0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #30 : Aralık 03, 2023, 01:42:17 »
Benzer bir sorun da benim başımda var. Marş aküm 165 A, servis akülerim 180 ve 160 A 2 adet paralel aküden oluşmakta. Aralarında both şalter mevcut. Genel olarak both şalter servis aküsü konumunda oluyor, marşı da servis aküleriyle yapıyorum. Marş aküm, servis akü grubunda sorun yaşarsam marş yapabilmek için saklı konumda. Servis akülerim çok hızlı deşarj oluyor. Aralarına bahsedilen şekilde diyot koysam bu sefer kullanımda 3 ayrı akü grubum olacak ve gece bana yetmeyecek. 180 ve 160 amperlik servis akülerimi kullanırken birlikte kullanabileceğim veya biri kritik sınırın altına indiğinde diğerine kendiliğinden geçecek, sonrasında marş yaptığımda ikisinin de şarj olabileceği bir sistemi nasıl kurabilirim?


*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #31 : Aralık 03, 2023, 10:22:02 »
Temel olarak farklı özellik, yaş ve kondüsyondaki aküleri birlikte (paralel) bağlamak yanlış, çünkü siz hiç kullanmasanız da kendi aralarında enerji akışı olacak ve kötü kondüsyondaki diğer iyiyi kendi seviyesine çekecek. Şarj olurken de dengesiz şarj oluşacak, ömürleri kısalacak.

Velhasıl buna mecbursanız teorik olarak en yapılabilecek şey aküleri kullanırken ayırmak, şarj ederken birleştirmek olabilir. İkinci bir both şalter ile bu yapılabilir.


*

    A. O.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #32 : Aralık 03, 2023, 16:58:22 »
Her farklı akünün farklı bir iç direnci vardır. Birbirlerine bağlandıkları zaman aralarında aralarından enerji alış verişi olacağı gibi birbirlerine bağlıyken hepsini tam şarj edemeyebilirsiniz. Dolayısıyla bu şekilde etkin bir kullanım söz konusu olmayacaktır.

Selamlarımla,
 


*

    A. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #33 : Aralık 05, 2023, 00:52:36 »
Öncelikle yanıtlayanlara çok teşekkür ederim.
Geceleri ortalama saatte 15 amper civarı elektrik tüketimim var. 10 saat civarı elektrik kullanıyorum. Servis için kullandığım 2 aküyü (180 ve 160 A) çıkarıp yerine 200 A bir jel akü koysam, bana yeterli olur mu? Jel akülerin şarj dinamosundan şarjının sıkıntılı olduğunu duydum. Bu bilgi doğru mudur? Veya benim için önerebileceğiniz başka bir formül mevcut mudur?


*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #34 : Aralık 05, 2023, 11:24:47 »
Ampermetrede gördüğünüz tüketim rakamı 15A mi?

Bu durumda 10 saatte 150Ah tüketiminiz olur.

Bunu da iyi kondüsyonda ve tam dolu olan ~430Ah sulu akü, ~300Ah jel veya Agm akü veya 165Ah'lik lityum akü ile sağlayabilirsiniz.

Kayıpları ve akünün yaşlandıkça kondüsyonun düşeceğini de değerlendirip %20-30 yüksek hesaplamak daha doğru olur.

Alternatör tüm aküler için kötü bir şarj kaynağı zaten. Jel'e özel bir durum yok. İdealinde aküye direk bağlanmamalı, arada dc-dc şarj cihazı kullanılmalı.

*

    A. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #35 : Aralık 05, 2023, 14:21:45 »
Ampermetre ile ölçme şansım olmadı. Kullandığım elektrikli aletlerin aşağı yukarı kaç amper harcadığını biliyorum, oradan tahmin ediyorum harcamamı. Bahsettiğiniz hemen hemen tüm sistemleri tek aküyle yapmam imkansız. Yine 2 3 akü paralel yapmam gerekecek. Paralel aküden kurtuluş yok anladığım kadarıyla. Şu an kullandığım sistemi 4-5 saatte bir marş ile takviye edip kullanmaya devam. Sonrasında 2 jel akü ile aynı sistem devam etmek mantıklı görünüyor. Lion işi çok teferruatlı. O kadar teferruatı aşabileceğimi sanmıyorum.
*

    E. S.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #36 : Aralık 05, 2023, 14:27:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ampermetre ile ölçme şansım olmadı. Kullandığım elektrikli aletlerin aşağı yukarı kaç amper harcadığını biliyorum, oradan tahmin ediyorum harcamamı. Bahsettiğiniz hemen hemen tüm sistemleri tek aküyle yapmam imkansız. Yine 2 3 akü paralel yapmam gerekecek. Paralel aküden kurtuluş yok anladığım kadarıyla. Şu an kullandığım sistemi 4-5 saatte bir marş ile takviye edip kullanmaya devam. Sonrasında 2 jel akü ile aynı sistem devam etmek mantıklı görünüyor. Lion işi çok teferruatlı. O kadar teferruatı aşabileceğimi sanmıyorum.

Jel akülerinizi arada bir dc to dc regülatör yoksa mümkün mertebe motordan yani alternatörden şarj etmeyin. Yağmurlu ve bulutlu bir kaç gün geçirdikten sonra voltajı oldukça düşen Jel akü bankını 5-6 saatlik bir seyir süresince alternatörden şarj ettim ve sonucunda akülerim zarar gördü, artık hiç bir yük yokken bile 13 voltun üstüne çıkmıyorlar. Hala idare ediyorlar ama kapasiteleri düştü.
*

    A. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #37 : Aralık 05, 2023, 14:52:31 »
Bu arada alternatörüm 120 amperlik. Dc dc cihazlar 30 amper civarında.  Ben turdan dönerken aşağı yukarı 1 saatte aküler 14.7 voltarı görüp şarj oluyor. Dc dc kullansam bu sefer dönüşte dolmayabilir gibi geliyor. 🤔
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #38 : Aralık 05, 2023, 19:06:33 »
Aküleri 120A ile şarj ederseniz (veya 1 saatte doldurmak isterseniz) zaten ölür.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kurşunasit akülerin max şarj akımı kapasitelerinin 1/10 'u kadar olmalı.
İdeali ise C20 akü değeri, yani akünün 20 saat boyunca verebildiği akıma denk bir şarj akımıdır.

Evet, oldukça düşük ve uzun süreli işler ama bu eski teknoloji ile ilgili gerçek bu.
Ne kadar hızlı şarj ederseniz akünün ömrü o kadar kısalıyor.

Alternatörlerin böyle bir ayarı olmadığı için, özellikle boş aküleri hunharca dolduruyorlar, sonra da duracakları noktayı bilmiyorlar.
Vahşi şarj denmesinin sebebi bu.

Jel aküler bulk (boş akünün ilk yüklü şekilde şarj olduğu ilk aşama) şarj sırasında daha düşük voltaj (hücre başına 2,35V, agm ise 2.45V) istedikleri için sulu ve agm'ye göre ayarlanmış şarj sistemlerinde daha çok zarar görebiliyorlar.
*

    A. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #39 : Aralık 13, 2023, 01:30:52 »
Şimdilik bir çözüm buldum.  Kullandığım amperi 15 den 10 a indirdim.  Akülerim 12 volt altına düşmüyor bu şekilde. Bir tataftan da güneş paneli araştırmasına girdim. Dediğiniz gibi bir dc dc şarj cihazı ve kalanı doldurmak için güneş paneli sanırım işimi çözecek. Dc dc cihazlar nedense çok pahalı. Şu an mppt ve dc dc cihaz araştırıyorum. İleride de aküleri jele çeviririm diye düşünüyorum. Bir taraftan da both şalter varken nasıl servis ve marş akümü doldururum ona bağlantı şeması arıyorum. Şu an ben marşlamak dahil her şeyi 2 numaralı servis akülerimle hallediyorum. Both tekneden inerken de 2 de kalıyor. 1 no lu aküm yedek marş aküsü olarak her zaman ayrı halde her marştan sonra doluluğunu kontrol edip sonra 2 numaraya geçiyorum. Tekneyi terk ederken aküleri birleştirmeden ayrı ayrı güneş panelinden şarj etmenin yolunu bulmam lazım.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #40 : Aralık 13, 2023, 11:05:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
... aküleri birleştirmeden ayrı ayrı güneş panelinden şarj etmenin yolunu bulmam lazım.
Bunu otomatik yapan akıllı şarj röleleri var.
Yüksek şarj voltajını görünce aküleri birleştiriyor, şarj kesilince ayırıyor.

Victron, Mastervolt gibi küresel markalar dışında yerli Elo'yu öneririm.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. S.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #41 : Aralık 13, 2023, 12:58:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aküleri 120A ile şarj ederseniz (veya 1 saatte doldurmak isterseniz) zaten ölür.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kurşunasit akülerin max şarj akımı kapasitelerinin 1/10 'u kadar olmalı.
İdeali ise C20 akü değeri, yani akünün 20 saat boyunca verebildiği akıma denk bir şarj akımıdır.

Evet, oldukça düşük ve uzun süreli işler ama bu eski teknoloji ile ilgili gerçek bu.
Ne kadar hızlı şarj ederseniz akünün ömrü o kadar kısalıyor.

Alternatörlerin böyle bir ayarı olmadığı için, özellikle boş aküleri hunharca dolduruyorlar, sonra da duracakları noktayı bilmiyorlar.
Vahşi şarj denmesinin sebebi bu.

Jel aküler bulk (boş akünün ilk yüklü şekilde şarj olduğu ilk aşama) şarj sırasında daha düşük voltaj (hücre başına 2,35V, agm ise 2.45V) istedikleri için sulu ve agm'ye göre ayarlanmış şarj sistemlerinde daha çok zarar görebiliyorlar.

Özgür Korsanım benim anlamadığım bir nokta var. 125ah lik alternator(Yanmar 3ym20 fabrika verisi) ile 70 ah Sulu marş aküsü, çok uzun süre bu vahşi şarja maruz kalmasına rağmen neden ölmüyor? Ya da ölüyor da ben mi farkında değilim?
*

    R. E.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #42 : Aralık 14, 2023, 11:07:28 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
... aküleri birleştirmeden ayrı ayrı güneş panelinden şarj etmenin yolunu bulmam lazım.
Bunu otomatik yapan akıllı şarj röleleri var.
Yüksek şarj voltajını görünce aküleri birleştiriyor, şarj kesilince ayırıyor.

Victron, Mastervolt gibi küresel markalar dışında yerli Elo'yu öneririm.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu aletin kaç amper olacağına satın alırken  neye göre karar veriyoruz?.
Akülerin toplam kapasitesi olamaz. Geriye alternatörün yüklerken basacağı güç kalıyor.
Doğru mu?
Benim bilmediğim başka bir şey mi?

Bu aleti takınca, both şalter de gerekmiyor mu?
Peki servis akülerine ihtiyacımız olduğunda, motor aküsü işe yaramadığı an ne yapıyoruz?



« Son Düzenleme: Aralık 14, 2023, 11:09:47 Gönderen: Recep Ertürk »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #43 : Aralık 14, 2023, 11:45:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Özgür Korsanım benim anlamadığım bir nokta var. 125ah lik alternator(Yanmar 3ym20 fabrika verisi) ile 70 ah Sulu marş aküsü, çok uzun süre bu vahşi şarja maruz kalmasına rağmen neden ölmüyor? Ya da ölüyor da ben mi farkında değilim?
Marş aküsünün şöyle bir avantajı var, çok çok kısa süre kullanılıyor, hiç kapasite kaybetmiyor. Sadece servis aküleri uzun uzun şarj edilirken o da fazla şarja maruz kalıyor.

Fazla şarj dandik akülerde su kaybına sebep oluyor ama VRLA özelikli gelişmiş modeller su kaybını önlediği için ciddi bir sorun olmuyor.

Zaten desülfat işlemi için yüksek voltaj verilmiş aküler gibi yaşayıp gidiyorlar.
Mutlaka zarar görüyorlar ama bu zarar senin kısa zamanda fark edeceğin birşey olmuyor.

Ama kapasitesinin ciddi bir kısmını kaybedip yeniden bu vahşi şarja maruz kalan akülerde çok daha hızlı sülfatlaşma oluyor ve ömürleri kısalıyor.

Özet: aynı alternatöre bağlı marş aküsü ile servis akülerinin ömrü farklı oluyor.
« Son Düzenleme: Aralık 14, 2023, 11:47:05 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Farklı aküleri paralel bağlamak neden sakıncalı?
« Yanıtla #44 : Aralık 14, 2023, 11:56:04 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu aletin kaç amper olacağına satın alırken  neye göre karar veriyoruz?.
Akülerin toplam kapasitesi olamaz. Geriye alternatörün yüklerken basacağı güç kalıyor.
Doğru mu?
Benim bilmediğim başka bir şey mi?

Bu aleti takınca, both şalter de gerekmiyor mu?
Peki servis akülerine ihtiyacımız olduğunda, motor aküsü işe yaramadığı an ne yapıyoruz?
Akıllı rölenin modelini iki akü arasında geçebilecek en yüksek şarj akımını düşünerek belirleyebiliriz. Ama zaten çok amper seçeneği olmaz.

Eğer akülerden biri ölmüş, kısa devre olmuş vb değil ise çok yüksek bir akıma da ihtiyaç yok zaten.

Kullanmak için both şaltere ihtiyaç yok, rölenin üstündeki şemaya uygun şekilde iki akü arasına direk bağlamak yeterli.

Acil durumlarda, voltaj düşükken bile iki aküyü birleştirmek istediğinizde üstündeki "kontak" ucuna bağladığınız basit bir anahtar ile röleyi devreye sokup çıkartabiliyorsunuz.