0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    H. D.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #30 : Temmuz 24, 2014, 11:06:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu şaft neden olgun karpuz gibi yarılmış?
Eh cevabınıda yazıver bi gari


*

    F. S.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #31 : Temmuz 24, 2014, 12:04:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hiç kimse şu resme bakıpta  yahu bu şaft denen demirden yapılmış zımbırtı ne oldu da olgun karpuz gibi yarıldı diye soru sormıyacak mı?

Hüseyin abi selam
48 saattir ben soruyorum ama hala mantıklı bi cevap bulamadım.
Halat dolamadım,pervaneyi çarpmadım.
Torbadan ayrıldım 3 saat düşük devirde motor seyri yaptım sonra yelkenle akyarlara girdim cenoa yı topladım
Tekne hızı düşmeden rüzgara döndüm motoru çalıştırdım. Motor boştaydı ileri yol verip demir atacak pozisyona kadar 2 mil süratle rüzgara Doğru 100-150 metre yol aldım motoru boşa alıp baş üstüne geçtim demiri attım hanım da dümene geçip tornistan a başladı yeterli kalomadan sonra ırgatın kavelatInı sıkıp zincir gerilene kadar tornistan a devam ettik  çapa oturdu ardından da ses gelmesi bir oldu


*

    E. Y.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #32 : Temmuz 24, 2014, 12:10:44 »
Küçük parçanın üst kısmındaki siyahlık yağ mı, aşırı ısıdan mı? Ve o bölgede diş açılmış gibi izler mi var?
Eğer öyle ise sebebi bir sıkışma olabilir mi? (uzun bir süre devam etmiş olabileceğini ve sonunda malzemenin yorulduğunu düşünüyorum)


*

    H. D.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #33 : Temmuz 24, 2014, 12:25:53 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resime bakıp yorum yapalım:
Çubuğun (Şaft) kırılma düzlemi çubuğun uzun eksenine dik yani çubuk eksenine yandan gelen bir kuvvet ile zorlanmamış zaten zorlanamaz da çünkü şaft kovanında yataklanmış durumda.
Kırılma yüzeyinde burulma yani dönme izi verecek bir durum yok.Yani motor çalışırken pervane bir yere takılıpta  şaftta zorlama yok.
Kırılma düzleminde renk değişimi yok yani çubuk bir anda kırılmış.
Kırılma düzleminde pas kir yok yani çubukta daha evvelden oluşmuş çatlak yokmuş.
Kırılma düzlemi çubuğun en küçük çaplı yeri olan pervanenin takıldığı kısımda olmayıp daha kalınca kısımda olması durumu oluştuğuna göre çubuğu kıracak bir dış kuvvet oluşmamış.
Bu durumda çubuğun kırılması çubuğun imal edildiği çelik malzemenin ya düzgün dökülmediği yada çubuğa sertleştirme vermek için düzgün ısıl işlem yapılmadığını düşünebiliriz.
Olacağı varmış geçmiş olsun diyelim.
Saygılar


*

    A. Ç.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #34 : Temmuz 24, 2014, 13:19:02 »
Benim tahminim ise  pervanede bir hata olabileceği yönünde. Kırılma yeri pervanenin oturma sınırına çok yakın.  Pervanenin tam merkezlenmemiş olması ve/veya pervane somununun çok sıkılmış olması bu tür bir kopmayı açıklayabilir.

Kopma yeri kama yuvasının tam ucu gibi görünüyor, yani şaftın en zayıf noktası,  bir ihtimal de kanal açarken bu noktanın zorlanmış olması olabilir ama sorun yine de pervanenin ve dolayısıyla şaftın merkezlenmemiş olması gibi görünüyor. 
« Son Düzenleme: Temmuz 24, 2014, 13:23:55 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »

*

    S. Ç.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #35 : Temmuz 24, 2014, 13:23:50 »
Eskiden bir Şahin arabam vardı,habire arka akis keser araba yola otururdu bende yol kenarlarından kopmuş yarı akisi içinde kalmış arka tekerimi arardım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.Görüntü aynen bu fotoraftaki gibiydi.Yüksek mukavemetli çelik olduğu için burulmadan direk koptuğunu söylediler.Şasideki bir eğrilik ve aks yatağının buna bağlı olarak ani kalkışlarda aksı şıkıştırarak koparttığını söylemişlerdi.Yani aniden ve yüksek bir devirle tornistan yapıldıysa şaft kasılıp pervane arkasındaki şaft yatağında şıkışmıştır.Mukavemet devam edincede karpuz gibi yarılmıştır:)
*

    İ. Y.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #36 : Temmuz 24, 2014, 13:38:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim tahminim ise  pervanede bir hata olabileceği yönünde. Kırılma yeri pervanenin oturma sınırına çok yakın.  Pervanenin tam merkezlenmemiş olması ve/veya pervane somununun çok sıkılmış olması bu tür bir kopmayı açıklayabilir.

Kopma yeri kama yuvasının tam ucu gibi görünüyor, yani şaftın en zayıf noktası,  bir ihtimal de kanal açarken bu noktanın zorlanmış olması olabilir ama sorun yine de pervanenin ve dolayısıyla şaftın merkezlenmemiş olması gibi görünüyor.

Kırılma yeri pervane tarafı değil şanzıman tarafıdır.
*

    F. T.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #37 : Temmuz 24, 2014, 13:38:29 »
Geçmiş olsun Adaş Korsan. Mesut Abi senide tebrik ederim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap hızır gibi yetişmişsin valla.
*

    H. D.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #38 : Temmuz 24, 2014, 13:45:48 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kırılma yeri pervane tarafı değil şanzıman tarafıdır.
İşin içine kaplin de girince yeniden yorum yapmak gerek.Yukarıda yazdıklarıma ilave olarak  kaplinin az da olsa titreşim yarattığını,bu titreşimin de çubuk malzemesini yorduğunu düşünebiliriz. Ben yine de çubuğa sertlik verilirken yanlış bir şeyler yapıldığını o bölgenin kırılgan hale dönüştüğünü düşünüyorum
*

    İ. Y.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #39 : Temmuz 24, 2014, 13:52:43 »
Metal yorgunluğu olması mümkün gözükmüyor. Çünkü 40-50 gün önce yaptırıldı. En akla yatkın olan malzemede hata olması.
*

    H. D.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #40 : Temmuz 24, 2014, 14:07:59 »
Zaten kırılan kırılmış biz sadece ip ucundan fikir yürütüyoruz
*

    O. B.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #41 : Temmuz 24, 2014, 14:17:37 »
Sorunu tam anlamadan bırakmamak gerekir. Aksi halde yeni şaftta da benzer problem çıkabilir. Kırılan yüzeyin incelenmesi ile teşhis koymak mümkün olabilir. Aşırı yükten kırılma, yorgunluktan kırılma ve çatlak ilerlemesinden kırılma malzemenin cinsine göre değişik yüzey şekilleri ile sonuçlanır.
Bu tip hataların yalnızca istatistiğni göz önüne alarak bir tahminde bulunmak gerekirse benim tahminin kama yuvasını sebep olduğu gerilim birikmesi mevcut bir kılcal çatlağı ilerletmesi sonucu oluşmuş kırılma derim. Bunu doğruluyan yüzey yapısı yan yana iki farklı görünümde yüzeyden oluşur:Birisi parlak diğeri pürüzlü.
*

    T. B.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #42 : Temmuz 24, 2014, 18:02:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Metal yorgunluğu olması mümkün gözükmüyor. Çünkü 40-50 gün önce yaptırıldı. En akla yatkın olan malzemede hata olması.


Tam bir yorum yapacaktım ki, İrfan Korsanın yazısını okudum buda yorumuma bir kat daha doğruluk katacak sanırım, motor yakın zaman da sökülüp bakım yapıldı ise tekrar yerine alındığında şanzumanla line a alınması esnasında pul yerine civata benzeri bir malzeme ile denge sağlanmış ise motor çalıştıkça zamanla bu civatayı yemiş ve motorla şanzumanın line ı bozulmuş olabilir, şayet böyle ise yeni takılan şaftında de yakın zamanda benzer duruma gelmesi söz konusudur. (umarım bundan değildir) Bu nedenle motorun sabitlendiği noktalarla birlikte çalışırken motor-şanzuman-şaft üçlüsünün balansının check edilmesinde fayda vardır diye düşünüyorum, tekrar geçmiş olsun.
*

    H. D.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #43 : Temmuz 24, 2014, 18:10:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sorunu tam anlamadan bırakmamak gerekir. ........ benim tahminin kama yuvasını sebep olduğu gerilim birikmesi mevcut bir kılcal çatlağı ilerletmesi sonucu oluşmuş kırılma derim. Bunu doğruluyan yüzey yapısı yan yana iki farklı görünümde yüzeyden oluşur:Birisi parlak diğeri pürüzlü.

Orhan korsanım hangi kama yuvası? kırılan uç içeride kaplin tarafında. Kama yuvası olsaydı üstüne gelen başka bir parça olurdu hiç öyle belirti yaratacak iz filan yok
*

    N. B.

Ynt: ÖNEMLİ BODRUM AKYARLAR'A YAKIN KORSAN
« Yanıtla #44 : Temmuz 24, 2014, 18:19:36 »
Kırılan parçaların et kısmını iyice gözden geçirmek, döküm hatası,
porozite, eski çatlak var mı diye bakmak lazım. Hatta ben olsam
parçaları balyozla kırmaya çalışırım. Belki kırılgan veya gevrek bir
malzeme ile yapılmıştır. İyi bir malzeme, merkezden kaçıklıkla, ani
yük binmesiyle, uzun süre titreşmeyle falan kırılmaz.
Çok geçmiş olsun.