0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. T.

i=AwGtJXKVYt28etXq

Bu videonun 17. Dakkasinda Code 0 yu indirip Gennaker e geciyorlar ve furler terse sarim yapiyor. Bu bizim de basimiza geldi Code 0 yu kapatmak isterken. Yelkeni havuzluktan tek halati cekerek ( sonsuz halatin tekini ) kapatiyorlar.

Onlar Code 0 yu sorunsuz kapatip, gennakeri acinca baslarina terse sarim olayi gelmis.

Gecen yaz Code 0 yu apaz balonu gibi 130-140 dereceden gelen ruzgarda kullanirken, True Wind 13 knotlari gecti.. ufak bir adanin arkasina donup onun kuytusunda saralim dedik, sararken kuytudan uzaklasmis olduk, ( ada da ufakti alsinda belki kuytusu bile yoktu ) yariya kadar sarmistikki, yelken tekrar acildi, bu esnada furler 7-8 tur ters e sarim yapti. Ruzgar arkadan ayni acida gelirken sarmak istedik.

Basa gidip iki elle furleri ( tamburu ) terse cevirerek duzeltip, ana yelkeni acarak, onun golgesinde sarabildik.

3-4 saat 10-12 knot ruzgarda tek Code 0 , 6.5-7 knot hizla bizi gayet guzel gotururken, 13 knot sonrasi basimiza bela oldu.

Ruzgar ustune dogru donerek de denedik ama 13-14 knot, ruzgar ustune yaklasinca zahiri ruzgar 17-18 knotlari buluyor, yelkene zarar veririz diye ondan da vazgectik. ( yelkenin pirpirlamasi ve cikan sesler de pek iyi degildi )

Youtube da 1-2 video da izledim, Code 0 yu 2 kisi bas tarafa giderek cok hizli bir sekilde kapatiyorlar. Biz havuzluktan daha yavasca denemistik ( daha tecrubesiz bir arkadasim sariyordu ).

Havuzluga furler i kontrol eden 2 halat geliyor. Sararken 2 halati da beraber mi tutmak lazim acaba… yelkenin bosalip, tekrar acilip furlerin terse sarmasini tam anlayamadik.

Uzman gorusleri bekliyorum. Tesekkurler.
« Son Düzenleme: Şubat 04, 2024, 22:58:57 Gönderen: Meriç Taşer »


*

    O. S.

Sonsuz ip ile çalıştırılan furler, alttan baştaki mapaya bağlanır. Normalde bu bağlantının rijid olmasını beklenir ancak değildir. Bağlı olan yelken (code zero yada gennaker) çok hızlı açılırsa furler normal çalışmasını gerçekleştiremez ve alt bağlantısına korkunç bir dönme yükü biner. Böyle bir durumda alttaki bağlantı dönmeseydi, alttan bağlı olduğu mapayı kopartarak tekne gövdesinden ayrılır ve çok daha büyük bir soruna sebep olurdu.
Şöyle tanımlamaya çalışayım; direğin en tepesinden aşağıya inen ve ucunda metal bir topuzu (furlerın kendisi) olan çoook uzun bir kırbaç düşünün. İşte o kırbaç rüzgarın etkisiyle bir yerlere çarptığında sebep olacağı yıkım korkunç olurdu.
Şansınız varmış ki, bağlantı orijinal ekipmanlar ile yapılmış.
Benzeri durumlarda peeling yöntemi uygulayın. Code zero yada gennaker' ı genoa arkasında bırakın. Yani önce genoayı açın, üzerindeki yükün büyük bir kısmı kaybolan yelkeni çok daha daha kolay kapatırsınız.
Açarken de ıskotayı çok fazla germeyin ve kumada iplerini boş bırakmayın. Kumanda iplerini yavaşça salarak yelkeni açabilirseniz bağlantılara çok fazla yük binmez.


*

    Ö. Ö.

Sonsuz halatla kumanda edilen furler (sarma) sistemlerinin hepsinde benzer risk var.
Eğer her iki ucu da gergin tutmazsanız yelkene binen yük halatlardan bağımsız sistemi ters yönde döndürüp açabilir.

Cenovada kullanılan sarma sistemlerinde halat mekanizmanın (tamburun) etrafına birkaç tur sarıldığı için gevşek bıraksanız da belirli bir sürtünme hep var olduğundan tersine hareket kolay olmaz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Sonsuz halatlı sarma sisteminde hagi ucun sarma hangi ucun boşlama için olduğunu bilip ona göre sarmak gerekir. Gerekirse havuzlkta piyano üstüne etiket yapıştırın. Balonlar, Pupa veya pupaya yakın apaz seyrinde ana yelkenin gölgesinde indirilir veya sarılır. Pupadan biraz çıkıldığında ana yelken hangi tarafta ise balon da aynı taraftadır. Rotayı bozmadan, balon kolaylıkla sarılır veya indirilir. Ana yelken gölgesine almak için balon hangi tarafta ise ana yelken de o tarafa kavança ile geçirilir. İstemsiz kavançayı engellemek için pupadan biraz çıkmak gerekir.

13-14 havada pupada bir ilişiken yoksa gennaker veya spinnaker kullanılabilir.
« Son Düzenleme: Şubat 05, 2024, 15:42:20 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »


*

    M. T.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sonsuz halatlı sarma sisteminde hagi ucun sarma hangi ucun boşlama için olduğunu bilip ona göre sarmak gerekir. Gerekirse havuzlkta piyano üstüne etiket yapıştırın. Balonlar, Pupa veya pupaya yakın apaz seyrinde ana yelkenin gölgesinde indirilir veya sarılır. Pupadan biraz çıkıldığında ana yelken hangi tarafta ise balon da aynı taraftadır. Rotayı bozmadan, balon kolaylıkla sarılır veya indirilir. Ana yelken gölgesine almak için balon hangi tarafta ise ana yelken de o tarafa kavança ile geçirilir. İstemsiz kavançayı engellemek için pupadan biraz çıkmak gerekir.

13-14 havada pupada bir ilişiken yoksa gennaker veya spinnaker kullanılabilir.

Furler sarma halatlari kupeste uzerinden havuzluk yanina geliyor, piyano / kistirmac yok. Sararken dogru halatla sariyorduk tabi ama diger halata bir gerginlik uygulamadik. Bir dahakine ben sarayim bari… cunku tam yariya kadar sarmistik o an ne olduysa artik.. arkadas halati mi kacirdi simdi hatirlayamiyorum.


*

    M. T.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sonsuz ip ile çalıştırılan furler, alttan baştaki mapaya bağlanır. Normalde bu bağlantının rijid olmasını beklenir ancak değildir. Bağlı olan yelken (code zero yada gennaker) çok hızlı açılırsa furler normal çalışmasını gerçekleştiremez ve alt bağlantısına korkunç bir dönme yükü biner. Böyle bir durumda alttaki bağlantı dönmeseydi, alttan bağlı olduğu mapayı kopartarak tekne gövdesinden ayrılır ve çok daha büyük bir soruna sebep olurdu.
Şöyle tanımlamaya çalışayım; direğin en tepesinden aşağıya inen ve ucunda metal bir topuzu (furlerın kendisi) olan çoook uzun bir kırbaç düşünün. İşte o kırbaç rüzgarın etkisiyle bir yerlere çarptığında sebep olacağı yıkım korkunç olurdu.
Şansınız varmış ki, bağlantı orijinal ekipmanlar ile yapılmış.
Benzeri durumlarda peeling yöntemi uygulayın. Code zero yada gennaker' ı genoa arkasında bırakın. Yani önce genoayı açın, üzerindeki yükün büyük bir kısmı kaybolan yelkeni çok daha daha kolay kapatırsınız.
Açarken de ıskotayı çok fazla germeyin ve kumada iplerini boş bırakmayın. Kumanda iplerini yavaşça salarak yelkeni açabilirseniz bağlantılara çok fazla yük binmez.


Yelkeni gayet guzelce acmistik 8-9 knot havada… bas tarafta bowsprit var, onun en ucundaki aneleye bagli. Bir firdondu sistemi var zaten orda.

Genoa yok teknede, self tacking var. O aklima gelmedi, ana yelken ile golgeledim, bir dahakine flok u da acayim, ya da bas tarafa gidip hizlica sarayim.

Ruzgar azar azar bindiriyodu aslinda artacagini dusunerek biraz daha erken de kapatabilirdik ama tekne 7-7.5 knotlarda gayet guzel ilerlerken bundan da vazgecmek istemedik sanirim.
*

    M. T.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sonsuz halatla kumanda edilen furler (sarma) sistemlerinin hepsinde benzer risk var.
Eğer her iki ucu da gergin tutmazsanız yelkene binen yük halatlardan bağımsız sistemi ters yönde döndürüp açabilir.

Cenovada kullanılan sarma sistemlerinde halat mekanizmanın (tamburun) etrafına birkaç tur sarıldığı için gevşek bıraksanız da belirli bir sürtünme hep var olduğundan tersine hareket kolay olmaz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sonsuz halatin 2 ucunu da slkl tutarsak furler in donmemesi lazim degil mi? Diger ucu da tutalim bi dahaki sefere.. benzer olayi ana yelken sonsuz halatinda da yasiyoruz. Yelkeni acarken diger uclar bostaysa yelken ruzgar gucuyle hizlica aciliyor. Tutup azar azar boslayinca sorun yok.

Bir keresinde ( ana yelkenden bahsediyorum ) ana yelken geri sarma sonsuz halatin ikisinin de kistirmaclari kapaliyken, ana yelkeni cetvel gibi actik. Tekne bavaria , direk dibinde vinc var. O vinc donerek yelkeni birakti, halatlar sabit.

Ama baska zamanlarda kistirmaclari acmayinca iskota gelmiyor. Bu baglamda tek basina ana yelkeni camadanli acmak biraz zor. Iskota iskele de, sarma sonsuz halatlar sancakta.
*

    Ö. Ö.

Evet, furler'in boşta kalan tarafını dönüşü çok zorlamayacak kadar sıkı tutmak, tam serbest bırakmamak lazım.

Elde tutma imkanı yoksa en azından bir vinç veya koç boynuzu üstüne tek tur sarıp bırakmak da yeterli gerginliği sağlar sanırım.

Ve evet, direk üstü sonsuz halatlı sarma ana yelkenleleri sert havada tek başına camadanlı açmak çok zor. Tercihen iki kişi olmalı.
Ben tek olduğumda üşenmiyorum, direk dibine birkaç kere gidip, vinç üstündeki kilidi açıp biraz serbest akıtıp havuzluğa dönüp outhaul'un boşunu alıp tekrar gidip biraz daha boşlayıp kilitli bırakıyorum.
Kilitli olmaz ise sonsuz halatın gerginliği sert havada yetmiyor.

Hepsini açıp, kilitleyip sonra sarmak da aşırı gergin bir sarıma sebep olduğu için (ve koca anayelken boşuna pırpırlandığı için) hiç tercih etmediğim bir yöntem. Ki aşırı pırpır sırasında sarmak da çok zor. Onun yerine 2 kere emniyet halatına bağlanıp direk dibine gitmek daha mantıklı geliyor.
*

    M. T.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evet, furler'in boşta kalan tarafını dönüşü çok zorlamayacak kadar sıkı tutmak, tam serbest bırakmamak lazım.

Elde tutma imkanı yoksa en azından bir vinç veya koç boynuzu üstüne tek tur sarıp bırakmak da yeterli gerginliği sağlar sanırım.

Ve evet, direk üstü sonsuz halatlı sarma ana yelkenleleri sert havada tek başına camadanlı açmak çok zor. Tercihen iki kişi olmalı.
Ben tek olduğumda üşenmiyorum, direk dibine birkaç kere gidip, vinç üstündeki kilidi açıp biraz serbest akıtıp havuzluğa dönüp outhaul'un boşunu alıp tekrar gidip biraz daha boşlayıp kilitli bırakıyorum.
Kilitli olmaz ise sonsuz halatın gerginliği sert havada yetmiyor.

Hepsini açıp, kilitleyip sonra sarmak da aşırı gergin bir sarıma sebep olduğu için (ve koca anayelken boşuna pırpırlandığı için) hiç tercih etmediğim bir yöntem. Ki aşırı pırpır sırasında sarmak da çok zor. Onun yerine 2 kere emniyet halatına bağlanıp direk dibine gitmek daha mantıklı geliyor.

Sonsuz halat uzun olsa… sancaktan iskele tarafina alinip el ile tutulur vs..  bir option su olabilir sanki… sonsuz halat kistirmaclari acip iki halat da biraz boslanip sonra kistirmaclari kapatarak.. gidim gidim acmak. Direk dibine gitmeye gerek kalir mi bu durumda ?

Iki kisi kolay, biri outhaul ile acarken… oteki gidim gidim birakiyor, sonsuz halatin tekini vinche aliyoruz, digeri elde.

*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...gidim gidim acmak. Direk dibine gitmeye gerek kalir mi bu durumda ?
Kesin bişey söylemek zor..
Halatın kondüsyonu, kilitlerin, sürtünme noktalarının ve nihayetinde vinç'in kondüsyonu buralardaki sürtümeleri değiştirdiği için denemeden sonucu bilmek zor.

Benim tecrübelerim ~20 knot gerçek rüzgara kadar sadece sonsuz sarma halatının gergin tutulması ile direk dibine gitmeden ana yelkeni camadanlı açmak mümkün (sonrasında gidip mutlaka vinci kilit pozisyonuna almak şartı ile tabi), ama daha yüksek rüzgarlarda (veya daha düşük ama sağanaklı havalarda) sonsuz halat ne kadar gergin olsa da yeterli olmuyor, birinin direk dibinden vincin kilit mekanizmasını kontrol etmesi gerekiyor.

Ne yazık ki bu sonsuz halatlı ana yelken sarma sistemleri sert havalar için pek güvenli/kullanışlı değil.
Bunun yerine Jeanneau'lardaki anayelken sarma sistemi (direk içinde burgu şeklindeki tambur) çok daha kolay ve güvenli.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu sistemin uzun süreli kullanıcısı olmadım hiç, sanırım bunun da bir halat yıpratma dezavantajı var..
*

    O. S.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...gidim gidim acmak. Direk dibine gitmeye gerek kalir mi bu durumda ?
Kesin bişey söylemek zor..
Halatın kondüsyonu, kilitlerin, sürtünme noktalarının ve nihayetinde vinç'in kondüsyonu buralardaki sürtümeleri değiştirdiği için denemeden sonucu bilmek zor.

Benim tecrübelerim ~20 knot gerçek rüzgara kadar sadece sonsuz sarma halatının gergin tutulması ile direk dibine gitmeden ana yelkeni camadanlı açmak mümkün (sonrasında gidip mutlaka vinci kilit pozisyonuna almak şartı ile tabi), ama daha yüksek rüzgarlarda (veya daha düşük ama sağanaklı havalarda) sonsuz halat ne kadar gergin olsa da yeterli olmuyor, birinin direk dibinden vincin kilit mekanizmasını kontrol etmesi gerekiyor.

Ne yazık ki bu sonsuz halatlı ana yelken sarma sistemleri sert havalar için pek güvenli/kullanışlı değil.
Bunun yerine Jeanneau'lardaki anayelken sarma sistemi (direk içinde burgu şeklindeki tambur) çok daha kolay ve güvenli.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu sistemin uzun süreli kullanıcısı olmadım hiç, sanırım bunun da bir halat yıpratma dezavantajı var..

Aslına bakarsanız, sonsuz halat ile doğru çalışan her hangi bir furling sistemine rastlamadım. Hatta bir adım daha ilerleyip "Furling sistemlerinin tamamı sorunlu" tespitimi de koyayım.
Kimisi tamburda yeterli hacim olmadığı için ince halat kullanmanızı gerektirir ki, ne almaya ne salmaya gelir. Bir kalınını kullansanız tambutda sıkışır, ya tam açılmaz yada toplarken çapariz yapar.
Kimisi tambur çapını büyütmek yerine boyunu uzatmıştır, ama kumanda ipi bir tarafta yığılır kalır, sıkışır, dışarı taşar.
Kimisi halat katilidir, bir sezonda en dayanıklı halatın bile canına okur. Jeanneau' daki sistem de tam olarak bu. Üstelik halatı yenilemek ciddi bir sorun.
Bavaria' da ana yelken furling sistemi direk üzerindeki vince sonsuz halat takılmasına izin verir. İşte bu sonsuz halatın boyunu ayarlamak büyük sıkıntı. İllaki vince de sarılsın istersin ama iki kez kullanırsın ve halat esner, boyu uzar. İyice uzasın diye beklersin, her açma kapamada kaydırma yapar sinir olursun. Kesip kısaltır yeniden dikersin ama o halat yeniden uzar. Sonsuz halatı çıkartıp attım, direk üzerindeki vinçten açıp kapatıyorum.

En iyisi bile olsa sistem olarak furling aşırı derecede nazik. Çevre ve kullanım şartlarından fazlasıyla etkileniyor.  Yapılacak işi kolaylaştırdığı kesin ancak sürekli bakım istiyor. Yani pek denizci bir sistem değil, çok güvenmemek en iyisi.
*

    A. K.

Bildiğim bileli ana yelken sarma sistemi sorunlu ve en olmadık yerlerde sizi yaya bırakıyor.

Gerçi bizlerde son anda iş işten geçerken camadan vurmayı akıl ediyoruz , O yüzden en iyisi babadan kalma eski sistem.

Ayrıca bu sistem yelken sektörünün  ayıbıdır.
*

    O. S.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bildiğim bileli ana yelken sarma sistemi sorunlu ve en olmadık yerlerde sizi yaya bırakıyor.

Gerçi bizlerde son anda iş işten geçerken camadan vurmayı akıl ediyoruz , O yüzden en iyisi babadan kalma eski sistem.

Ayrıca bu sistem yelken sektörünün  ayıbıdır.

+1  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

En basit = En güvenilir
*

    Ö. Ö.

Direk içi sarma olanlar dışında, cenovada kullanılan tambur sarma sistemini ben yeterince güvenli ve kullanışlı buluyorum.

Bu sistemlerde yaşanan en büyük sorun sarma halatının uzun süreler temizlik ve bakım yapılmadan kullanılmaya çalışılmasından kaynaklanıyor. Teknenin en çok deniz suyu ile ıslanan bölgesindeki bir halatın uzun süreler sorunsuz işlemesini beklemek anlamsız olur. Mutlaka birkaç seyirde bir sökülüp tatlı su ile yıkanıp yumuşatılması gerekir.

Diğer sorun da hava şartları nedeni ile sarma sisteminin çok sıkı veya çok gevşek sarılması kaynaklı.
Bu durumları yaşayanların mutlaka sonrasında üşenmeden yelkeni açıp düzgün şekilde yeniden sarması gerekir.

Yani bence bu ön yelken sarma sistemlerinde yaşanan sorunlar kullanıcı hatası.

Direk içi sarma sistemleri ise bence de bulundukları yer nedeni ile biraz zorlama çözüm olmuş..
Tembel insanları mutlu etmek için tasarımcılar biraz şartları zorlamış diyelim.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

iş manuel vites ve otomatik vites tartışmalarındaki gibi sonsuz bir döngüye girmesin ama;

önceleri hepimizin bildiği sebeplerden klasik yelken varken furlinge ne gerek var yada teknelerde Cenova opsyonu aynı fiyat iken  self tacking Gib koymak mantıksız  diye düşünürdüm.

Belki de yaşın ilerlemesiyle şu an iyiki ana yelken furling, cenova da self tacking olsaydı iyi olurmuş hatta keşke vinçleri ve halatları dümenin oradan kontrol edebilsem dediğim oluyor.


Ana yelken sarma sistemi ile pek bir sorun yaşamadım ama yelkeni açıp tekrar sararken dikkat etmek önemli. Yıllık bakımlarda yelkenin sıkışmaması ve direk içine yaslanmaması için bazen içerideki tamburun gerginliğini ayarlamak gerekiyor . Sert havalardan sonra müsait olunca mutlaka yelkeni tekrar açıp, düzgün sarmak önemli.

Ama şimdi yeniden tekne sipariş verecek olsam, mutlaka furling ve self tacking opsyonu alıp, model olarak da halatları ve elektrikli vinçleri dümenci önüne kadar gelen modellerden seçerdim.


« Son Düzenleme: Şubat 06, 2024, 15:20:22 Gönderen: Mutlu Elcin »