Kemal Özüt ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. D.

Akü seçimi
« : Ekim 05, 2019, 22:43:19 »
yelkenli teknemdeki aküler anladığım kadarıyla (2x80 gel servis) bitik durumda. bunları yenileyeceğim ama AGM mi Jel mi ya da sulu mu olması gerektiği yönünde ayrıca amperajı yine 2 x ?= 160 mı olmalı ya da bir tane 120 amp yeterli olabilirmi konusunda bilgisizim. ama bildiğim kadarıyla AGM'ler daha çabuk şarj olup kapasitelerini daha çok koruyabilmekte. teknemde çok fazla bir elektrik ihtiyacı yok 1-2 led lamba ve buzdobı haricinde birşey çok nadiren çalışıyor. bu arada 2 adet 60 watt solar panel mevcut. almam gereken akü tipi, amperi ve tek mi çiftmi almalıyım konusunda önerilerinizi rica edeceğim...


*

    H. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #1 : Ekim 05, 2019, 23:54:10 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Can korsan neyi test ediyorsun?


*

    H. Z.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #2 : Ekim 06, 2019, 02:20:57 »
Normal klasik akülerden sonra iki sene JEL akü kullandım. Şarj edilme talimatlarına harfiyen uydum, redresörüm WAECO Akıllı şarj, ayarlarını JEL aküye göre ayarladım ama sanırım JEL pek bize göre değil. Bir kaç sene evvel sevgili Ali San abim "jelden uzak dur" demişti dinlememiştim.

Sürekli teknede yaşamıyorsanız AGM Aküye de ihtiyaç yok bence. Dedim ya, benimkisi 19 yıllık kendime has gözlemlediğim tecrübe sadece.


*

    A. Ç.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #3 : Ekim 06, 2019, 08:27:34 »
Akü  kapasitesi arttırmakta veya eksiltmekte sorun olmaz. Teknede elektrik kullanımınızı dikkate alarak kapasitenizi değiştirebilirsiniz. Akü cinsini değiştirecekseniz (sulu, agm, jel) şarj cihazlarında uygun seçimi yapmalısınız. Cihazlarınız ayarlanamıyorsa yenisini almannız gerekebilir.


*

    A. D.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #4 : Ekim 06, 2019, 12:33:50 »
Doğru kullanırsanız ve doğru şarj ederseniz jelde sorun yaşamazsınız eğer kaliteli bir jel alırsanız. Ama marşa da kullanacaksanız o zaman jel olmaz agm almalısınız. evet Agmlerin kullanım kapasitesi ve hızlı şarj voltajı diğerlerine göre daha yüksektir ancak Absorption voltajları hemen hemen aynıdır. ve AGMler daha pahalıdır. Buzdolabı vs ile sizin günlük sarfiyatınız min 1000 Wattır 120 Watt solar size günde en iyi koşullarda ege de 600 watt sağlar. Geriye kalanı akü üzerinden kullanırsınız yani 1 günde aküden 35A sarfiyatınız var. AGM derseniz min 80A lik bir akü gerek sadece tek bir gün için. Yok kapalı sulu derseniz o zaman min 120A lik servis aküsüne ihtiyacınız var yine 1 gün için. Yok ben alargada 2 günden fazla kalıyorum derseniz yanına 1 adet aynı kapasite ve tipte akü ve daha yüksek solar güç gerek. Sadece akü kapasitesini arttırsanızda şarj edemedikten sonra kapasite yükseltmenin anlamı yok çünkü soların üretebildiğinden daha fazlasını tüketiyorsunuz. Akülerinizin ölmesinin nedeni de bu. Akülerden olması gerekenden daha fazla enerji çekip plakalara zarar veriyorsunuz. Yani en kaliteli aküyüde alsanız şu anda yine aynı problemi yaşayacaksınız.2 yılda değilde 3 yılda yaşayacaksınız ama akü problemi bitmeyecek.

*

    N. Ö.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #5 : Ekim 06, 2019, 13:21:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Normal klasik akülerden sonra iki sene JEL akü kullandım. Şarj edilme talimatlarına harfiyen uydum, redresörüm WAECO Akıllı şarj, ayarlarını JEL aküye göre ayarladım ama sanırım JEL pek bize göre değil. Bir kaç sene evvel sevgili Ali San abim "jelden uzak dur" demişti dinlememiştim.

Sürekli teknede yaşamıyorsanız AGM Aküye de ihtiyaç yok bence. Dedim ya, benimkisi 19 yıllık kendime has gözlemlediğim tecrübe sadece.


Ben de burada zaman zaman, jel aküleri tekne şartlarında kullanmanın kolay olmayabileceğine dikkat çekmiştim.

Sık sık invertör üzerinden ketıl ile su kaynatmak, elektrik süpürgesi kullanmak v.b. gibi şeyler yaptığım için, jel akülerin kaprisleriyle uyum sağlayamadım ve redresör ayarlarım filan uygun olmasına rağmen iki defa 4x180Ah lik akü banklarını hurdaya çıkarttım.

Jel akülerin olmazsa olmaz isteği; şarj kaynaklarının ona uygun set edilmesi ve asla hızlı şarj-deşarj yapılmamasıdır. Eğer sürekli olarak  bu sınırların içinde kalamayacaksanız, jel akü kullanmamalısınız.

Benim deneyimlerime göre , performans/fiyat oranı ve kullanım rahatlığı açısından en uygun olanları , sulu asit-kurşun aküler (yani kamyon aküleri) dir.

En son aldığım ucuz kamyon aküleri, eğer hafızam yanıltmıyorsa 8. veya 9. yılında ve hala hizmet vermeye devam ediyorlar. Ancak güneş panelleri sayesinde sürekli tam şarjlı durumda olduklarını da belirtmeliyim.
*

    M. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #6 : Ekim 06, 2019, 13:58:18 »
Burada bence işin püf noktası şudur: akünün sağlıklı deşarj seviyesi her ne ise (jel, agm, sulu) onun kadar günlük harcamanız olsun ve bu harcamayı karşılayacak kadar da şarj kapasiteniz olsun. Böyle “dengede” bir sistem yoksa akülerin kısa vadede ölmesi kaçınılmaz.

Günlük gezilerden sonra iskeleye dönüp sahil elektriğine bağlananlar için kolay. Ama uzun seyirlerde solar ya da rüzgâr şarjı önemli hale geliyor.

Günlük ortalama amper harcamasını düşürmeye çalışmadan akü kapasitesi hesap etmek büyük, pahalı, ağır bir akü bankı ile sonuçlanıyor. Bunu şarj etmek için de ya devasa bir solar panel düzeneği ya da jeneratör gerekiyor. Motor üzerindeki alternatörün verimli bir şarj yapmadığını unutmayalım.

Zaten büyük bir akü bankı olunca artık hızlı şarj-yavaş şarj da mesele olmuyor çünkü elinizdeki en baba redresör (yelkenli tekne için) 50 amp civarındadır, o da toplam akü kapasitesinin %25’inden de azdır.

Mesele günlük şarj edebileceğin miktardan fazla harcamamak.
*

    N. D.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #7 : Ekim 06, 2019, 14:16:29 »
Sayın Murat Erciyes kaptan , motorun üzerindeki alternatörün sağlıklı şarj yapmadığını yazmış.Marin tipi Yanmar , Volvo vb. motorlarda alternatör ne şekildedir bilmiyorum. Eğer benim Lombardiniye taktığım gibi volantın içindeyse yazıldığı gibi hiç de yeterli şarj yapmayacaktır. Çözüme yardımcı olarak bu motorlara dıştan güçlü alternatörler takmak bence iyi bir seçenek olur.
Motorun gücünden en fazla bir kaç hp bu alternatöre harcamaya değer.
*

    M. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #8 : Ekim 06, 2019, 15:08:51 »
Alternatörün şarjı önce devrine bağlı. Redüksiyon kasnağı ile bir miktar bu hallediliyor. İkinci problemi servis ve motor aküsünü birbirine bağlamadan şarj etmek için çift çıkış izolatör gerekiyor, bunlarda da 1 volta yakın voltaj düşüşü oluyor ki çok büyük kayıp; akımın aküye basılabilmesi bakımından. Akıllı röle vs var ana çok pahalı. Zaten aküler %80-85 doluluğa gelince daha yavaş akım kabul etmeye başlıyorlar, bu da çok uzun motor çalıştırmak demek. Velhasıl çok güçlü, marin, sabit voltaj yerine sabit akım bir alternatör değilse normal şartlarda servis akülerini tam %100 doldurması mümkün değil. Motor aküsü çalıştırma sırasında yüksek bir amperi çok kusa sürede çektiği, yani az bir Ah çektiği için onda sorun olmuyor.
*

    M. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #9 : Ekim 06, 2019, 15:20:51 »
Yine teknedeki DC elektrik kullanımına dikkat çekmek isterim. Ben de başlangıçta elektrikli tost makinası, rondo, mikser, saç kurutma makinesi falan giriştim. Şimdi ocak üstü aluminyum tost aleti, el rendesi, peynir ceviz falan el rendesi, çırpma teli ile invertör sadece acil bilgisayar şarjı ile sonbahardan itibaren ailedeki kızların saç kurutma makinasına yarıyor. Bu kış kızlara bone alacağım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap elektrik süpürgesi ise sadece sahile bağlıyken.

Bu durumda buzdolabı + 10-15 Ah diğer cihazlar lambalar ile günlük 70 Ah gibi bir tüketim oluyor. Bunu da 2x100 Wp güneş paneli ile ucu ucuna karşılayabiliyorum. Bir de ırgatı motor aküsüne devredersem daha da rahatlar.

Buna ne akü koymalı? %50 dejarj ile 2x70Ah=140 Ah. %20 kayıp vs = 170Ah. Tek parça olsa daha iyi. Azami deşarjı azaltmak akü ömrünü uzatacağından de ki 200-220 Ah çiçek olur... diye biliyorum. Bu şekilde jel servis ve agm motor aküsü 6ıncı yılında, nazar değmesin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    T. B.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #10 : Ekim 06, 2019, 20:09:02 »
Jel AGM Sulu akü hepsini yaklaşık 16 senelik denizcilik hayatımda test ettim, teknemde düzenli olarak redresör kullanıyorum ( redresör otomatiktir ihtiyaç halinde şarz eder ve keser) Benim tecrübem şunu söylüyor Jel ve AGM aküye o kadar fazla ücret ödemenin pek anlamı yok, hemen hemen hepsi aynı sürede ömrünü tüketiyor. (ben de yaklaşık 4-5 sene)
*

    M. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #11 : Ekim 06, 2019, 21:39:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Jel AGM Sulu akü hepsini yaklaşık 16 senelik denizcilik hayatımda test ettim, teknemde düzenli olarak redresör kullanıyorum ( redresör otomatiktir ihtiyaç halinde şarz eder ve keser) Benim tecrübem şunu söylüyor Jel ve AGM aküye o kadar fazla ücret ödemenin pek anlamı yok, hemen hemen hepsi aynı sürede ömrünü tüketiyor. (ben de yaklaşık 4-5 sene)

Jel/AGM ve sulu aküyü karşılaştırdığımızda deep cycle anlamında sağlıklı deşarj miktarı açısından bir fark görmüyor musunuz?
*

    A. Ç.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #12 : Ekim 06, 2019, 22:04:21 »
Bugün akü fiyatlarına baktım. Klasik marş aküsü AGM ve jelin yaklaşık %60'ı  kadar yani yarı fiyatından biraz pahalı. Sağlıklı deşarj miktarı ise bu fiyat farkını karşılamayacak kadar farklı değil, gerekirse biraz daha büyük akü ile aynı miktarda güç rahatlıkla kullanılabilir. Sağlıklı deşarj miktarı aşılmadan ve doğru şarj ile kullanıldığında ömür açısından da yine bu fiyat farkını karşılayacak kadar fark çıkacağını sanmıyorum.

Belki sanayide akü ile çalışan cihazlarda çrneğin bir kesintisiz güç kaynağında akülerin ömürleri, hacımlarına göre kapasiteleri, bülündukları ortama asit dökülmesi ve gaz çıkışı ile zararları sorun yaratabilir, teknede ise bu sorunlar çok daha azdır. benim fikrim, bildiğimiz marş akülerinden şaşmamak yönünde.
« Son Düzenleme: Ekim 06, 2019, 22:09:22 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    M. B. A.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #13 : Ekim 06, 2019, 22:06:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...Jel ve AGM aküye o kadar fazla ücret ödemenin pek anlamı yok, hemen hemen hepsi aynı sürede ömrünü tüketiyor. (ben de yaklaşık 4-5 sene)

Jel ve AGM'ye pahalı diyorsanız şimdilerde yeni yaygınlaşan lityum (LiFePO4) akülerin bir tanesine 15-20 bin TL ödemeye hazır birçok arkadaşımız olduğunu söyleyebilirim. Bana göre -özellikle yelkenli teknelerde- tamamen gereksiz. Güneş panelinizin olduğunu varsayarsak; gece çalıştırılacak birkaç aydınlatma, buzdolabı, şarj cihazı vs. için değer mi bu masrafa? 
*

    O. E.

Ynt: Akü seçimi
« Yanıtla #14 : Ekim 06, 2019, 22:11:40 »
Sattığım teknede normal bakım gerektirmeyen aküler vardı 3 senede değiştirmem gerekti...
Değiştirirken sordum soruşturdum , forumda nerede ise her yazılanı okudum....
Edindiğim kanaat kesinlikle jel , Agm gibi pahalı aküler yerine klasik bakımsız kuru akü almak ve bozuldukça bu rutini sürdürmek gerektiği idi...
Aküleri değiştirdim 25 gün kullanmak kısmet olmadı Tekneyi sattım...
Alan arkadaşım güle güle kullansın....

Yeni teknedeki tüm aküler Jel
Baş pervane aküleride 24 Volt

Bebek dikkati ile bakıyoruz akülere Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Umarım Arızalanmazlar...

Çünkü yarısı jel yarısı agm veya normal akü olamıyormuş