0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapÖzkan kitabında çizerek tarif etmiş. İsmi de 'faça flok' değil, 'orsa alabanda'... Sadun üstad da 'orsa alabanda eğlendirmek' şeklinde kullanırdı terimi.Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapAtilla korsanım, geçmiş yıllarda forumda bu konu çok yazıldı, çizildi. Gündeme tekrar getirmeniz iyi oldu diye düşünüyorum, çünkü yapılmayınca unutulan, çoğu korsanın da pratikte denemediği, çalışmadığı, iş başa düştüğünde de sıkıntı çektiği bir uygulama...Atilla korsanım, bu çizimde sanırım flok zaten terslenmiş kabul edilerek çizilmemiş olabilir.Yok eğer flok fırtına nedeniyle kapatıldı denilirse, bu şekliyle tekne her zaman yürümeye meyleder. Sadece ana yelkenle normal rüzgarlı bir havada bile tekneler yürürken, fırtınada yürümeyeceğini söyleyemeyiz, denemesi bedava.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapFaça flok veya orsa alabanda eğlenmek veya heave to adına ne dersek diyelim. Flok terslenir, anayelken biraz boşlanır (herkes kendi teknesinde kendi ayarını bulabilir) dümen alabanda yapılır.ve tekne rüzgar altına belirli bir hızda sürüklenir.Selametle..
Özkan kitabında çizerek tarif etmiş. İsmi de 'faça flok' değil, 'orsa alabanda'... Sadun üstad da 'orsa alabanda eğlendirmek' şeklinde kullanırdı terimi.Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim de bildiğim ve uyguladığım (çok sık olarak değil) yukarıda bahsedildiği şekilde flok kullanılarak yapılan. Sadece ana yelken ile uygulamasını duymamıştım. İnternette biraz araştırma yaptım. Bu yönteme (sadece ana yelkenin kullanılmasına) "Fore-reaching" adı veriliyor. Aşağıdaki linkden daha detylı incelenebilir. Yazıda bu yönteme "heave to" denmiyor. Bundan başka bir yaklaşım olarak bahsediyor ve özettle tekneyi durdurmak için değil kontrollu olarak yavaşça seyretmesi için olduğunu belirtiyor. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim önceki tekne olan Gorbon 6.10'da 8 havada boğuşurken yarım saatlik korkunç bir yağışlı sistem geçerken ben de camadanlı ana yelkenle eylemiştim. Ama ıskota bu çizimdeki kadar kasılı değildi, yeke de daha az basılmıştı.Flok terslemişken tutamadığım tekne bu şekilde S'ler çizerek çok az yol yapıyordu. Rüzgar yeni bindirdiğinden henüz dalga büyümemişti, bu yüzden trübülans kısmıyla ilgili yorum yapamayacağım.Tekne rüzgara bordasını vermeye çalıştığında ana yelken kayığı yürütüyor, rüzgarüstüne hafif basılı bağlanan dümen de tekrar orsalatıp yavaşlatıyor. Dümeni fazla kırarsanız tramola riski var.
Kafam karıştı valla Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapFaça flok ta tekne rüzgar üstüne hafif yol mu alır yoksa hafif rüzgar altına mı sürüklenir
Birçok teknede bunu yapamazsınız. Bahsi geçen tekneler salma omurga tekneler olduğu için belki daha iyi dümen kontrolü var ancak, flok terse basılmış değilken dümeni orsa alabanda yapıp da teknenin rotada kalmasını bana kimse izah edemez! Kusura bakmayın. Bu çizim yanlış!Bununla olabilecek tek birşey vardır. Ona da TAMOLA diyoruz... )))Eğer dümen ile oynayarak rüzgarı kapatarak, yelkenin az dolmasını sağlamaya çalışmaktan bahsediyorsak bu yapılabilir ancak dümende her zaman birisi dikkatle rota tutmalı ve ayarla oynamalıdır. Köre düşmemek, broş yememek veya terse tramola atmamak için azami dikkat gerektirir. Sadece ana yelken ile de olur, cenova ile de olur. Ama bu faça flok veya traverse çıkmak demek değildir. Bu arada faça flok ile (yani hem anayelkenin olduğu hem de floğun terse basıldığı, dümenin rüzgarüstü alabanda basıldığı durumlarda) tekne rüzgaraltına sürüklenmez. Rüzgarüstüne yol yapar. Ortalaması 1-2 mil ayarındadır.
Tamola nedir yahu?