0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    G. A.

Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« : Haziran 02, 2023, 15:19:28 »
Merhaba;

Hali Hazırda Teknemde Bulunan (7.5m Balıkçı Teknesi)  2 Adet 95Ah 'lik Aküler Paralel Bağlanarak Both Şaltere Bağlı Biçimde Şuan Kullanımda.
1 Adet Mono Kristal 340 watt'lık Lexron Marka Güneş Paneli Aldım ve Bunun İçin Şarj Kontrol Cihazı Olarak Yine Lexron 30A MPPT Cihazını Aldım.

Şimdi Yapmak İstediğim Sistem Şu ;

1 Adet 95Ah 'lık Bir Akü Daha Aldım ve Bunu Sadece Marş İçin Kullanmak İstiyorum.

Diğer 2 Adet 95Ah 'lik akülerimide Paralel Bağlantı yapıp (12v 190Ah) Güneş Paneline Bağlayıp Yaşam Aküsü Olarak Kullanmak İstiyorum.
Bu 2 Akü Teknenin Elektrik İhtiyacını Görsün İstiyorum.
İnverter İhiyacım Olmadığı İçin İnverter Kullanmak İstemiyorum ve Bu yüzden İnverter almadım.
Tüketim Hesabımda Max 20 ila 22 Amperlik bir tüketim kullancağım için 12v 'luk sigorta panosu aldım ve MPPT cihazının çıkısından güç alıp bu sigorta panosuna bağlamak istiyorum.

Yani Toplamda 3 Adet 95Ah Akü Olacak.

Siz Değerli Abilerime ve Kardeşlerime Sormak İstediğim Asıl Sorum Şu;

Boat Şalter'i Devreden Çıkarmadan Sağlıklı Bağlantıyı Nasıl Sağlayabilirim ?
Yada Bir Şeması var mı ?


*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #1 : Haziran 02, 2023, 15:27:41 »
Merhaba,

Görüyoruz ki sorununuza çare bulmak için foruma hızlı bir giriş yapmışsınız. HOŞGELDİNİZResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Fakat, Gezgin Korsan'daki sıcak, dostane paylaşım ve yardımlaşma ortamının sürdürülebilmesi için tüm yeni üyelerin kısa bir mesaj ile kendilerini tanıtmalarını ve yüzlerini görebileceğimiz bir forum profil fotoğrafına (avatar) sahip olmalarını önemsiyoruz.

Emin olun bundan sonra benzer sorunları yaşamış (damdan düşmüş) ve/veya bu konularda tecrübeli pek çok korsan sizin ile bilgilerini paylaşmaktan, sorunları birlikte çözmekten keyif duyacaktır. (Beyin fırtınasına bayılırız!) (Özel Not: Sorduğunuz soru en sevdiğim konudur!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Böylece birbirimiz hakkında en temel bilgileri bilerek (sanki bir limanda, koyda karşılaşıp tanışmış, kendimizi tanıtmış gibi) ve karşılıklı yüzümüze (fotoğrafına) bakarak yazışarak çok daha sıcak, samimi, güvenli ve keyifli bir mecra olabileceğimizi düşünüyoruz.

Tanıtım mesajınızı Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bölümüne yazabilir, profil fotoğrafı konusunda yardım ihtiyacınız varsa Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 'den yararlanabilirsiniz.


*

    G. A.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #2 : Haziran 02, 2023, 15:45:12 »
Kusuruma Bakmayın Forum Kurallarını Bilmiyordum, Söylediklerinizi Uyguladım.
Teşekkürler Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #3 : Haziran 02, 2023, 16:47:25 »
Harikasınız! Tekrar hoşgeldiniz! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sorunuz gelirsek;
Yapmanız gereken BOTH ŞALTER (4 konumlu. 0, 1, 2 ve 1+2) ile motor aküsü ile yaşam akülerini deşarj sırasında (kullanılırken) AYIRMAK ve şarj sırasında (motor çalıştığında veya güneş panellerinden enerji geldiğinde) BİRLEŞTİRMEK.

Sizin için basitçe bir şema çizdim;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şemada negatif uçlar gösterilmemiştir, tüm akülerin negatifleri ortak olacaktır.
2 yaşam aküsü birbirine paralel bağlanmıştır.
Güneş enerjisi sadece yaşam akülerini besler.
Alternatör sadece marş aküsünü besler.

Dikkat edilecekler;
- Şarj işlemi sırasında (motor çalışırken veya güneş panellerinden enerji gelirken) both şalter 1+2 konumuna alınır, böylece tüm aküler birbiri ile itibatlanır, şarj akımı nereden geliyorsa tüm aküler şarj olur.

- Deşarj işlemi sırasında (motor çalışmaz veya güneş enerjisinden enerji gelmiyorken, gece vb.) both şalter 2 konumuna (yaşam akülerinin bağlı olduğu uç) alınır, böylece tekne içindeki ekipmanlar sadece yaşam akülerini kullanır, marş aküsü tüketilmeden korunmuş olur.

Bu sistemin dezavantajı bu both şalter duruma göre değiştirme işlemlerini yapmayı unutursanız marş akünüzün gece boşalması veya motor çalştığı halde yaşam akülerinizin şarj olmaması ihtimali/riski var.

Bunu engellemek için iki akü grubu arasına "akıllı şarj rölesi" takılabilir, böylece both şalter her zaman 2 nolu konumda durabilir, güneş olduğu zaman motor aküsü ve motor çalışınca yaşam aküleri "otomatik" olarak şarj olabilirler. Bu sayede ufak bir maliyetle çok faydalı bir kullanım olacaktır. (Yerli ELO marka akıllı şarj röleleri uygun fiyatla bulunabiliyor..)

Bahsettiğimiz both şalter de şöyle bişey olmalı (Başka bişeyden bahsediyor olma ihtimaline karşı resimleri aşağıda)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu konuda daha detaylı bilgi için Wikiderya'nın Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yapbölümüne de bakılabilir.
« Son Düzenleme: Haziran 02, 2023, 16:52:35 Gönderen: Özgür Ökten »


*

    G. A.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #4 : Haziran 02, 2023, 18:18:53 »
Kaptanım Gerçekten Çok Teşekkür Ederim, Ellerinize ve Değerli Bilginize Sağlık  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Peki Negatif Uçları Nasıl Birleştirmemi Önerirsiniz ?

*

    R. E.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #5 : Haziran 03, 2023, 00:12:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Harikasınız! Tekrar hoşgeldiniz! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sorunuz gelirsek;
Yapmanız gereken BOTH ŞALTER (4 konumlu. 0, 1, 2 ve 1+2) ile motor aküsü ile yaşam akülerini deşarj sırasında (kullanılırken) AYIRMAK ve şarj sırasında (motor çalıştığında veya güneş panellerinden enerji geldiğinde) BİRLEŞTİRMEK.

Sizin için basitçe bir şema çizdim;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şemada negatif uçlar gösterilmemiştir, tüm akülerin negatifleri ortak olacaktır.
2 yaşam aküsü birbirine paralel bağlanmıştır.
Güneş enerjisi sadece yaşam akülerini besler.
Alternatör sadece marş aküsünü besler.

Dikkat edilecekler;
- Şarj işlemi sırasında (motor çalışırken veya güneş panellerinden enerji gelirken) both şalter 1+2 konumuna alınır, böylece tüm aküler birbiri ile itibatlanır, şarj akımı nereden geliyorsa tüm aküler şarj olur.

- Deşarj işlemi sırasında (motor çalışmaz veya güneş enerjisinden enerji gelmiyorken, gece vb.) both şalter 2 konumuna (yaşam akülerinin bağlı olduğu uç) alınır, böylece tekne içindeki ekipmanlar sadece yaşam akülerini kullanır, marş aküsü tüketilmeden korunmuş olur.

Bu sistemin dezavantajı bu both şalter duruma göre değiştirme işlemlerini yapmayı unutursanız marş akünüzün gece boşalması veya motor çalştığı halde yaşam akülerinizin şarj olmaması ihtimali/riski var.

Bunu engellemek için iki akü grubu arasına "akıllı şarj rölesi" takılabilir, böylece both şalter her zaman 2 nolu konumda durabilir, güneş olduğu zaman motor aküsü ve motor çalışınca yaşam aküleri "otomatik" olarak şarj olabilirler. Bu sayede ufak bir maliyetle çok faydalı bir kullanım olacaktır. (Yerli ELO marka akıllı şarj röleleri uygun fiyatla bulunabiliyor..)

Bahsettiğimiz both şalter de şöyle bişey olmalı (Başka bişeyden bahsediyor olma ihtimaline karşı resimleri aşağıda)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu konuda daha detaylı bilgi için Wikiderya'nın Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yapbölümüne de bakılabilir.

Başka hiçbir şeyi kurcalamadan sadece both şalyer yerine akıllı şarj rölesi takınca oluyor mu?
Üstteki şemaya (üçü de kamyon aküsü 125+125+125 akü bankı, veya servis aküsü başka tür akü) bir de akıllı röle ile iş çözülüyor mu?

*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #6 : Haziran 03, 2023, 09:58:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Başka hiçbir şeyi kurcalamadan sadece both şalyer yerine akıllı şarj rölesi takınca oluyor mu?
Üstteki şemaya (üçü de kamyon aküsü 125+125+125 akü bankı, veya servis aküsü başka tür akü) bir de akıllı röle ile iş çözülüyor mu?
Elbette çözülür, akıllı şarj rölesi varsa both şaltere gerek yok, ben hali hazırda var diye öncelikli onu söyledim.

Şemadan both şalteri çıkartın.
alternatör-marş motoru ve motor aküsü sadece birbirlerine bağlı olsun.
yaşam aküleri, güneş paneli ve dağıtım panosu da birbirlerine bağlı olsun.
iki akü grubu arasında tek bir adet akıllı şarj rölesi takıldığında gayet ideal bir sistem olur.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #7 : Haziran 03, 2023, 10:02:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Peki Negatif Uçları Nasıl Birleştirmemi Önerirsiniz ?
Tüm aküler birbirine yakın mesafedeyse akülerin kutup başlarınında birleştirebilir,
veya varsa bir negatif şalterin üzerinde birleştirebilir
veya yaşam aküleri kendi aralarında birleşip sonra tek bir kablo ile panoya yakın bir yere gelir, motor aküsününki de panoya gelir, panonun arkasında kalın bir negatif barası üzerinde de birleştirilebilir.

Sizin tekne boyutu için aküler yanyana ise kutupbaşlarında birleştirmek en pratiği olabilir.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ü. G.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #8 : Ekim 13, 2023, 15:14:11 »
Merhabalar. Teknede kullandığım 200 watlık güneş paneli sistemini arttırmaya karar verdim ve bir 200 lük panel daha aldım. Buna ilaveten 40 A Mppt aldım. Mevcut panelleri pwm 20A regülatör ile kullandım ve sorun da yaşamadım. Birazda  şansıma yaşamadım herhalde çünkü sistemde sigorta kullanmamıştım. Sistemi yükselteceğimden bir sürü video falan izledim. Bu sırada sigorta olayını fark ettim. İki konuda fikir sormak istiyorum.

1- Yeni sistemi henüz kurmadım. İki paneli paralel bağlayacağım. Kısa devre akımı her panel için 10 amper gibi birşey. Her panel çıkışında 15 amperlik bir sigorta olacak. İnternetten gördüğüm kadarı ile paralel bağlantı sonrasında da (MPPT öncesi) sigorta koymuşlar. Bu da 25 amper gibi bir sigortaya denk gelecek.  Bu kısımdaki hesaplar uygun mu?

2- Bu sistem için 40A Mppt sonrası (akü öncesi) kaç amper sigorta uygun olur?
Teşekkürler

*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #9 : Ekim 13, 2023, 17:15:24 »
Panellerin her birine ayrı sigortaya gerek yok, max teorik akımın biraz üstünde tek bir sigorta yeter.

Mppt çıkışı için de yine sistemden alabileceğiniz max teorik akımın çok az üstünde bir sigorta yeter.

Pratikte %20 civarı bir kaybınız olacağı için teorik Max akım değeri bile yeterli olacaktır.

400W panel için 12v tarafında 25A diyebiliriz.

Burada dikkat edilmesi gereken kullanacağınız sigortaların DC özellikte olması. Evdeki otomatik sigortalardan kullanmayın.

Bir de regülatörünüzün çıkışında sigorta olabilir, ona bakın, belki ayrıca takmaya gerek kalmaz.

Panel tarafına takacağınız sigortalar otomatik olursa duruma göre devre kesici olarak da kullanılması pratik olabilir.
*

    A. Ç.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #10 : Ekim 13, 2023, 20:19:20 »
Panelleri ayrı üniteler olarak düşünüp ikisine ayrı sigorta koymakta yarar var.
*

    A. K.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #11 : Ekim 13, 2023, 21:29:38 »
Panellerde akimin ters donmemesi için diyot vardir. Eğer diyot ariza yaparsa  açik devre yapar ve her iki tarafa da akim geçirmez.
Iki panel paralel bağlanirsa o yüzden tek sigorta yeter ancak sigorta toplam akima göre seçilir.
Arizali panel akim geçirmeyecek dolayisiyla tek panele buyuk sigorta kalir .
O yuzden ahmet korsanin dediği gibi 2 sigorta takilirsa bir çok komplikasyon ve tartismayi onler.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #12 : Ekim 14, 2023, 14:26:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Panelleri ayrı üniteler olarak düşünüp ikisine ayrı sigorta koymakta yarar var.
Paralel bağlı paneller tek bir üretici ünitedir.
Sigorta üreticiyi değil sonrasındaki tesisatı korumak için kullanılır.

Elektrik devre tasarımında bir üretecin kendi iç bölümleri arasında ayrı sigorta konulması doğru bir uygulama değildir.
Nasıl paralel bağlı akülerin her birine ayrı sigorta takmıyorsak buna da takılmaz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Arizali panel akim geçirmeyecek dolayisiyla tek panele buyuk sigorta kalir .
Bunun bir zararı yok.
Sigorta panel için değil tesisat için var.
« Son Düzenleme: Ekim 14, 2023, 14:29:01 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    A. K.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #13 : Ekim 14, 2023, 15:42:38 »
Regulatörün zaten kendi içinde koruması varsa  sigortaları neden koyuyoruz. Eğer Regulatör arızalanıp kısa devre verirse panelide kısa devre edeceği için sigorta lazım olmaz mı gibi sorular olabilir.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Both Şalter, Solar Panel, montaj ve şarj
« Yanıtla #14 : Ekim 14, 2023, 19:29:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Regulatörün zaten kendi içinde koruması varsa  sigortaları neden koyuyoruz. Eğer Regulatör arızalanıp kısa devre verirse panelide kısa devre edeceği için sigorta lazım olmaz mı gibi sorular olabilir.
Regülatörün iç sigortası kendini kısa devreden korumak için, bizim koyduğumuz ise sonrasındaki tesisatı korumak için.

Regülatörün bir arıza ile panelleri kısa devre etmesi küçük bir ihtimal ama bunun için panellerden sonra bir DC sigorta kullanıyoruz zaten.
Kaldı ki paneller sınırlı üreticidir, kısa devre konumunda sorunsuz uzun süre çalışabilirler, kendine zarar verecek kadar bir akım üretemez.

Regülatör de aslında çok tehlikeli bir üretici değil, 15-20-30 neyse, çok da yüksek olmayan bir sınırı var.
Tehlikeli olan kısa devre anında birkaç yüz amper verebilecek akü ve 220V şebeke elektriğidir.

Bu açıdan panel-regülatör ve  regülatör-akü arasındaki sigortalar çok kritik değil. Aralarındaki tesisat kısa devre akımlarını bile sorunsuz taşıyabilir.