0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ç. A.

Quick ırgat problemi
« : Haziran 29, 2023, 12:38:12 »
Sezonun açılmasıyla denizde geçirdiğimiz süre de artmaya başladı ve problemler baş göstermeye başladı.
Şu andaki problemim ırgatımla.
Irgat genellikle normal gücünde çalışmamaya başladı. Özellikle demir çekerken problem baş gösteriyor. 15 mt derinlikten demir çekerken 10-15 kere ırgat sigortası attı. Demir atarken de güçten düşme problemi olmasına rağmen sigorta atmadı.
Irgat göstergesinde normalde 13.0 V'a yakın olan akü ırgat çalışırken 10.5 V'lara kadar düşebiliyor.

Bu sıralar baş pervane de gücünü yitirdi. Acaba ikisi aynı aküyü mü paylaşıyorlar?
Sigorta atması mantıklı mı bu durumda?
(Yazdıktan sonra kontrol ettim, quick'in göstergesinde 13.6V yazıyor motor kapalıyken, içerideki göstergede 13.4V Bord akuleri. Baş pervane aküsü 12.4V, motor ise 12.9V, sanırım ırgat da Bord/servis akulerinden güç alıyor.)
Pruvanız Neta, Rüzgarınız Kolayınıza olsun!
İyi bayramlar.
« Son Düzenleme: Haziran 29, 2023, 12:44:59 Gönderen: Çelik Atagün »


*

    Ö. Ö.

Ynt: Quick ırgat problemi
« Yanıtla #1 : Haziran 29, 2023, 15:16:12 »
Baş pervanenizde de benzer güç düşme sorunu yaşıyorsanız sorun akülerinizin zayıflamış olmasından kaynaklanıyor olabilir.

Yüksek güçlü bir alet çalıştığında her akünün voltajı düşer, iyi durumda bir akü için sorun yaratmaz ama yaşlı-yorgun-yıpranmış bir akünün voltaj düşmesi çok olur.

Çalışan aletin (ırgat, baş pervane vb.) gücü sabit olduğundan alet aynı gücü sağlayabilmek için daha çok akım çekmeye başlar (Bknz: Ohm kanunu -> Güç = Voltaj x Akım veya Akım = Güç / Voltaj) ve sigorta atar.

Örnek: 12.5V akü voltajında 1000W 'lık bir ırgat 80A çekerken, voltaj 10,5V 'a düştüğünde 95A 'e çıkar, voltaj 9'a düştüğünde akım 110A 'i geçer..

Bunun önlemek için elbette öncelikle akülerinizin sağlığını kontrol etmeniz gerekir, ama o zamana kadar idareten yapılabilecek şey ise ırgat ve baş pervane gibi çok güçlü aletler çalışırken motorunuzu boşta yüksek bir devirde çalıştırmaktır. Böylece alternatörünüzden üretilecek şarj akımı akünüzü ve ırgatınızı besleyecek, gerilim düşmesini (ve sigorta atmasını) engelleyecektir. (Garanti değil, alternatörün ürettiği de yetmeyedebilir tabi..)

Diğer ihtimaller ırgat sigortanızın eskimiş ve kolay atıyor olması olabilir.
Bir diğer ihtimal kablo bağlantı ek yeri gibi yerlerde oksitlenme nedeni ile yüksek akımlar geçerken gerilim kaybı yaşıyor olma ihtimalidir.

Bir tekne elektrikçisi ırgatınız çalışırken bu bağlantı noktalarını ölçebilir, akülerinizi stress testine sokarak sağlık durumlarını tespit edebilir.
« Son Düzenleme: Haziran 29, 2023, 15:24:47 Gönderen: Özgür Ökten »