0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
15 yıldır kullandığım 320 wp güneş panellerini üretimleri düşük kaldığı için 600 wp olan yenileri ile değiştirdim. Güneş panel alanı %23 kadar artmasına rağmen, elektriksel gücün bu seviyeye yükselmiş olması, 15 yılda güneş hücrelerinde geliştirilmiş olan performans düzeyi ile ilgili. 15 yıl önce pv hücre verimliliği olarak %13 iyi bir değerdi. Günümüzde pv hücre verimliliği ortalama %22 ler civarındadır.
Lifepo4 aküleri teknenizde tak-çalıştır olarak kullanmanız bir şartla mümkün olabilir: teknedeki Alternatörü iptal etmeniz gerekir. Sadece güneş enerjisi veya kıyı şarjı kullanırsanız bu mümkün. Fakat alternatörsüz denizde güvende olmazsınız. Dolayısıyla Lifepo4 aküler ile alternatörü nasıl kullanabileceğinizi öğrenmelisiniz. Alternatör çalışır iken şarj olan ve dolan Lifepo4 akü, tam dolduğunda kendisini korumak için BMS kontrolünde aniden şarjı kapatacaktır. Alternatörün içerisindeki diyotlar, regülatör teknede bulunan hassas bir çok elektronik cihaz bu ani kapanma nedeniyle zarar görür. Alternatörün statör sargılarında sıkışarak gidecek yer bulamayan yüksek gerilime sahip enerji yükü, mikro saniyeler içerisinde alternatöre ve diğer elektronik cihazlara büyük zararlar verir. Alternatör ile ilgili ikinci problem, Lifepo4 akülerin kurşun asit akülerden farklı olan yüksek ve sabit devam eden şarj akımı nedeniyle ortaya çıkar. Bu aküler yüksek akımları bünyelerine alma ve kısa sürede şarj edilebilme özelliğine sahiptir. Yüksek şarj akımı akü dolana kadar alternatörünüzü en yüksek kapasite seviyesinde sürekli zorlar. Kurşun asit akülerin doldukça azalan şarj akımı profiline göre tasarlanmış olan fabrikasyon Alternatörler bu yüksek ve sürekli şarj yükü altında fazla uzun süre yaşayamaz, aşırı ısınır ve yanar. Alternatör bu şekilde yandığında teknede yangına dahi sebep olabilir. Geçtiğimiz yıllarda artan tekne yangınlarının en yaygın sebebi bu tür olaylar olmuştur. Lifepo4 akülerin alternator ile şarjı, alternatörün çalışmasının otomatik olarak kontrol edilmesi ile mümkündür. Alternatörün modifiye edilmesi ve akıllı bir dış regülatör ile kontrol edilmesi ile Lifepo4 akülerin güvenli şarjı mümkün olur. Bir diğer formül ise alternatör etiket kapasitesinin %30 unu aşmayan kapasitede bir dc-dc şarj cihazı kullanmaktır. Bu şekilde alternatörün kapasitesini %30-40 ile sınırlayarak ısınmasının önüne geçmiş olursunuz.
Başlangıçta 3 nolu hücre ile diğer hücreler arasında 0.3-0.4 volt kadar kapanmayan bir fark vardı. Bu farkı yukarıda bahsetmiş olduğum teknik ile 0.015V a kadar düşürebildim. Akıllı bluetooth destekli aktif dengeleme cihazı ile hücrelerin dengelendiğini cep telefonuna yüklenen uygulama sayesinde izleyebiliyorsunuz. Bu çok iyi oldu. Böylelikle akünün şarj kesme voltajını 14.5 volta kadar çıkarabildim. Yani hücre dengesi aküyü ilk şarj ettiğim güne göre daha iyi duruma gelmiş oldu. Hücrelerin hepsi 3.60volt seviyesinde eşitlenmiş oldular. İşte böyle dostlar, lityum akün mü var, derdin var. Durum böyle bilesiniz. Bu akülerin performansları yüksek ve vaad edilen ömürleri bu kadar uzun olmasa bu uğraşa değmez.
Yoruldunuz mu? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Buraya kadar okuyan kaç kişi oldu merak ediyorum.