0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. E.

Pervaneye Halat Dolanırsa
« : Haziran 24, 2009, 23:28:06 »
1-Pervaneye genellikle teknenin kendi halatı dolanır.
2-Hemen her zaman da tornistan da dolanır.
3-Bu iş hemen her zaman limanda ya da koyda, manevra sırasında olur.
4-Erken farkedilirse, motoru boşa almak, gereksiz ıslanmaların %80 önüne geçer.
5-Pervanenin önüne monte edilen bıçak, özellikle küçük ipler, naylonlarda ciddi işe yarar.
6-İnce ip kalın ipten her zaman daha kolay sıkışır, daha zor açılır...


Suda serbest yüzen cisimleri 2 gruba ayırabiliriz. Bunlardan özellikle ince olanları (naylon poşet, misina, ince halat) daha kolay dolanır.
İnce ip kalın ipten her zaman daha kolay sıkışır, daha zor açılır... Pervane ucuna ya da şafta konacak döner bıçaklar bu tip olanları rahatlıkla keser.
Genellikle yollu giderken bu tipler pervanenin dönüşü, su yolunun önünde bulunan salma ve braket ile pervaneye kolay kolay dolanmazlar.
Daha çok tornistanda dolanırlar. Bu da genellikle liman ya da koy içinde yapılan manevra esnasında olur.

Balıkçı ağları, özellikle gece atılanları, voli ya da bırakma ağlarıdır. Akıntılı burunlar vs açık denizde dibe indirilirler. Bir veya iki şamandırayla
işaretlenirler. Şamandıradan çıkan ipler su yüzeyine dik olarak aşağı iner. Genelde ucunda yük olduğu için de gergin vaziyette durur. Şamandıranın üstünden bile geçmişseniz -ki geçilmiştir, tecrübeyle sabit ve hatta belirteyim şamandıranın tekne bodoslamasına çarptığında çıkarttığı ses emin olun daha korkutucudur, özellikle dümen başında değil de ön kamarada uyuyorsanız )) - kolay kolay pervaneye dolanmazlar.

Dolayısıyla açık denizde ağlardan korkmamıza bir sebep yok.

İyice kalın (çelik veya sentetik) halatlar, zaten su üstünde yüzmezler. O kalınlıkta bir halat su üstünde gergin duruyorsa başınız zaten ciddi bir belada demektir, bkz Boğaziçi Girişi Yüzer Platform Gergi Halatları Kazaları.

Çoğunluk pervaneye halat dolanması, liman içi sorundur. Çünkü tornistanda olur.
İnce halatsa bıçak koyduk diyelim. Kesti attı. Kesilen halat nedir, ona bakmak lazım. Yan teknenin tonozuysa, onu da emniyete almak bize düşer. Çoğunluk bizim kendi koltuklarımızdır, sarkmıştır vs.. Asıl bunlara dikkat etmek lazım, önceden yapılan uzun hazırlık, daha uzun zaman alacak bir diğer işe engel olur.

Bazen de dolanan kendi alacağımız tonozun halatıdır.
Çoğunluk marinalarda, özellikle bakımsız olanlarda, baştan bağlayınca tonoz halatı kısa gelir, su yüzeyine yakın gelir, tornistanı basınca, ilk seferde alır pervane. Bunlar da nispeten kalın halatlardır, bazen pervane bıçağı bile kesemez.
Yapılacak ilk iş, hemen motoru boşa almak lazım.
Motor stop etmeden farkettiysek ne ala. Belki hala kurtulmak mümkün. Halat genelde bir "loop" olarak takılmıştır, yani iki ucu vardır, biri ilk takılan diğeri üstüne sarılan. Eğer daha fazla sarılmadıysa bu ikincisini çekerek pervanenin dönmesi sağlanabilir. ulaşılabiliyorsa motor tarfından şaft döndürülür. Olmuyorsa son bir ihtimal, yüklenmemek kaydıyla ve ellere dikkat edilerek motor hafif yol ileri verilerek kurtulmaya çalışılır (yani ters pervane tarafa döndürülür) bu sırada halatın uçları gergin vaziyette tutulursa başarı şansı artar.

Olmadı. Yapacak bişey yok, suya girilecek.
Eğer geceyse, limandaysanız bir 2 koltuk alın, sabahı bekleyin. Zaten tekne takılmış, gün ola harman ola. Plan varsa iptal edin. Unutmayın acele yok!

Eğer suya girilecekse, keskin bıçak, maske-şnorkel şart. Uzun işlerde varsa bir takım ve tüp  gerekebilir. Eğer tüple dalacak, teknenin pervanesinde çalışacaksanız, BC yi ve tüpü sırtınıza giymeye çalışmayın. Bir inceyle tekneye bağlayın, bırakın boşta, suyun üstünde dolaşsın. Su sıcak bile olsa, kekamozlardan korunmak için bir elbise her zaman avantajlıdır, giymeye üşenmemek lazım. Pervaneye konsantre olunduğunda çalışırken, çıplak tende ciddi çiziklere yol açarlar.
Keza eldiven de aynı oranda önemli. Biz artık dalgıçların kullandığı değil ama, ağır iş eldivenlerini kullanıyoruz.
Geceyse, su geçirmeyen bir fener, dalmadan mutlaka şarjlarını kontrol edin. Her iş bittikten sonra, şaftı pervaneyi bir iki tur çevirip boşluk, salgı var mı diye kontrol etmekte yarar var.  Hazır dalmışken, tutyelere falan da bir göz atın…
 
Açık denizde yelken yapıyorsanız zaten pervaneyle ilgili bir derdiniz olmaz.
Size de kimse dolanmaz )))

Selametle
*

    E. O.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #1 : Haziran 25, 2009, 08:00:45 »
Kalamış Yelkenin çekek yerinde bir iki kez başımıza gelmişti... Ordaki tonoz halatlarının arasından seyre çıkmak veya seyirden döndüğümüzde yerimize bağlanmak bir işkence idi. (sanırım yeni komodoruyla bu sorunlar çözülmüştür Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Geçen sene Kos Limanında arkadaşlarımızın catamaranı önce attıkları demir başka bir zincire takılmış onunla uğraşırken botlarının halatı da iskele motorunun pervanesine dolanmıştı...
Demir zincirindeki problemden kurtulmaya çalışırken motorla ileri geri manevralara arasında halatın da pervaneye dolanması ilk başta farkedilmediğinden halat defalarca sarılmış ve motoru kendiliğinden stop ettirmişti...
Gece karanlıkta çok uzun uğraşılardan sonra pervaneye dolanan halatı lime lime kesmeye çalışıp, dolanan zincirden kurtulmaya çalışmıştılar...
Herşey bir yana yabancı ellerde her kafadan ayrı bir sesle bağırış, çağırış içinde ve o pis yağlı, çamurlu suya karanlıkta defalarca dalmak zorunda kalan arkadaşlarımızın hali içler acısıydı...


*

    O. B.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #2 : Haziran 25, 2009, 12:50:51 »
Sail Drive olan teknelerde pervaneye halat dolanma riskinin daha az olduğunu düşünüyorum. Yanılıyor muyum acaba?

*

    E. Ç.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #3 : Haziran 25, 2009, 14:09:58 »
Barut Korsan,
Saildrive'da dolanma riskinin ciddi farklilik gosterecegini sanmiyorum ama dolanan halatin cok daha fazla hasara yol actigini cesitli yerlerden duymustum. Cok da mantikli, saftli sistemde en fazla kaplininize hasar verebilirsiniz ama digerinde dogrudan disli sistemine biniyor yuk.
Pervaneniz her daim neta olsun,
Erkan
*

    O. B.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #4 : Haziran 25, 2009, 14:58:07 »
Neden böyle düşünüyorum? Benim teknede pervane o kadar aşağıda ki ben bile ulaşmakta çok zorlanıyorum halat nasıl ulaşacak oraya? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 25, 2009, 15:00:42 Gönderen: Orhan Barut »

Gezgin Korsan Sosyal Medya Hesaplarını Takip Ediniz

               


*

    m. b.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #5 : Haziran 25, 2009, 15:09:04 »
bu pervanelerin etrafına  geniş gözleri olan  tel kafes konsa olmazmı?
olmazsa neden olmaz. hızmı keser, hıza ihtiyacımız yok ki? başka..??
*

    A. Ç.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #6 : Haziran 25, 2009, 15:15:44 »
Halat pervaneye bir yolunu bulur ve dolanir. Denize adam düştü manevralarının yelken indirilerek motor ile yapılamamsının en önemli özelliği budur. Her ne kadar yelkenle bu manevralar daha hızlı yapılılıyorsa da tleşala indirilen yelken iskotası (genova) büyük olasılıkla pervaneyi bulur. Tonoz halatları ve batan halatlar pervaneyi ço kolay buluyorlar.

Pervane etrafına tel kafes yapılabilir de pervanenin kullanıldığı yerlerde dolanma olasılığı çok düşüktür. Kendi halatınızı dolamazsanız açık denizde halat bulmak oldukça zor olur. olasılığı bu kadar düşük bir hadise için bence tel kafes gereksiz olur.


*

    m. b.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #7 : Haziran 25, 2009, 16:02:29 »
halat olmasa da balıkçı ağları dolanabiliyor ama ahmet  korsanım.  birkaç hafta önce güpegündüz bakırköyden çıkıp iki mil ileride kıyıya paralel ve 1.5, 2 mil açıkta, zeytiburnu barınak yakınında balıkçıların attıgı ağa dolamıştık bravenin pervaneyi. kafes olsaydı dolamazdık sanırım. iki kıytırık  ve  küçük deterjan bidonu bağlamışlar ağın iki ucuna. sonra balıkçılar geldiler ağlarını kestiler bizi de çektiler bakırköy barınaga tekrar. teşekkür ettik. istememelerine rağmen zorla para verdik.  utanararak alıp gittiler.
*

    G. Y.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #8 : Haziran 25, 2009, 23:33:20 »
Bizim gibi şanssızsanız denizin ortasında da bazen halata takılma problemi olabiliyor.

Geçen kış başlarında Yeşilköy'de limandan çıkmış yaklaşık 1 mil kadar açılmıştık ki birden tekne duvara çarpmış gibi sert bir şekilde durdu ve motor stop etti. Birşeylere dolandığımızı tahmin ettik. Teknenin motoru havuzluk içerisine gömülü dıştan takma olduğu için motoru çıkarır, dolanan nesneyi keser kurtuluruz diye düşünüyorduk. Ancak dolanan halat çok gergin bir şekilde doğudan denizin dibine doğru gidiyordu. Motoru yerinden kımıldatmak bile mümkün olmadı. Tek çare olarak motoru yuvasında biraz yana kaydırıp gövde ile motor arasındaki boşluktan elimizle pervane ve halata ulaşıp çözmek veya kesmek kalmıştı. Daha sonra başkalarının da aynı halata dolanmaması için kesmek istemedik. Uzun uğraşlar sonucu halatı pervaneden biraz çözünce iş zaten kolaylaştı, motoru çıkarttık ve dolanan tüm halatı çözdük. Daha sonra halatın ucundaki nesneyi merak edip zorladık ve sonunda dipten kurtuldu. Dipten gelen inşaat demirlerinden yapılmış büyükçe bir çapaydı. Muhtemelen demirini dipten kurtaramayan bir tekne demir halatını kesmiş ve bırakmış, biz de koca denizde suyun bir karış altındaki bu halatı bulmuştuk. Neyse ki soğuk günde ıslanmadan kurtulmak mümkün olmuştu.
*

    A. Ö.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #9 : Haziran 26, 2009, 08:36:30 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Neden böyle düşünüyorum? Benim teknede pervane o kadar aşağıda ki ben bile ulaşmakta çok zorlanıyorum halat nasıl ulaşacak oraya? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Iki hafta evvel T.Reis marinaya giris yaparken, Benzinciye yakin gecmeme ragmen Palamar halatlarina dolandim. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Motor stop etti. Hic calistirmadan bekledim. Palamardakiler  halati kurtaramayinca dalgic gelip soktu.

Nasil oldugunu dusundugumde, 50 feet bir teknenin 2 halat aldigini gordum ve cok gergindi.

Saildrive'da uzun oldugundan halat pervaneye sarmisti. Allahtan bir sorun olmadi.

Bir de saildrive'larda en azindan benimkinde(Volvo penta) pervaneyi tutan konik bir somun var. somunda pim falan yok. Somun disli. Eyer ag veyahut halat takildiginda benim gibi panik yapip tornista yaparsaniz, Pervanenize goodby demek olasiligi kuvvetlenir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Pervanesini teknenin arkasinda done done giderken goren korsan. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #10 : Haziran 26, 2009, 09:56:15 »
ahmet korsanım benim motorda volvo penta saildrive 2 defa halata bir defada balık ağına dolandım. parvaneye halat dolanır dolanmaz motor stop ediyor, sizdede öyle olduğuna göre tornistan yapma şansımız olmadığına göre nasıl pervane çıkıcak.
*

    O. B.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #11 : Haziran 26, 2009, 11:52:50 »
Ahmet Korsan,
Ben tam anlamadım. Palamar halatı mı tonoz halatı mı? Turgutreis'te  benzinci tarafında palamar halatı ne arıyor orada panton yok?
« Son Düzenleme: Haziran 26, 2009, 11:54:03 Gönderen: Orhan Barut »
*

    A. Ö.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #12 : Haziran 26, 2009, 13:37:18 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
ahmet korsanım benim motorda volvo penta saildrive 2 defa halata bir defada balık ağına dolandım. parvaneye halat dolanır dolanmaz motor stop ediyor, sizdede öyle olduğuna göre tornistan yapma şansımız olmadığına göre nasıl pervane çıkıcak.

Ne hikmetse motor durmadi. benim teknenin arkasinda genis bir yuzme platformu var. Oradan baktigimda agi gordum.Panik yapinca tornistan yaptim cikar diye. Pervane gitti.
*

    A. Ö.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #13 : Haziran 26, 2009, 13:39:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet Korsan,
Ben tam anlamadım. Palamar halatı mı tonoz halatı mı? Turgutreis'te  benzinci tarafında palamar halatı ne arıyor orada panton yok?

Pardon. Tonos halati.

A pantonundayim ben benzincinin karsisi.

Geldiginizde bir gorussek.
*

    O. B.

Ynt: Pervaneye Halat Dolanırsa
« Yanıtla #14 : Haziran 26, 2009, 13:42:59 »
Pekii. Tonoz halatı ise pervaneye dolanan, tonoz halatına önce salmanın takılması gerekmez mi?
Yarın sabah marina ofise soyulmaya gideceğim size de uğrayacağım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.