0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Y.

tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« : Nisan 25, 2023, 10:14:51 »
iyi günler herkese , internette ve gerçek hayatta baktığım incelediğim çoğu farklı tip teknede motor gücüyle ilgili bir karmaşıklığa düştüm. neredeyse aynı ağırlık/aynı boydaki biri yelkenli diğeri gezi teknesinde neden çok ama çok farklı motor gücü kullanılır pek anlayamadım.5 ton yelkenliye bakıyorum 15 20 beygir var cayır cayır yetiyor , 5 ton küçük gezi teknesine bakıyorum 80 90 hp motor var .bunun sebebini araştırırken bir üreticiyle konuştuğumda 7 metre teknesine 30 hp nin bile yetmediğini , satın alan bir kişinin motoru 50 hp ye çevirdiğini söyledi.motor gücünü deplasman teknelerinde ağırlığa göre belirlemiyormuyduk ? 7 metre 5 tonluk tekneye 30 hp neden yetmıyor anlamadım varmı beni aydınlatabilecek biri Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #1 : Nisan 25, 2023, 10:26:16 »
Deplasman teknelerinin boyuna göre gövde hızı hesaplanır ve bu hıza ulaştıracak motor gücü bulunur. Deplasman teknelerinde bu güç genellikle düşüktür. Yarı kayıcı gövdeli veya kayıcı gövdeli tekneler ise motor gücüne göre suyun üstüne çıkarlar ve yüksek hızlar yapabilirler. Bir deplasman teknesi gövde hızını bir kaç millik artışlarla geçebilmek için biraz daha büyük motor kullanabilir. Yarı kayıcı gövdeli ve kayıcı gövdeli bir tekne ise büyük motor gücü ile su üstüne çıkar (kayar) ve daha yüksek süratlere ulaşabilir. Aslında ağırlık bir faktör olsa da asıl önemli olan teknenin gövde tipidir. Deplasman teknesini ne kadar büyük motor koyarsanız koyun gövde hızının çok fazla üstüne çıkaramazsınız. Kendi yarattığı dalga içinde kalır. Bu nedenle yelkenli tekneler de artık gövde formları değiştirilerek kayıcı gövdeye yakın formlarda üretilmeye başlandı. Karadeniz yapısı balıkçı tekneleri form olarak deplasman teknesi gibi görünse de aslında yarı kayıcı gövdeli teknelerdir. Ege yapısı tekneler için de (en azından bazıları için) yarı kayıcı gövdeli demek çok yanlış olmaz.


*

    A. Y.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #2 : Nisan 25, 2023, 15:42:31 »
Ahmet abi yelkenli teknekerde 10 15 beygir guc varken ayni boy ayni agirliktaki gezi teknekerinde neden daha guclu motor var , bu iste bi terslik var anlamadim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap mesela rota fisherlarin hepsinde 29 hp makina var ama gel görki bu1.5 tonluk tekneyi hesaplamalara göre 5 6 hp nin bile goturmesi lazimken neden 5 6 kst guclu motor kullaniliyor anlamadim.yoksa bilinen hesaplama formulunde bir noksanlikmi var reel hayatta Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. K.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #3 : Nisan 25, 2023, 15:52:17 »
Sevgili adaşım olay tamamen bilimsel temele bakmadan buna bu gider demekten kaynaklanıyor, tamamen ustaların öngörüleri .
Aslında  olaya bilim tarafından baksalar kullandıkları malzemenin yarıdan fazlasının gereksiz olduğunu görecekler

Aynı sıkıntı bizim makina sektöründe var . Adam 50 -10 gramlık  bir ürünü taşıyacak 2 metrelik konveyöre öyle malzeme kullanıyorki konveyörün ağırlığı neredeyse 200 kg geliyor , 
« Son Düzenleme: Nisan 25, 2023, 15:54:34 Gönderen: Atilla Kaplan »


*

    E. S.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #4 : Nisan 25, 2023, 16:30:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet abi yelkenli teknekerde 10 15 beygir guc varken ayni boy ayni agirliktaki gezi teknekerinde neden daha guclu motor var , bu iste bi terslik var anlamadim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap mesela rota fisherlarin hepsinde 29 hp makina var ama gel görki bu1.5 tonluk tekneyi hesaplamalara göre 5 6 hp nin bile goturmesi lazimken neden 5 6 kst guclu motor kullaniliyor anlamadim.yoksa bilinen hesaplama formulunde bir noksanlikmi var reel hayatta Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Rota Fisher ve muadilleri(Neta, Nauta...vs) yarı deplasman tekneleridir. Yalpayı engelleyecek kadar bir salmaları var. Yelkenli tekneler gibi düşünmeyin. Motor gücü arttıkça gövde hızının üstüne rahatlıkla çıkabiliyorlar.

*

    A. Y.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #5 : Nisan 25, 2023, 17:13:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet abi yelkenli teknekerde 10 15 beygir guc varken ayni boy ayni agirliktaki gezi teknekerinde neden daha guclu motor var , bu iste bi terslik var anlamadim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap mesela rota fisherlarin hepsinde 29 hp makina var ama gel görki bu1.5 tonluk tekneyi hesaplamalara göre 5 6 hp nin bile goturmesi lazimken neden 5 6 kst guclu motor kullaniliyor anlamadim.yoksa bilinen hesaplama formulunde bir noksanlikmi var reel hayatta Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Rota Fisher ve muadilleri(Neta, Nauta...vs) yarı deplasman tekneleridir. Yalpayı engelleyecek kadar bir salmaları var. Yelkenli tekneler gibi düşünmeyin. Motor gücü arttıkça gövde hızının üstüne rahatlıkla çıkabiliyorlar.

O zaman rotanin govde hizi 5 6 knot ise , tekneden daha üst sürat beklemiyorsak 5 6 hp lik motor bile yeterlimi diyoruz?
*

    A. Y.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #6 : Nisan 25, 2023, 17:14:30 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sevgili adaşım olay tamamen bilimsel temele bakmadan buna bu gider demekten kaynaklanıyor, tamamen ustaların öngörüleri .
Aslında  olaya bilim tarafından baksalar kullandıkları malzemenin yarıdan fazlasının gereksiz olduğunu görecekler

Aynı sıkıntı bizim makina sektöründe var . Adam 50 -10 gramlık  bir ürünü taşıyacak 2 metrelik konveyöre öyle malzeme kullanıyorki konveyörün ağırlığı neredeyse 200 kg geliyor ,

Atilla abi seviyorum seni , ne zamanlar dükkandasın? Ugradim geçen ama yoktun
*

    C. A.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #7 : Nisan 25, 2023, 23:31:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
iyi günler herkese , internette ve gerçek hayatta baktığım incelediğim çoğu farklı tip teknede motor gücüyle ilgili bir karmaşıklığa düştüm. neredeyse aynı ağırlık/aynı boydaki biri yelkenli diğeri gezi teknesinde neden çok ama çok farklı motor gücü kullanılır pek anlayamadım.5 ton yelkenliye bakıyorum 15 20 beygir var cayır cayır yetiyor , 5 ton küçük gezi teknesine bakıyorum 80 90 hp motor var .bunun sebebini araştırırken bir üreticiyle konuştuğumda 7 metre teknesine 30 hp nin bile yetmediğini , satın alan bir kişinin motoru 50 hp ye çevirdiğini söyledi.motor gücünü deplasman teknelerinde ağırlığa göre belirlemiyormuyduk ? 7 metre 5 tonluk tekneye 30 hp neden yetmıyor anlamadım varmı beni aydınlatabilecek biri Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sürat istiyorsanız güçlü bir motor ve buna uygun bir gövde yapısı gereklidir.

Deplasman tekneleri yüksek sürat yapamayacaklarından güçlü motorlara ihtiyaç duymazlar.

Yarı deplasman ve kayıcı tekneler sürat yapmak isteyeceklerinden güçlü motorlara ihtiyaç duyarlar.

Selametle...

 
*

    E. Ç.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #8 : Nisan 26, 2023, 12:24:38 »
Bazen tekne sahibi bazen de imalatçı yüzünden, teknenin gövde süratine çıkmak için duyduğundan daha güçlü motorlar koyulabiliyor teknelere.

Örnek;

1966 Pexino 12, 950bin TL'ye satılık. İtalyan malı bu klasik, 115HP iki adet makineye sahip. seyir hızı 7kn.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hızlı akıntılara karşı ve kafandan gelen denizlerde avantaj sağlar mı bu kadar güç ?
*

    A. Ç.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #9 : Nisan 26, 2023, 12:33:22 »
Kafadan gelen denizlere karşı kısmen yardımcı olsa da akıntıda motor gücünün hiç bir yararı yoktur. Teknenin ulaşabileceği azami hız su üstünde ölçüleceği için akıntı varsa hızınızdan düşülecektir. Tekne 7 knot hız yapabiliyosa karşıdan gelen 3 kont akıntıda suya göre hızı yine 7 knot olarak kalacak ancak karaya göre hızı 5 kont olacaktır. Pervane(ler) sonuçta suyun içinde çalışıyor, başka bir yere güç iletmiyor.
*

    A. Y.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #10 : Nisan 26, 2023, 12:51:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bazen tekne sahibi bazen de imalatçı yüzünden, teknenin gövde süratine çıkmak için duyduğundan daha güçlü motorlar koyulabiliyor teknelere.

Örnek;

1966 Pexino 12, 950bin TL'ye satılık. İtalyan malı bu klasik, 115HP iki adet makineye sahip. seyir hızı 7kn.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hızlı akıntılara karşı ve kafandan gelen denizlerde avantaj sağlar mı bu kadar güç ?

İşte demek istedigim bu , bu tekne 15 ton. Neden 115 hp ( hatta 230 hp) makina var ilginç. O zaman formullerde bir noksanlik olduğu ve gerçek şartlara uyumlu olmadiği ortaya cikiyor.bu tekneyi 45 beygir yürütemiyormu da 230 hp motor koyuyorlar? Tek sebep karsidan gelecek akinti yada dalgami? Yoksa fantezimi?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Y.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #11 : Nisan 26, 2023, 12:52:39 »
iki tane 30 beygir koy yola devam et ne abartiyorsun değilmi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #12 : Nisan 26, 2023, 13:11:47 »
tekneye kafadan dalga aldıgında normal motor 20 saniyede  max hıza cıkarken  buyuk motorda daha kısa zamanda cıkar. Buyuk motor max hızda daha rahat calışır , kuçuk motor bağırır. buyuğun yakıt sarfiyatı daha fazladır
Büyük motor avantajı bu
*

    O. B.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #13 : Nisan 26, 2023, 13:18:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bazen tekne sahibi bazen de imalatçı yüzünden, teknenin gövde süratine çıkmak için duyduğundan daha güçlü motorlar koyulabiliyor teknelere.

Örnek;

1966 Pexino 12, 950bin TL'ye satılık. İtalyan malı bu klasik, 115HP iki adet makineye sahip. seyir hızı 7kn.



Hızlı akıntılara karşı ve kafandan gelen denizlerde avantaj sağlar mı bu kadar güç ?
Resimde görünen bir yelkenliden ziyade motor-cruiser. Sanırım seyir hızı yelken için verilmiş.
Aşağıdaki tablo bir fikir verebilir:
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Buradaki değerler rüzgarsız ve dalgasız bir hava için geçerli. Her ikisi de varsa HP ki katına kadar arttırılabilir.
Bu tablonun dışındaki hızlar için aşağıdaki bağıntıyı kullanabiliriz:
V=124.7xP^0.551/W^0.476  V hız mph, W deplasman lb, P HP
*

    A. K.

Ynt: tekne tipi ve motor gücü karmaşası
« Yanıtla #14 : Nisan 26, 2023, 13:25:55 »
Gördüğümüz kadarıyla tekne hızını 1 knot arttırmak  için en az iki misli motor gerekiyor.
30 ft 6000kg
5 kt  3,5 Hp
6kt     8,8 Hp
7kt     19,0hp
8kt     39hp

Fark çok fazla