0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. G.

Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« : Aralık 14, 2023, 19:51:21 »
Forumda bir ara akü kutup başı bağlantılarının sabit mi yoksa mandallı sök-tak terminallerle mi yapılmasının daha sağlıklı olduğu tartışılmıştı..

Bugün internette gezinirken aşağıdaki uygulamayı görünce konu aklıma geldi ve korsanlarla paylaşmak istedim,.

Bu uygulama kullanıcıya cırt kelepçe sayesinde kutup başı bağlantısını en güvenli şekide ve en hassas tork değeriyle uygulama imkanı vermesinin yanı sıra, acil bir durumda- misal kısa devre söz konusu olduğunda- hiçbir alete ihtiyaç duymadan kutup başı bağlantısının tek hamlede kesilebilmesini de mümkün kılarak sistem ana sigortası görevini üstleniyor..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kıssadan hisse:
Bu uygulamada kullanılan akü markası (DieHard) ile bu uygulamanın yapıldığı teknenin  muhtemel kaderinin paralelliği pek manidar..

Özetle:
1- Akü kutup başı bağlantılarında bu iş için üretilmiş terminalleri kullanalım
2- Akü çıkışından hemen sonra  bir ana sigorta ve devre kesici anahtar koyalım
3- Hat ve linye dağıtımını kutup başında değil, dağıtım barasından yine uygun sigortalar kullanarak yapalım
4- Şarj hatlarını da yine bu dağıtım barası üzerinden sigortalayarak bağlayalım, aküye doğrudan bağlamayalım



*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #1 : Aralık 14, 2023, 20:05:47 »
Yazıyı okuyunca "uff niye foto koymamış Onur, şimdi tıklayıp fb mu açacağım, ama önemli faydalı bir ürün demek ki mutlaka açıp görmeliyim" dedim!

Benim kadar azimli olmayanlar için bu süper sistemin fotosunu koyalım buraya;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #2 : Aralık 15, 2023, 07:40:37 »
Pense sapının izoleli olması ve gövdesinin akünün üstünde kalarak kısa devreye sebep olmaması iyi bir fikir. Ayarlı pense kullanmanızı öneririm, plastik kelepçeden daha sağlıklıdır.Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap)


*

    A. K.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #3 : Aralık 15, 2023, 11:11:33 »
Gerçi denizde başınıza olmayacak şeyler geliyor ve bazan sinir zihni çözümleri gerekebiliyor. İlk senelerimde yeke kırıldı .
Daha yelkenlerin trim ayarını tutturamadığım zamanlar.
Sonradan farkettim ki yekeyi oluşturan  katların lamine yapıştırmasını  biraz fazla uyduruk yapmışım , araları açılıverdi . Hemen süpürge sapından bir çözüm bulmuştum. Doğrusu o sert havada süpürge sapı dah iyi çözüm oldu .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #4 : Aralık 15, 2023, 12:29:46 »
İki örnek foto daha koymak isterim.

Birincisi plastik kablo bağının muhteşem bir kullanım örneği daha.
İkincisi ise akü üzerinde metal anahtarlar ile çalışırken olası riskleri anlatıyor.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    O. G.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #5 : Aralık 15, 2023, 15:45:59 »
Foto 1: Ana Sigorta
Uygulaması
Aküden yüksek amper çekildiğinde o bağlantı ısınacak, plastik cırt bant eriyip kopacak, sistemin ardıl parçaları korunmuş olacak

Foto 2: Akü Sağlık Testi
Bu uygulama akü kaynaklı marş problemlerinde çek-listin ilk adımıdır.. Akü plakalarındaki sülfatlaşma ve anlık deşarj kapasitesi hakkında bilgi verir..

Örneğin bu fotodaki akü sağlıklı (imiş)
*

    A. K.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #6 : Aralık 15, 2023, 17:52:47 »
Akü üzerinden kısa devre için bir sey söylemiyorum o tamamen tehlikeli bir iş , ancak pense ile sıkılması belki mecburiyetten olması mümkündür.

Forumda birisi Su pompasının bozulup motor soğutmayı sintine pompasıyla yaptım demişti . Adamcağız büyük bir yaratıcıkla  günü kurtarmış .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. A.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #7 : Aralık 16, 2023, 09:22:59 »
Çok başarılı fikirler  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gezinirken bunlardan almıştım , umarım elverişlidir marin kullanımına ..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #8 : Aralık 16, 2023, 11:05:53 »
Akü kutuplarına tek bir kablonun bağlanım dağıtımın (şarj dahil) bara üzerinden yapılması esastır.
*

    M. E.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #9 : Aralık 16, 2023, 11:37:36 »
Teknede akü bağlantıları ile ilgili bir şeyler paylaşayım, dilim döndüğünce:

(1) Akü evdeki tüpgaz gibi bir şey, korkunç bir enerji barındırıyor ve kontrol edilemezse felaketi getirir. O bakımdan aküye giren (şarj) ve aküden çıkan (deşarj) pozitif kablolar mutlaka akü başlığında sigortalanmalı. Sigortanın tipi ANL olur, Class-T olur, MRBF olur... ama mutlaka pozitif kablo akü kutup başında sigortalanmalı (bu durum servis aküsü için geçerli, motor aküsünün marş motoruna giden pozitif kablo sigortalanmaz). Standart sigortanın akü başlığına 7 inch (15 cm) uzaklığa kadar konulmasını istese de akü kutup başına monteli sigorta tutucular mantıklı ve pratik görünüyor.

(2) Bu durumda tüm pozitif kabloları aküye getirmek pek de makul olmuyor. Onun yerine bunları aküye çok da uzak olmayan bir yerde toplam amperaja uygun bir terminal yapısı kullanmak doğru oluyor. Bu terminalleri (bara da deniyor) seçerken 1-2 parametre var. Birisi geçecek toplam akımdan daha büyük bir amperaj değeri olmalı ve marka model itibariyle bu kapasitesine güvenebileceğiniz bir ürün olmalı, ikincisi buraya bağlanacak toplam kablo pabucu sayısına göre bağlantı adedi olmalı (standart bir terminal bağlantısına 4 pabuçtan fazla bağlanamaz der) ve nihayet bütün bu uçları toplayıp aküye giderken kablo kesiti ciddi artacağı için ve o da ciddi para olduğu için aküye yakın olmalı.

(3) Son olarak da eğer bir on-off akü şalteri kullanılmak istenirse, aküye giren ve çıkan şarj/deşarj pozitif kablolarını ayrı terminallerde toplamak daha doğru olur ki, akü şalteri sadece deşarj terminalinin beslemesini kessin. Redresör, solar ve hele alternatör şarjını şalter ile kapatmak iyi sonuçlar vermeyebilir?

Selametle
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. G.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #10 : Aralık 16, 2023, 12:51:02 »
Murat Korsanım,

Sonda detaylarıyla anlatılacakları, ien başta söylediğimizde genel kuralmış gibi anlaşılabilir..

Doğrudur, uygulamada marş hattının sigortalanması belli sebeplerle istisna tutulagelmiş..

Hattın sigortalanması esastır..
Marş hattı da sigortalanır..

Bundan dolayı, kesin kural olarak marş hattı sigortalanmaz demeyelim de, duruma göre sigortalanmaması “biliçli olarak” tercih edilebilir, bu durumda da hattın ve terminallerin fiziksel koruması çok daha özenli ve dayanıklı yapılır diyelim..

Biliçli tercih ve fiziksel koruma konularını bilahare açarız..
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #11 : Aralık 16, 2023, 13:26:09 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Çok başarılı fikirler  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Gezinirken bunlardan almıştım , umarım elverişlidir marin kullanımına ..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu akü kutup başında kabloları toplamaya yarayan terminaller genelde otomobillerde tercih ediliyor.
Zira otomobilller metal gövdeye sahip ve genelde akü civarında boş alan olmadığı için mecburen bu standart dışı uygulamayı tercih ediyorlar.

Tekne gibi akü çevresinde yer bulmanın sorun olmadığı ve ahşap-plastik aksam olduğu için montajı oldukça kolay olan yerlerde aşağıdaki benzeri gerçek DC terminal baraları kullanılması daha doğru olur.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu arada, akü kutup başına ne kadar çok kablo bağlar ve/veya bunların titreşimini iyi engelleyemezseniz kutup başının kenarlarındaki sızdırmalığı bozacak, buradan gaz çıkışına sebep olarak hem akünün hızlı su kaybına (ve ölümüne) hem de bu bölgedeki metalik aksamın hızlıca oksitle kaplanmasına sebep olacaksınız.
Örnekler aşağıda;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 13:39:41 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    M. E.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #12 : Aralık 16, 2023, 14:13:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Murat Korsanım,

Sonda detaylarıyla anlatılacakları, ien başta söylediğimizde genel kuralmış gibi anlaşılabilir..

Doğrudur, uygulamada marş hattının sigortalanması belli sebeplerle istisna tutulagelmiş..

Hattın sigortalanması esastır..
Marş hattı da sigortalanır..

Bundan dolayı, kesin kural olarak marş hattı sigortalanmaz demeyelim de, duruma göre sigortalanmaması “biliçli olarak” tercih edilebilir, bu durumda da hattın ve terminallerin fiziksel koruması çok daha özenli ve dayanıklı yapılır diyelim..

Biliçli tercih ve fiziksel koruma konularını bilahare açarız..


Haklısınız. Doğru yazım şu şekilde olmalı idi "Aküden çıkan marş motoru hariç tüm pozitif kablolar aşırı yük koruma maksadıyla sigortalanacaktır (sigortalanması zorunludur anlamında)" Ref ABYC E-9.10.a  Bu cümleden marş motoru pozitif kablosu sigortalanmaz anlamı çıkarılmamalı.

Düzeltme için teşekkürler.
*

    M. E.

Ynt: Akü Kutup Başı Bağlantısı (Resimli Uygulama)
« Yanıtla #13 : Ocak 23, 2024, 16:13:07 »
Tekne elektrik notlarını sınıflandırıp, derlemeye çalışıyorum. Bir şey dikkatimi çekti, paylaşayım: Akü kutup başlarında ve tabii benzer şekilde busbar terminallerinde paslanmaz çelik / krom pul kullanmamak lazım. Paslanmaz çeliğin elektrik iletkenliği bakırdan 45 kat daha düşüktür. Paslanmasın diye koyduğumuz paslanmaz çelik pul terminal cıvatası ile kablo pabucu arasına girerse, yüksek amper taşıyan kablolarda, arada direnç olarak görev yapacağı için çok ciddi ısınmaya sebep olur. Bu sebeple yanan ANL sigorta tutucu gördüm.   

Selametle