0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. G.

Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« : Şubat 12, 2024, 18:26:43 »
Selamlar,
Güneş panelleri servis akülerini şarj ediyor teknede. 3-4 aydır sahil beslemeyi takmadım tekneye gittiğimde motor aküsünün boşalmış olduğunu gördüm.

Panellerin aynı zamanda motor aküsünü de şarj etmesi için araştırdığımda DC-DC bir ara cihaz konulabileceğini okudum. Anladığım kadarıyla Servis aküsü dolunca servis aküsü üzerinden motor aküsünü doldurmaya başlıyor.

Daha farklı bir yöntem uygulayan kaptanlarımız var mı?


*

    Ö. Ö.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #1 : Şubat 12, 2024, 21:23:20 »
Motor aküsünü şarjlı tutmak için birkaç yöntem var;

1) Akıllı şarj rölesi. (Servis aküsü ile motor aküsü arasına bağlanır)

2) Dc-Dc şarj cihazı (1 ile aynı)

3) Motor aküsüne ayrı küçük güçte bir güneş paneli bağlanır.

4) Sahil besleme açık bırakılır. (Uzun süreli kullanımda ya kontör biter, ya biri pedestalden fişinizi çeker, ya da sigorta atar)

5) Ayda bir tekneye gelip motor 30-45dk çalıştırılır.


*

    M. E.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #2 : Şubat 12, 2024, 21:30:21 »
Alternatif olarak 2 farklı amperdeki akü tipini (lipo dahil) aynı panelden şarj edebileceğiniz mppt'ler var. Mesela Epever Duo racer. Markanın oldukca kaliteli ürünleri var.


*

    E. S.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #3 : Şubat 13, 2024, 10:38:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Motor aküsünü şarjlı tutmak için birkaç yöntem var;

1) Akıllı şarj rölesi. (Servis aküsü ile motor aküsü arasına bağlanır)

2) Dc-Dc şarj cihazı (1 ile aynı)

3) Motor aküsüne ayrı küçük güçte bir güneş paneli bağlanır.

4) Sahil besleme açık bırakılır. (Uzun süreli kullanımda ya kontör biter, ya biri pedestalden fişinizi çeker, ya da sigorta atar)

5) Ayda bir tekneye gelip motor 30-45dk çalıştırılır.

5. maddeyi anlamadım, hepi topu 70 ah lik marş aküsü için 45 dakika motor çalıştırmak mı?Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim marş aküsünü canlı tutma taktiğim 5. maddede olduğu gibi ayda bir motor çalıştırmak, ama zaten marş aküsü motoru çalıştırabiliyor ise çok problem yok diye düşünüyorum. Motor çalıştırma süremde ortalama 10 dakikayı geçmez. Bu 10 dakikada 30 ar saniye de ileri ve veri geri viteste çalıştırıyorum, saildrive içindeki yağ da bir karışsın, pervane üzerindeki tortuları atsın diye.


*

    A. K.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #4 : Şubat 13, 2024, 10:45:56 »
Bende 10 watlık eski bir bir solar panel takıyorum. Gerçek çıkışı 0,7 A , o aküyü diri tutuyor.

*

    M. E.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #5 : Şubat 13, 2024, 13:19:32 »
bana çok güvenli gelmedi ama ekstra panel takacak yeri olmayanlar için uygun fiyatlı pwm ile denenebilir belki.
Özgür kaptan'ın yorumunu merak ediyorum bu düzenek için;

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Y. A.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #6 : Şubat 13, 2024, 13:49:06 »
Vaktinde konuya çok kafa yordum, çok kişinin başının etini yedim.. Vardığım sonuç akülerden birine (küçük olan o olduğu için motor aküsüne) öncelik verip, o şarj olunca diğerlerine geçiş sağlayan bir düzenek kurmak. Akıllı röleyle çok basit. Ancaaak.. Aynı mantıkla motordaki alternatörden motor aküsü dolduktan sonra servis aküleri de dolacağı için ve vahşi şarj servis akülerinin nazik bünyelerine dokunduğundan (lityum akülerde ciddi risk) rölenin yerini DC-DC şarj aletinin alması gerekiyor. İki bank da sıradan kurşun aküyse VSR röle gayet güzel iş görür.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #7 : Şubat 14, 2024, 00:04:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
5. maddeyi anlamadım, hepi topu 70 ah lik marş aküsü için 45 dakika motor çalıştırmak mı?Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim marş aküsünü canlı tutma taktiğim 5. maddede olduğu gibi ayda bir motor çalıştırmak, ama zaten marş aküsü motoru çalıştırabiliyor ise çok problem yok diye düşünüyorum. Motor çalıştırma süremde ortalama 10 dakikayı geçmez. Bu 10 dakikada 30 ar saniye de ileri ve veri geri viteste çalıştırıyorum, saildrive içindeki yağ da bir karışsın, pervane üzerindeki tortuları atsın diye.
Elbette kesin bir hesaba dayalı değil ama garantici bir tavsiye idi benimki.

Çünkü aküler alternatörden gelen şarj akımının tamamını hızlıca alarak tam şarja ulaşamıyorlar, yaklaşık yarı doluluktan sonra düşen bir şarj kabul eğrisine göre şarj oluyorlar.

Yani zaten 1 ay boyunca boşta bekleyerek kapasitesinin %10-20'sini kaybetmiş (self discharge), üstüne bir de marş basarak yorulmuş bir aküyü en az 30dk şarj etmeden bırakırsak tam doldurmadan bırakmış oluruz.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #8 : Şubat 14, 2024, 00:14:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bende 10 watlık eski bir bir solar panel takıyorum. Gerçek çıkışı 0,7 A , o aküyü diri tutuyor.
En güzel ve bağımsız yöntem bence.

Boşta bekleyen kurşun asit aküler sağlık durumuna göre aylık %10-20 arası kapasite kaybına uğruyorlar, ortalama %15 desek 60Ah bir akü için ~10Ah bir kapasite kaybı demek. Bunu 30 güne bölersek günlük 0,33Ah bir kayıp demek. 10W'lık panel kışın günde 2 saat verimli güneş bile görse ~1,5Ah kapasite üretebilir ve akünün kaybını fazlası ile karşılar.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #9 : Şubat 14, 2024, 00:20:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
bana çok güvenli gelmedi ama ekstra panel takacak yeri olmayanlar için uygun fiyatlı pwm ile denenebilir belki.
Özgür kaptan'ın yorumunu merak ediyorum bu düzenek için;

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teoride güzel ve çalışacak bir yöntem ama pratikte ucuz PWM regülatörlere çok güven olmayacağı için bunun yerine çift çıkışlı regülatör veya akıllı şarj rölesine yatırım yapmayı tercih ederim. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Güneş paneli motor aküsü sorunsalı.
« Yanıtla #10 : Şubat 20, 2024, 16:39:59 »
Kurşun-asit tipi motor aküsünde ısrar edilecek ve bir aydan uzun süre motor çalışmayacak ise yukarıda yazılanlardan başka zaten seçenek yok.

Eğer sahil elektriğine bağlı kalınacak ise mutlaka galvanik izolatör kullanılmasını öneririm.

DC-DC konvertör akıllı bir çözüm gibi görünse de alternatör şarjı da buradan işleyecek. Alternatörün voltaj hissedici ucu hangi aküye bağlansa diğeri için dert. DC-DC konvertör akıllı bir regülatör gibi davranıyor mu, bilmiyorum. O bakımdan Özgür Ökten’in bir vakit önce önerdiği Sterling Power gibi bir harici regülatör kullanmak doğru olur.

Tabii motor aküsünü AGM tipi bir akü ile değiştirseniz bu derdiniz kalmayacak? Ama sinsi ve akılsız alternatör şarj sorunu her daim arkada durmaya devam edecek.