0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. Ü.

Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« : Temmuz 29, 2020, 21:35:33 »
merhabalar ,

2003 model Yanmar 2GM20 bir motorum var. Motorum da sonra zamanlarda ortaya çıkan bir problem var ve problem ile ilgili tam olarak nereleri kontrol edeceğimi tam olarak bilemiyorum.Motorum henüz 420 saate.Teknem Tacar 6.60 .

Konuyu giriş yapmadan önce geçtiğimiz ay yapılan işlemlerden bahsetmek isterim. Geçtiğimiz ay motorumun takozlarını değiştirdim. Daha öncede bu forumdan takip ettiğim ve fiyat/fayda açısından iyi olduğunu düşündüğüm Emre Kauçuk 'tan 4 adet sıfır takoz temin ettim ve taktırdım .Line ayarı yapılırken bizzat başında durdum ve gözlemledim. Line ile ilgili bir problem olduğunu açıkcası düşünmüyorum .Bunun birlikte bu işlemler yapılırken mazot su ayırıcıyı da tekneme taktırdım. Ayrıca motor yağını komple boşaltarak yerine yeni yağ ekledim ayrıca motor yağ filtresini de değiştirdim . Antifiriz sıvısını boşaltım ,yenisi ile değiştirdim.

Fakat aşağıda iletmiş olduğum linktede göreceğiniz üzere motorumda çeşitli devirlerde motorlardaki vibrasyonun gerçekten arttığını görüyorum ve bu devirlerde motoru kullanmamaya çalışıyorum .



Problemin Jabsco,Heat Exchanger veya mazot filtresinde mi kaynaklandığını, yoksa daha ciddi bir probleme mi sahip olduğunu açıkcası anlayamadım .

Konuyla ilgili değerli görüşlerinizi ve fikirlerinizi aldıktan sonra bir aksiyon almayı planlamaktayım .Bu kadar titreşim yapması hem takozlara hemde şafta zarar verebileceğini düşünmekteyim.

teşekkürler .



*

    N. Ö.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #1 : Temmuz 29, 2020, 23:36:38 »
İlk akla gelenler;

Enjektörlerden birisi ayarsız veya bozulmuş olabilir.
(Bu durum varsa hem duman yapar hem de güç kaybı görülür)

Süpap ayarları bozulmuş olabilir.

Eğer şaft ile motor esnek kaplin ile bağlı ise balansı bozuk olabilir.
(Bu bende oldu ve ciddi titreşim yaptı, dinamik balans alınınca tam olarak bitti)

Pervanede kekamoz birikti ise şaft üzerinden gelen titreşim, motor titreşimi gibi görünebilir.


*

    N. Ö.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #2 : Temmuz 30, 2020, 00:11:38 »
Küçük bir olasılık ama, yerli yapım takozlar bu motorun orijinalleri ile tam olarak ayn özellikte olmayabilir. Aynı derecede titreşim sönümlemesi yapmıyor olabilirler.


*

    C. Ü.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #3 : Temmuz 30, 2020, 01:47:03 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İlk akla gelenler;

Enjektörlerden birisi ayarsız veya bozulmuş olabilir.
(Bu durum varsa hem duman yapar hem de güç kaybı görülür)

Süpap ayarları bozulmuş olabilir.

Eğer şaft ile motor esnek kaplin ile bağlı ise balansı bozuk olabilir.
(Bu bende oldu ve ciddi titreşim yaptı, dinamik balans alınınca tam olarak bitti)

Pervanede kekamoz birikti ise şaft üzerinden gelen titreşim, motor titreşimi gibi görünebilir.

Nejat Bey merhaba ,öncelikle dönüşünüz için teşekkür ederim. Enjektör veya sübap ile ilgili olabilir dediğiniz gibi. 

Açıkcası şaft ile ilgili olduğunu düşünmüyorum , çünkü videoyu çekerken vites boştaydı .Balans ile ilgili bir problem olduğunu sanmıyorum nacizane.
Pervaneyi daha bugün denize girdiğimde kontrol ettim gayet temizdi.

Bu problem takozları değiştirmeden öncede mevcuttu, özellikle değiştirme fikride buradan geldi, şuan motor daha stabil fakat videoda göreceğiniz üzere bazı devirlerde titreşim yokken, bazı devirlerde ise hiç olmadığı kadar hareketleniyor.

Bilmediğim için soruyorum, enjektörde veya sübapta bir problem var ise neden her devirde bu sallantıyı yapmıyor ?


*

    N. Ö.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #4 : Temmuz 30, 2020, 11:42:47 »
Cenk bey, fizik bilgilerimizi hatırlatsak, bütün cisimlerin “öz frekans” denen çok kolay titreşime girdiği ve yüksek genlikli titreşim yaptığı dar bir titreşim aralığı vardır.
Cisimlerin dışarıdan gelen küçük bir titreşim ile bu frekansta uyarılarak aşırı titreşim yapmasına “rezonansa girme” denir.

Eğer dışarıdan titreşime sebep olan, örneğin ayarsız enjektör gibi bir kaynağın frekansı, tesadüfen tüm motor kütlesinin öz frekansına denk gelirse rezonansa girer ve alışılmışın dışında titreşim yapabilir.

Ama titreşim kaynağı, motorun öz frekasının üstünde veya altında bir frekans ile titreşim üretirken motoru uyaramaz ve rezonansa girmediği için aşırı titreşim görmeyiz.

Uzun bir yolda mecbur kalırsak biraz aşağı veya yukarı devirde rezonansı kesecek şekilde bir süre yolumuza devam edebiliriz.
Ama bu titreşim en sonunda birtakım malzeme yorulmalarına yol açacağı için en kısa sürede titreşim kaynağını bulup gidermek uygun olur.

*

    C. Ü.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #5 : Ağustos 02, 2020, 23:15:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cenk bey, fizik bilgilerimizi hatırlatsak, bütün cisimlerin “öz frekans” denen çok kolay titreşime girdiği ve yüksek genlikli titreşim yaptığı dar bir titreşim aralığı vardır.
Cisimlerin dışarıdan gelen küçük bir titreşim ile bu frekansta uyarılarak aşırı titreşim yapmasına “rezonansa girme” denir.

Eğer dışarıdan titreşime sebep olan, örneğin ayarsız enjektör gibi bir kaynağın frekansı, tesadüfen tüm motor kütlesinin öz frekansına denk gelirse rezonansa girer ve alışılmışın dışında titreşim yapabilir.

Ama titreşim kaynağı, motorun öz frekasının üstünde veya altında bir frekans ile titreşim üretirken motoru uyaramaz ve rezonansa girmediği için aşırı titreşim görmeyiz.

Uzun bir yolda mecbur kalırsak biraz aşağı veya yukarı devirde rezonansı kesecek şekilde bir süre yolumuza devam edebiliriz.
Ama bu titreşim en sonunda birtakım malzeme yorulmalarına yol açacağı için en kısa sürede titreşim kaynağını bulup gidermek uygun olur.

Çok haklısınız Nejat Bey ayrıca bilgilendirme içinde teşekkür ederim , bayram sonrası ustamıza götürüyor olacağız . Ayrıca aklıma yeni eklemiş olduğum mazot su ayrıcı filtreden kaynaklanma ihtimalide geldi aslında . En kısa sürede filtreyi bypass ederek bir deneme yapacağım. Yakıt filtresindeki bir tıkanıklıkta benzer bir titreşime sebep olabilir diye düşünmekteyim .

Sanırım sorunu bulana kadar tek tek deneme yapıyor olacağız .
*

    A. Ç.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #6 : Ağustos 03, 2020, 06:53:42 »
Motorun sesi hoşuma gitmedi, enjektör ve supaplara bakmanızı öneririm.
*

    C. Ü.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #7 : Ağustos 04, 2020, 02:23:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Motorun sesi hoşuma gitmedi, enjektör ve supaplara bakmanızı öneririm.

Ahmet Bey merhaba  enjektörlerden şüphelenmekteyim. Bugün kısa bir seyir yaptım, enjeksiyonlardan ciddi anlamda yakıtın geri geldiğini düşünüyorum .Çünkü depoya giden borular ısınmıştı.

Seyir sonrasında enjektörlerin çok ısındığını farkettim. Özellikle bir tanesine el değmiyordu. Bu normal midir ?

Enjektörlerden biri eğer işlevini yerine getirmiyorsa motor tek silindirin yardımı ile mi hareket etmekte ?
« Son Düzenleme: Ağustos 04, 2020, 02:24:52 Gönderen: Cenk Ünüvar »
*

    A. Ç.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #8 : Ağustos 04, 2020, 07:04:11 »
Enjektörlerden ciddi anlamda yakıt depoya geri döner, hem enjektörler hem de yakıt ısınır. Enjektörü kontrol etmenin tek yöntemi enjektör sökülüp yüksek basınçla yakıt basılır, sanırım 80 atü civarı, iki silindirli bir motor tek silindirle çalışabilir ama genellikle diğer enjektör de az da olsa ş görüyordur. Enjektörleri söküp bir pompacıya gösterin.
*

    B. E.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #9 : Ocak 19, 2021, 21:05:40 »
Cenk kaptan selamlar. Sorun çözüldü mü. Neden oluştuğunu merak ettim. Mutlu son kısmını da iletirseniz sevinirim.
*

    M. A.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #10 : Ocak 19, 2021, 23:29:15 »
Takozlardan olduğuna bahis basmak istedim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    R. E.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #11 : Ocak 19, 2021, 23:51:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Takozlardan olduğuna bahis basmak istedim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bahisler kapanmış gördüğüm kadarıyla..
Sayılan nedenlere ben de ekleme yapmak istiyorum. Pervanenin arkasına takılan tutya civatası kırılıp içerde kalmıştı. Pervanenin ardındaki kopilyalı somuna uygun tutya bulamamıştım. Tutya üreticisi "daha iyisini yaparom diyerek oraya önce bir sarı somun ve ardına da yumruk kadar tutya dökmüş getirdi. Bunu tak dedi.

Taktım. Tekneyi suya attık. Düşük devirlerde sorun yok ama gaz verince vibrasyon başlıyor. Gaz kesince bitiyor.

Tabii hemen teşhisler gelmeye başladı. "Enjektörler", "line hatası var teknede", "takozlar sorunlu herhalde", "motora bir baktır düzgün ustaya" vs vs vs.. Benim aklımdaysa taktığımız o yumruk kadar tutya var. Onun sorun çıkardığını düşünüyorum.

Düşük gazla yol alıp temiz su olan bir yere demirleyip yanımdaki genç arkadaş dalıp o yumruk kadar tutyayı söktü ve titreşim bitti.. Son gaz da verse seyirde veya boşta hiç vibrasyon yok. Yeteri kadar tutya olduğundan sorun etmedim. Ama kendi icat ettiğimiz problemden de kurtulmuş oldum.

En akla gelmedik nedenden de olabilir. Çözüm: bakmak lazım...

*

    C. Ü.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #12 : Ocak 20, 2021, 13:57:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Cenk kaptan selamlar. Sorun çözüldü mü. Neden oluştuğunu merak ettim. Mutlu son kısmını da iletirseniz sevinirim.

Selamlar, maalesef ki problemi çözemedik. Daha öncede bahsetmiş olduğum üzere emre kauçuktan takozlar almıştım. Fakat özellikle bazı devirlerde ciddi sarsıntı yaptığı için o devirlerde kullanmayarak bir çözüm bulmaya çalıştım. Özellikle rölanti devrinde ve 1900 devir civarında inanılmaz bir sarsıntı yapıyor. Diğer devirlerde problem yok. Bir çok kişinin ortak fikri takozlardan olduğunu düşünüyorlar. Tam emin olamamak ile birlikte bahar ayında ,tekneyi bakıma aldığımızda detaylı olarak şaft ve takozlarını kontrol ettiriyor olacağım . Bunun dışında birkaç ustanın daha sıra dışı çözümleri oldu, takozları kaldırarak motoru sabitlemek , şaft ile motor arasında kaplin demişlerdi sanırım yada benzeri bir aktarma aleti ile sarsıntı işinden komple kurtulursun gibi bir çözümde geldi.

Yeşiköy marinada başka bir ustanın fikrinide almayı düşünüyorum (sanırım ismi Bedo usta idi ),akabinde karar veriyor olacağım ne şekilde bir çözüm üreteceğime. Fakat orjinal takoz almam maalesef ki mümkün değil. 4 takoz takribi 6000 TL civarı yapıyordu en son.

Halen fikirlere açık olduğumun altını çizerim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

iyi günler dilerim.
*

    M. A.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #13 : Ocak 20, 2021, 14:25:34 »
Takozları kaldırmak mı?
Teknedeki bütün civatalar zamanla titreşimden gevşer.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Muhtemelen sizin sinirleriniz de.
Kabuğa o denli titreşim vermenin birçok sakıncası olacaktır bence.
« Son Düzenleme: Ocak 20, 2021, 14:27:01 Gönderen: Murat Ayduk »
*

    C. Ü.

Ynt: Yanmar 2GM20 Titreme Problemi
« Yanıtla #14 : Ocak 20, 2021, 14:31:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Takozları kaldırmak mı?
Teknedeki bütün civatalar zamanla titreşimden gevşer.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Muhtemelen sizin sinirleriniz de.
Kabuğa o denli titreşim vermenin birçok sakıncası olacaktır bence.

Bende sizinle aynı fikirdeyim , çünkü mühendisler bu motoru yaparken bu takozları herhalde bir işlev için koydular. Eğer gerek duymasalardı zaten direk tekneye monte ederlerdi diye düşünüyorum. O yüzden bu fikiri duyduğumda da bana pek mantıklı gelmedi açıkcası Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Açıkcası daha sert bir takoz ile iş çözülebilir mi bir yandan da onu düşünüyorum.  Belkide takozla hiç alakası yok Recep Bey'inde önceki yorumda okumuş olduğumuz üzere başka bir şeyde sebep veriyor olabilir çünkü takoz değişiminden öncede bu tarz bir titreşim olduğu için zaten değiştime gereksinimi duydum.