Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Zor Anlar... => Konuyu başlatan: Mehmet Erem - Haziran 24, 2009, 23:28:06
-
1-Pervaneye genellikle teknenin kendi halatı dolanır.
2-Hemen her zaman da tornistan da dolanır.
3-Bu iş hemen her zaman limanda ya da koyda, manevra sırasında olur.
4-Erken farkedilirse, motoru boşa almak, gereksiz ıslanmaların %80 önüne geçer.
5-Pervanenin önüne monte edilen bıçak, özellikle küçük ipler, naylonlarda ciddi işe yarar.
6-İnce ip kalın ipten her zaman daha kolay sıkışır, daha zor açılır...
Suda serbest yüzen cisimleri 2 gruba ayırabiliriz. Bunlardan özellikle ince olanları (naylon poşet, misina, ince halat) daha kolay dolanır.
İnce ip kalın ipten her zaman daha kolay sıkışır, daha zor açılır... Pervane ucuna ya da şafta konacak döner bıçaklar bu tip olanları rahatlıkla keser.
Genellikle yollu giderken bu tipler pervanenin dönüşü, su yolunun önünde bulunan salma ve braket ile pervaneye kolay kolay dolanmazlar.
Daha çok tornistanda dolanırlar. Bu da genellikle liman ya da koy içinde yapılan manevra esnasında olur.
Balıkçı ağları, özellikle gece atılanları, voli ya da bırakma ağlarıdır. Akıntılı burunlar vs açık denizde dibe indirilirler. Bir veya iki şamandırayla
işaretlenirler. Şamandıradan çıkan ipler su yüzeyine dik olarak aşağı iner. Genelde ucunda yük olduğu için de gergin vaziyette durur. Şamandıranın üstünden bile geçmişseniz -ki geçilmiştir, tecrübeyle sabit ve hatta belirteyim şamandıranın tekne bodoslamasına çarptığında çıkarttığı ses emin olun daha korkutucudur, özellikle dümen başında değil de ön kamarada uyuyorsanız )) - kolay kolay pervaneye dolanmazlar.
Dolayısıyla açık denizde ağlardan korkmamıza bir sebep yok.
İyice kalın (çelik veya sentetik) halatlar, zaten su üstünde yüzmezler. O kalınlıkta bir halat su üstünde gergin duruyorsa başınız zaten ciddi bir belada demektir, bkz Boğaziçi Girişi Yüzer Platform Gergi Halatları Kazaları.
Çoğunluk pervaneye halat dolanması, liman içi sorundur. Çünkü tornistanda olur.
İnce halatsa bıçak koyduk diyelim. Kesti attı. Kesilen halat nedir, ona bakmak lazım. Yan teknenin tonozuysa, onu da emniyete almak bize düşer. Çoğunluk bizim kendi koltuklarımızdır, sarkmıştır vs.. Asıl bunlara dikkat etmek lazım, önceden yapılan uzun hazırlık, daha uzun zaman alacak bir diğer işe engel olur.
Bazen de dolanan kendi alacağımız tonozun halatıdır.
Çoğunluk marinalarda, özellikle bakımsız olanlarda, baştan bağlayınca tonoz halatı kısa gelir, su yüzeyine yakın gelir, tornistanı basınca, ilk seferde alır pervane. Bunlar da nispeten kalın halatlardır, bazen pervane bıçağı bile kesemez.
Yapılacak ilk iş, hemen motoru boşa almak lazım.
Motor stop etmeden farkettiysek ne ala. Belki hala kurtulmak mümkün. Halat genelde bir "loop" olarak takılmıştır, yani iki ucu vardır, biri ilk takılan diğeri üstüne sarılan. Eğer daha fazla sarılmadıysa bu ikincisini çekerek pervanenin dönmesi sağlanabilir. ulaşılabiliyorsa motor tarfından şaft döndürülür. Olmuyorsa son bir ihtimal, yüklenmemek kaydıyla ve ellere dikkat edilerek motor hafif yol ileri verilerek kurtulmaya çalışılır (yani ters pervane tarafa döndürülür) bu sırada halatın uçları gergin vaziyette tutulursa başarı şansı artar.
Olmadı. Yapacak bişey yok, suya girilecek.
Eğer geceyse, limandaysanız bir 2 koltuk alın, sabahı bekleyin. Zaten tekne takılmış, gün ola harman ola. Plan varsa iptal edin. Unutmayın acele yok!
Eğer suya girilecekse, keskin bıçak, maske-şnorkel şart. Uzun işlerde varsa bir takım ve tüp gerekebilir. Eğer tüple dalacak, teknenin pervanesinde çalışacaksanız, BC yi ve tüpü sırtınıza giymeye çalışmayın. Bir inceyle tekneye bağlayın, bırakın boşta, suyun üstünde dolaşsın. Su sıcak bile olsa, kekamozlardan korunmak için bir elbise her zaman avantajlıdır, giymeye üşenmemek lazım. Pervaneye konsantre olunduğunda çalışırken, çıplak tende ciddi çiziklere yol açarlar.
Keza eldiven de aynı oranda önemli. Biz artık dalgıçların kullandığı değil ama, ağır iş eldivenlerini kullanıyoruz.
Geceyse, su geçirmeyen bir fener, dalmadan mutlaka şarjlarını kontrol edin. Her iş bittikten sonra, şaftı pervaneyi bir iki tur çevirip boşluk, salgı var mı diye kontrol etmekte yarar var. Hazır dalmışken, tutyelere falan da bir göz atın…
Açık denizde yelken yapıyorsanız zaten pervaneyle ilgili bir derdiniz olmaz.
Size de kimse dolanmaz )))
Selametle
-
Kalamış Yelkenin çekek yerinde bir iki kez başımıza gelmişti... Ordaki tonoz halatlarının arasından seyre çıkmak veya seyirden döndüğümüzde yerimize bağlanmak bir işkence idi. (sanırım yeni komodoruyla bu sorunlar çözülmüştür :) )
Geçen sene Kos Limanında arkadaşlarımızın catamaranı önce attıkları demir başka bir zincire takılmış onunla uğraşırken botlarının halatı da iskele motorunun pervanesine dolanmıştı...
Demir zincirindeki problemden kurtulmaya çalışırken motorla ileri geri manevralara arasında halatın da pervaneye dolanması ilk başta farkedilmediğinden halat defalarca sarılmış ve motoru kendiliğinden stop ettirmişti...
Gece karanlıkta çok uzun uğraşılardan sonra pervaneye dolanan halatı lime lime kesmeye çalışıp, dolanan zincirden kurtulmaya çalışmıştılar...
Herşey bir yana yabancı ellerde her kafadan ayrı bir sesle bağırış, çağırış içinde ve o pis yağlı, çamurlu suya karanlıkta defalarca dalmak zorunda kalan arkadaşlarımızın hali içler acısıydı...
-
Sail Drive olan teknelerde pervaneye halat dolanma riskinin daha az olduğunu düşünüyorum. Yanılıyor muyum acaba?
-
Barut Korsan,
Saildrive'da dolanma riskinin ciddi farklilik gosterecegini sanmiyorum ama dolanan halatin cok daha fazla hasara yol actigini cesitli yerlerden duymustum. Cok da mantikli, saftli sistemde en fazla kaplininize hasar verebilirsiniz ama digerinde dogrudan disli sistemine biniyor yuk.
Pervaneniz her daim neta olsun,
Erkan
-
Neden böyle düşünüyorum? Benim teknede pervane o kadar aşağıda ki ben bile ulaşmakta çok zorlanıyorum halat nasıl ulaşacak oraya? :D
-
bu pervanelerin etrafına geniş gözleri olan tel kafes konsa olmazmı?
olmazsa neden olmaz. hızmı keser, hıza ihtiyacımız yok ki? başka..??
-
Halat pervaneye bir yolunu bulur ve dolanir. Denize adam düştü manevralarının yelken indirilerek motor ile yapılamamsının en önemli özelliği budur. Her ne kadar yelkenle bu manevralar daha hızlı yapılılıyorsa da tleşala indirilen yelken iskotası (genova) büyük olasılıkla pervaneyi bulur. Tonoz halatları ve batan halatlar pervaneyi ço kolay buluyorlar.
Pervane etrafına tel kafes yapılabilir de pervanenin kullanıldığı yerlerde dolanma olasılığı çok düşüktür. Kendi halatınızı dolamazsanız açık denizde halat bulmak oldukça zor olur. olasılığı bu kadar düşük bir hadise için bence tel kafes gereksiz olur.
-
halat olmasa da balıkçı ağları dolanabiliyor ama ahmet korsanım. birkaç hafta önce güpegündüz bakırköyden çıkıp iki mil ileride kıyıya paralel ve 1.5, 2 mil açıkta, zeytiburnu barınak yakınında balıkçıların attıgı ağa dolamıştık bravenin pervaneyi. kafes olsaydı dolamazdık sanırım. iki kıytırık ve küçük deterjan bidonu bağlamışlar ağın iki ucuna. sonra balıkçılar geldiler ağlarını kestiler bizi de çektiler bakırköy barınaga tekrar. teşekkür ettik. istememelerine rağmen zorla para verdik. utanararak alıp gittiler.
-
Bizim gibi şanssızsanız denizin ortasında da bazen halata takılma problemi olabiliyor.
Geçen kış başlarında Yeşilköy'de limandan çıkmış yaklaşık 1 mil kadar açılmıştık ki birden tekne duvara çarpmış gibi sert bir şekilde durdu ve motor stop etti. Birşeylere dolandığımızı tahmin ettik. Teknenin motoru havuzluk içerisine gömülü dıştan takma olduğu için motoru çıkarır, dolanan nesneyi keser kurtuluruz diye düşünüyorduk. Ancak dolanan halat çok gergin bir şekilde doğudan denizin dibine doğru gidiyordu. Motoru yerinden kımıldatmak bile mümkün olmadı. Tek çare olarak motoru yuvasında biraz yana kaydırıp gövde ile motor arasındaki boşluktan elimizle pervane ve halata ulaşıp çözmek veya kesmek kalmıştı. Daha sonra başkalarının da aynı halata dolanmaması için kesmek istemedik. Uzun uğraşlar sonucu halatı pervaneden biraz çözünce iş zaten kolaylaştı, motoru çıkarttık ve dolanan tüm halatı çözdük. Daha sonra halatın ucundaki nesneyi merak edip zorladık ve sonunda dipten kurtuldu. Dipten gelen inşaat demirlerinden yapılmış büyükçe bir çapaydı. Muhtemelen demirini dipten kurtaramayan bir tekne demir halatını kesmiş ve bırakmış, biz de koca denizde suyun bir karış altındaki bu halatı bulmuştuk. Neyse ki soğuk günde ıslanmadan kurtulmak mümkün olmuştu.
-
Neden böyle düşünüyorum? Benim teknede pervane o kadar aşağıda ki ben bile ulaşmakta çok zorlanıyorum halat nasıl ulaşacak oraya? :D
Iki hafta evvel T.Reis marinaya giris yaparken, Benzinciye yakin gecmeme ragmen Palamar halatlarina dolandim. >:(
Motor stop etti. Hic calistirmadan bekledim. Palamardakiler halati kurtaramayinca dalgic gelip soktu.
Nasil oldugunu dusundugumde, 50 feet bir teknenin 2 halat aldigini gordum ve cok gergindi.
Saildrive'da uzun oldugundan halat pervaneye sarmisti. Allahtan bir sorun olmadi.
Bir de saildrive'larda en azindan benimkinde(Volvo penta) pervaneyi tutan konik bir somun var. somunda pim falan yok. Somun disli. Eyer ag veyahut halat takildiginda benim gibi panik yapip tornista yaparsaniz, Pervanenize goodby demek olasiligi kuvvetlenir. :'(
Pervanesini teknenin arkasinda done done giderken goren korsan. :o
-
ahmet korsanım benim motorda volvo penta saildrive 2 defa halata bir defada balık ağına dolandım. parvaneye halat dolanır dolanmaz motor stop ediyor, sizdede öyle olduğuna göre tornistan yapma şansımız olmadığına göre nasıl pervane çıkıcak.
-
Ahmet Korsan,
Ben tam anlamadım. Palamar halatı mı tonoz halatı mı? Turgutreis'te benzinci tarafında palamar halatı ne arıyor orada panton yok?
-
ahmet korsanım benim motorda volvo penta saildrive 2 defa halata bir defada balık ağına dolandım. parvaneye halat dolanır dolanmaz motor stop ediyor, sizdede öyle olduğuna göre tornistan yapma şansımız olmadığına göre nasıl pervane çıkıcak.
Ne hikmetse motor durmadi. benim teknenin arkasinda genis bir yuzme platformu var. Oradan baktigimda agi gordum.Panik yapinca tornistan yaptim cikar diye. Pervane gitti.
-
Ahmet Korsan,
Ben tam anlamadım. Palamar halatı mı tonoz halatı mı? Turgutreis'te benzinci tarafında palamar halatı ne arıyor orada panton yok?
Pardon. Tonos halati.
A pantonundayim ben benzincinin karsisi.
Geldiginizde bir gorussek.
-
Pekii. Tonoz halatı ise pervaneye dolanan, tonoz halatına önce salmanın takılması gerekmez mi?
Yarın sabah marina ofise soyulmaya gideceğim size de uğrayacağım :).
-
Kismet bu ya. Beddualiyiz galiba.
Gorusmek uzere.
-
Dün tonoz halatıma dolandım neyseki ucuz atlattım daha doğrusu öyle düşünüyorum yağı tattım tuz tadi yok ama şimdilik yolda yapmadım bilemiyorum beni tek ümütlendiren volvo motorların bildiğim kadarı ile halat dolandımı STOP etmesi pervanenin pimini söküp ingiliz anahtarı ile gevşetip halatı turlayıp pervaneden çıkardım ileri geri yaptım sorun yok halatım şimdilik naylon ve yanımdaki teknenin tonozu çok yakındı tekne yok tonozu bollayıp dibime bırakıp gitmişler bir kaç günden beride yoklar salmaya takılınca olan oldu.Halatı batan halat ile değiştirmem lazım ama daha izmire inemedim bende aşşağıdaki resimdeki gibi 3 yerden parke taşlarını farklı bir ip yardımı ile bağladım tonozu çözüp boşa bıraktığın zaman halatım aşşağı batıyor bu iş daha tehlikelimi? yada bunu uygulayan varmı? 1 hafta kadar böyle kullanayım diyorum...
(https://s12.postimg.org/4bz63q3hl/DSC_0009.jpg) (http://postimg.cc//image/4bz63q3hl/)
(https://s1.postimg.org/wc40s75gr/DSC_0008.jpg) (http://postimg.cc//image/wc40s75gr/)
-
Kendi daldığım, dalgıç daldırdığım vs epey hadisem oldu.
En son yaşadığım balıkçı barınağında kış günüydü. Ne suya girmek ne dalacak birini bulmak olası değıldi.
Ya kendi kendime bir çözüm bulacak ya da evime dönecektim.
Tekneyi baştan salıp tonoz halatını alabildiğimce genova vincine aldım. Tornistanda halatı sardığım için ileri vermem gerektiğini düşündüm. Motorla çok kisa ileri verdim. Anlık bir gaz verme olmasına rağmen halatın önce gevşeyip bu defa da ters yönde sardığını motorun önce devirden düşüp ardından stop etmesinden anladım. Ama herhalde ileride daha az sarmıştı. Vinçle tonoz halatınin boşunu bir kaç cm daha aldım. Yaradana sığınıp bir de çok kisa tornistan verdim.
Halat kurtuldu.
Şanslı bir durum olabilir ; ama suya girmeden önce bir denemekte fayda var , en az çabayla kurtuluş yolu zira
-
Yanmar makina halat dolanınca istop ediyor.Şanzıman kolu kasılıyor.Ne çalıştırmak ne ileri geri yapmak olanaksız.Dalmaktan başka çare yok
-
Tüm bunları okuduktan sonra, tüm bunları biliyorken yaşanıyorsa tekrar, sadece aptallık.. Kimse için değil, kendim için söylüyorum.
Bugün barınağın kirli, bulanık sularına girdim. Önce kesmeden çözmeye uğraştım. Olmayınca kestim. Suyun kirliliği nedeniyle zor anlar yaşadım. Midem berbat oldu. Neyseki çıkınca bir Baltık kıyısı likörü bastırdı.
Umuyorum şafta ve pervaneye zarar vermemiştir. Onu yarın göreceğim. Tadım kaçtığı için denize çıkmadım. Zaten uğraşmaktan saat 15.00'i de bulmuştu.
Küçük bir tüp ve kıyafet bakmak fena olmayacak herhalde sorunu hızlıca çözmek için. Bu konuda paylaşmaya değer deneyimi olan var mı?
-
Geçmiş olsun
-
Sağolun.
Çok teşekkür ederim..
-
Geçmiş olsun , bir defasında taka ile tam limana girerken motor zorlanıp stop etmişti , plastik çuval dolanmış pervaneye , kürekle çıkmıştım.
-
Küçük bir tüp ve kıyafet bakmak fena olmayacak herhalde sorunu hızlıca çözmek için. Bu konuda paylaşmaya değer deneyimi olan var mı?
Scuba belgesi olmaksızın kullanmayı düşünüyorum.
Araştırırken şöyle bir şey buldum. Moderasyon reklam kaygısı ile siler mi bilmiyorum. Ama öğrenmek için paylaşmam gerekiyor.
Yeniden sorayım :
Bu ve benzeri aletle ilgili bilgisi-deneyimi olan?
Tekne altı temizliği (süngerle silme), pervaneye dolanan halat vs'nin temizlenmesi, çapa kurtarma veya çapayı tutturma (bu 10 metreye kadar dalma gerektirir) deneyimi olan var mı?
https://dalismatik.com/dalismatik-cesitleri/dalismatik-1lt-tayvan-regulatorlu/
-
Abi bu tüp işi tehlikeli , vurgun murgun eğitimsiz olacak iş değil.
-
Recep ağbi geçmiş olsun,daha önce yazılıp çizilmişti,bana göre işe yarıyor lazım olduğunda kendim kullanıyorum,bir tane teknemde yedek ne olur olmaz diye kendime ayırmıştım onu size hediye etmek istiyorum,böyle bişiy yapacak korsan arkadaşlara AutoCAD çizimlerini verebilirim lazerde çelik şaçtan kestirebilirler.
https://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=21096.30
(https://i.postimg.cc/0bR7jKM1/b1.jpg) (https://postimg.cc/0bR7jKM1)
(https://i.postimg.cc/ctMCrH2d/b2.jpg) (https://postimg.cc/ctMCrH2d)
(https://i.postimg.cc/K1VTXKyW/b3.jpg) (https://postimg.cc/K1VTXKyW)
-
Recep korsan bu hava tüpü 1 lt yani çok az, 4 lt lik bir tüp ve biraz daha düzgün regülatörle satın alsanız daha mantıklı olur bence. Kurşun ağırlık ve kemerine de ihtiyacınız olacaktır.
-
Daha önce şöyle birşeyler yazmışım. Fikrimde bir değişiklik yok.
https://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=24178.msg424927#msg424927
-
Çok matah işler olmamakla beraber, basit gibi görünse de, asla eğitim almadan dalmayın , bilen bir kişinin daha teknede olmasında fayda var , acil durumda belki şartlar zorlanabilir , gençlere bir şey diyemem ama bizim yaş gurubu bu işlere çok daha fazla dikkat etmeli...
-
Çok teşekkürler paylaşımlar için.
Ben arama yapmıştım forumda ama bulamamıştım bu küçük tüp, mini dalış seti konusunu. Çok iyi geldi. Sağolun.
30 küsur sene kadar önce bir arkadaşım dalış kursuna katılmış ve kendisine de (o zamanlar 3000 mark (=1500 USD) gibi bir rakamdı yaklaşık olarak. Bir kez beni de daldırmıştı. 2-4 metrelik bir yerde deneme yapmıştık. Ben sevememiştim tüple dalmayı. Şnorkelle dalış daha cezbedici geliyordu. Yaşın ve gençliğin enerjisi ile belki. Şnorkelle dalış için 3 kg kurşun ve kemer bile almıştım. 2 kg kurşunun bana yettiğini görmüştüm dalgıç kıyafeti olmadan yapılan dalışta. Tabii Yılmaz marka batar palet ile. (sahi hala "batar palet" üretiliyor mu?) Ama tüplü dalışı sevememiştim bilmiyorum neden. Alet edavat fazlalığı belki de.
Şimdi ise dalma değil. Teknenin altında rahat çalışmak için yüzme amaçlı düşünüyorum. Çünkü şnorkelle çok sokulamıyorsunuz. Yaş gereği de çok kalamıyorsunuz. Kurs kolay. Dalma iddiası taşımayacağıma göre de temel bilgiler yeter. Ondan sonra da bu mini setlerden bir tane almalı. 15-20 dakika nefes aldıracak kadar yeter herhalde. Nihayet halat, ağ parçası kesip yüzey temizleyeceksiniz. Palet takınca 10 metre kadar zaten şnorkelle dalıp çapa yerleştirme yapmışlığım var. Henüz çapa kurtarma yaşamadım. İnşallah da yaşamam.
Ama bu işin de sonu yok. Kışın da dalmak söz konusu olunca elbise de gerekecek. Ona göre de ağırlık vs.
Şimdilik Ali Korsan'ın bıçağına uzunca sap takıp, dinlenceden sarkarak halat kesme imkanına sahip olmakla yetineyim.
Çok teşekkürler paylaşımlar için.
Bu arada şu bıçak işi yeniden el atılırsa ben de birkaç tane almak isterim. Çok maliyetli de değil.
-
Normal nefesle dalışlarda da hiperventilasyon tehlikesi var. Deneyimi olmayan insanlar genelde aşağıda daha fazla kalmak için hiperventilasyon ile kandaki o2 miktarını arttırıp dalmak gibi yanlış bir düşünce sonucunda yaralanabiliyorlar. O nedenle kesinlikle tecrübeniz yoksa uzun süreli arka arkaya dalışlar yapmayın. Yapmak zorundaysanızda iki dalış arasında 1 dakika kadar bekleyin. Tüple ise kesinlikle tek başınıza aşağıya inmeyin. Derinliğin bir önemi yok. Taşıdığınız teçhizatta bir sorun olabilir bir yere takılabilir ve kurtulamayabilirsiniz. Bu nedenle tüplü dalışlarda her zaman buddy gerekir. Askeriyede SAS ve SATların neredeyse solungaçları çıkacak onlar bile bu tip işler için indiklerinde yanlarına her zaman buddy alırlar. 200 lira vermemek için canınızı tehlikeye sokmayın.
-
25 yıl önce SAT eğitim seviyesinde dalış kursu almıştım. Ama herhalde 20 yıldır hç dalmadım. Tekneyi aldığımda bu dalış setlerinden aldım. 1 lt yerine 7 lt tüp ile. Bu tüp teknenin altında 20 dk kadar yetiyor. Bu güne kadar 2-3 defa karina ve pervane temizliğinde 2 defa da alarga da denize düşen gözlükleri toplamada kullandım.
Bence faydalı bir takım. Her dalış sonrası tatlı su ile yıkamanız lazım. Özellikle aldığım Tayvan regülatör yıkanmazsa çabuk tıkanıyor.
Sİz yine de dalış kursu almadan tüplü dalış yapmayın..