0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    G. Ö.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Göcek Körfezi’nde su kalitesinin bozulmaması, denizaltı biyoçeşitliliğinde azalma yaşanmaması, oksijen ve besin kaynağı olması sebebiyle denizlerin ormanları olarak tanımlanan deniz çayırlarının korunması, tekne ve yatlarda biriktirilen evsel atıkların denizlere boşaltılmaması ve kıyıdaki ağaçların zarar görmemesi için 6 etaplık bir proje başlattı. Projelerin hayata geçirilmesiyle Göcek Koylarında tekne ve yatlar denize gelişigüzel çapa atılarak deniz çayırları tahrip edilemeyecek, halatlarla ağaçlara bağlanamayacak; koylar, denizler ve deniz canlılarının yaşam alanları kirletilemeyecek. Bakanlık projenin ilk adımını atarak “Fethiye Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi Göcek Körfezi Mapa, Şamandıra ve Çevre Koruma Projesi”nin ilk etabının ihalesini gerçekleştirdi.

 

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü; binlerce yıllık tarihsel zenginliği ve mavi yeşil doğasıyla Doğu Akdeniz’de çok önemli konuma sahip olan, deniz turizminde en çok tercih edilen rotaların başında gelen, yerli ve yabancı tekne ile yatların en çok ziyaret ettiği koylar arasında bulunan Fethiye Göcek Koylarını koruma altına almak için harekete geçti.

Fethiye Göcek Koylarının korunması için Mapa, Şamandıra ve Çevre Koruma Projesi hazırlandı

Özellikle pandemi döneminde yoğunluğu daha da artan; kontrolsüz kullanımlar sebebiyle su kalitesinin bozulmaması, denizaltı biyoçeşitliliğin azalmaması, en büyük karbon yutak alanlarından olan ve oksijen-besin kaynağı olması sebebiyle denizlerin ormanları olarak tanımlanan deniz çayırlarının zarar görmemesi için Bakanlık tarafından “Fethiye Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi Göcek Körfezi Mapa, Şamandıra ve Çevre Koruma Projesi” hazırlandı.

Projeyle; tekne ve yatların gelişigüzel demir ve çapa atarak deniz canlılarının beslenme, barınma ve üreme bölgeleri olan ve IUCN kriterlerine göre nesli kritik derecede tehlike altında bulunan deniz çayırlarına zarar vermesinin, koylardaki ağaçlara bağlanan tekne halatlarının yeşil bitki örtüsünü tahrip etmesinin, yatların atık boşaltımı yaparak koyları kirletmesinin ve sualtı ekolojisinin yok olmasının önüne geçilecek.

Akıllı şamandıra sistemiyle 7/24 izleme yapılacak, gelişigüzel demir atılamayacak

Tekne ve yatların denize demir ve çapa atmalarına engel olmak amacıyla; tekne ve yat kapasitesi dikkate alınarak koy toprağına yeterli sayıda mapalar yerleştirilecek, deniz tabanına tonozlar konulacak, şamandıralar bu tonozlara bağlanacak ve teknelerin kıyılarda yer alan ağaçlara halat bağlamalarına izin verilmeyecek.

Akıllı şamandıra sistemi sayesinde denizde anlık klorofil değerleri, oksijen oranı, bulanıklık ve su kalitesi 7/24 izlenecek. Şamandıraların bağlı olacağı yapay resifi özellikli tonozlar ise gözenekli yapıları sayesinde aynı zamanda deniz canlılarının beslendiği, barındığı yuvalar ve yumurtlama alanları olacak.

Atık alım tekneleri çoğalacak

Proje kapsamında atık alım teknelerinin sayı ve kapasiteleri artırılacak. 400 tonluk ana atık gemisi ve ona eşlik eden 3 adet 20 tonluk atık alım teknesi işletilecek. Atık alım teknelerindeki kapasitelerin artırılması ile birlikte atıkların alınması daha hızlı sağlanacak. Bu sayede tekne sahiplerinin konakladıkları noktadaki atık alım bekleme süreleri daha da kısalacak. Takip sistemi sayesinde denizlere atık bırakılmasının da önüne geçilecek.

Mobil uygulama tüm ihtiyaçlara cevap verecek

Bölgeye giren tekne sahiplerine büyük kolaylık sağlayacak bir mobil uygulama hazırlanacak ve uygulama akıllı telefonlara ücretsiz olarak indirilebilecek.

6 modülden oluşacak uygulamanın akıllı şamandıra sistemi destekli “VIP transfer modülü” ile kullanıcılar, havalimanından teknelerin bulunduğu noktaya kadar hızlı ve konforlu şekilde ulaşacak.

“Şamandıra bul modülü” ile kullanıcılar, bölgedeki tüm şamandıralarda bulunan CPS cihazları ve her şamandıraya özel tanımlanan karekod sistemi sayesinde boş bağlama lokasyonlarını sistemdeki harita üzerinden koordinatlı olarak görebilecek. Kullanıcılar henüz kıyıdayken boş olan şamandıraların yerini GPS üzerinden tespit edecek ve seçtiği herhangi bir noktaya vakit kaybetmeden ulaşabilecek.

“Kumanya ve temiz su talep modülü” ile tekne sahipleri su ve kumanya için miktar ve zaman belirterek günlük taleplerde bulunabilecek. Tüm talepler GPS sistemi ile merkeze iletilecek. İhtiyaçlar teknelere en yakın noktalardan hızlıca karşılanacak.

“Acil durum yardım butonu” sayesinde kullanıcılar koylardaki yangın, kaza, arıza ve tüm acil müdahale gerektiren olayları merkeze haber verebilecek. Bildirilen acil müdahale noktaları yine GPS üzerinden anında tespit edilebilecek.

“İhbar modülü” ile koylardaki kirlilik, tekneler tarafından deşarj edilen atıklar, yasa dışı faaliyetler ve benzeri durumlar tek bir tuş sayesinde uydu ile irtibat kurularak ilgili makamlara ve resmî kurumlara iletilebilecek. Bildirilen noktaya gerekli müdahale ivedilikle yapılabilecek. Bu sayede koylardaki kaçak atık su deşarjlarının önüne geçilecek.

“Atığımı al modülü” ile tekneler varsa seyir kaynaklı atıkları yoksa koyda konakladıkları sürede oluşacak atıkları için atık alım talebi oluşturabilecek. Atık alım tekneleri, teknelerden alınan tüm atıkları sıfır emisyonlu ve yüzer bir atık kabul tesisi olarak tasarlanan Mavi-Kuş atık alım gemisine aktaracak.

Projenin hayata geçirilmesi ile her yıl izleme çalışması yapılarak deniz çayırlarının gelişimi, su kalitesi ve projenin bölgeye olan katkıları gözlemlenecek.

6 etabın ilki için düğmeye basıldı

Koylardaki tekne ve yat kapasitesini karşılayacak, konaklayanların birçok temel ihtiyacına cevap verecek ve doğa katliamının önüne geçerek eşsiz mirasın korunmasını sağlayacak projenin hayata geçirilmesi için ilk adım atıldı.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, proje kapsamında oluşturulan 6 etaptan ilk etabın ihalesini gerçekleştirdi. İnceburun, Osmanağa, Günlük ve Boynuzbükü koylarını içine alan 1. Etap ihalesi kapsamında tekne bağlama amaçlı 99 adet mapa ve 59 adet şamandıra sistemi kurulacak.

Toplam 19 koydan oluşan 6 etaptan geriye kalan 5 etabın ihaleleri de yıl içerisinde yapılarak Göcek Körfezi ekolojisi ve deniz ekosistemi korunacak ve yat turizmi sürdürülebilir hâle getirilecek.

Veriler kamuoyuna duyurulacak

Göcek Koylarında su kalitesi incelemesi, denizaltı biyoçeşitliliği takibi ve “Pocidonia oceanica” adı verilen deniz çayırlarının durumunun izlenmesi çalışmalarını periyodik olarak gerçekleştiren Bakanlık, proje öncesi ve sonrasına ait verileri kamuoyu ile paylaşacak. Paylaşılan veriler sayesinde projenin yararlılığı da ortaya konmuş olacak.
« Son Düzenleme: Mart 27, 2022, 01:29:01 Gönderen: Gülümser Özharar »


*

    B. G.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeliyle Yönetilecek
« Yanıtla #1 : Mart 17, 2022, 20:47:20 »
Malum bir projede daha doğrusu ekolojik bir projede "İhale, Etkin ve Koruma" kelimeleri bir araya geldiyse amaç başkadır. Tekne garantisi vermişler mi acaba ihaleyi alana?


*

    G. Ö.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeliyle Yönetilecek
« Yanıtla #2 : Mart 17, 2022, 23:04:42 »
Hep birlikte izleyip, göreceğiz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeliyle Yönetilecek
« Yanıtla #3 : Mart 18, 2022, 00:11:30 »
Ohh hem de vip transfer modüllü filan! Mis gibi tekne garantili ihale!

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bunu hazırlayan bakanlık halen yürürlükte olan ama hiç uygulanmamış Göcek öçk bölgesi koruma belgesi altında kocaman kendi imzası olduğunu unutmuş herhalde!

öZgür (mobil tapatalk)



*

    B. G.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeliyle Yönetilecek
« Yanıtla #4 : Mart 18, 2022, 00:42:05 »
 “Pocidonia oceanica” adı verilen deniz çayırlarının durumunun izlenmesi çalışmaları dene şeyin detayı şöyle; bahsi geçen mücevher gibi 19 koyu tonoz marinası yapmışlar. Mapalara da kıçtan kara yaptıracaklar belli ki. İhaleyi alanlar burayı işletecekler ve fiyatını ödemeyeni koylara sokmayacaklar. Yani Bedri Rahmi koyundan zeytin restoranı falan kovalayacakları için oralarda lüküs restoran olacak gibi görünüyor..

*

    Ö. Ö.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeli ve Cep Telefonu Uygulaması
« Yanıtla #5 : Ağustos 11, 2022, 10:41:45 »
Recep hocamın diğer bir konudaki yazdıklarına cevap olarak acaba naviga dergisini online bedava okuyacak bir kaynak var mıdır diye Magster'e bakarken ücretsiz önizleme bölümünde Meriç Köyatası'nın yazdığı aşağıdaki yazıya rastladım;

Yazıda özetle Göcek koylarından biri olan Killeiskele koyunun bir köşesini 1 yıldır işgal eden yüzen atık alım platformundan bahsediliyor.

Meriç beye söylenmeyen bir gerçeği yazarak başlayayım, bu çok övdüğü atık platformu sadece "tatlı su ile çalışan" wc sistemlerinin atıklarını alıyor, yani wc sistemi deniz suyu ile çalışan yelkenlilerin %90'ı bu tesise atık veremiyor. Sadece tatlı suyla çalışan elektrikli wc'ye sahip tekneler bu tesise atık verebiliyor. Neden bunu söylememişler Meriç beye acaba? veya söylendiyse Meriç bey neden yazmamış?

İkincisi ise benim Meriç beyden öğrendiğim konu, bu tesisin aldığı atıkları yine Göcek koylarına geri deşarj ettiği gerçeği!!
Evet, aşağıdaki yazıdan siz de net şekilde okuyabileceğiniz üzere tesis aldığı atığı "arıtıp" (arıtma dediği basit bi süzgeç muhtemelen, zira platformun üstünde öyle biyolojik arıtma yapacak bir donanım yok, bir jeneratör, bir pompa iki depodan oluşan basit bir platform sadece) yine Göcek koyları içinde 300m "açığa" deşarj ediyormuş! Göcek koyları içinde açığa!!


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kendiniz dergiden okumak isterseniz Magster linki de burada;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


(Bu arada iyi işte negzel açığa gönderiyorlar diye düşünenler varsa açıp bir 300m'nin ne kadar ettiğine haritadan baksınlar! 300m sadece koyun dış köşesine erişiyor! Öyle göcek koylarının derinleri, ortaları bile değil!)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

TAM BİR REZİLLİK!!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    K. E. A.

Ynt: Göcek Koyları Etkin Koruma Modeli ve Cep Telefonu Uygulaması
« Yanıtla #6 : Ağustos 12, 2022, 21:47:36 »
Atıksu arıtım mühendislik hizmetlerini yurtdışında veren bir firma sahibiyim.

Yazıyı okudum. 400 bin EURO ya mal olan şeyin ne olduğunu anlayamadım. Acaba yüzer platformdaki pompalar mı kast ediliyor?

Böyle bir platform üzerine elbette paket bir sistem kurulur. Evsel atık olduğu kastı ile en az %80 verimle arıtılan atıksuyun deniz deşarjında bir sorun olacağını düşünmüyorum. Ancak görmek gerek, deşarj anındaki partikül satürasyonunu görmek gerek.

Açıktan 300 metreye deşarj önerisi ilk bakışta bu platform da bir paket sistem olduğunu düşündürüyor. Bu sistem ön arıtmadan öte bir sistemdir, gerçek bir biyolojik arıtım olup en az 4 üniteden oluşur.

Eğer böyle bir sistem yok ise bir kaç pompa için 400K vermeye bir isim bulamıyorum.