0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. A.

Çile bülbülüm çile veya tornistan
« : Ağustos 22, 2023, 11:31:41 »
Her şey aralık ayında "yeter ya ben denize açılmak istiyorum" dememle,  a101 teknesi diye de bilinen marinboat samba deluxe almamla başladı. Niyetimiz eşim ve kızımla birlikte bir gece bilemedin iki gece sığacık'ın koylarında demirlemek, bacanak birey ile balığa çıkmaktı. Cici tehanumuzu a(lırken bağlama derdi olmasın, yazlığın olduğu sitenin otoparkında römork üzerinde kalsın, yaza doğru da sitenin plajı tarafında diğer sitelerin teknelerini bağladığı yere bağlarız diye düşündük. (Veeeery nice)

Aralıkta teslim alırken denize indirdik Tehanu'yu. ilk indirmede ayağım kaydı römork üzerinde tekneyi suya iterken. G???t üstü suya düştüm. Tebabet bilenler için söylüyorum tibiamın ön yüzünde geniş bir sıyrık, ıslak bir kot pantolon ile deneme sürüşü yaptım. Eh tekneyi suya indirirken kan dökmek diye bir adet vardır belki nazar çıksın diye.

Sonra havalar sular işler derken şubat ayında bir kez daha indirdik. Maaile güzel güzel sığacık  çıkışı tarafında hiç hareket etmeden kahve içip gevrek yiyerek takıldık ve yaz gelsin bunu hep yapalım dedik.

Sonra gene havalar, işler derken taaa ramazan bayramına kadar gece kalalım gündüz yüzelim şansı olmadı. Tekneyi pek güzel indirdik bayram zamanı, Teknede kış brandası var. Parası neyse verip aldık gerekirse soğukta bile kalırız. Kalırız da ön arka yanları açarken bir baktık o rulo olarak tutacak tokalı zamazingoların bez kısımları toz gibi dağıldı. Şansıma yanımda çengelli iğneler vardı bir şekilde onları taktım marin boat sana laflar hazırladım. 2 koy gezdik, 1 gece geceledik. Gece kıçtan kara için yanaşınca ayaklarımı kayalar kesti. Crocslarla veya deniz ayakkabısı ile denize açılmak gerektiğini öğrendik. Bir de tekne alırken ekstraları (branda, çapa vb) kendin seçip kendin yaptırmalıymışsın.

Akşam yemeği için nugget yapalım demiştik ki küçük kamp ocağının tüpünü (parfümden hallice) yanımıza almayı unuttuğumuzu farkettik o gece ve ertesi güne yemeğimiz olmadığından gezimizi 1 gecede bitirdik. Ders çıkardık. Tekneyi denize indirmeden ve açılmadan bir çekındır list yapılacak ve kontrol edilecek. Ders çıkarmak güzeldir.

Aradan gene vakitler, işler , havalar geçti. Yıllık izin aldık. Amaç belli tekneyi denize indiriyoruz, 2 gece net konaklıyoruz (hava sonra çok çalkantılı olacak çünkü) sonra dönüp komşu sitemizin önünde tekne bağlanan yere tekneyi bağlıyoruz. Komşu zaten demiş benim orada attığım tonozum var boşta. Bağlarsınız. Bağlarız ya. Hay bin yaşayın.

Cuma akşamı çekındır listimizdeki her şeyi çek ediyoruz. Cumartesi sabah erkenden yola çıkış olduğundan erken yatıyoruz. Sabah römorku bağlamak için teknenin yanına gidince sürprizle karşılaşıyorum. Römorkun lastiği sibopundan yarılmış. Lastik inik. Ulan sibop. Aracın lastik tamir kiti var kriko ve bijon anahtarı yok. Zaten daha önceden lastik söküp takmışlığım da yok ya neyse. Siteden bulup buluşturuyorum. Lastiği söküp lastikçide sibopu değiştirip tekrar lastiği takıyorum. Çekındır liste 1 madde daha eklendi. Bir gece önce tekerlere de bakılacak. Tamam 1,5 saat rötar var ama olsun. Keyfimi hiçbir şey kaçıramaz.

Mezarlık yolunda dağ restoranın oradan indiriyorum tekneyi. Oh mavi sular bebek. 2 gün geziyoruz. Yol yapıyoruz. Bir an bakıyorum ya bu aküyü 2de tutuyorum hani biterse 1 numara yedek olsun diye. şunu 1 konumuna getireyim aaa 1 numaram, güvence aküm bitmiş. olsun 2 var. O dolu. Hatta ben yolda bunları Both yapayım şarj olsun giderken diyorum. İyi fikir be aferim bana.

Marinadan benzin alıyorum, teos antik kenti tarafına, evimizin oraya yola çıkıyorum. teknedekileri indirmek için komşu sitenin iskelesini kullanıyorum. Komşu site kıl. Anında birileri geliyor yedik sanki yüzer dubadan iskelenizi. Ekibi indirip az öteye geçeyim çapa atayım, o arada tonozu bulayım bağlarım diyorum. Aaaa marş basmıyor. Aküler bitmiş. Both of them. (Elektrik ve aküden anlamam. Hala da niye bitti ikisi de bilemiyorum) Both şalter acaba kabahat sende mi?

Rica minnet komşu sitenin yüzer iskelesine bağlayıp, elle de zinciri atıp (ırgat ırgatlık yapmıyor malum elektrik olmayınca) çıkıyorum sudan. Kollarım kopuyor tekneyi it çek yapmaktan, zinciri salmaktan çekmekten ve hatta yüzmekten. Olsun ulan 2 gecemi denizde geçirdim. Hem de son gece, son ses şarkılar çalıp bağıra çağıra yüzen 2 tur teknesine ve ağzıyla içmeyi bilmeyen misafirlerine rağmen.

Aküleri söküp akücüye götürüyorum. Daha önce akü sökmüşlüğüm yok. Bacanak bireyle hallediyoruz. Onun da akümülatörler ile ilgisi çok uzaktan. Şarj ediyor 24 saat akücü. Gidip alıp tekrar takıyorum. Güzel be çözdük bir şekil.

Diyorum bacanak bireye hadi gel balığa çıkalım. Çıkıyoruz. Çok bir şey tutamasak da instoşa balıque queyfi diye post atıyoruz. Atarız hakkımız. Sonra dönüyoruz . Lan tonoz işini unuttuk ya biz. Neyse çapa+kıçtan kara sorunu çözer. Boş bir aralık buluyorum teknelerin az dışında, şamandıraların az yanında. Atıyorum çapayı. Bağlıyorum kıyıda bir kazığa kıçtan kara. Yerimiz iyi, sorun yok.

Misafir geliyor, iş çıkıyor vb derken ve tekne de son derece güzel yerdeyken ses etmiyoruz. Hafta sonu geldi zaten deniz kenarında iş yapılmaz. Cumartesi oluyor. Yıllık iznin son 2 günü. Hava güney güney estiği için çıkmıyoruz hiç. Akşamın köründe, tam da yemekte telefon geliyor. Hocam senin teknenin yanındaki teknenin ipi kopmuş, tekneni oradan alır mısın? Haydaaa ulan. Don gömlek koşuyorum mayoyu giymeden. Atlıyorum gecenin en 21inde suya.

Tekneyi çekeceğim ama çapa gelmiyor. Niye gelmiyor lan bu derken eski bir tonozun zincirine takılmış farkediyorum. Çıkarıyorum. ırgatın up düğmesine basıyorum ırgat çalışmıyor. Zİncirin baklası sıkışmış. Haydi çek it derken bir şekil halledip tekneyi alıyorum açığa. Bağlayacak başka yer kestiriyorum gözüme. Çapayı salıyorum açığa diyorum 30 metre zincir var. Sala sala tornistan giderim. Gene kıçtan karaspor. Zincirin baklası sürekli ırgata sıkışıyor. Allah belanı versin zincir. Irgatlığı, görevi yapacak olan elektrikli birey yerine ben yapıyorum. Kollarım kopuyor. Ama bağlıyorum gece kör karanlıkta. Çekındır en dı şoping liste su altı feneri ekliyorum.

Ertesi sabaha kadar kol ağrısından uyuyamıyorum. Bir de bu bağlama işi sürecini berbat yönetmem yüzünden. Çünkü akü bittiği gün bir abimiz ben konuşurum site güvenlikleri ile tonozu ve kazığı ayarlatırım diyor. Ona güveniyorum. Abi şekilli. Pazar sabahı erkenden kalkıp çapaya bakıyorum. Müthiş tutmuş sıkıntı yok. Durur yani aslında öyle. Ama bir kazık çakmak iyi olur. Olur da pazar plajın en yoğun olduğu gün. Bacanak bireye diyorum "Aga, kazık işini yarın hallet, tonozu da bir daha hatırlat abimize". Sudan çıkıp izmire dönüyorum. Kızın okulu açılıyor ertesi gün neticede.
Dün arıyorum bacanak bireyi naptınız diye. Tekne mis gibi duruyor yerinde diyor. E hani kazık hani tonoz diyorum. Abimiz hallederiz dedi, hallederiz diyor. Abi hallederizci çıkıyor. El elin teknesini türkü çığırarak bağlıyor.

Hanımla diyoruz ki acaba biz bu işe hiç girmese miydik? Zaman gerekiyor bunlar için, tabii enerji de. 2 günlük tekne sefası sonunda 4 günlük yorgunluk oldu (bugün 4. gün kol ağrılarım azıcık kaldı). Veya biraz daha bütçe yapıp biraz daha büyüğünü marinaya mı bağlasak? Hanım bir de diyor ne güzel bak at çek it derken hem biskolata erkeği olacaksın hem de sağlık dolacaksın. Ah hanım birey ben anca 3 harfli marketler için kayseride üretilmiş şişkolatanın erkeği olurum bu halle ya neyse

Özetle deniz yahut tornistan açmazının tam ortasındayız.


Özet Geç diyenler için (Tl dr;) tekne almak isteyenler, heveslenenler, atar çekeriz ne var ya diyenler, her yerde yelkenli yazıyor küçük tekne ile ne oluyor diye merak edenlere 8 aylık minnoş bir serüven. Yutubır abilerin ablaların kardeşlerin küçük tekne queyfi videolarında olmayan şeyleri paylaşmak istedim.


*

    O. D.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #1 : Ağustos 22, 2023, 11:46:52 »
Merhaba,

Yazınızı keyifle okudum, anlatım şekliniz yaşadıklarınızı oldukça keyifli kılmış.

İlk tecrübelerde olur böyle vakalar, both şalterin bağlantılarını kontrol etmenizde fayda var, aküleri de daha sık both konumunda şarj edin, biri tamamen boşalırsa diğeri ile birleştirdiğinizde ondan akım çekecektir. Makineniz ne bilemiyorum ama çoğu outboard makine rolanti devrinde çok düşük şarj akımları oluşturabiliyor, konu bitik aküyü şarj etmekse biraz devirli kalmakta fayda var.

Birde acil durum startı için bir ip verilmiş olmalı makine ile birlikte, onun nasıl kullanılacağını öğrenmenizi öneririm.

Vazgeçmeyin derim, hep ileri  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Saygılarımla.


*

    E. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #2 : Ağustos 22, 2023, 11:50:19 »
O ipi vermediler sanırım Manuel çalıştırmak için bir şey olmalı diyorsunuz anladığım. Gene kopapapapacak kollar Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    O. D.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #3 : Ağustos 22, 2023, 12:03:00 »


Videoda mevcut, 60hp mercury de motor kapağının içinde sanırım çalıştırma ipi.


*

    E. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #4 : Ağustos 22, 2023, 12:04:18 »
Benim 40lık. Bakayım bende de orada mı?

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    E. S.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #5 : Ağustos 22, 2023, 13:33:04 »
Egemen Korsan vallahi süper anlatım. 1000 sayfa daha olsa okurum. Çok eğlendim elinize sağlık. Tornistanı aklınızdan bile geçirmeyin, zaten deneme sürüşünde tuzlu su kaçmış artık kolay kolay bırakamazsınız:)
Aküler motor çalışırken neden bitmiş onu anlamadık. Sadece şarja bağlatıp yerine takmakla problemi geçici olarak çözmüş oluyorsunuz, aynı sıkıntıyı tekrar yaşamamak için sorunun kaynağını bulmak lazım.
Netice itibari ile küçük teknenin avantaj ve dezavantajları var. Dezavantajlar sizi tornistana kadar getiriyorsa bir tık daha büyük bir tekne alıp marinaya bağlamayı düşünebilirsiniz. Benzer tecrübeleri yaşamamak için bir süre daha bu tekneniz ile denizde kalmaya devam edip, geçmişte yaşadığınız aksilikler için önlem alıp, check listinizi biraz daha uzatınca daha sorunsuz seyirler yapar hale gelirsiniz.
« Son Düzenleme: Ağustos 22, 2023, 13:53:17 Gönderen: Efe Sarıoğlu »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #6 : Ağustos 22, 2023, 13:50:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aküler motor çalışırken neden bitmiş onu anlamadık. Sadece şarja bağlatıp yerine takmakla problemi geçici olarak çözmüş oluyorsunuz, aynı sıkıntıyı tekrar yaşamamak için sorunun kaynağını bulmak lazım.
İki akülü teknelerde both şalter bağlantısı aşağıdaki gibi oluyor;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

1 veya 2 konumundayken iki akü birbirinden ayrıdır, hangisi seçili ise tekne içinde o akü tüketilir.
1+2 konumunda ise iki akü birbirine paralel bağlanmış olur, tekne içinde ikisi aynı anda tüketilir.
Bu pozisyonda unutulup gece kullanıldı ise her iki aynı anda boşalmış olabilir.


Diğer bir sorun da bu küçük teknelerde akünün ve teknenin kullanılmadığı zamanlar genelde uzun olur, ama bu bekleme süresi boyunca aküler şarj edilmez ve bekleyen akü bir süre sonra kendi iç direnci ile kendi kendine boşalır. Bir (kaç) kere aşırı boşalan akü ise artık sağlığını kaybeder ve hiçbir zaman tam şarj tutmaz, çabuk boşalır. Çöp olur.
*

    N. G.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #7 : Ağustos 22, 2023, 13:56:07 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap İyi mizah ve tekne dünyası çok sık biraraya gelmiyor. Okur olarak büyük keyif aldığım için tam yol ileri demenizi ve hep yazmanızı diliyorum.
*

    E. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #8 : Ağustos 22, 2023, 14:15:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Egemen Korsan vallahi süper anlatım. 1000 sayfa daha olsa okurum. Çok eğlendim elinize sağlık. Tornistanı aklınızdan bile geçirmeyin, zaten deneme sürüşünde tuzlu su kaçmış artık kolay kolay bırakamazsınız:)
Aküler motor çalışırken neden bitmiş onu anlamadık. Sadece şarja bağlatıp yerine takmakla problemi geçici olarak çözmüş oluyorsunuz, aynı sıkıntıyı tekrar yaşamamak için sorunun kaynağını bulmak lazım.
Netice itibari ile küçük teknenin avantaj ve dezavantajları var. Dezavantajlar sizi tornistana kadar getiriyorsa bir tık daha büyük bir tekne alıp marinaya bağlamayı düşünebilirsiniz. Benzer tecrübeleri yaşamamak için bir süre daha bu tekneniz ile denizde kalmaya devam edip, geçmişte yaşadığınız aksilikler için önlem alıp, check listinizi biraz daha uzatınca daha sorunsuz seyirler yapar hale gelirsiniz.

Akü konusu için biraz ampirik takılıyorum. Eğer tekrarlarsa alternatörde sorun olabilir derim. Onun için de mercury servisini karadayken aramak lazım. 20 saat bakımı ile aradan çıkarırım diye düşündüm Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #9 : Ağustos 22, 2023, 14:20:46 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Diğer bir sorun da bu küçük teknelerde akünün ve teknenin kullanılmadığı zamanlar genelde uzun olur, ama bu bekleme süresi boyunca aküler şarj edilmez ve bekleyen akü bir süre sonra kendi iç direnci ile kendi kendine boşalır. Bir (kaç) kere aşırı boşalan akü ise artık sağlığını kaybeder ve hiçbir zaman tam şarj tutmaz, çabuk boşalır. Çöp olur.

Özgür kaptanım kış boyu ben off konumuna almayı unutmuşum. otomatik sintine pompasıvb de var. o yüzden 1 numara gitti sanırım. sonra da 2 numara ile birlikte çalışınca birbirlerini tükettiler.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #10 : Ağustos 22, 2023, 14:28:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Diğer bir sorun da bu küçük teknelerde akünün ve teknenin kullanılmadığı zamanlar genelde uzun olur, ama bu bekleme süresi boyunca aküler şarj edilmez ve bekleyen akü bir süre sonra kendi iç direnci ile kendi kendine boşalır. Bir (kaç) kere aşırı boşalan akü ise artık sağlığını kaybeder ve hiçbir zaman tam şarj tutmaz, çabuk boşalır. Çöp olur.

Özgür kaptanım kış boyu ben off konumuna almayı unutmuşum. otomatik sintine pompasıvb de var. o yüzden 1 numara gitti sanırım. sonra da 2 numara ile birlikte çalışınca birbirlerini tükettiler.
Şalteri kapatsanız dahi kullanmadığınız süre 1-2 ay olursa aküleriniz yine ölecektir.

Kurşun asit akülerin kendi kendine boşalma oranı aylık %10-15 civarıdır. Yani tam dolu ve iyi durumda bir akü ideal sıcaklık şartlarında bile 2 ayda tam (%30 DoD değerine göre) boşalır. Tekne gibi sıcak bir ortamda bu 1 ayda olabilir.

Tavsiyem 30-50w civarı küçük bir güneş paneli ile kullanılmayan zamanlarda takviye etmenizdir.
*

    E. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #11 : Ağustos 22, 2023, 14:40:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tavsiyem 30-50w civarı küçük bir güneş paneli ile kullanılmayan zamanlarda takviye etmenizdir.

2 tane 60amperlik sulu akü için yeterli olur mu 30-50watt?
*

    Ö. Ö.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #12 : Ağustos 22, 2023, 15:57:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tavsiyem 30-50w civarı küçük bir güneş paneli ile kullanılmayan zamanlarda takviye etmenizdir.

2 tane 60amperlik sulu akü için yeterli olur mu 30-50watt?
Evet, kullanılmadıkları bekleme dönemleri için fazlası ile yeterli olur.

120A sulu akü aylık %15 kayıp desek aylık ~20Ah bir kapasite kaybı demek. Günlük 1Ah'den bile değil.

50W bir panel ise ortalama bir yaz günü 20Ah enerji üretir, güneşli kış aylarında da 10Ah gibi. Yani fazlası ile yeter, üstüne ufak tefek tüketimleri (arada bir çalışacak sintine pompası veya güvenlik için açık bırakılacak bir ışık gibi) de karşılayacaktır.
*

    T. A.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #13 : Ağustos 23, 2023, 14:32:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tavsiyem 30-50w civarı küçük bir güneş paneli ile kullanılmayan zamanlarda takviye etmenizdir.

2 tane 60amperlik sulu akü için yeterli olur mu 30-50watt?
Evet, kullanılmadıkları bekleme dönemleri için fazlası ile yeterli olur.

120A sulu akü aylık %15 kayıp desek aylık ~20Ah bir kapasite kaybı demek. Günlük 1Ah'den bile değil.

50W bir panel ise ortalama bir yaz günü 20Ah enerji üretir, güneşli kış aylarında da 10Ah gibi. Yani fazlası ile yeter, üstüne ufak tefek tüketimleri (arada bir çalışacak sintine pompası veya güvenlik için açık bırakılacak bir ışık gibi) de karşılayacaktır.
''gunesli kis gunleri...' dediginiz icin sormak istedim . bulutlu havalarda max kazanim icin farkli uretilen gunes panelleri var piyasada . bunlarin arasindaki kazanc farki maliyet farkini tolere eder mi
*

    Ö. Ö.

Ynt: Çile bülbülüm çile veya tornistan
« Yanıtla #14 : Ağustos 23, 2023, 15:16:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
''gunesli kis gunleri...' dediginiz icin sormak istedim . bulutlu havalarda max kazanim icin farkli uretilen gunes panelleri var piyasada . bunlarin arasindaki kazanc farki maliyet farkini tolere eder mi
İnanmayın, sadece pazarlama için kullanılan süslü cümleler onlar. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Güneş paneli hücreleri 150 milyon km uzaktaki güneşten gelen fotonların panel hücreleri içindeki Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yapn katmanlardan elektronları kopartarak bize elektrik enerjisi üretmesi prensibi ile çalışır.

Güneşten gelecek fotonların (elektromanyetik kuvvetleri taşıyan parçacıklar) güneş paneline ulaşmasını engelleyen herşey (bulut, toz katmanları, sis, yağmur, ağaç gölgesi, kuş boku, yelken kumaşı vb.) enerji üretimini düşürür.

Elbette daha az güneş ışığında daha verimli çalışacak hücre çalışmaları var ama henüz biz son kullanıcılar açısından henüz attığı taş ürküttüğü kuşa değmiyor.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap