0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    K. K. .

Şant bağlantı sorunsalı
« : Kasım 11, 2023, 14:03:28 »
Merhabalar,

Teknemdeki elektrik panosunda akü durumlarını gösteren fabrika çıkışlı takılmış analog bir voltmetre mevcut. Ancak bildiğiniz üzere kurşun asit akülerde tam dolu ile sağlıklı deşarj aralığı oldukça dar olduğundan (12,9-12,3v) akülerin durumu ve harcamalarım ile ilgili daha net bilgi alabilmek için geçmiş forum konularında da bahsi geçen yurtdışından temin ettiğim Nasa BM1 marka bir akü monitörü aldım. Akülerle panom arasındaki mesafe oldukça fazla ve kablolama da problem olacağı için bluetooth ile çalışan ve tablet/telefon üzerinden izlenebilen versiyonunu tercih ettim. Sistem bir bluetooth takip monitörü, 100A şant ve gerekli kablolardan oluşuyor. Kurulum kılavuzunda servis aküsünün eksi(-) ucundaki tüm kablolar şantın bir ucuna bağlanıp, paketin içinden çıkan kabloda şantın diğer ucuna takılıp servis aküsünün eksisine(-) giriyor. Yaşadığım sorunda tam bu noktada başlıyor. Benim servis akümün eksi(-) kutbunda farklı kesitlerde 5 adet kablo bağlı. Bunları kullanma kılavuzunda belirtildiği şekilde şantın bir ucuna aldığımda şantın üzerindeki bağlantı vidasının boyu kısa kalıyor ve sıkmak için kullanılacak altı köşe somuna pay kalmıyor. Bu noktada aklıma 2 farklı çözüm geldi ancak teknede elektrik konuları tecrübe ve dikkat gerektirdiğinden uygulamadan önce sizlerden de görüş almak istedim.
 
İlk çözüm olarak şantın üzerindeki vidanın aynı kalınlıkta ama daha uzununu temin edip gerekli bağlantıyı yapmak.

İkinci çözümde tekne malzemesi satan bazı web sitelerinde gördüğüm ve resmini koyduğum 6’lı kablo bağlantı terminalini kullanmak. 5 kablomu teker teker buna bağlasam, boşta kalan 6.bağlantıdan da şantın bir ucuna kısa ve kalın kesitli bir akü kablosu ile bağlantı yapsam uygun olur mu? Sizce hangi çözüm daha sağlıklı olur? Veya sizlerin başka bir çözüm önerisi olur mu?

Cevaplar için şimdiden teşekkürler.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #1 : Kasım 11, 2023, 14:40:05 »
Akü bağlantıları için kullacağınız,civatalar da iyi iletekneden üretilmiş olmalı yani bakır bir civata ve bakır somun kullanmanız önerilir. Akü başalrına birden fazla kablo bağlanması önerilmez. Tek klaın bir kablo ile bir dağıtım terminaline alınması ve kabloların bu terminale bağlanması doğru uygulamadır.


*

    Ö. Ö.

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #2 : Kasım 11, 2023, 15:54:51 »
Tekne gibi sallantılı ortamlarda akü kutup başına çok sayıda kablo bağlamak, orayı kalabalıklaştırmak iyi sonuçlar vermez.
Kalın kablolar kendi ağırlığı, geçen yüksek akımın ısıtması-soğuması ve titreşim ile hem kutup başına hem bağlantının kalitesine zarar verir

Doğru uygulama bağlantı terminalini (dağıtım barası) aküye yakın bir yerde bir yere sabitlemek ve tüm kalın kabloları burada toplamak olur. Eğer artı kutup için de birden fazla kablo girişi varsa aynısını yapmak iyi olur. Baranın ve ona giren çıkan kabloların sabitlenmesi önemlidir.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    K. K. .

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #3 : Kasım 11, 2023, 17:32:36 »
Sn. Ahmet ve Özgür korsanlar,

Cevaplarınız için teşekkür ederim.
Her ikinizin ortak tavsiyelerine istinaden yazımda belirttiğim 2. çözümün doğru yol olduğunu anlıyorum. Buradan hareketle ilave sormak istediğim;

1) Dağıtım terminaline kabloları aktardıktan sonra terminali, akü takip monitörü ile birlikte gelen şanta ne kadar kesit kalınlığında bir akü kablosu ile bağlamam gerekir?

2) Dağıtım terminallerini incelerken sürekli amperaj değerine göre farklı ürünler olduğunu farkettim. Terminali bağlayacağım şantın üzerinde 100A yazıyor, bu durumda terminali seçerkende 100A veya üzeri olanlardan seçmem doğru bir mantık mıdır?

3) Teknem motoryat ve tüm aküler motor dairesinde. Pis, temiz su tankları, jeneratör, boiler vs derken alan çok dar. Akülerden uzaklaşmadan bu dağıtım terminalini sabitleyebileceğim hiç yer yok maalesef. Aklıma gelen eğer kablo uzunlukları yeterse ufak bir su kontraplağı kestirip terminali onun üzerine sabitleyip, sonra kontraplağı akülerin hemen yanında duran plastik su tankının yan yüzüne ağırlığa dayanımlı çift taraflı bir bantla asmak. Sıcak ortamda kablo ağırlıkları ile birlikte çift taraflı bant ne kadar uzun ömürlü olur orası soru işareti. Eğer kablo uzunlukları yetmezse de aynı kontraplağı akülerimin içinde olduğu plastik kutularının üzerine yine çift taraflı bant ile sabitlemek dışında pek bir alternatif yok maalesef. Ne dersiniz?


*

    Ö. Ö.

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #4 : Kasım 11, 2023, 17:50:43 »
1) Geçecek akıma ve kablo boyuna göre kablo kesit hesabı yapmalısınız.

Nejat hocamız aşağıdaki konuda pratik hesap yöntemi vermişti;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

2) Evet, şöntünüz 100A ise dağıtım barası da en az 100A olmalı. Ama muhtemelen şönt 100A'e kadar ölçüm yapabilse de fiziksel yapısı 300-500A'leri geçirebilecek özelliktedir.
Eh akünüz de zorlandığında (ırgat vb) birkaç yüz ampere çıkabildiğine göre bunlara dayanacak bir terminal kullanmanız doğru olur.

3) Tekne makine dairesi gibi sıcaklık, nem ve titreşim olan yerler için bant bir çözüm değil sorun olur ancak.

Aklıma gelen çözümler;
- tavana L montaj parçası ile su kontrasını vidalamak
- su kontrasını iyi bir izolasyon ile depo üzerine vidalamak
- su kontrasını epoxy ile depo üzerine yapıştırmak
« Son Düzenleme: Kasım 11, 2023, 19:23:11 Gönderen: Özgür Ökten »

*

    A. Ç.

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #5 : Kasım 11, 2023, 17:54:33 »
Çift taraflı bant bana çok sağlıklı görünmedi. Kabloların sabitrlenmesi gibi terminalin de sabit olması gerekir. Bunun en doğru yolu, civata ile bağlamaktır. Teknelerde sabit bağlamalarda ahşap veya saç vidası bile kullanılması önerilmez. Plastik gibi yapışkanı neredeyse hiç tutmayan bir yüzey ise bana göre düşünülmemell.,.
*

    K. K. .

Ynt: Şant bağlantı sorunsalı
« Yanıtla #6 : Kasım 11, 2023, 21:34:03 »
Sn. Özgür ve Ahmet korsanlar,

Cevaplarınız için teşekkür ederim.