0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. D.

Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« : Eylül 08, 2020, 00:01:00 »
Selam,

2009 Bavaria 40 cruiser teknemde, kıçta 2 hidrolik motora bağlı bir yüzme platformu var. Bu zaten o dönem ve sonrasındaki bavaria modellerde giderek genişletilerek kullanılan bir platform.

Platformu kapatırken nispeten 3-4 takılmayla kapatılıyor. Ancak açarken 20-30 kez bir yukarı bir aşağı hareket ettirilerek açılıyor. Yabancı forumlarda da bu sorunun yaygın olduğunu ve insanların çeşitli yollar izlediğini okudum.

Burada yaşanan sorunun hidrolik motorların asenkron çalıştığını, biraz geri alınca tekrar hizalandığını sonra biraz açılınca motorlardan birine aşırı yük bindiğini ve devreyi kapattığını söylüyorlar.

Aslında motorlar hizalanabilse sorun ortadan kalkacak, bunu tecrübe eden korsanlar var mı?


*

    E. E.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #1 : Eylül 08, 2020, 10:10:56 »
Mehmet korsan,

Elinizde sistemin hidrolik devre şeması varsa bana gonderirseniz arizaniz konusunda yonledirmek acisindan yardimci olabilirim.Devre semasi yoksa hidromotor kisminin ve elektrik motorunun oldugu guc unitesinin fotograflarini yollarsaniz neler olabilecegi konusunda fikir verebilirim.

Slmr


*

    M. D.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #2 : Eylül 08, 2020, 11:59:09 »
Teşekkürler,

Bende bir şema yok ama motor bu. Bundan iki tane var.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bir forumda böyle bir bilgiye denkgeldim. Google translate çevirisi :

Çoğu durumda aşağıdaki tavsiye, yukarı / aşağı düğmesine basarken platformun istenmeyen şekilde durmasını giderir.

1 Platform açıkken (yatay) halkaları ve cıvataları sürücünün dış uçlarından çıkarın.

2 Sonuna kadar durdurulana kadar sürücülerin tamamen dışarı çıkmasına izin vermek için düğmeye basın.

3 İnce uçlu çubukları, cıvatalar yüzme platformunun üstündeki bağlantı parçalarındaki deliklerine serbestçe oturana kadar saat yönünde (içeri) veya saat yönünün tersine (dışarı) çevirin.

4 Yeterli bir yol yoksa, elektrikli sürücülerin kokpit zeminine bağlandığı diğer uçtaki mesafeyi de ayarlayabilirsiniz.

5 Cıvataları ve halkaları geri takın ve cıvataların direnç olmadan yana doğru hareket ettirilebildiğinden emin olun (boşluk).

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. P.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #3 : Eylül 08, 2020, 12:04:02 »
Merhabalar,

En doğru metod Emre korsanın da dediği gibi hidrolik devre şemasını inceledikten sonra çıkacaktır.

Fakat ön tahmin yapacak olursak. Muhtemelen hidrolik devrede her iki hidromotoru süren bir akış bölücü valfiniz bulunmaktadır, tahminen spool tip bir valf olacaktır. Bu valf basınçtan bağımsız olarak her hidromotora eşit debide yağ gitmesini sağlayarak eş miktarda tur atmalarını sağlamaktadır.

Kapak kapanırken daha az, açılırken daha çok takılmasının sebebi kapak kapanırken nispeten daha yüksek basınç, açılırken daha düşük basınçta açılıyor olması. Hidrolik sistemlerde kaba bir genelleme yapacak olursak yüksek basınçta (karşı tarafta direnç olduğunda diyelim ) daha stabil çalışıyor olmaları diyebiliriz. Sırf bu sebepten silindir uygulamalarında karşı denge valfleri kullanılır.

Potansiyel sorunlara gelirsek;

-Hidromotorlardan birinin diğerine göre daha fazla yıpranmış olması ve daha fazla iç kaçak yapıyor olması, dolayısıyla hidromotora yollanan yağın aynı miktarda tur attırmaması
-Hidrolik sisteminizde hava kalmış olması, bu yüzden akış bölücü valf'in düzgün tepki verememesi veya hidromotorların düzgün tepki verememesi
-Akış bölücü valfiniz varsa onun kirlilik, biriken hava veya farklı sebeplerden dolayı veriminin düşmesi ve %50 %50 dağıtması gereken debiyi %49 %51 gibi bir oranda dağıtması.

Bunların hepsi tabiki varsayım olarak belirtilmiştir. Ama genelde senkron çalışmayan hidromotorlarda olan problem budur. Önüne geçmek için maliyeti yüksek olsa da her çalışma sonunda strok sonlarına gelindiğinde motorların elektronik sviç veya bir sensör ile kontrol edilerek senkronlanmasıdır. Bu sayede bir nevi closed-loop devre oluşturularak hata payının birikmesi engellenir.

Edit: sisteminiz birbirinden tamamen bağımsız aktüatörlerden oluşuyormuş dolayısıyla burada yazdıklarım geçerli değil. Ama yine de benzer sorun yaşayan birileri varsa diye fikir vermesi açısından bırakıyorum

« Son Düzenleme: Eylül 08, 2020, 12:06:49 Gönderen: Mehmet Pektaş »


*

    N. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #4 : Eylül 08, 2020, 12:37:42 »
Mehmet Doğru bey, izninizle küçük bir düzeltme yapmak isterim.

Yukarıda Mehmet Pektaş bey de bahsetmiş ama daha net anlaşılması için;
linkini verdiğiniz ürün “hidrolik” değil, tamamen “elektromekanik” bir aktüatördür.

*

    N. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #5 : Eylül 08, 2020, 13:32:30 »
Mehmet bey, eğer sorunun kaynağı iki aktüatörü tam senkronize kullanamamaktan kaynaklanan kasma ise, iyi dengeleme yapan bir ara kontrolunuz olmadığı sürece, bu maalesef  ne yapsanız devam edecektir. Burada bir tasarım eksikliği olduğu görülüyor.

Eğer benim teknem olsaydı, bu kasmadan tam kurtulabilmek için platformun hareketini sadece tek taraftaki daha güçlü bir aktüatör ile sağlardım.
Tam açıldığında üzerideki yükü dengeli tartması için de diğer tarafa ince bir esnemez (dyneema, spectra, kevlar veya çelik gibi) sabit halat koyardım.
*

    E. E.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #6 : Eylül 08, 2020, 18:40:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mehmet Doğru bey, izninizle küçük bir düzeltme yapmak isterim.

Yukarıda Mehmet Pektaş bey de bahsetmiş ama daha net anlaşılması için;
linkini verdiğiniz ürün “hidrolik” değil, tamamen “elektromekanik” bir aktüatördür.
Mehmet korsan,
Hidromotor yazdiginiz icin motor yatlarda kullanilan sistem tarzi bir urun var sandim.
Nejat korsanin dedigi gibi,

Dogrudur,hidromotor degil bu urun aktüator.Muhtemelen elektrik motoruyla haraket eden sonsuz mil barindiran lineer aktuator.

Ancak bu aktuatorlerin bazi modelleri elektrik motoruna bagli olan cift yonlu hidrolik pompayi tahrik eder.Pompayi saat yonu ve saat yonunun tersi calistirarak hidrolik piston ileri geri haraket ettirilir.

Eger bahsettigim model bir aktuator ise icerisinde bulunan yag piston kecesinden sizmis ve icinde az yağ oldugu icin hava yapiyor olabilir.

Mekanik sistem olan tiplerini hic incelemedim.Mekanik sorun varsa bir noktada takilirsa sonra haraket etmez mantik olarak.
*

    M. D.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #7 : Eylül 08, 2020, 21:41:33 »
Mesajlarınız için çok teşekkür ederim. Ancak bu bahsettiğiniz şeyler bana çok uzak konular. Ben bunların bağlantılarını söküp takilacak mi denemeyi düşünüyorum. Sanayide biryerlere götürmeyi falan düşünüyorum. Volvo penta servisine sordum, bunlar hep sıkıntı iptal edelim dediler. Ama ben tamir ettirip kullanmayı düşünüyorum. Bilmiyorum bu motorlardan kim anlar. Kargoyla bunlara bakım yapabilecek birilerine de gönderebilirim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #8 : Eylül 08, 2020, 22:19:50 »
Merak ettim nasılmış 2009'ların platormu diye, birkaç resim buldum ama çoğunda bu pistonlar sökülmüş durumda! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Aşağıdaki ilk resim orijinal hali sanırım;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


ve bu da sökülmüş hali;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Elle kumanda etmek için çok büyük ve ağır bir platform DEĞİL gibi görünmüyor.
Bu fotodaki gibi bir çift halat bağlayıp çekiverirsiniz sanırım..

2015 sonrası yeni Bavaria'lardaki büyük platformların ağırlık nedeni ile elle kumandası mümkün değil, ama sistemi daha basitleştirmişler.
2 tane çok güçlü yağlı amortisör (C46 için 2 adet 2500N'luk piston kullanılmış.) platformu dışarı doğru itiyor, tam dik pozisyon sonrası bir makara üstünden yük kıç dümen dairesindeki bir motora aktarılıyor. Tam açıldığında platform yükü iki yandan dynmea halatlara bindiriliyor.
Bu amortisörler de bir süre sonra bozuluyor, tekinin orijinali 300€ gibi fiyatlı, ama İstanbul'da GAYSAN diye büyük ciddi bir firma buldum, 100€'ya orijinali gibi yeni piston imal ediyorlar, ihtiyacı olana tavsiye ederim.
« Son Düzenleme: Eylül 08, 2020, 22:20:57 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    N. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #9 : Eylül 08, 2020, 22:21:41 »
Aslında Volvo servisinin söyledikleri de mantıksız değil. Bunlar nazik mekanizmalar, deniz şartlarında uzun yıllar sorunsuz hizmet verebilir mi bilemiyorum.

Belki de en sorunsuz çözüm, sağlı sollu ince esnemeyen halatlı iki palanga ve birer küçük koç boynuzu veya cem kilit koymak olabilir.
*

    M. D.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #10 : Eylül 09, 2020, 16:38:41 »
Fotoğraflar aynen böyle. Iptal etmeden önce yine de tamir ettirmeyi deneyeceğim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #11 : Eylül 09, 2020, 17:25:18 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Platformu kapatırken nispeten 3-4 takılmayla kapatılıyor. Ancak açarken 20-30 kez bir yukarı bir aşağı hareket ettirilerek açılıyor.
Bu yazdıklarınızdan sorunun bir geri besleme, pistonların (motorların) pozisyonunu ölçememe sorunu olduğunu düşünüyorum.

otopilotlarda da sık sık olan arızadır, dümenin pozisyonunu bilemediği, yanlış okuduğu için hızlı hızlı ileri geri hareket yapar motor. sonrada sensor, rudder arızası verip devreden çıkar..


Sizdeki sorun büyük ihtimalle pozisyonu ölçen basit bir potansiyometre devresindedir.


Sanırım aşağıdakine benzer bir aktuator kullanılıyor;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bunun arka kısımdaki siyah kutu kısmını açarsanız orada motorun pozisyonu ölçen bir potansiyometre bulacaksınız;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


örnek potansiyometre (bu yuvarlak, belirli tur veya sonsuz dönen model. ayrıca bunun düz, lineer (cetvel gibi) olanları da var);
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Gördüğüm kadarı ile bu aktuatörlerin iki çeşidi var;

biri bu şekilde, başı ve sonunu belirleyen switchlere sahip olanlar;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

veya lineer potansiyometresi ile anlık pozisyonunu takip edenler;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Sizinki bu ileri geri hatasını yapıyorsa bu ikinci tip olsa gerek..

Eğer düzgünce söküp bakabilirseniz bu potansiyometrenin kirlilik veya aşınma nedeni ile sorun yarattığı tespit edilebilir.
temizleme veya benzer değerde bir potansiyometre ile değişimi ile çözülebilir..

ama çözülmeyebilir de! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Ben önceki yıl garmin otopilot'u içindeki poziyon ölçen potansiyometreyi tam 3 kere söktüm değiştirdim, ilk iki değiştirdiğim de aynı malzeme idi, ama en son daha pahalı, endüstri standardı metal gövdeli bir potans takınca ancak çalışmaya başladı. Arızayı kesin bulunca tamiri için ısrarcı olmak lazım! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #12 : Eylül 09, 2020, 18:03:05 »
Özgür Korsan oradaki, potansiyometre mi, enkoder mu . En son çizimdeki  dizaynı ben otopilotumda kullanacağım . Karaköyden aldım çok kuvvetli motoru var . Onun arkasında enkoder var dolayısıyla hassas pozisyonlama yapabiliyorum.
( ama ileri gerilerden dolayı elektrik problemim olurmu diye kullanmadım. Genellikle otopilotlarda kuçuk oyuncak motoru kullanılıyor da.)

eğer onlar enkoder se ana karta feedback yapamadığından da olabilir.Eğer kartta problem yoksa enkoderin plakası  Temizleyince sensörün çizgileri görmesi /sayması ile akışın düzelmesi gerekir. Eğer değişecekse bir tur içinde kaç çizgi varsa aynısından almak gerekir . Diyelim orjinali 12  cizgi/tur.=> cihaz 12 çizgi sayınca 1 tur  attığını dolayısıyla milin 2 mm gittigini var sayıyor. Eğer siz 18 çizgi/tur enkoder takarsanız bu sefer 18 çizgiyi sayınca alet 1,5tur döndü yani  mil 3 mm  gitti  zannediyor .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



« Son Düzenleme: Eylül 09, 2020, 18:13:19 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #13 : Eylül 09, 2020, 18:37:37 »
Evet, enkoder veya optokupler olabilir, ama genelde aktarma kayışı nedeni ile tozlu olma ihtimali olan yerlerde optik cihazlar yerine kapalı, direnç ölçen potansiyometreler kullanılıyor. O açıdan ben aktuatör içinde potans olduğunu düşündüm.

Her ikisi de çoğu zaman temizlendiği zaman düzeliyor, bazen potans olanlar hep aynı yere sürtünmekten aşınma nedeni ile değişmesi gerekiyor.

artık açılıp bakılacak, neyse hali çıkacak fali! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: Bavaria Yüzme Platformu Hidrolik Arızası
« Yanıtla #14 : Eylül 09, 2020, 19:16:48 »
Bu arada iflah olmaz arızalı , cöpe atacagınız yeke tipi otopilotunuz varsa atmayın bana gönderin parçalarını , kılıfını falan kullanabilırım.

Bazı arkadaslarla konusurken otopilotların sadece pusula özelliğini kullandıklarını öğrendim. Benim yaptığımda waypointleri ayarlamak ciiddi zordu o yüzden tökezlemiştim . kimse gps de kullanmıyormuş  böylece bende 1 senedir boşuna uğraşmış oldum. Boşu boşuna kendimi yırtmışım , başlangıç için pusulaya kilitlemek yeterli gibi.

Tabii ki doğrusu GPS de kullanmak ama benim gittiğim rotada gerek yok bana yalova kalamıs 4-5 saat yeke tutturmasın yeter.