0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Ö.

Tekne değerleme nasıl yapılır?
« : Mart 20, 2024, 13:49:23 »
Bir arkadaşım teknesini satmak üzere hesaplar yapıyor ama değerleme yaparken takıldığı iki nokta var; BAYRAK ve BAĞLAMA YERİ..

Malum bir bayrak sorunumuz var ve memlekette tekne bağlayacak yer bulunmuyor.
Bunların tekne fiyatına etkisini nasıl değerlendirmeliyiz?

Örnek;
Bu arkadaşımın teknesi 2006 model Beneteau Oceanis 423 Clipper, 3 kamara 3 WC, klasik ana yelken.
Gayet iyi bakımlı, 10 yıl önce Hırvatistan'dan Türkiye'ye geldikten sonra hiç charter yapmamış, özel kullanılmış bir tekne.
Türk bayraklı ve Fethiye Ece Marina'nın en tercih edilen D iskelesinde bağlı bulunuyor.

Buna teknik ve kozmetik olarak tam olarak denk İNGİLİZ veya ABD bayraklı bir tekneye göre nasıl bir fiyat farklı olmalı?
veya yine buna denk ama bir yer ile bağlama anlaşması olmayan, hali hazırda çekekte karada duran bir tekneye göre?

Fikirlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. Ç.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #1 : Mart 20, 2024, 13:55:52 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir arkadaşım teknesini satmak üzere hesaplar yapıyor ama değerleme yaparken takıldığı iki nokta var; BAYRAK ve BAĞLAMA YERİ..

Malum bir bayrak sorunumuz var ve memlekette tekne bağlayacak yer bulunmuyor.
Bunların tekne fiyatına etkisini nasıl değerlendirmeliyiz?

Örnek;
Bu arkadaşımın teknesi 2006 model Beneteau Oceanis 423 Clipper, 3 kamara 3 WC, klasik ana yelken.
Gayet iyi bakımlı, 10 yıl önce Hırvatistan'dan Türkiye'ye geldikten sonra hiç charter yapmamış, özel kullanılmış bir tekne.
Türk bayraklı ve Fethiye Ece Marina'nın en tercih edilen D iskelesinde bağlı bulunuyor.

Buna teknik ve kozmetik olarak tam olarak denk İNGİLİZ veya ABD bayraklı bir tekneye göre nasıl bir fiyat farklı olmalı?
veya yine buna denk ama bir yer ile bağlama anlaşması olmayan, hali hazırda çekekte karada duran bir tekneye göre?

Fikirlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlama yeri olmayan tekne ile revaçta bir marinada yeri olan tekne arasındaki fiyat farkını hesaplamak için şöyle bir formülüm var.

Kumkuyu-Göcek seyrine ayrılacak zaman ve para x 2 x 5 = ? (5 yıl boyunca, yılda 2 kez gidip gelmek yeter)

Edit: Revaçta marina yıllık bağlama ücreti - Kumkuyu x 5 yıl = ? Bu sonucu formüle yedirebiliriz.
« Son Düzenleme: Mart 20, 2024, 14:05:53 Gönderen: Erdem Çakır »


*

    O. S.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #2 : Mart 20, 2024, 14:46:48 »
İlk kriterimiz bayrak;
TC Bayrağı' nın artıları ve eksileri var.
- En büyük eksisi ileride başımıza örülecek çoraplar ve bunların içimizde açacağı şemsiyeler. Şimdilik hepsi potansiyel ama korku o kadar büyük ki, bu bile yetiyor. Ortada aslında var olan sadece Bağlama Kütük Ruhsatnamesi harcı var, kendiminkini biliyorum yıllık 10 bin TL. Diğer harcamalara bakarsanız hiç bir şey, birazdan diğer harcamalar gelecek...
- Bilinen (yada düşünülen) en büyük artısı ise istediğin (yer varsa) iskele veya barınağa bağlayabilir ve hatta istediğin tersanede karaya alabilirsin. Yine benden örnek; Çandarlı balıkçı barınağı, 3.980 TL/Ay (~48.000 TL/Yıl) bağlama, Foça - Kaleli, metresi 2.500 TL, 10 metre 25.000 TL karaya alma. Sadece yıllık bakım (tamirat veya değişim yok) Malzeme + İşçilik (malzeme Arıkan' dan, işçiliğin çoğunu senden) 27.000 TL.

Toplamda yıllık 150.000 TL, hadi bir de yıllık Ruhsat harcını da ekle; 160.000 TL.

Dün duyduğuma göre (Kaleli' den) yabancı bayraklı tekneyi Gümrük Müdürlüğü' nden gerekli izinler alındığında istediğimiz yere bağlayıp, istediğimiz yerde karaya alabiliyormuşuz.
O zaman TC Bayraklı olmasının pek de bir avantajı yok. Hatta diğer taraftan yabancı bayraklı (ABD, Polonya yada İngiltere) bir tekne uluslararası sularda çok daha prestijli. Eeee, Ege' deyiz burnumuzu uzatsak yunan zaten. Çeşme' ye giderken bile balık çiftliklerine çapariz olmamak için yunana giriyoruz.

El netice, kişisel fikrim TC Bayrağı' nın tek avantajı gurur ve konfor, maliyeti ölçmek pek mümkün değil.

Gelelim ikinci kritere; bağlama yeri:
Arayan bulur diyorum. Biraz evine uzak olur, biraz sapada kalır ama eninde sonunda düzgün bir bağlama yerine ulaşırsın. Teknem dışarıda kalacak korkusu ve uğraşmak için yeterli zaman ayıramama sorunu yada uğraşmak yerine keyfini sürme isteğinin ağır basması bu konuyu öne çıkartıyor.

Kök sebep yine konfor gibi geliyor bana...

Bir süreliğine konforundan ödün verebilecek bir kişi için iki kriter de ciddi bir fiyat farkı yaratmaz diyorum.

Kendi bacağıma sıktım ben şimdi di mi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. K.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #3 : Mart 20, 2024, 17:42:51 »
Önemli olan gümrük müdürlüğünden izin alabilmek . Mutlaka özel  izindir , malum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.


*

    E. D.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #4 : Mart 20, 2024, 18:13:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dün duyduğuma göre (Kaleli' den) yabancı bayraklı tekneyi Gümrük Müdürlüğü' nden gerekli izinler alındığında istediğimiz yere bağlayıp, istediğimiz yerde karaya alabiliyormuşuz.

 Benim yabancı bayraklı teknemin motorunu tamir ettirmek istediğimde, marinadaki ustayla değil marina dışında kendi motor ustamla çalışabilmek için, gümrüğe teminat yatırıp motoru marina dışına çıkarmıştım. Motoru geri getirdiğinizde yatırdığınız teminatı geri alıyorsunuz. Yukarıda bahsettiğiniz "gerekli izinler" de belki teminat karşılığında alınabiliyordur.
« Son Düzenleme: Mart 20, 2024, 18:17:44 Gönderen: Erdal Duran »

*

    M. T.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #5 : Mart 20, 2024, 20:07:37 »
Su an Turkiye piyasasinda farkli KDV oranlari odemis tekneler var. Bayrak konusu bir tekne kullaniminda bir problem yasatmiyor , ki 20 % KDV basladiktan sonra yeni satilan teknelerin % 99 u yabanci bayrak.

Bu baglamda… 18 ya da 20 % KDV odemis bir tekne sahibi..hakli olarak teknesine yuksek bir rakam istemekte… eger bu tekne 2-4 yasinda ise.. ayni fiyata sifir ini yabanci bayrakla almak mumkun. Nasil satacak?

Bir sure de yabanci bayraktan % 1 ile Turk bayragina gecenler bu bayrak farkini tekne fiyatlarina eklemislerdi.

Yurt disinda 2. El tekne fiyatlari saglikli bir sekilde dustugu ve azaldigi icin VAT PAID teknelerin bu alirnirken odenmis 19-22 % VAT in 10-15 yasindan sonra bir onemi kalmiyor ama Turkiyede durum boyle degil.

Ozgur kaptanin sorusuna cevaben.. tercih edilen bir marina da baglama yeri hazir olan bir teknenin degerlemesine bu pozitif bir sekilde yansimali. Turkiyenin dinamikleri farkli.

Yachtworld de fiyatlar 90-120k EUR araliginda…. Amerika fiyatlarini dahil etmedim, her zaman Avrupadan en az 20 % yuksek.

Buna istinaden Turkiye fiyat araligi 120-140k EUR arasinda olabilir.

Sahibinden de biraz daha yuksek rakamlar var ama onlarda bir pazarlik payi oldugunu dusunuyorum. Bir tane de 3.8 milyona 423 var.

*

    R. E.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #6 : Mart 21, 2024, 00:27:27 »

Çok zor bir soru bu.
Özgür kaptan profesyonel olmasına rağmen çok sınırlı parametre kullanmış. Oldukça da spesifik bir soru sormuş..

Şimdi ilk sıkıntı şurada...
.... feet x marka bir tekne alıyorsunuz, özelliklerini söylüyorsunuz kabaca, opsiyonlar ayrıca maliyete tabi... kullanıyorsunuz, 3-5-10 yıl ve satılığa çıkarıyorsunuz.

İkincisi ...  (yani üstteki ile aynı feet) aynı marka için 10-20-30-50-100 adet tekne sipariş ediyorsunuz. Elbette charter firmanız için.

İlkinde 100 euro olan sipariş ikincide 70 euroya kadar düşüyor. Çünkü sayı fazla. Peki firma bu 30 euroyu  asıl çıkaracak.?

Elbette malzeme ve marka donanımları bir tık aşağı çekerek.

Üçüncüsü o tekneyi tc bayrağı veya yabancı bayrak satışa koyuyorsunuz. Bu amatör çoğunluk için önemli. Nihayet 100 dm sınırlarını pek geçmediğimiz gibi sezonda da 1000 mil altı seyir yapıyoruz. Hangi bayrak daha iyi? Bir zor soru da bu.

Dördüncüsü, ikimiz de owner versiyon veya charter çıkması tekneye sahibiz. Siz abartılı eklemeler yapmışsınız, krom 90 m zinzir, marka krom çapa 1,2 kw solar panel, iyi marka şarj düzenleyici, lityum akü, derin dondurucu, fırın, 2 buzdolabı vd vd vd.. tabii, yelken, bimini, lazy bag vd iyi kalite.. ben de çuval olmuş yelkenler, rengi solmuş bimini, serpinti körüğü, lazzy bag, eskimiş halatlar, hatta kişiselperformansım sebebiyle sizden daha denizciyim. Tabii, üstünde gelen galeniz zincir, demir çapa filan da duruyor..

Şimdi hangi tekne  daha değerli?

Üstte arkadaşlarımızın soruları da önemli. Hiç yurt dışı düşünmeyen amatörsünüz veya tersi, tekneyi alıp okyanuslara yöneleceksiniz?

Yineleyerek soruyorum. Daha önce de çok yazdım, "parametre" diye.. parametre sadece tekne ile ilgili değil, alıcının yapıp ececekleri ile de ilgili. Denizde olmak yetiyor mu? Yoksa ikinci eli iyi para etsin, çabuk satılsın mı? Bu da genişletilebilir opsiyonlar içeriyor.

Standartı zor konu..
Ayrıca işe duygular da karışıyor.. Aşk hissediyorsunuz birine, diğerine hissetmiyorsunuz..

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

En belirleyici parametre de "hayatım bunu alalım. Mutfağı daha geniş" parametresi olabilir mi?



*

    O. B.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #7 : Mart 21, 2024, 10:35:04 »
Ben hesabı şöyle yapıyorum:
1. Bayrak farkı: Yabancı sitelerde aynı teknenin fiyatlarını araştırıyorum ve bunun üzerine TC Bayrak farkı için yaşına göre 4000-5000$ ekliyorum.
2. Marina: Bağlama anlaşmasının kalan süresindeki marina fiyatını bulup 1. maddede bulduğum toplama ekliyorum. Marina iyiyse zaten fiyatı yüksek çıkıyor.
3. Ekipman: Standart dışındaki mevcut ekipman için piyasa araştırması yapıp 2. maddedeki toplama ekliyorum.
*

    O. S.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #8 : Mart 21, 2024, 14:35:29 »
Şahsen tekneyi satın aldıktan sonra bağlı olduğu marina kirasını ödeyemeyeceksem, sözleşme sonuna kadar güzel bir tatil fırsatı olarak değerlendiririm.
Bu özelliğin tekne fiyatını artırmasını beklemem, hele bir de sahibi de yeni bir tekne alacak ve aynı marinaya bağlayacak ise marina kirasını fiyattan düşmesini talep ederim.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #9 : Mart 21, 2024, 17:45:03 »
Marina kısmını kalan kira bedelini eklemek-çıkartmak anlamında değil, iyi bir marinada yer bulabilmek olarak soruyorum.

Biliyorsunuz, çoğu iyi marinada bekleme listeleri var, birisi çıkıp gidecek sıradaki girecek gibi.. veya tanıdık bulup rica minnet mekanizması işletilecek.. Ya da marinanın abuk subuk bir kenarına bağlarız teklifleri var. (Ece Marinada H iskelesinin dışı gibi mesela..)

Bu açıdan, marina maliyetinin artı-eksisini değil marinada iyi bir yeri devam ettirebilme potansiyelinin değerini sorguluyoruz.

Deneysel açıdan bakın lütfen..
Bir kişinin teknesi klonlanmış, tamamiyle aynı özellik ve kondüsyonda iki tekne var önümüzde, vidasına, lekesine, tozuna kadar herşey aynı, tek fark bayrakResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. D.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #10 : Mart 22, 2024, 14:08:30 »
Türk bayrağı yüzde 10-20 daha pahalı olmasına şaşırmam ve itiraz da etmem. Öğrenilmiş çaresizlik diyelim.

Marina için belki yüzde 5-10 arasında fark ödemeyi kabul edebilirim eğer gerçekten çok avantajlı bir marinaysa ve kirası bütçeme uygunsa.

İkisi birarada durumda yüzde 20'den daha fazla ödemek istemem.

Ama bunun da bir üst sınırı var. Aradaki fark toplamda 50bin euronun üstüne çıkarsa beni kaybeder.

Yani satış fiyatı 250bin euroya kadar olan tekneler için yüzde 20ye kadar fark vermeyi düşünebilirim.

Neden? O kadar param varsa zaten aradaki fark da o kadar koymaz, konfor açısından kabul edebilirim.

Ama daha üstüne çıkarsa şöyle düşünürüm, ben iyi para kazanan ve paranın değerini bilen biriyim, bu farkı vermek yerine bekler başka tekne bakarım.
*

    M. B. A.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #11 : Mart 22, 2024, 17:04:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Buna teknik ve kozmetik olarak tam olarak denk İNGİLİZ veya ABD bayraklı bir tekneye göre nasıl bir fiyat farklı olmalı?
...

%20
*

    A. E.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #12 : Mart 22, 2024, 19:08:34 »
Herseyden once tc bayragin ticari bir artisi var burda tekne degerini olumlu etkiler simdi alici ticari bir dusunceye sahipse bahsettiginiz tekneyi piyasa degerinden biraz yukarida satin alabilir ama ozel kullanim icin alacak kisi bu fiyat farkini vermeyecektir ayrica yabanci bayrak ile black charter yapildigini unutmamak lazim burda bayraktan ziyade marina arti yazar
*

    G. Ö.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #13 : Mart 23, 2024, 05:02:03 »
Cok tecrubem olmamakla birlikte satinalmaci bakis acisiyla fikrimi belirtmek isterim.

O kadar para verecegim tekneyi balikci barinaklarina muhtemelen birakmayacagim, marinaya birakacagim. O yuzden TC bayraginin manevi anlami disinda maddi bir artisi yok bence. Keza o boyutlarda bir kayigi cekek yerlerine cekmek de cok mumkun olmayacak, yine marinaya bagli yerlere gidecegim. Yurtdisindan getirilmis yabanci bayrakli ve Turkiye'de bulunan bir tekne ile de kiyaslamak cok mantikli olmayabiliyor, cok acayip fiyatlar goruyoruz. Yurt disinda fiyatlar 100-150 K USD civari. ortalama 125K$ desek ve 10 yil kullanmayi planlasak,

Bu durumda,
marina icin 1 yillik ucreti hava parasi olarak vermek (10.000$) (ortalama tahmin ediyorum)
Yurt disindan muadil teknenin gidilmesi gorulmesi Turkiye'ye getirilmesi (10.000$) (duz hesap)
Ecnebilerin araba odeme karsilama gucu icin %15 kurali var, sallamasyon olarak bu kurali uygularsak, (10 yil vadeli, sifir faizli olarak odeyelim) Kisi 10 yil icinde aylik 1000$ odeyerek satin alabilmeli, geliri 6600$ aylik olmali, yillik olarak 80.000$ olmali. bu durumda yabanci bayrak icin 1 hafta extra zaman harcasa (transitlog, uygun marina bulma vs) ona maliyeti 1500$ olmali. 10 yil kullanacak olsa 15.000$.

Toplamda 35000$ gibi bir maliyetten 10 yil sure icin kurtulacak yani %28.



*

    Ö. Ö.

Ynt: Tekne değerleme nasıl yapılır?
« Yanıtla #14 : Mart 23, 2024, 09:47:03 »
Çok değerli görüşler geliyor, teşekkür ederim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap