0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknenin en çok deniz suyu ile ıslanan bölgesindeki bir halatın uzun süreler sorunsuz işlemesini beklemek anlamsız olur. Mutlaka birkaç seyirde bir sökülüp tatlı su ile yıkanıp yumuşatılması gerekir.


Ne gerek var yahu, yağmur suyuyla yıkanıyor zaten  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Şaka bir yana benim direğim sonsuz dişli olandan değil, yine Selden ama direk üzeri vinçli sonsuz halatlı olandan... Bir ara değiştireyim dedim ama birleşim yerini de mümkün değil bulamıyorum furler ıskotasının... iki de spinlock var içinden geçtiği... kopmadıkça uğraşılacak iş değil...  Yazın en geç haftada bir falan hortumla tekneyi yıkıyorum, otomatik olarak bütün halatlar da yıkanıyor yerine göre biraz kireçli ama hep tatlı suyla...  Bu kadar bakım yeter sanırım...


*

    E. S.

Cenova sarma sistemleri son derece basit ve çapariz çıkarma ihtimali düşük olan sistemler. Tamburu sezonda 2 kere sıcak tatlı suyla yıkamak, yelkeni indirdiğinizde ise üst parçanın rulmanını wd40 ile temizlemek yetiyor.
Bu gün Klasik Ana yelkeni olan çoğu tekne lazy bag, lazy jack, havuzluğa gelen mandar ve iskota halatları olmasına rağmen sadece cenova ile seyir yapıyor çünkü ana yelkeni basması, indirmesi yeri geldiğinde camadan vurması "keyifçi" ye angarya geliyor, acelesi de yok. 10 saniyede açtığı Cenova ile teknesi gayet iyi yol yapıyor.  Bu noktada tasarımcılar direk içi sarma sistemlerini geliştirdiler, teoride iş çok kolaylaştı, istediğin oranda camadan vurma opsiyonu da gerçekten harika lakin sistem cenova furling gibi açıkta sarılmadığı için problem çıkarmaya çok müsait. Hele hele "bu yelken daha idare eder"  kafası ile 8-10 yaşında, torbalaşmış(formu bozulmuş) ana yelken kullanan yelkenciler için durum vahim. Düzgün sarılıp sarılmadığını göremediğin için her an takılma riski var. Takılınca direğe tırmanmak gerekiyor veya en iyi ihtimalle tekrar açarak baştan sarmak gerekiyor ki bazen açarken de sıkışıyor. Bu çaparizler de genelde havanın sıkıntılı olduğu marina giriş çıkışlarında, manevra hassasiyeti isteyen durumlarda yaşanır Murphy yüzünden:). Direk içi sarma sistemlerine küfürü boca eden çok kaptan gördüm.
Hem sarma sisteminin kolaylığını barındıran hem de sorunsuz bir işleyişi olan, balen kullanımına imkan tanıyan Bumba üstü sarma sistemleri de mevcut ancak maliyeti (nedense) fazla olduğu için çok yaygınlaşamadı.
Bu şartlar altında en düşük maliyetli ve problem çıkarma olasılığı en düşük olan sistem" sarma cenova ve klasik ana yelken" ikilisi gibi görünüyor. Cüzdanınızdaki kalınlık rahatsızlık veriyorsa 2-3 yılda bir anayelkeni yenileyerek sarma ana yelken de kullanabilirsiniz.


*

    M. V.

Code zero yada spinnaker hayatımda kullanmadım ama şu elektrikli sarma sistemleri yardımcı olmuyor mu sararken yada açarken bilgisi olan var mı.
En azından tambur ipi kayışıyla uğraşmıyorsun

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. T.

Sarma sistemleri bence buyuk kolaylik. Zaten gezi tekne sahipleri cok fazla yelkenle ugrasmak istemiyor, bu kolayliklar olmasa hic yelken acmazlar.

Eski klasik ahsap teknemizde basta cift istiralya ve direk dibinde mandar vincleri vardi. Direk dibine giderek iki yelkeni de basardik, lazy bag yoktu. Cogu zaman % 130 belki de % 150 genoa ile seyir yapardik ki sonra sarma sistemi takinca da ana yelkenle pek ugrasmadik. Fenerbahce marinadan adalara gidiyorduk en uzak. Tek yelken 7-8 knot surat yapiyordu tekne.

Klasik ana yelken de en sinir oldugum olay bu lazy jack in ince halatlarina yelkenin takilmasi. Sert havada acmak zor ve cogu teknede sadece 2 camadan var.

Ana yelken furling sistemlerin de azar azar ac.. kapa… 5 cm daha ac.. istedigin gibi oyna tekneyle ve genoa/ana yelken dengesini istedigin gibi ayarlamak mumkun.

Sararken dogru kontra da olmak lazim. Biz 10-15 derece sancak kontra da sariyoruz, pupa palanga bosta, iskotalar bosta.
Elektrikli vinc olmasina ragmen micolara vinc kolu ile sardirdik cunku vinc in zorlanmasini anlamiyolar ve sararken yelkene bile bakmiyorlar. Bir an once onlara verilen gorevi yapip minderlerde yatmak istiyorlar.

Her tekne ureticisinin katalogunda dikine balenli pahali ana yelkenler var. Bence hic bir katkisi yok tekneye ( ya da cok cok az ). Bu sarma ve sikisma olayina davetiye cikariyor.

Furling tamburu cok basit bir sistem.. ara sira temizlemek yeterli olacaktir sanirim. Atilla Gokova Ispanya dan bir Dufour transfer etmisti, teknenin tamburu hic donmuyordu… 3-4 tencere sicak su doktu de cozdu olayi.

Simdi kafamda Code 0 yu nasil saracagimi ( sert havalarda ) canlandirdim, tercihen bas tarafta, cift halat 2 elle tutulacak, bir el saraken oteki boslayacak, iki halat da gergin. ( ya da 2 kisi )



*

    M. T.

i=xOFhApYXth0_Xuio

Abi 1:45 de tips and tricks den bahsediyor ama furl ettikten sonra iskotayi 2-3 tur sar, sonra da furling line i koc boynuzuna toka et diyor. Sararlarken ( 2 kisi bas tarafta ) furling halatinin digeri bosta…

*

    A. Ç.

Balenler yelkenin tepeye yakın bölümünde yelken alanını arttırır. Yarış teknelerinde balenlerle yelkeni üçgen olmaktan çıkarıp neredeyse dikdörtgen yaptılar. Rüzgar hızı zeminden yükseldikçe daha çok artar. Rüzgar gücü etki ettiği alanın karesi ile orantılıdır, Bu nedenle balenli yelken balensize oranla hıza ciddi katkıda bulunur. Camadanda yelken alanını küçültmenin yanı sıra yelkeni daha aşağıda çalıştırırsınız. Kısaca tepedeki rüzgar daha önemlidir ve bundan azami faydalanmak için balen gereklidir.