0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. A. Z.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #30 : Nisan 08, 2024, 09:32:04 »
Alargada eğer uygun kaloma verilmişse tekne dönse bile demiriniz tutacaktır. Dünya denizlerinde insanlar alargada teknesini bırakıp karaya çıkıyorlar. Çapa tarasa tekneyi okyanusta arada bul. Doğru demir, doğru kaloma, doğru konumlanma. Ultra, Wedge, Delta gibi demirler kendini ispatlamıştır diye düşünüyorum.
*

    E. S.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #31 : Nisan 08, 2024, 12:01:48 »
Çapanin tarama riski elbette her zaman olacaktır. Ancak rüzgar açısı 180 derece bile değişse,  uygun zeminde ve yeterli kaloma varsa önce çapa ilk tuttuğu noktayı bırakacak sonrasında (belki bir kaç metre sonra) tekrardan tutarak zemine gömülecektir. Ultra, Wedge gibi yerli imalat ürünler ve dünya denizlerinde kendi kanıtlamış Mantus, Rocna, vs vs gibi bir çapa ile sorun yaşama ihtimaliniz çok düşüktür. Yerli ve ekonomik olan Wedge capayi şiddetle tavsiye ederim.


*

    S. K.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #32 : Nisan 08, 2024, 17:48:49 »
Tekne yükünü zincirden çapaya kadar aktarmışsa ya rüzgar çok azmıştır ya da zaten doğru demir atılmamıştır... Rüzgar çok azmışsa o çapa döner ve taş çatlasın 3-4 mt mesafede yeni yöne doğru gömülür (tabi erişte arası küçük bir kumlukta değilse... geçen veya evvelsi yaz Serkan Durusoy korsanın Gümüşlük'te başına gelmişti böyle bir şey diye hatırlıyorum); sonra tekneyi yine zincir tutar, çapa değil...


Bu arada bizim kayığın Lewmar delta çapasına ve 10'luk zincirine maşallah falan diyordum; geçen ırgatı sökmek için zinciri ırgat housing'inin içinden geçirip boşlamak gerekti... U mapayı sökecektim, bir baktım, civata öyle bir yamulmuş ki U mapa olmuş O mapa  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap   O sırada yanımda üzerinde locktite uygulanmış fırdöndüyü yumuşatacak pürmüz de olmadığı için çekiçle sağlam bir dayak atarak fırdöndüyü komple açıp çıkartabildim...


Ben öyle tekneden suya kadar sarkan uzun halatlarla bosa vurmuyorum; aslında her iki koç boynuzuna geçirecek 2-2,5 metrelik bosa halatı + kancası donanımım var ama özellikle de solo seyirde alargada gecelemelerde bunu biraz tehlikeli buluyorum... Drag alarm çalsa, dümende kimse yokken, başa gidip de tekneye demir taratacak seviyede bir hava binerken o kancayı boşlamaya ve sonra çapariz vermeyecek şekilde toplamaya çalışmak çok zaman kaybettirir gibime geliyor...  Onun yerine hemen ırgattan 30cm mesafede makaradan önce baklaya taktığım bir kancam var; ırgat yarım tur dönünce zincir boşunu alıyor ve kanca da elimin altında oluyor; sonrası zaten dümendeyim ve hem ırgatı hem tekneyi kumanda edebiliyor oluyorum... 


Tabi böyle yapınca halatın esnemesini feda ediyor oluyorum... Muhtemelen benim "aslanlar gibi dayanıyoruz" diye düşündüğüm rüzgarlı gecelerden birinde drag-alarm toleransı içinde bir miktar tarayıp kayaya falan takmışız demiri... O sırada hava bindirince yamultmuşuz... Yine muhtemelen sabaha doğru hava kalmış ve/ya dönmüş, kayaya taktığım/zı da anlamamışım - ki kolayca gelmiş çapa...


Şimdi bana yeni bir mapa ve belki biraz daha düzgün bir fırdöndü lazım... Çapadan memnun sayılırım (31lbs= 16kg yanlış hatırlamıyorsam) ama tekneyi çapa mı tutuyor yoksa 38' tekneye 10'luk zincir olması mı başrolde; o konudan çok emin değilim... Her neyse, şu an elektronikler ve tanklar gibi başka önceliklerim var falan olduğundan zinciri galvanize verip mapa-fırdöndü değişimiyle idare etmek istiyorum... 


Var mı aklınızda bir ucuna 10-mm zincir diğer ucuna da bildiğiniz Delta çapa (her ikisi de galvaniz) takacak güvenilir bir fırdöndü? Düz olması tercih sebebi çünkü bu çekiçle dövdüğüm yamuk bir fırdöndüydü ve yamukluk hep üste denk gelip zincirlik kapağının tam kapanmasına engel oluyordu; anladığım kadarıyla o yamukluk çapanın düz gelmesi için ama sanırım o anlamda bir katkı da sağlamıyordu... Böyle yazınca da "lan acaba zaten düzdü de ben mi yamulttum" diye düşündüm bir an  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    E. S.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #33 : Nisan 09, 2024, 08:28:49 »
Deltayı Wedge ile değiştir eristelik korkusu kalmasın, 38 feete 16 kg da küçük gelir, bir boy büyüğünü al,  zincirin hatrına tutmuş o çapa bu güne kadar. Malum yolun uzun Sedat Korsanim, ne şeytanı gör ne salavat getir;)
*

    S. K.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #34 : Nisan 10, 2024, 17:04:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Deltayı Wedge ile değiştir eristelik korkusu kalmasın, 38 feete 16 kg da küçük gelir, bir boy büyüğünü al,  zincirin hatrına tutmuş o çapa bu güne kadar. Malum yolun uzun Sedat Korsanim, ne şeytanı gör ne salavat getir;)

Fiyatlar inanılmaz yahu... zinciri kromla değiştireyim dedim, 100mt krom zincir 4000-EUR... Ultra veya Wedge fırdöndü 350-400-EUR... Aklımı en az alan yine çapa, Wedge 22kg 1000EUR Ultra 21kg 1500-EUR...


Bu yaz bazı majör işleri halledebilmem lazım, herşey seneye kalmasın diye; ama bu nedir arkadaş!!! ağzını açan 1000 eurodan başlıyor lafa... Şimdiye kadar sadece ana yelken alabildim, onu da kıyamıyorum takmaya  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap   

*

    A. Ç.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #35 : Nisan 10, 2024, 18:27:15 »
Önerim, galvanizli orijinal markalı bir çapa ve galvaniz zincirdir. Hem daha ucuz hem de daha dayanıklıdır. Görüntüsü paslanmaz çelik kadar olmasa da yeterlidir.
*

    S. K.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #36 : Nisan 13, 2024, 00:55:36 »
Tamamdır, Çelenoğlu korsandan da ruhsatı aldığımıza göre bu kaleme para harcamaya gerek yok... Zincir bi galvanize gitse gelse; çapa zaten orijinal Lewmar Delta... İşte bir tek şey var, Efe korsanın da dediği gibi 31 lbs belki bi tık küçük (aslında küçük de değil... de hep söylenen "bir büyüğünü alın" kuralına uymuyor) ama buna karşılık 10'luk zincir de normalde benim kayığın zinciri değil netçede, o da fazla büyük; ikisi birbirini götürüyor diyelim... yok yok,  para yok... problem de yok diyelim geçelim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #37 : Nisan 13, 2024, 08:27:54 »
Zinciri galvanize göndermeden önce iyice inceleyin, her ne kadar 10 mm diyorsanız da galvanizi gittiği için bazı yerleri korozyon nedeni ile incelmiş olabilir. Sekiz mm zincirin yeterli olduğunu düşünürsek, bu ölçüye inmiş bölgeler varsa galvaniz yerine yenisini almak daha doğru olabilir.
*

    O. G.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #38 : Nisan 13, 2024, 21:53:49 »
Günün biri..
Büyükçe bir koya girdim..
Kıyıda kıçtankara bağlı günübirlikçi guletler.. Çok fazla kalmayacağım.. Yemek molası.. Koyun ağzına doğru alargada 13mtye demiri bıraktım..
Yedik içtik, sıra demiri toplayıp gitmeye geldi..
Zincirin boşunu sorunsuz aldım, artık apiko olduğunda ırgat inlemeye başladı.. devir iyice düştü.. zinciri yavaş yavaş topluyorum, bir yandan da düşünüyorum ne oluyor diye.. 2-3mt topluyorum, ırgatı dinlendiriyorum, tekrar devam.. baktım benim çapa dev bir çapayı tutmuş yukarı çekiyor.. kıyıdaki guletlerden birisinin çapası.. askı vs.. çapamı ayırdım, guletin çapasını da suya bıraktım..

yol verip koydan çıkacağım, içim rahat etmedi..
(Bunlar hep acemilik)
şimdi adamın çapasını dürttük, bi sakatlık olmasın haber vereyim diye guletin dibine kadar yaklaştım.. kaptan öğle uykusundan uyandırıldı.. konuyu anlattım.. boş gözlerle baktı, iyi dedi ve uyumaya geri döndü..  ben de zannediyorum ki adamcağız tekrar çapayı tutturmakla uğraşacak (bunlar hep acemilik)

Daha sonra bir ara navionicsten baktım.. gulet demir döşemeye koyun ağzından başlamış, kıçtankara olana kadar 180mt civarı zincir döşemiş.. Ben de kendimi alargada demirliyor zannediyorum..

Bunları niye yazdım.. Çapanın ağırlık olmak dışında yeteneği mahdut olunca, tekneyi zincir tutuyor..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap)

Barut Korsan bunu burada tane tane yazmıştı, ama bilim ve kişisel inançlarımızın ara sıra kesişmeme gibi bir huyu var Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Gemisini yürüten kaptan.. Her kaptanın yoğurt yeyişi farklı..  Her kaptanın kendi tecrübesi, bildiği gördüğü var..
Bu işin subjektif yanı..

Sözü uzatmayalım..
Olabildiğince objektif cevapları (Efe Korsan’ın adlarını andıkları) SV Panope Steve’in amatör testlerinde bulabiliyoruz..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Özellikle 89 nolu bölüm tavuk mu zincirden çıkar, çapa mı
yumurtayı tutar sorularına değiniyor..

Bir hatırlatma da Wedge çapanın üreticisine.. Hazır Panope’un testlerinde bu kadar güzel dereceler almışken, (üzgünüm Ultra) farklı ağırlıkta diğer çapalarını da SV Panope’a ulaştırsa..  Çok küçük bir masrafla tüketici kitlesi hedefli tanıtım ve reklam fırsatı elde etmiş olur..
*

    Ç. A.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #39 : Haziran 09, 2024, 19:18:39 »
Benim yıllardır anlamadığım bir sevda bu kıçtan kara sevdası.
Alargada normal havada tekne taratmak için ya kötü ekipmanınız olacak, veya kaloma vs bırakma konusunda çok bilgisiz olacaksınız. Diğer türlü alargada demir taramaz, tarasa da tekrar tutar. Öyle 5 mt derinlikte 40 mt demir attım,  20 mt'de 80 mt demir attım vs de çok şart degil. Tekneyi alargada bırakıp gitmiyorsanız, koyda 40 knot üzeri rüzgar yoksa cidden demirin taraması zor bir iş. Burada da benim anladığım çapaya gelen yükün açısı önemli.  Doğru ekiplmanla derinlik ×4'den aşagı asla kalmamak lazım 5mt altı yerlerde. 20 - 30 mt derinlikte ise zincirin davranışı değişiyor, ağırlığı sayesinde çapa yere yakın bir açı ile kuvvet alıyor.  (Örneğin 20 mt derinliğe 40 mt demir attığınızda kuvvet altında teorik olarak çapa 30 derece ile yerden yukarı çekilir, ancak zincir ağırlığı bunu 30 derece altına düşürecektir).
Tabii 20 mt derinlikte 30 mt zincir bırakın totalde demek değil bu.
Ama ciddi bir fırtına yoksa, alargadaysanız 20 mt derinlikte 40 - 50 mt civari bir zincir dahi ciddi bir tutunma sağlıyor.
Kıçtan karada ise durum apayrı. Alargada genelde baştan gelen rüzgar, kıçtan karada bordadan gelebiliyor. Bu zincirin üzerindeki yükü kat be kat arttırıyor. Kıç halatları eğer tutundukları yerden kurtulmazsa mecburen bu yük demir üzerinde birikiyor. Dolayısıyla kıçtan karada demir atmak ile alargada demir atmak bence çooooooook farklı kavramlar. Kiçtan kara yapacaksam tur yapan guletler gibi neredeyse tüm zincir dolabımı boşaltmak istiyorum. 20 mt derinlikte 50 - 60 mt bile bence yetersiz kıçtan karada. Uyanıksam tekne başında bir sorun yok ama tekneyi bırakıp gitmek vs büyük stres bana göre.
Kiçtan kara bana göre hiç güvenli olmayan (rüzgar kıçtan stabil gelecekse çok güvenli) ancak koyun en sakin kısmını kendimize ayırabildiğimiz, kalabalık yerlerde bahsedildiği gibi bazen şart olan ancak acemiler için hiiiiç uygun olmayan bir bağlama şekli. Sert bir havada tek başına 30 40 feet üzeri bir tekneyi kıçtan kara yapmak da çok zor iş. Ikinci kişinin en azından iyi bir yüzücu/denizci olması gerekiyor.
Özetle bence alarga hata kaldırır.  Acemiler veya ekibi acemi olanlar için alarga candır. Yeterli tecrübeniz yoksa kıçtan kara gereksiz ve güvensiz bir yöntem. Tecrübesiz chartercılar mesela gitsin rahatça alargada kalabileceği koyları tercih etsin.
"Alargada kalın, rahat uyuyun." diyerek sözlerimi sonlandiriyorum.
*

    E. A. A.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #40 : Haziran 09, 2024, 22:50:26 »
Yabancılar genellikle alargayı tercih ediyorlar, kıçtan kara yapmaya başladılarsa çok bekletmeden vatandaşlık vermek lazım kendilerine. Akdeniz tipi bağlanma bu coğrafyada yer darlığından tekne çokluğundan , tekne arkası şahsıma ait küçük miniş bir havuzum olsun sevdasından doğuyor. Alarga cemaati ve kıçtankara cemaati bir " kritik noktaya" kadar beraber olabiliyorlar , sonrası yer kavgası demir kavgası başlıyor. Koyun ilk fatihleri nasıl bir düzen kurdularsa sonradan gelen mülteciler onlara en uygun yerleşimi çevreyi kızdırmadan yapmak durumunda. Bilindik koylarda geleneksel bir yerleşim düzeni oluyor büyük tekneler çoğunlukla motoryatlar sağa sola 50 mt mesafeye kıçtan kara halatları bağlıyorlar bu şekilde koyun nasıl bir federatif bölünmeye tabi olduğunu biz minnaklara dayatıyorlar. Onların izniyle ,hava şartları elverdiğince bir iki kaya parçası bulursanız , şanslısınız ayağınıza batacak deniz kestanelerini bile duymadan bağlanabilirsiniz. insanların çok yoğun olmadığı sezon dışına yakın zamanlarda, iyi tanıdığım koylarda alargada kalmak favorim. Bazen demir şamandırasını ihmal etmeden en az 60mt bazen daha fazla kalomayla kıçtankara yapmak da zevkli oluyor. Bir de sabahın körü yerleşmek acemi iken kıçtankara için elzem. Arkadaşım Gökova için söylemisti ; " saat on COVA da yerine kon" diye.  (COVA Gökovanın eski adı.)
« Son Düzenleme: Haziran 09, 2024, 23:08:28 Gönderen: Emin Alp Alayunt »
*

    E. S.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #41 : Haziran 10, 2024, 02:57:46 »
Kictan kara biraz da mecburiyetten yapılıyor. Derinlik ve tekne sayısı fazla ise alargada kalmak çok zor. Misal dirsek bükunde 100 tekne alargada kalabilir mi? Kictan kara olunca kalabiliyor.
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ç. A.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #42 : Haziran 10, 2024, 23:03:03 »
Haklisiniz, bir cok koyda sadece alargada kalinmasi halinde kapasite ciddi anlamda dusebilir.
Dirsekbükünde geçen yıl yaşadığım bir olayı paylaşmak istiyorum. Sevdigim bir arkadasimin teknesi ile gecen yil dirsekbukundeydik. O demiri sererken ben de kictan kara icin yuzerek koltuk halatini ayarladim. Ruzgar bordadan ve oldukca siddetli idi. Yine de ikimiz de ne yaptigimizin farkinda olarak cok da problem yasamadan baglandik. Ikimiz de usta kaptanlar olmasak da denizde vakit gecirmis amator denizcileriz. Birimiz denizle pek alakasi olmayan biri olsa muhtemelen bordadan gelen rüzgar ile baglanamazdik o kosullarda kictan kara. Cok tecrubeli bir denizci tek basina dahi kictan kara baglanabilir tabii ama ben hala zor kosullarda bu isi beceremiyorum tek başıma. Ikinci, en azindan koltuk halatini guzel alabilecek bir kisiye ihtiyacim oluyor. Bordadan ruzgar geldiginde motor vs yetmiyor tekneyi dogru sekilde tutmaya.
Neyse, biz baglandik dirsekbukune, aksama dogru icerisinde yasi ileride ancak fiziken dinc olan bir kaptanım ve muhtemelen hic denizle alakasi olmayan bir hanim geldi. 5 10 dk dolandilar ettiler ancak baglanamadilar. Ne manevralar dogru idi, ne de bordadan gelen ruzgar kaptana yardimci oluyordu.
Biz ve cevre tekneler koltuk halati icin yardimci olmaya calisiyoruz ama teknenin kıçı yaklasamiyor bile karaya. Sonra biri, nasil geldigini anlamadigim sekilde dumene gecti. Bu baska bir tekneden gelen biriymis, bizim yasca buyuk kaptan da kicta, koltuk halatini da komsu teknelerden biri yaklastiriyor. Bu sirada bizim yasca buyuk kaptan denize dustu. Teknedeki kadin ciglik cigliga bagiriyor. Denize dusen kaptan bozuntuya vermiyor uzaklasti kendi teknesinin nasil yanastirilmaya calistigini izliyor. Oradan rus bir baba ogul botla koltuk halatini aldi. Benim alip kayalara baglamama 1 mt kalmisken oglan suya dusurdu halati. Uzaktan izlemekle kaldim halati mecburden. En sonunda bir sekilde baglandilar ama 30 dk'dan uzun surdu tum bu anlattiklarim. Simdi soruyorum, degdi mi bu kadar ugrasa? Kictan kara bordadan gelen sert havada, tecrubesiz bir ekiple yapmak icin son derecede zor bir is. Riskli de. Bir defa da gocekte kictan kara olan, kaptaninin bota atlayip uzaklastigi bir tekneyi kurtarmaya calisma maceram var. Bordadan gelen siddetli ruzgar teknenin demirinin taramasina sebep oluyor. Teknede kimse yok, biz cevre tekneler kendimizce cozmeye calisiyoruz durumu ama cozemiyoruz tabii. Tekne ile kayalar arasi 5 mt kalana kadar surdu bu durum. Allahtan kaptan geldi de kaldirdi tekneyi yerinden. Muhtemelen alargada kalsa demir taramayabilir, tarasa bile sig bir yerde tekrardan tutardi.
Ozetle kictan kara sekilde baglanmak cok daha guc, emek isteyen, sert havalarda pek de guvenli olmayan bir baglanma sekli bana gore. Tecrubesizler icin alargayi destekleyelim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #43 : Haziran 11, 2024, 00:17:14 »
Alarga-kıçtankara çoğu yer için bir tercih değil zorunluluk.

Göcek koylarında 20m den derin olmayan ve sezonda başkasının üstüne demir atmadan alargada durabileceğiniz 2-3 yer varken bölgede 2-3bin tekne var.

Ya da tersini düşünelim, İngiltere kıyılarında nasıl kıçtankara yapacaksınız?

Bir de tarayan demirin yeniden kendiliğinden tutması oldukça zordur. Bir kere taradı mı büyük ihtimalle olay kıyıda biter. Tutarsa veya açığa sürüklenirseniz karaya çıkınca hemen bir piyango bileti alın!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. S.

Ynt: Alarga mı, Kıçtan kara mı?
« Yanıtla #44 : Haziran 11, 2024, 08:50:33 »
Alıntı
    Bir de tarayan demirin yeniden kendiliğinden tutması oldukça zordur. Bir kere taradı mı büyük ihtimalle olay kıyıda biter. Tutarsa veya açığa sürüklenirseniz karaya çıkınca hemen bir piyango bileti alın!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İletiyi düzenle
 

Katılmıyorum,  Çapa cqr değilse ve sürüklenme hızı çok yüksek değilse kısa süre sonra tekrar tutacaktır.