0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. K.

Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« : Temmuz 22, 2023, 13:06:08 »
Farklı boyut teknelerin bot ihtiyacı farklı olacaktır. O yüzden kategoriler üzerinde konuşabiliriz.

Türkiye denizlerinde gördüğüm kadarıyla en yaygın olan boyutları yazdım (1-2 feet yukarı aşağı olabilir) Diğer katergorileri ekleyebilirsiniz.

31 feet (9.5 metre)
35 feet (10.6 metre)
42 feet (12.8 metre)
46 feet (14 metre)

Sizce ideal bot tipi ve boyutu nedir?
Ahşap, fiber, şişme taban? Katlanabilir? Düz taban, V taban? Boyut? PVC kumaş, hypalon? Güvenilen markalar? Motor gücü?


*

    M. B. A.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #1 : Temmuz 22, 2023, 15:48:59 »
Bence kayıt zorunluluğu olmayan boy; 2.40 mt

Bot tipi hafif ve düz tabanlılara nazaran denize uyumlu olsun derseniz Highfield vb. alüminyum bot.

Ekonomik (ve tabi yine hafif) olsun derseniz Freesun, Eastmarine vb. tarzı şişme tabanlı bot.

Şimdilerde elektrikli motorlar revaçta. ePropulsion veya Torqeedo.

Benzinli derseniz bence 2.5 hp geçmeyin (çok hafif oluyorlar). Marka olarak Suzuki tavsiye ederim.

Marmaris'te bot tamircisinden aldığım bilgi PVC tercih edilmesi yönünde. Hypalon tabi çok daha uzun ömürlü.


*

    E. S.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #2 : Temmuz 24, 2023, 09:05:36 »
Bot işi çok bilinmeyenli bir denklem, tek değişken tekne boyu değil maalesef. Herkesin bottan beklentisi farklı, seyir alışkanlıkları farklı. Kimisi botu güverteden bile indirmiyor, can salı niyetine taşıyor, devamlı restoran iskeleleri veya marinalarda geceliyor. En küçük, en hafif, en ekonomik bot böyle insanlar için yeterli oluyor.
Alargacı diye tabir edilen kaptanlarda ise durum farklı, bot onların eli ayağı. Günlük alışverişini, teknesine giden gelen misafirlerinin ulaşımını, teknede beraber yaşadığı köpeğinin sabah akşam karaya ulaşımını, hatta teknenin ikmalini bile bot ile karşılıyor. İşte bu durumda sert zeminli(ahşap veya aluminyum tabanlı, şişme omurgalı) en azından 3-3,50 metre boyunda bir bota ve bu botu yürütecek minimum 8-10 hp motora ihtiyaç duyuyor.
Bunlara ek olarak balıkçılık, su sporları vs gibi hobiler de varsa artık fiber tabanlı bir bot ve botu planninge kaldırabilecek güçte 20 hp ve üstü makinelere gereksinim oluyor. Ağırlık çok artacağı için matafora da şart hale geliyor.

Bütün parametreleri bir kenara bırakıp sadece tekne boyuna göre seçim yapılacaksa eğer, zincir dolap kapağı ile direk arası mesafeyi geçmeyen en büyük ve en hafif bot en ideal bottur diye sadeleştirme yapılabilir.


*

    E. K.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #3 : Temmuz 24, 2023, 15:48:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bence kayıt zorunluluğu olmayan boy; 2.40 mt

Benzinli derseniz bence 2.5 hp geçmeyin (çok hafif oluyorlar).

Tavsiyelerin icin cok tesekkurler Mahir Korsan. Haklisin kucuk bir bot cok pratik!

Yelkenli teknem 11 metre. Botum 2.2 metre, duz kumas taban, ve 2.5 hp Suzuki motoruz var. Cok pratik ve cok hafif. Ancak biz sadece suyumuz veya yakitimiz bittiginde bir iskeleye baglaniyoruz, onun haricinde seyir halindeyiz ya da alargada. Bot sahilden ihtiyaclarimizi karsilamada, sahilde gidip gelmede, ve yakin cevreyi gezmede kullandigimiz bir arac. Bu isler icin kucuk kaliyor. Ayrica acil bir durumda bence bot tekneye kisa mesafede olsa cekebilmeli diye dusunuyorum.

2.9 luk bir bot aldim, tavsiye edilen motor 8 beygir.  Motor arayisimdayim suanda. Dezavantaji tabii ki agirlik, seyirderken  mecburen cogu zaman arkadan cekecegim. Her seferinde motoru cikarmak, ve botu guverteye almak sabit bir vinc duzenegi olmadan imkasiza yakin bir islem. Yelkenlimiz sabit bir vinc sistemi icin kucuk.


*

    E. K.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #4 : Temmuz 24, 2023, 15:49:23 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bütün parametreleri bir kenara bırakıp sadece tekne boyuna göre seçim yapılacaksa eğer, zincir dolap kapağı ile direk arası mesafeyi geçmeyen en büyük ve en hafif bot en ideal bottur diye sadeleştirme yapılabilir.

Efe korsan sizin tercihiniz ne yonde oldu?

*

    E. S.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #5 : Temmuz 24, 2023, 16:02:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bütün parametreleri bir kenara bırakıp sadece tekne boyuna göre seçim yapılacaksa eğer, zincir dolap kapağı ile direk arası mesafeyi geçmeyen en büyük ve en hafif bot en ideal bottur diye sadeleştirme yapılabilir.

Efe korsan sizin tercihiniz ne yonde oldu?

9.70 tekne boyu, 240 ızgara tabanlı bot kullaniyorum.  Değiştirmem gerekirse yine 240 fakat şişme omurgalı olan en hafif botu seçerim. Düz tabanlı bot dümen dinlemiyor,  sürtünme fazla oldugu için hizlanmiyor ve plane'e kalkmak için daha fazla güce gereksinim duyuyor.
*

    M. B. A.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #6 : Temmuz 25, 2023, 09:07:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Yelkenli teknem 11 metre. Botum 2.2 metre, duz kumas taban, ve 2.5 hp Suzuki motoruz var. Cok pratik ve cok hafif. Ancak biz sadece suyumuz veya yakitimiz bittiginde bir iskeleye baglaniyoruz, onun haricinde seyir halindeyiz ya da alargada. Bot sahilden ihtiyaclarimizi karsilamada, sahilde gidip gelmede, ve yakin cevreyi gezmede kullandigimiz bir arac. Bu isler icin kucuk kaliyor. Ayrica acil bir durumda bence bot tekneye kisa mesafede olsa cekebilmeli diye dusunuyorum.
...

V tabanlı botların ciddi hacim avantajı var düz olanlara göre. Benzer durumdayız, ihtiyaçlar harici pek iskelede kalmıyoruz. Botun V şeklinden dolayı oluşan hacimden epeyce yararlanıyoruz, şimdiye dek büyük bot ihtiyacı hissetmedik. Hem botu hem motoru zahmetsizce abrayabilmek çok keyifli.
*

    E. S.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #7 : Temmuz 25, 2023, 12:37:53 »
Geçen bayram tatilinde Bencik koyundan Selimiye'ye geçtik, amaç 3 günlük alargacılıktan sonra restoranda güzel bir akşam yemeği yemek ve marketten kumanya takviyesi yapmaktı. Muçev iskelesinden yer bulduk ve bağladık ancak olmasaydı, alargada kalsaydık teknedeki 5 yetişkinin karaya ulaşması için yaklaşık 3-4 tur, restoran dönüşü tekrar 3-4 tur yapmak gerekecekti. 240 lık bota 3 kişi binmek mümkün olmuyor. Daha büyük bir teknem olsa ben de en azından 3 kişinin rahatça transferini gerçekleştirecek bir bot bakardım.
Erkin Korsanım sizin 290 cm bot yerinde bir seçim olmuş.
*

    R. E.

Ynt: Yelkenli tekne için ideal bot tipi ve boyutu
« Yanıtla #8 : Temmuz 28, 2023, 07:59:26 »
Sanırım bu konu birçok kez gündeme geldi. Birçok kez de konuşuldu. Başlıkları hatırlayamadığım için link veremeyeceğim şimdi. Birçok parametreyi birlikte düşünmek gerekiyor.
Yani bot meselesi sadece bot meselesi değil. Aynı zamanda tekne meselesi de..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İlki kaydetme sorunu nedeniyle bir seçim gerekiyor. 2.49 üstü botları kayıt zorunluluğu var ve biz çok sevmiyoruz kırtasiyeyi, bürokrasiyi. Bir de birkaç yılda bir yenilenmesi gereken bir malzeme nihayetinde bot. Ha keza ne güçte olursa olsun, bot motorunu da kaydettirmek zorunlu.

İkincisi teknenin neresinde taşıyacağız uzun seyirlerde?
Güvertede ise ağırlığı handikap oluşturmamalı. 55 kg botu kol gücü ile güverteye çekmek benim harcım değil. Ya tekneye ek düzenek yapacaksınız ya da kaldırabileceğiniz ağırlıkta bot alacaksınız.

Gördüğünüz gibi konu bot boyundan, bot ağırlığına geldi.

Kıça asmak gördüğüm en iyi çözüm botu taşımak için. Marka tekneler bunu niye düşünmezler anlamak mümkün değil. Sonradan matafora eklemek krom ustası mahareti ve tekne sahibinin becerisi ile ilgili. "At kulağına konmuş kelebek" gibi durmamalı.

Bir diğer nokta yine arkadaşlarımızın belirttiği gibi ne sıklıkta ve kaç kişi kullandığımız konusu. Sadece kendimiz kullanacaksak, 1-2 kişi ile ve alışveriş yükü ile sınırlı ise 2.10-240 arası yeter. Ya çok gelenimiz gidenimiz varsa? Tekne de 40 ft ve üstüyse?

Geçtiğimiz yıl yaz ayında bir düğüne katılmam gerekmişti. Teknede giyinip, botla karaya çıkmaya kalkışsam mutlaka deniz suyu kıyafetimi, ayakkabımı ıslatacaktı. O nedenle, marinaya bağlanıp, giyinip, karadan gittim. Belki bu 2.90 ve daha büyük botla yapılabilecek bir şey. Ama benim 32 ft teknemde bu mümkün değil.

Tabii bir de botu pratik kullanma sorunu var. Altı düz leğen gibi botlar hava biraz esmeye başlayınca sevimsiz bir karaya çıkış-dönüş imkanı sunuyor.

Benim önerim, mutlaka V taban bot olması, fiber, alüminyum, şişme taban konusunda tercih belirtecek deneyimim yok. Ama V taban mutlaka gerekli. Düz altlı botun tahtalarının altına "makarna" denen yüzme yardımcısı oyuncağı yerleştirince kısmi bir V taban sundu. Bu şekilde karaya gidiş geliş daha bir rahat oldu.

Tabii bir de kaptanın bütçesi, ilgileri, hobileri vd de bot seçimini etkiler. "Sabahları sırtı yaparım" hayaliniz varsa demirlediğiniz alargada, sırtı yapmaya elverir bir ebat seçmeniz gerekiyor. Bir de tek de çıksanız iki kişinin rahat hareket edeceği bir bot gerekir. Misinaydı, kurşundu, kamıştı, eliniz ayağınıza, malzeme birbirine dolaşmayacak bir boy olmalı.

Tabiiki ardında 10-20 HP motor olan konsollu, dümenli bir bot rahat seyir konforu sunar ama bunu nasıl taşıyacağınızı çözmüş olmanız gerekir. Bütçeyi filan saymıyorum. Çünkü öyle bir bot, amatör birinin alacağı mini kamaralı 2. el yelkenli ile aynı fiyata gelir.

Sözü uzattım. Söylemek istediğim bot seçiminde de parametrelerle düşünmek çözümü kolaylaştırır...
Bu forumda eskilerin yazdığı gibi her seçiş, bir veya daha çok vazgeçiş demektir.
« Son Düzenleme: Temmuz 28, 2023, 08:03:11 Gönderen: Recep Ertürk »