0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Ö.

İki gündür sosyal medyada bu konuda gördüğüm bilgi kirliliğini elimden geldiğince düzeltmeye çalışıyorum, buraya da yazarak belki bir miktar daha yanlış bilgilerin yayılmasını engellerim diye şimdi akllıma geldi.

Sosyal medyada farklı farklı yerlerden dalga dalga "elon musk yardım teklif etmiş, neden starlink hizmetini kullanmıyoruz" tepkileri yayılıyor, birkaç başlıkta açıklamak isterim.

1) YAŞANAN İLETİŞİM SORUNUNUN KAYNAĞI NEDİR
Hali hazırdaki iletişim sorununun ana sebebi ELEKTRİK KESİNTİSİ 'dir. Diğer etkili olan ciddi sebepler ise bölgedeki GSM baz istasyonlarının yıkılmış, hasar görmüş ve en basitiyle anten pozisyon ayarlarının (anten trimleri) bozulmuş olmasıdır.

Elektrik kesintisi enkaz alanları ve ağır hasarlı bölgelerin şebekeden izole edilip, kalan bölgelere yeniden enerji verilene kadar sürecektir.  Bu süreç ne yazık ki zor ve zaman alan bir işlemdir.

2) İLETİŞİM ALTYAPISI NASIL ÇALIŞIYOR
Şehirler sabit ana fiberoptik ve uydu bağlantıları ile birbirine bağlanır, şehir içinde santraller ve merkezler arası yine fiberoptik hatlar ve kablosuz telsiz uplink bağlantıları ile dağıtılır, sonrasında sokaklar mahalleler fiberoptik ve bakır kablolar ile dağıtılır. kapsama alanı ihtiyacına göre hesaplanıp konuşlandırılmış GSM baz istasyonları (cep telefonunuzu hareket etseniz dahi şebekeye bağlayan hücresel iletişim üniteleri) yüksek hızlı kablosuz telsiz uplink (veya bazılarında fiberoptik) bağlantısı ile iletişim altyapısına bağlıdır. Siz de cep telefonunuz ile kablosuz olarak bu baz istasyonlarına bağlanarak iletişim ağının son noktasını oluşturursunuz.

Bu baz istasyonları özellik ve konumlarına göre çevrelerinde 2-5km çapında ses, sms ve data iletişim kapsaması sağlar. (Hizmetin ihtiyaç duyduğu bant genişliği (veri kullanımı) arttıkça (4.5G veri gibi) menzili düşer, daha basit iletişim yöntemlerinde (SMS gibi) menzili daha fazla olur.)
Yine istasyonun kapasitesine göre tek bir baz istasyonu binlerce telefona aynı anda iletişim imkanı sağlar.

Bu baz istasyonları gücü ve özelliklerine göre 2-3kW ile 40-50kW'a kadar güç ihtiyacı olan ünitelerdir. Bulundukları yerdeki şebeke elektriğine bağlı çalışırlar ve elektrik kesintileri için akü sistemleri ile donatılmıştır, büyük çaplı olanların kendi dahili otomatik jeneratörü de olabilir ama genelde çoğunluğu kesintide akü ile çalışır.

Bu akülerin istasyonun kullanım yoğunluğu ve akülerin durumuna göre ~10 saat ile ~20 saat süresince ömrü vardır. Bu süre sonunda aküler biter ve bu baz istasyonu tam olarak devre dışına çıkar.


3) STARLINK HİZMETİ ÇÖZÜM OLUR MU
Bir uydu terminali (evlerdeki wifi modemlerimiz gibi birşey) ve küçük bir uydu anteninden oluşan bu cihazlar ne yazık ki pratik ve hızlı bir çözüm değildir, çünkü;

- Akü veya 220V şebeke elektriği ile çalışır. Elektrik olmadan çalışmaz.
- Teknolojisi gereği cep telefonunuzu direk uyduya veya internete bağlamaz, aynı evdeki wifi modeminize bağlanır gibi bir data imkanı sağlar sadece
- Hizmet Türkiye'de aktif olmadığı için bu özel terminal ve antenlerden ülkemizde hiçbir tane bile bulunmuyor. Yani dünyanın başka bir ucundan onlarca, yüzlerce cihazın sevkiyatı ve gerekli bölgelere dağıtımı, kurulum ve kullanımıma alınması lojistik olarak kolay değil
- Her ne kadar kurulumu çok kolay olsa da ülkemizde bu cihazı görmüş, kurcalamış, kurmuş kişi sayısı yok gibidir.
- ve en önemlisi cihazın faydası aynı evdeki wifi modeminiz gibi oldukça kısıtlı (20-50m) bir mesafede sadece data imkanı sağlayabilmesidir.
- Yani bu cihaz bir baz istasyonu gibi binlerce telefona yaygın bir hizmet sağlamaz, sadece kurulduğu yerde küçük bir alanda internet bağlantısı sağlar.

Eğer hizmet Türkiye'de aktif olsaydı (yaklaşık 1 yıl önce Türkiye bu hizmetin kapsama alanı içine girmişti) ve tüm acil müdahale ekiplerine birer tane verilmiş olsaydı gittikleri yerde kendi iletişim imkanlarını kolayca kurabilirlerdi. Ama yine bu vatandaşın genel kullanımına fayda sağlayacak yaygın bir iletişim altyapısı değil, noktasal bir çözüm yaratırdı.

Yani bu muhteşem teknoloji baz istasyonunun yerini alabilecek, herkese iletişim imkanı sağlayan bir cihaz değil.
Noktasal olarak, hiç karasal hizmete erişemeyen noktalarda faydalı olabilen bir sistem.

4) AFET EKİPLERİ EN KÖTÜ DURUMLARDA NASIL İLETİŞİM KURUYOR
Bu konuda çeşitli telsiz ekipmanları ve uydu telefonları aktif olarak kullanılmaktadır.
Ayrıca bölgelerdeki telsiz amatörleri telsiz kulüp ve dernekleri ile uzak mesafe afet haberleşmesine destek sağlıyorlar.
Afad'ın bu konuda eğitimi, ekipmanları ve hazırlıkları olduğunu biliyorum. Ama bu afette ne kadar faydalandılar henüz bilmiyorum.


4) TURKCELL'IN DRONECELL HİZMETİ İŞE YARAR MIYDI
Firma yaptığı açıklama ile bunun bir arge projesi olduğunu, henüz hayata geçmediğini açıkladı, ama zaten var olan bir sistem de olsa afet bölgesinde geniş çaplı bir iletişim altyapısı sağlayacak bir teknoloji değil.

Pazarlama/reklam açıklamalarında doğru yazmamışlar, bu teknoloji böyle şehir içlerinde değil, dağlık, yolu olmayan, erişilemeyen yerlere kısa süreli iletişim imkanı sağlamak için tasarlanmış. Örneğin bir uçak-helikopter dağlık bir yere düştü veya dağda birileri mahsur kaldı, bu sapa yerlerde cep telefonları çekmez ve hiçbir faydası olmaz. ama yaklaşık bölge bilinirse bu drone üzerine monte edilmiş mini baz istasyonu bir süre boyunca bu bölge üzerinde uçurularak geçici bir kapsama alanı yaratılır ve kazazedelerin telefonunu çalışır hale getirir, kısa da olsa çok değerli acil haberleşme imkanı sağlayabilir.

Umarım proje rafa kalmaz, binlercesi üretilir ve ülkenin tüm dağlık sapa yerlerindeki arama kurtarma ekiplerine teslim edilir.

4) ÇÖZÜMLER NEDİR
Çözüm bölgeye enerji sağlanması, enerji sağlanamayan (enkaz bölgesine bilerek elektrik, gaz verilmiyor) yere de mobil gsm baz istasyonlarının (COW - Cellular on Wheels) sevk edilmesi, küçük hasarlı (çalışır ama anten trimi bozulmuş) baz istasyonlarının hızlıca tamiri, sağlam durumda ama enerjisi olmayanlara jeneratör-akü takviyesi yapılması gerekiyor.

CoW mobil istasyonlar Türkiyenin her yerinde tüm operatörlerde bolca mevcut, kapsama alanı sorunu olan, tamirat-tadilat yapılan istasyonların yerine veya bizim yazın tekne ile gidip kalabalık yarattığımız koylar gibi sezonluk turistik merkezlerde bunlar kullanılıyor.
Ama bu aletler de bir kısmı bir kamyonet üzerine monte edilmiş konteyner gibi, bazıları başka araçla çekilebilen romörk üzerine monte edilmiş şeyler, ve bunların farklı bölgelerden afet bölgesine götürülmesi, kurulması ve devreye alınması, sonrasında jeneratörü için kesintisiz yakıt ikmali yapılması kolay ve hızlı birşey değil.

Telefon operatörleri tüm gücü ile bunları yapıyor diye görüyorum ama belli ki bu boyutta bir afet için kimse hazır değilmiş.

Elektrik şebekesinin devreye sokulması da böylesine büyük yıkımda oldukça zor.
Bu açıdan en hızlı olabilecek ve fayda sağlayacak şey binlerce jeneratörün bölgeye dağıtılması ve bunların yakıt ikmalinin sağlanması.

Starlink filan şimdilik sadece var olan kalifiye iş gücü ve değerli zamanımızı verimsiz kullanmak demek.
Afet olmadan önce yapılması gereken şeyler yani.


*

    E. D.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #1 : Şubat 08, 2023, 17:18:25 »
   Özgür hocam, detaylı bilgilendirme için çok teşekkürler. Eşim Devrim Çelebi, kendisi de GeKo üyesidir, ilk günden AKUT elemanı olarak İskenderun'a gitti. Gittiği andan itibaren çok rahat telefon görüşmeleri yapıyoruz. Ben de bilgilendireyim dedim.


*

    R. E.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #2 : Şubat 08, 2023, 17:21:31 »


Özgür kaptanım, bu konu ile yani deprem bölgesindeki sorunla ne kadar alakalı bilmiyorum.
Erbakan'ın cenazesinin Fatih Camii'nden kalkacağı gün 12.00'den 16.30'a kadar filan Beyazıt, Fatih, Aksaray, kısaca suriçinde hiçbir telefon çekmemişti. Çok fazla insan toplanmıştı bölgeye..

O zaman ben "1500 telefon aynı anda çalışsın diye bir altyapı yapıldıysa aynı anda da 50 bin telefon yükleniyorsa sisteme..." diye açıklamıştım. İtiraz eden de olmamıştı..



*

    M. A.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #3 : Şubat 11, 2023, 11:21:34 »
Uzun yıllar içlerinde çalışmış biri olarak ülkemizdeki operatörlerin ciddi şekilde sınıfta kaldığını düşünüyorum. Ellerindeki imkanları kullanmak için doğru ve hızlı şekilde harekete geçmediler. İster etkisiz başarısız yönetim ister şirket politikası starlink ile aralarındaki fark herşeyden önce yaklaşım. Kriz yönetimi olarak da herhangi bir potansiyel çözümü de düşünmeden reddetmek anlaşılır şey değil. Bu tarz senaryolarda teori ile pratik arasında ciddi farklar oluşabiliyor, Bazen akla mantığa uymayan bir seçenek hayat kurtarabiliyor.

Sanırım esas mesele insan hayatına verilen önemle başlıyor. Bireyler olarak seferber durumdayız ama her yerde beceriksiz idarelerle neler yaşandığını hep birlikte görüyor yada duyuyor, ne yazık ki çaresizce yaşıyoruz.


*

    Ö. Ö.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #4 : Şubat 11, 2023, 21:32:03 »
Ben operatörlerin şimdi bu afet ile sınıfta kaldığını düşünmüyorum, bu güne kadar yapmadıkları ile kalmış olabilirler ama takip ettiğim kadarı ile meydana gelen akıl almaz büyüklükteki hasara karşı takip ettiğim kadarı ile tahminlerimden çok daha hızlı sorunları düzeltiyorlar.

Son açıklamalara göre 3 operatörün 8.900 sahasında 2.451 baz istasyonu hasar almıştı.
Cuma akşamı açıklamalarına göre  turkcell 700 çalışanla kendisinin 1.598 hasarlı istasyonundan 1.300’ünü çalıştırmış.  Vodafone 528’ini. %87 çalışır durumda. Türkiyenin her tarafından 241 mobil baz istasyonu bölgeye getirilip devreye alınmış.

Bu arada ben de yeni öğredim, bu acil durum mobil baz istasyonları operatör farkı olmadan, ortak istasyon olarak çalışıyormuş.
yani türkcell'in kurduğu istasyonu vodafone ve turktelekom kullanıcıları da kullanabiliyor.
ayrıca yine bazı kırsa kesimlerde yeni yatırım zor geldiği için operatörler ortak baz istasyonu kullanıyorlarmış.
keşke her yerde böyle olsa da her yeri abuk subuk antenlerle doldurmasalar..

neyse, demek istediğim bölgedeki pek çok personeli hayatını kaybetmiş, ailesini kaybetmiş, onun acısıyla uğraşırken, kapalı yollarda, bu yoğunlukta, karlar altında, elektriksiz bölgelerde 3-5 günde bu kadar toparlanmayı ben başarılı görüyorum.

en azından devlet kurumlarının halen çorba dağıtamadığı, wc kuramadığı, çadır açamadığını gördükçe..

diğer yandan, normal zaman için, evet, bu operatörler en dandik hizmeti en pahalıya satan vampirlerdir benim gözümde.

*

    S. B.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #5 : Şubat 16, 2023, 10:56:03 »
Özgür hocam verdiğiniz kıymetli bilgiler için teşekkürler.

Belirttiğiniz listeye izninizle Ka ve Ku band satellite sistemleri de eklemek isterim.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Çalışma mantığı biraz Starlink sistemine benziyor olsa da karasal hatlardan bağımsız bir şekilde kesintisiz yüksek band internet erişimi sağlayan uydu erişimli sistemler.
Remote bir bölgede yer alan çiftlik evimde halen bu sistemi kullanıyorum. Viasat Tooway üzerinden kesintisiz internet erişimim mevcut.
Acil durumlarda telsiz istasyonumda da kullanabiliyorum.

Türkiye'deki distribütörleri Eser Telekom ve İş Bankasının da iletişim alt yapısını sağlayan işnet.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

TA3IWS
73
*

    S. T.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #6 : Şubat 16, 2023, 16:43:17 »
Deprem bölgesine gitmeye gerek yok...Sakarya/Kocaalideyim..Sahili oldugu gibi yazlık diyecegimiz villalarla dolu..2 yıldır cep telefonlarını dogru dürüst kullanamıyoruz..Yazları sahile mobil istasyonlar kuruyorlar,sonra toplayıp gidiyorlar...aylık telefon görüşmem 2 evet iki saati geçmez benim,mesaj sayımda ya bir yaa ikidir..aylık 79 lira abone bedeli ödüyordum,şubatta bitiyor önerdikleri en düşük kampanya 196 lira..Böyle kanımızı emiyorlarsa,hizmetide yapacaklar..yok öyle yan yattık,çamura battık...
*

    R. E.

Ynt: Afet bölgelerinde iletişim sorunları ve Starlink kullanımı hk.
« Yanıtla #7 : Şubat 16, 2023, 20:22:53 »


Telsiz edinmeyi istemiyordum. Açıkça, bu zamanda biraz ilkellik gibi de geliyordu. Ama deprem sonrasında bu görüşümün ne kadar yanlış olduğunu anladım. Sadece denizde değil, karada da acil durumlarda ciddi ihtiyaç.

En kısa zamanda amatör telsiz belgesi de alacağım. Hem karasal hem de denizde telsiz kullanmamız gerektiği alıştığımız sistem çökünce daha bir açığa çıktı...