0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #15 : Ekim 26, 2013, 11:16:50 »
Herkese katkıları için teşekkürler.

Zafer Hoca gerektiğinde boşalan aküleri takviye edebilmek için paralelleme anahtarları koymuş. Farklı şarj seviyesindeki aküleri birbirine bağlamaktan bahsediyor. Bu, acil durumlar dışında, sanırım sıkıntılı bir uygulama.

Benim durumumda ise, tam dolu ve kullanılmayan aküleri bağlıyorum. "Sürekli şarjda" diyemiyorum, ama her gün iç direnç vs... den kaynaklanan eser miktardaki kaybı telafi edecek kadar güneşten tam dolu hale gelecekler.

Aslında analiz edince, yaptığım işin both şalter veya akıllı röleden farkı az. Bu sistemlerde de şarj olurken aküler paralellenmiyor mu?


*

    H. D.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #16 : Ekim 26, 2013, 14:23:08 »
Cem Korsanım
Bakın şimdi tekniği filan boş verip basitçe düşünelim:
İki aküyü parelel bagladınız ve güneş enerjisi ile bunları aynı anda dolduruyorsunuz,buraya kadar tamam.Gece olunca şarj kesildi,iki akü birbirine baglı olarak ortada kaldılar.Şimdi ne olacak:İçlerinden daha yüksek voltajlı olan düşük voltajlı olanına elektrik yollar yani boşalmaya başlar,zayıf olan ise sanki dolmuş gibi düşünülsede aslında kendi içinde tüketim yapmakta,tükettikçede kuvvetli olan diger aküden elektrik çalmaktadır,yani hem kendini batırmakta,hemde yanındaki sağlamıda batırmaktadır.
Bence depolama dolumu yaparken yukarıda verilmiş şema gibi diyot kullanmak en iyisi varsın 0.7 volt eksik olsun nasıl olsa bu sadece depolama şarjı degilmi,mevsim açılıp teknenize sürekli gelşince diyotu çıkarırsınız olur biter.


*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #17 : Ekim 26, 2013, 15:43:52 »
Dilerim konuyu fazla dağıtmamış olurum:

Petunia da üç gurup akü var: 1-Starter 2-Servis 3-Ön pervane

Üç gurup da kıyı elektriğine bağlandığımda redresörle veya motor seyri yaptığımda şarj dinamosuyla(Dinamoyla aküler arasında 3 lü bir voltaj düşümsüz isolatör var)dolduruluyor.

Ayrıca Güneş panelleri ile yalnızca servis aküleri şarj ediliyor. Tabi panellerle aküler arasında bir akıllı şarj düzenleyicisi var(Birde "şönt" var şarj, tüketim ve üç akü gurubunun durumunu denetleyebiliyorum)

Akü gurupları arasına koyduğum iki anahtarla aşamalı olarak birbirlerine paralel bağlama yapmış oluyorum(Anahtarların yuvası boş ve üzeri kapaklı. Gerektiği zaman takım çantasından çıkarıp yuvaya takıp kullanabilirim)

Buraya kadar sistem bence kullanışlı gerektiğinde tüm aküleri birleştirebilirim: 1-Kullanırım 2- Güneş panelleri ile hepsini doldurabilirim.

Sıkıntım: Akülerimin 100 A, 130 A ve 160 A olması.

Şimdi olsa servisi yine 3x130 A fakat ön pervaneyi 2x130 A alırdım. 2x130=260 A ki ön pervane canavar gibi olurdu. Anahtar kullanarak servis gurubuna bağladığımda da daha fazla aküyü servis için kullanabilirdim.

Şimdiki 160 A lik ön pervaneyi servisle ilişkilendirmek, farklı amperdeki akülerin birbirine zarar verebileceği düşüncesi nedeniyle uygulamada beni düşündürüyor.

Cem korsan da sanıyorum(Geçici de olsa) 1-İki farklı amperdeki aküyü birlikte kullanmak ve 2-Aynı amperdeki iki aküden boş olanla dolu olanı birbirine bağlamaktan konu ediyor.

Akülerim aynı amperde olsalardı, Petunia daki sistem benim için( ve belki de bir çok kişi için) çok uygun. Benim tek eksiğim Rüzgar jeneratörü ki onu da kesinlikle ayrı bir akıllı şarj düzenleyicisi ile bağlamam gerekiyor servis akülerine.

Soru içinde soru gibi olacak: Basitçe 130 A lik bir akümüz var ve 12.2 V gösteriyor. Bildiğim kadarıyla bu %60 kapasite kalmış demektir kabaca ve sınırdır daha fazlasını tüketmek aküye zarar verir. Şimdi elimizde bir de 160 A lik akü var tam dolu. Birbirine paralel bağladık ne olur?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Selamlar.








*

    A. Ç.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #18 : Ekim 26, 2013, 16:19:19 »
Aküler yeni ise şarjsız olan akü şarjlı aküden şarj olur, diğeri de kısmen boşalır. 130 x 0,60= 78Ah  78Ah+160Ah= 238Ah toplam şarjınız olur. Bu teorik bir değerlendirmedir. Pratikte ise iki akünün voltajları eşitlenir ve ikisinin şarj miktarı 238Ah  altında kalır. Uzun vadede ise 160+130 Ah = 290Ah bir akünüz olur. Bu sistem eğer akülerde arıza olmazsa sorunsuz devam eder.  Bir aküdeki sorun diğerini de etkiler.   


*

    C. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #19 : Ekim 26, 2013, 17:51:16 »
Öncelikle, ben aküleri "kullanmak"tan bahsetmiyorum. Kullanmadığım dönem boyunca, ve her ikisi de tam doluyken bağlıyorum. Gelince sökeceğim.

Sizin durumunuzda, 12.2 voltluk akü hala nispeten dolu sayılır. Şarj kabul etme kapasitesi düşüktür. Dolu akü 12.8 volt olsa, fark 0.6 volt. Çok fazla bir akım çekeceğini sanmıyorum.

*

    A.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #20 : Ekim 26, 2013, 20:42:36 »
Kurşunlu akümülatörler 12 volt için altı gözlü yapılır. Bir göz voltajıtam deşarjda 1.8 volta iner, tam şarjda ise 2.24 volt olur.
Bu durumda, tam şarjlı akünün voltajı, 6x2.24 = 13.44 oluyor galiba.
İdeal olan, akü voltajı bu değere ulaştığında, şarj aletinin şarjı kesmesidir. Küçük ve büyük kapasiteli iki aküyü paralel de bağlasanız, aküler normal(sağlam) ise, şarj aleti de normal çalışıyorsa, problem oluşmaz.
Kurşunlu akümülatörler, aşırı şarj veya aşırı deşarja maruz kaldıklarında, aşırı ısınma yapar. Bu durumda, plakalar üzerine sıvanmış olan kurşun peroksit tabakası şişerek, çatlama ve dökülme yapar. Artık akü arızalanmaya başlamıştır. Akünün dibine inen bu iletken toz kitlesi;
1- Akünün kendi kendine deşarj olmasına sebep olur.
2- Paralel bağlandığı akü için yük olacağından onun da deşarj olmasına sebep olur.
Bu durumda, aküler maksimum şarj voltajına ulaşamayacağından, şarj işlemi devam eder ve akülerin ısınması, arızasının büyümesi, neticede akünün kaynama yaparak suyunun bitmesine sebep olur.
Netice olarak;
1- Aynı marka(ve aynı kategori) ve yaşta aküleri paralel bağlarsanız, Kurşun ızgara üzerine preslenmiş olan peroksit tabakasının aynı kalitede olma ihtimali yüksek olacağından, aynı yaşlanma eğrisine uyarlar ve ikisin ömrü beraber dolar.
2- Farklı yaşta ve kategoride(kalitede) aküleri paralel bağlarsanız, plakaları önce bozulan diğerini de ölüme sürükler.
Her ne kadar, diyotlar ve anahtarlar ile akülerin birbirlerini etkilemesi önlenmeye çalışılsa da, aküleri, aşırı şarj ve aşırı deşarjdan sakınmak gerekir. Herşeyden önemlisi, şarj aletinin de, aküleri aşırı şarj etmeyecek bir karakteristiğe sahip olmasıdır.
 Bana gelince;
Rüzgar jeneratörümden istediğim neticeyi alamamıştım.
220 şebekesine bağlı redresörü de devre dışı bıraktım.
Onların, bundan önceki akülerimin bozulmasında rolü olduğunu düşünüyorum.
Güneş paneli ile birlikte aldığım şarj aleti iyi görünüyor.
2 adet 145 A servis aküsü(merdiven altı imalat) ve 90 A lik motor aküsü paralel olarak bağlı, şimdilik problem hissetmedim. 2 seneyi geçti bakım filan da yapmadım.
*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #21 : Ekim 26, 2013, 21:20:23 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    C. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #22 : Ekim 28, 2013, 14:39:45 »
Alıntı
Kurşunlu akümülatörler 12 volt için altı gözlü yapılır. Bir göz voltajıtam deşarjda 1.8 volta iner, tam şarjda ise 2.24 volt olur.
Bu durumda, tam şarjlı akünün voltajı, 6x2.24 = 13.44 oluyor galiba.

Yanılmıyorsam tam dolu akü için değerler 2.14 x 6 = 12.8 volt
« Son Düzenleme: Ekim 28, 2013, 14:53:44 Gönderen: Cem Eğrikavuk »
*

    Z. T.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #23 : Ekim 28, 2013, 17:08:32 »
Ne derece doğru bilmiyorum ama şöyle bir bilgi var, ilgilenenler için alıntı yapıyorum:

All Lead-Acid batteries supply about 2.14 volts per cell (12.6 to 12.8 for a 12 volt battery) when fully charged.

ve

Battery charging voltage also changes with temperature. It will vary from about 2.74 volts per cell (16.4 volts) at -40 C to 2.3 volts per cell (13.8 volts) at 50 C

Çeviriye gerek yok gibi, kolay anlaşılıyor sanki.

Bağlantısı: Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Charging

Selamlar.

*

    H. D.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #24 : Ekim 28, 2013, 17:47:57 »
Dogrudur Zafer korsanım.
*

    T. A.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #25 : Ekim 31, 2013, 12:07:38 »
bağlanacak diyotları seçerken değerlerini yüksek seçmenizi öneririm sızıntıları önler .bir de ısınacaklardır bu da ömürlerini azaltır . mümkünse aluminyum gövdelerle soğutma yapılması iyi olur.
*

    C. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #26 : Ekim 31, 2013, 13:41:27 »
Cevaplar için tekrar teşekkürler, ama bir şeye dikkat çekmek istiyorum: Esas soruma cevap vermeyi deneyen az, çoğunluk problemin çözümü üzerinde tartışıyor. Sıkıntı şu; problemin ne olduğunu tam bilmiyoruz. Problemi ve olası sonuçlarını anlayabilsek Zafer Hoca ve benim durumumda getiri/götürü değerlendirmesi yapabiliriz.

Bunun üzerine biraz daha araştırma yaptım. Varsayılan problem senaryo şu gözüküyor: Birbirinden farklı kapasitedeki akü gruplarında normal çalışmada, iç direnç ve diğer farklılıklarından dolayı yükün çoğu bir aküye düşecektir. Bu akünün diğerlerine göre çok daha hızlı yaşlanmasına neden olacaktır. Hatta ömrünün sonuna doğru olabilecek iç hasarlardan dolayı gruptaki diğer akülere de zarar vereceği varsayılmakta.

Şarj sırasında da, regulatörün en güçlü aküye göre şarj yapacağı, bazı akülerin eksik veya fazla şarj alabileceği iddiaları da var.

Bu ikisi de benim için geçerli değil. Kış durumunda gece boyunca akülerin "yüzey şarjı" bile sabahı çıkartır, aküler arası kayda değer bir akım oluşmaz.

Bu varsayılan sorunlar doğru olsa bile, Zafer Hoca'nın durumunda uzun seyirlerden önce (aküler tam şarjlı iken) bağlamasında önemli bir sıkıntı gözükmüyor. Bunu, akü grupları tam şarjdayken yapmak mantıklı gözüküyor. Yani %60'lara inmesini beklemeden, şarj sıkıntısı yaşanabileceğini öngördüğü uzun seyirlerden önce yapmalı. Bununla ilgili bir tartışma şurada var:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sorgulamaya devam edelim: Aküler nasıl farklı hızlarda deşarj olabilir? İç dirençleri vs.. farklı olsa da, birinin voltaj seviyesi diğerlerinin altına inemez. Eninde sonunda paralel boşalmak zorundalar. (Çektiğimiz akımın akü kapasitelerinin çok altında olduğunu varsayıyorum. Marş, ırgat, baş pervanesi gibi yüklerin uzun süreli kullanımında dengesizlik artabilir.)

Sana mı kaldı bunu sorgulamak, dediğiniz duyuyorum. Tek sorgulayan ben değilim:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Not: Internete akü ile ilgili bilgilerin önemli bir kısmı UPS pazarından geliyor. Buradaki akü kapasiteleri toplamda 5-10 dakika hizmet verecek şekilde hesaplanıyor. Yani bizim marş motoru kadar olmasa da, akü kapasitesine göre ciddi akım çekilen uygulamalar.
*

    T. A.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #27 : Ekim 31, 2013, 14:08:50 »
size zaten cevap verilmişti bağlantılar arasında diyot kullanın ....
şarj olurken tek bir akü gibi şarj olacaklar
şarj voltajı kesildiğinde birer bağımsız akü olacaklar

akülerin farklı deşarj sürelerinin sebebi büyüklük küçüklük dolayısıyla içlerinde kullanılan amperi,voltajı ,içinde kullanılan kurşun,jel ,karbon ,asit  ve asitli su miktarı gibi değişkenlerden dolayıdır.
« Son Düzenleme: Ekim 31, 2013, 14:11:16 Gönderen: Tunç Aş »
*

    D. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #28 : Kasım 01, 2013, 11:06:46 »
   2007 sonunda aldığım teknede ; 1ad 90 Ah. motor aküsü + 3ad x140 Ah. servis aküsü vardı. 2008 yazında Güneş panelleri taktım ve servis  akülerini yenileyerek, 3ad x 180 Ah. Delfi marin akü taktım. (motor aküsü değişmedi) . 2012 yılında tekneyi sattığımda aynı aküler canavar gibiydi. Yani motor aküm 6 yıllıktı, servis akülerim 5 yıllıktı. Tekneyi sattığım arkadaş ta Geko dur, Akülerle ilgili bi problemini duymadım.
   3 x 180 Ah. lık servis aküleri ile , 90 Ah. lık motor aküsü arasına diyot bağladık, Şarj voltajı motor aküsüne 0.7 V. düşük gelse de her hangi bir sorun yaşamadık.
   Konu edildiği gibi farklı Ah. kapasitedeki akü kullanmanın , akülere zarar verdiği söylenirse ; Benim aküler 6 - 7 senedir nasıl çalışıyor ? ? ( halen çalışıyor... )
   Denizde akülerimizi 5 sene kullansak yeter ! diye biliyordum...  Ne dersiniz ?
*

    C. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #29 : Kasım 01, 2013, 11:22:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
....   3 x 180 Ah. lık servis aküleri ile , 90 Ah. lık motor aküsü arasına diyot bağladık....

...Konu edildiği gibi farklı Ah. kapasitedeki akü kullanmanın , akülere zarar verdiği söylenirse ; Benim aküler 6 - 7 senedir nasıl çalışıyor ? ?...

Siz zaten önerildiği şekilde diyot ile bağlamışsınız. Şarj olurken aküleriniz bağlı, kullanımda izole. Bu uygulamada zaten kimse sorun beklemiyor.  (Alternatör çıkışında diyotlu izalatör veya akıllı röle kullanılmasından farkı yok.)