0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    F. P. (. S. Ü. F. İ. P.

soru şu?
« : Mart 06, 2022, 11:30:17 »

aşağıda görduğünüz görüntüde bır yelkenli fırtınada,

motoru çalısmıyor vaziyette, sahil guvenlik tarafından kurtarılmayı beklıyor.

sorular şu

neden yelkenlerı kullanarak kendı imkanlarıyla seyrini sürdürmüyor?

kaptanlar acemimi sizce?

yoksa hava şartları yelken  yapmaya müsait değilmi?

sahil güvenlik yardımı olmadan bu tekne kendi imkanlariyla yürürmü?












.


*

    A. Ç.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #1 : Mart 06, 2022, 11:40:36 »
Hava çok iyi görünüyor, yelken kesinlikle yapılmalı, neden yapmadığı sorusunun cevabı bence kaptanın bilgi eksikliğidir. Yelken donanımı uygun görünüyor, olmasa bile  bu havada çarşafınızı bile yelken olarak kullanabilirsiniz.


*

    E. D.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #2 : Mart 06, 2022, 19:42:04 »
    Bir yelkenli teknede esas güç yelkendir, motor limanlara giriş çıkışta veya seyirde sıfır havada gitmeniz gerekiyorsa kullanılır. Eskiden motor yoktu ve binyıllarca insanoğlu yelkenli teknelerle seyir yaptı. Ahmet Çelenoğlu hocamın da dediği gibi hava uygun, yelkenle seyir yapılabilir ama büyük ihtimal (başka bilmediğimiz bir sorun olma ihtimalini de saklı tutarak) teknedekiler acemi ve yelkenle hiç seyir yapmamışlar. Zaten Türkiye'de yelkenli teknelerin de çoğu motoryat gibi kullanılıyor.
    Videoda ne yapmaya çalıştıklarını da anlamak mümkün değil. Bu denizde aborda olup diğer tekneye transfer olmak olmaz. Ya servis botuyla veya can salıyla yapacaksınız veya can yeleklerini giyip yüzerek diğer tekneye çıkacaksınız. Kurtarıcı teknenin yapacağı da size can simidi veya halat atarak yardımcı olmaktır. Eğer teknedekilerin bunu yapacak gücü, kondisyonu yoksa kurtarıcı tekneden botla gidilip alınabilir. Ama videoyu on dakika boyunca izlememize rağmen ne yapmak istedikleriyle ilgili bir fikir edinmek zor.
   Fazla haksızlık etmeyelim, en azından sürüklenme demiri (paraşüt çapa atmayı akıl etmişler)
   Bir de sahil güvenlik teknedekileri kurtarır ama tekneyi çekmez. Acaba tekneyi bırakıp gitmek yerine tamir için yardım istemiş olabilirler mi?


*

    H. E.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #3 : Mart 07, 2022, 00:18:14 »
Bu tür konuları daha önce de tartışmıştık. Bir tekneyi terk kararı kaptanındır ve bir kaptan tekneyi terk kararı veriyorsa yüzde yüz haklıdır, tartışılmaz. "Terk edilmemeliydi, şöyle yüzdürülebilirdi, böyle yapılabilirdi" gibi fikir yürütmeler ilişkisiz hareketlerdir. O tekne ve varsa içindekilerden kaptan sorumludur ve kaptan teknede bulunmayı riskli görmüşse, teknenin terk edilmesini düşünmüşse bu kararı sorgulanmaz. Evet, belki onun yerinde siz olsanız şu yelkeni açar, tekneyi şuraya götürürürdünüz veya bu hareketi yapar sonucunda şöyle olurdu falan... Ancak bunlar varsayılan fikirlerdir, o kaptanın yerinde değilsiniz, orada olan kaptan o ve verdiği karar tartışılmaz, doğrudur. Kaptan deneyimsizdir, paniğe kapılmıştır her ne ise... Sonuç olarak o şartlarda orada bulunmamayı tercih etmişse, bulunmaması daha doğrudur. Zorla kararı değiştirtilmemelidir.
Bizim bilmediğimiz başka sorunlar olabilir, yelkenler kullanılamıyordur, tekne su alıyordur, içinden zehirli gaz yayılıyordur, başka boyutlara giden bir kapı açılmıştır kamarada vs. Sonuç olarak kaptan durumu kendine göre değerlendirmiş, tekneyi terk kararı almış ve yardım istemiştir. Hiçbir otorite gelip, "Bir şey yok, kaptan. Devam et!" demez. En fazla tahliye işleminin güvenli olması için kaptana direktif verebilir.

Videoda mesela teknenin iskele tarafından denize sarkan balon gönderine benzer bir cisim var. Kim bilir ne oldu? Hava ve denizler hiç düzgün değil, yüksek dalgalar var, tekne çalkalanıyor. İçinde belki saatlerdir bu koşullarda endişe yaşıyorlar, hiç kolay değil.

SG teknesi, ısrarla yanaşmaya çalışıyor, evet, büyük olasılıkla rüzgar altına alıp, bordalamaya çalışacak ve iki tekne birbirine çarpacaktır ama orada da karar SG teknesinin kaptanındadır. Belki o şartlarda bot indirip diğer tekneye personel göndermeyi güvenli bulmamıştır, o konuda eğitimleri yoktur, bilemeyiz. Onun da yaptığı, kararı doğrudur.


*

    Ö. Ö.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #4 : Mart 07, 2022, 08:06:07 »
Tekne çok küçük o hava için,  giydikleri kıyafetler yetersizse çok fazla serpinti yemiş ve donma noktasına gelmiş bile olabilirler yardım istediklerinde. .. senaryolar türetilebilir ....

*

    M. D.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #5 : Mart 07, 2022, 09:45:56 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Videonun devamı bu şekilde.
*

    Ö. Ö.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #6 : Mart 07, 2022, 10:35:35 »
Geçen yıl sosyal medyada benzer bir haber ve fotoğraflar görmüştüm.

Fotoğraflarda hava-deniz sakin, marina yakın mesafede, yelkenler sağlam görünüyordu ama kaptan motor arızası sonrası kurtarma talep etmişti. Haberi sosyal medya hesabımdan paylaşıp neden yelkenleri kullanarak gitmemişler acaba diye yorum yazmıştım.

Kısa süre sonra tekne kaptanı ortak bir tanıdık üzerinden bana ulaştı ve yelken yapmayı iyi bilen tecrübeli bir kaptan olduğunu, zaten arıza nedeni ile marinaya doğru 50 mildir yelken ile geldiklerini ama havanın kaldığını, o sırada yakınlarından geçen SG'e sorduklarında onları yedekleyebileceğini söyleyince son 7 mili o şekilde tamamladıklarını ama her nasılsa bu kısmın medyada haber olduğunu iletti. Ayrıca benim paylaşımım altındaki kötü yorumlar nedeni ile "böyle yorumlar geleceğini bilseydim sabaha kadar orada sallanır yine de yedekte dönmezdim!" dedi..

Üzüldüm. Özür dileyip paylaşımımı kaldırmıştım.

Olayın tüm yönlerini bilmeden yorum yapmak, fikir yürütmek pek sağlıklı şey değil. Bu da bana ders oldu..
*

    İ. E.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #7 : Mart 07, 2022, 12:27:52 »
Özgür ve Hakan korsana tamamen katılıyorum sorumluluk ve karar verme yetkisi tamamen kaptana aittir teknede neler olduğunu ve bu kararın niye alındığını hiç birimiz bilmiyoruz onun ,için olaya eleştiresel gözle bakmamalıyız
*

    E. D.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #8 : Mart 07, 2022, 12:31:07 »
   Bir arkadaşımız bir video ekleyip bir soru soruyor ve bu soruya videoda görüldüğü kadarıyla yorum yapılıp cevap veriliyor. Gezgin korsan forumu üyelerin yorumlarını, bilgilerini ve deneyimlerini paylaştığı bir platformdur. Ne yapmamız gerektiğini anlayamadım. Her olayın öncesi ve sonrası vardır. Öncesini bilmeyi beklersek tarihin başlangıcına kadar gideriz. Ne yapalım, yazmayalım mı? Öncesini sonrasını öğrendiğimiz zaman yine yazarız, yanlış bir şey yazmışsak düzeltir özür dileriz.
   Yazdıklarımın hala arkasındayım. Mert korsan videonun devamını eklemiş. SG ye ders verecek durumda değilim ama yapılan son derece yanlış. Aborda olunan teknenin dalgayla hareketini görüyorsunuz, insanlar ölebilir veya yaralanabilirdi. Benzer bir şekilde bir tanıdık daha az dalgalı bir havada görevli olduğu römorkörden bir gemiye ip merdiven yardımıyla çıkmaya çalışırken, gelen bir dalganın römorkörü kaldırıp gemiye yaslamasıyla, römorkörle gemi arasında kalan bacağının bıçakla kesilir gibi koptuğunu bile bir süre anlayamadığı bir olay olmuştu.
   Aslında önünü arkasını bilmediğim için yazmamam gerekiyordu ama ne yapayım, yine dayanamadım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.
*

    E. D.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #9 : Mart 07, 2022, 12:38:52 »
   Ben iletiyi gönderirken İlker korsan da yazmış, son anda fark ettim. Sevgili korsanlar, biz hakim ya da savcı değiliz, kimseyi yargılamıyoruz, sadece kısa bir videoda gördüklerimiz üzerinden deneyimlerimiz ve bildiklerimizi aktarıyoruz. Bilgi de böyle gelişir yaygınlaşır ve forumun amacı da budur, galiba öyle olması gerekir. Bilemedim şimdi, öyle miydi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap?
   Yazdıklarımızın kaptanın tek karar verici ve otorite olmasıyla ilgisi yok, buna itirazımızda yok ama kaptanın kararının doğru ya da yanlış olması üzerine fikir beyan edebiliriz sanıyorum.
« Son Düzenleme: Mart 07, 2022, 12:45:47 Gönderen: Erdal Duran »
*

    B. K.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #10 : Mart 07, 2022, 12:49:48 »
Dümen arızası olabilir mi? Her ne kadar yedek dümen kolu ile veya başka yöntemlerle bir süre idare edilebilirse de, bu havada dümensiz seyir yapmak çok zor olur.
*

    H. T.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #11 : Mart 07, 2022, 12:53:27 »
Forumun derinliklerinde yer alan sayısız hikayemden biri Büyükçekmece önlerinde yerinden kopan motorum. Soruları, yorumları, hepsini bir tarafa bırakıp kendi ruh halimi bir kez daha paylaşmak isterim. SG ile ilk görüşmemizde gelir sizi alırız, tekneyi yedekleyemeyiz dediler, xxxxxx teknesini, gelin bizi alın dedim. 10 dakika sonra tekrar konuştuk, yarım saat sonra tekrar. En son konuşmamızda gelin kız arkadaşımı alın, ben bir yere gitmiyorum dedim. Ama ilk 10 dakika içinde birileri gelse gerçekten tekneyi bırakıp gidecek bir ruh hali içindeydim.

Bir küçük not daha, her olayın kendi dinamikleri vardır ve uzaktan yorum yapmak her zaman en kolayıdır ama orada olup biteni, kişi ya da kişilerin psikolojisini bilmeden yorum yapmak en kibar tabiri ile hadsizliktir.

Yelken bilmek, bilmemek... bilgi tatsız bir donanımdır. İhtiyacınız olduğunda kullanamadığınız sürece hiç bir işinize yaramaz. Aslolan deneyim, o da bilgiyle değil, gerek duyduğunuzda o bilgiyi kullanabilmekle mümkün olabiliyor.

Kıssadan hisse, ben kendi adıma mümkün olduğunda yargılamamaya, mümkünse tüm bileşenleriyle olayı kavramaya çalışıyorum.
*

    E. S.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #12 : Mart 07, 2022, 13:00:47 »
Yelken açmak çok parametreli bir denklem, kaptan belki çarmıh veya ıstralya tellerinde bir zayıflık olduğunu görmüş, o havada yelken bastığı an direği kıracağını öngörmüştür. Teknedekilerde acil müdahale gerektiren sağlık problemi olabilir. Kimse canı tehlikede olmadıkça, malını o kadar kolay terkedip gitmez.
*

    A. K.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #13 : Mart 07, 2022, 14:39:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yelken açmak çok parametreli bir denklem, kaptan belki çarmıh veya ıstralya tellerinde bir zayıflık olduğunu görmüş, o havada yelken bastığı an direği kıracağını öngörmüştür. Teknedekilerde acil müdahale gerektiren sağlık problemi olabilir. Kimse canı tehlikede olmadıkça, malını o kadar kolay terkedip gitmez.
Aynen katılıyorum . 20 sene önce  büyük deniz otobüsleri adaların hemen arkasından geçtikleri zamanlarda Bende de motor kulağı desteği dağilmıştı , rüzgar da sıfır ve büyük deniz otobusu geçişindeyim. Üstüme gelen  kırmızı -yeşil - çakar kombinasyonunu her gördüğümde  kurdeşen döküyordum.
« Son Düzenleme: Mart 07, 2022, 14:44:03 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    A. D.

Ynt: soru şu?
« Yanıtla #14 : Mart 07, 2022, 16:23:48 »
Bir sürü şey olabilir. Dümen kitlenmiş olabilir Akü bitmiş olup pusulası bozulmuş ve ne yöne gideceğini bilmiyor olabilir. Sallanmaktan deniz tutması sonucu tekneyi idare edemiyor olabilir Acemidir kendine güvenmiyor olabilir.
Her olayın kendine has bir senaryosu var.  Sadece videodan bakarak şöyle böyle yapabilirdi denilebilir ama içinde olup yaşayamadıktan sonra bilemezsiniz.
Hep anlatırım Sokakağzından 200 litre benzin depolayıp Gökçeadaya balık tutmaya gidicem diye çıkıp Babakaleyi dönüp dayak yemeğe başladıktan 15 dk sonra geri bir kaçışım var dillere destan.
SG köprüden görünen hava ile küçük tekneden görünen bir olmuyor maalesef.