladınız?


*

    H. A.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #5 : Ekim 25, 2013, 19:59:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hakkı korsanım değişik amper değerli aküleri mi birbirine bağladınız?



Zafer korsanım , evet . Motor aküsü eskiden 55 amper , bu sezon  100 amper, servis aküleri 2x 140 ampet.
*

    D. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #6 : Ekim 25, 2013, 20:35:09 »
 Benim de önceki teknemde ( Bav. 42 ) 3ad x140 Ah. servis aküsü ile, 1 ad. 90 Ah. motor aküsü vardı. Güneş panelleri ve Rüzgar Jeneratörü Regülatörlerinden Servis akülerine bağlantı yaptık, Motor aküsüne de bağladık ama araya elektrikçi arkadaşın gönderdiği bir'' diyot'' koyduk . Bu'' diyot'' çekvalf görevi görüyormuş, yani : panel ve rüzgar jeneratöründen gelen akımla motor aküsünü  şarj ederken, Motor aküsünden servis akülerine geri deşarj'ı önlüyormuş. Örnek verirsem; Aküler şarj oldu ve 13.5 V. gösteriyorlar. hava bulutlandı , şarj azaldı ve teknede yaşarken buzdolabı, Tv , aydınlatma ve Laptop kullandık, servis aküleri 11.5 V. 'a düştüğü halde motor aküsünün voltajı düşmüyor.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #7 : Ekim 25, 2013, 21:04:47 »
Bu farklı aküleri birbirinden izole etme işini aşağıdaki gibi bir basit diyotlarla çözebilirsiniz;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

bu devre için kullanacağınız diyotların aşağıdakine benzer yüksek akım geçirebilecek tipte olmasına dikkat etmek lazım tabi;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

veya paraya kıyıp şöyle bişey alıp daha temiz bir çözüm uygulayabilirsiniz;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yeni sistem kuranlar için doğru çözüm çift çıkışlı regülatör (veya redresör) kullanmaktır..
*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #8 : Ekim 25, 2013, 22:01:05 »
Cem korsanın sorusunu ben şöyle anlamıştım(Petunia daki örnekle):

Ön pervanenin aküsü 160 A lik Servis 3x130 A ve starter 100 A. Bunları gerektiğinde birbirine aşamalı olarak bağlayabiliyorum bir anahtarla. Ön pervaneyi servis gurubuna ve servis gurubunu starter a.

Ön pervane hemen hiç kullanılmıyor bu nedenle de dolu. Servis boşalınca anahtarı çevirirsem ön pervane aküsü servis gurubunu şarj edebilecek ivedi durumlarda.

Bu sistemi kurarken konu ettiğim yazıyı okumamıştım. O yazıyı okuduktan sonra servis akülerinin %62 ye kadar kullanıldığı anlarda bile sistemi kullanmaktan çekindim. Starter boşalsaydı kullanırdım kesin.

Yazıdan aklımda kalan 160 A lik aküden gelecek akımın servis gurubundaki akülere zarar vereceği biçimindeydi. Bazı formüller verilmiş ve hesaplamalar yapılmıştı o yazıda. Bulmaya çalışıyorum yazıyı.

Selamlar.



*

    K. U.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #9 : Ekim 25, 2013, 22:27:48 »

      Eğer Aküler paralel bağlanacak ise diyotlar ile izole edilmeleri önemlidir..
    Konuyu bilenler için basit olan bu iş bilmeyenler için oldukça karışık olabilir.....
    Diyot seçimi iş görürlük ve fiyatı bakımından oldukça su götürür bir şeydir...
*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #10 : Ekim 25, 2013, 22:30:55 »
Yazıyı ve bağlantısını buldum. Yeniden okuyunca Cem korsanın sorusunun yanıtı olmadığını ve yanlış anımsadığımı anladım. Yeniden okumak bana iyi geldi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Yararı olabilir diye bağlantıyı veriyorum. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Selamlar.

*

    H. D.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #11 : Ekim 26, 2013, 01:16:28 »
Özgür korsanım
Bu farklı aküleri birbirinden izole etme işini aşağıdaki gibi bir basit diyotlarla çözebilirsiniz
 Yukarıda yazı ile başlıyan bilgi notunuzdaki şema mantiken dogrudur ama Diyotların üstünde kaybolan yaklaşık 0.7 volt sebebi ile şemadaki akülerin dolumda ve kullanımda toplamda1.5 volt kayıp vardır ki 12 volt için epey kayıp sayılır.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #12 : Ekim 26, 2013, 01:23:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Diyotların üstünde kaybolan yaklaşık 0.7 volt sebebi ile şemadaki akülerin dolumda ve kullanımda toplamda1.5 volt kayıp vardır ki 12 volt için epey kayıp sayılır.
Hocam tespitiniz doğru ne yazıkki bu sistemin böyle bir dezavantajı olacaktır..
(Gerçi 1.5V değil, sadece tek bir diyotun kaybı olan 0.7V kadar..)

Bu açıdan böyle bir çözüm yerine doğrusu her akü grubunu ayrı kaynaktan (çok çıkışlı regülatör ve redresör gibi) şarj etmektir..

yada herşeyi otomatik yapma lüksünden uzaklaşıp kocaman manual şalterlerle kendimiz görerek, takip ederek yapabiliriz! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap (Ne güzeldir o manual akü şalterlerinin şlak! şlak! sesleri!..)
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2013, 01:25:15 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    H. D.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #13 : Ekim 26, 2013, 01:35:58 »
Akümülatörü besleyen kaynak hattı üstünde diyot al sana 0.7 volt kaybı; Standart işlemler için yapılmış "Kaynak" ne yaparsa yapsın besleme voltajı normal işleme göre ayarlandığından akümüz tam dolum voltajından 0.7 volt  aşağıda dolmuş gibi kalacak.
Akümülatörümüzden akım çekerken yolunda yine Diyot var alsana yine 0.7 volt kaybı.Zaten akümüz 0.7volt eksikti birde kullanımda 0.7 volt yok oldu. Al sana işte akümüz, diyotsuz doluma göre aynı tüketim amperajında 1.5 volt mağlup oldu
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2013, 01:36:42 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
*

    A. Ç.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #14 : Ekim 26, 2013, 08:39:44 »
Paralel bağlamada farklı aküler farklı iç direnç nedeni ile bir diğerinin üzerinden deşarj olabilir. Sürekli şarjda ise bu olasılık oldukça düşer.  Bu nedenle aynı marka ve aynı model akülerin yeni iken paralel bağlanması en doğrusudur.