0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    B. A.

Şanzıman cıvata kesme
« : Ekim 29, 2023, 12:04:22 »
Arkadaşlar başıma her yıl 2 defa gelen ve beni denizden soğutan bir bela için sizlerden yardım istiyorum. Bu yıl 3 defa oldu. Ahşap 12 mt teknem var. 180 hp perkins motor h 250 baysan 2.5 / 1 sanziman line ayarı süper. Ama sürekli cıvata kesiyor tornistan yaptığımda bir türlü çözüm bulamadım. Lastik kauçuk koydum onuda parçaladı.  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #1 : Ekim 29, 2023, 12:44:32 »
Şanzıman ileride iken yğk kaplinlerin yüzeyine biner ve civatalara<nispeten daha az yük iner. Tornistanda ise tüm yük civatalardadır. Tornistasnda kestiğine göre civata klaınlıkları yetersiz olabilir. Delikleri genişletip ir büyük boy civata ile deneyin.


*

    B. A.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #2 : Ekim 29, 2023, 13:06:59 »
Tsklr


*

    A. Ç.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #3 : Ekim 29, 2023, 13:12:16 »
Saplamaların kaplin içinde kalan kısımlarında vida dişi olmazsa ezilme şansları azalır.


*

    B. A.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #4 : Ekim 29, 2023, 13:24:24 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  kalınlıkta üç tane

*

    E. S.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #5 : Ekim 30, 2023, 10:29:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Saplamaların kaplin içinde kalan kısımlarında vida dişi olmazsa ezilme şansları azalır.

Kaplinleri söküp civata deliklerini büyütmeden önce Ahmet Korsanın söylediği gibi kaplin içinde kalan kısmı dişsiz olan civatalardan kullanmayı deneyin.
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    B. A.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #6 : Ekim 30, 2023, 11:13:55 »
Tsklr
*

    L. Ü.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #7 : Ekim 30, 2023, 15:04:21 »
Civata malzeme kalitesini de kontrol edin. Eğer 8.8 kalite kullanıyorsanız 10.9 kullanarak da mukavemetini artırabilirsiniz. Ayrıca eğer civata deliklerinde boşluk varsa o da kesmesine sebep olabilir.
*

    A. K.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #8 : Ekim 30, 2023, 15:10:04 »
İşin en kötü tarafı cıvatalar şanzımanın içinde veya ters bir yerde kırılırsa parçayı çıkartması mesele . Sanzımanı alıp masanın üzerinde uğraşmıyorsunuz ki . Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #9 : Ekim 30, 2023, 15:24:18 »
Levent Korsanın dediği gibi boşluk olabilir. Her kesmede ve parçayı çıkartırken yapılan mudahaleden dolayı yuvada boşluk oluşabilir. Bu boşluk ani hareketin sevmediği bir olay olup darbe direkt cıvaya gider . Hele bir de sert tornistan yaparsanız oluşan darbede boşluklu cıvata esner ama en sert tutan cıvata tüm darbeyi aldığından kırılır. Aynı bizim çarmıklar gibi , sancak kontra giderken 2 carmık laçka tutarsa yük tamamen üçüncüye biner . Ani bir sağanakta çat gitti bizim üçüncü çarmık.

Sizin durumunuz ve motorun pozisyonuna göre Boşluğu kapatacak bir kaç metod var ama uygulaması aşırı zor, zahmetli ve pahalı .
Bu durumda ya motor /şanzıman çıkacak ustaya gidecek  , ya da eli düzgün birisi olay mahallinde deliği büyütecek . Önemli olan matkabın kapıp bileğini kırmaması ve elinin gerçekten düzgün olduğunu bildiğiniz birisini bulmanız . Yoksa deliği 2 boy üste büyütmeniz gerekir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ekim 30, 2023, 15:27:30 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    A. Ç.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #10 : Ekim 30, 2023, 15:25:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Civata malzeme kalitesini de kontrol edin. Eğer 8.8 kalite kullanıyorsanız 10.9 kullanarak da mukavemetini artırabilirsiniz. Ayrıca eğer civata deliklerinde boşluk varsa o da kesmesine sebep olabilir.

Saplamaların geçtiği deliklerin kesinlikle saplama çapına uygun olması gerekir .Yelken arması pimlerinde buna özellikle dikkat edilir, küçük çaplı bir pim büyük bir delikte kısa sürede kesilecektir.
*

    O. S.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #11 : Ekim 30, 2023, 17:02:53 »
Araya darbe emici bir kaplin şart. Kaplin olarak standrat bir eleman alınabileceği gibi, basitçe kendiniz de yapabilirsiniz.
Kaplindeki en önemli nokta, açısal hızı düşürmek için milin çapından daha büyük imal edilmesidir. Bunu sağlamak için ise hem motor hem de şanzıman tarafına büyük çaplı birer disk monte edilebilir. Disk kalınlığı 1 cm' den düşük olmamalı, çapları ise motor/şanzıman milinin 10 katı kadar bir çapta olmalı.
Disklerden birine saplama deliği, diğerine de bu saplamalardan daha geniş yuvalar açın. Yuvaların içini sert kauçuk gibi darbe emici bir malzeme ile dorldurun. Disklerden birini şanzımana, diğerii de motor miline monte edin. Daha sonra da bu iki diski saplamalar ile birleştirin.
Saplama adet ve kalınlıklarını, alanları toplamının motor/şanzıman (hangisi büyük ise) esit alanında 2-4 kat daha büyük olacak şekilde seçmeniz iyi olur. Örneğin faktörü 3 alırsak ve motor mili 20 cm çapında ise, 3 tane saplama koyacak isek her bir saplama motor mili kalınlığında olmalı, 6 tane saplama koyacak isek motor mili çapının yarısı kadar yeni 10 mm çapında saplama kullanabiliriz.
Saplama olarak sertleştirilmiş civata kullanmak pek uygun değildir, zaman içinde motor nedeniyle ısınan civatalar sertliklerini yitirip dayanıksız hale gelecektir. Duplex paslanmaz çelik yada dövme çeliğinden üretilmiş (hadfield çeliği, Manganı yüksek) civatalar uygundur. Bulunamaz ise özel yatırılmalı.
Bu kaplinin etrafına bir kovan yapmak da gerekir, zira yüksek devirde bir sıyırma yaşanırsa fırlayan parçanın etrafa çok büyük zarar verme riski mevcut.
Vites geçişlerindeki darbeyi azaltma için ise rolantinin çok dikkatli ayarlanması da gerekli.
*

    B. A.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #12 : Ekim 30, 2023, 23:03:41 »
Teşekkürler.
*

    A. K.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #13 : Ekim 31, 2023, 08:46:47 »
En çok yaptiğimiz hata ani vites değiştirme ve bu esnada fazla gaz vermek. Bu şaft ve bağlantilari ve oervane bağlantilari üzerinde inanilmaz bir torsiyon yaratiyor.  Özellikle   ileri geri yaparken boşta bir an durup pervanenin durmasini , sonra ters yönde dönmesini sağlamaktir. Acekeciliğimiz  bize ani hareket yaptiriyor. . En  önemlisi tornistana geçiş tornistana geçisin çok yumuşak olmasi lazim çünkü Ahmet korsanin dediği  gibi tüm yük pervane bağlantilari ve şaft bağlantilarinda. Ani hareket çok yüksek bir burkma torku (sheering force) veriyor . Zaten pervanelerde tornistanda düşüyor.. (başima da geldi)
*

    U. C. O.

Ynt: Şanzıman cıvata kesme
« Yanıtla #14 : Kasım 01, 2023, 00:15:26 »
Bu çok önemli

Buna dikkat edin. Bazen yük altinda kesmesi için 8.8 kullandığımız da olur ağır sanayide.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Civata malzeme kalitesini de kontrol edin. Eğer 8.8 kalite kullanıyorsanız 10.9 kullanarak da mukavemetini artırabilirsiniz. Ayrıca eğer civata deliklerinde boşluk varsa o da kesmesine sebep olabilir.