0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. A.

Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« : Eylül 19, 2019, 10:09:36 »
Herkese merhaba,

Sizlere teknik bir sorum olacak. Denizci bir tanıdığımla bir Westerly ilanını incelerken, teknenin çift salma olduğunu gördük. Bunun ardından, ikimizin de ilk elden tecrübesi olmadığı için, aramızda öyledir böyledir diye konuşmaya başladık, ama bir türlü içinden çıkamadık, güvenlik ve stabil yelken seyri konusundaki şüphelerimizi alt edemedik. Bunun ilk nedeni, bizim sularımızdaki teknelerin büyük çoğunluğunun tasarımına göre fin salma veya omurga salma oluşu. İkiz salma pek rastlanan bir salma çeşidi değil.

Aklımıza burası gelince, dedim ki ben bir yazayım, deneyimli korsanlardan bilen mutlaka vardır. Efendim, çift salmanın karaya çıkarma, hatta koşullara bağlı olarak bilinçli şekilde karaya oturtma, daha sığ sulara girme, temizlik gibi aşikar avantajlarının farkındayız. Konumuz da bu kısmı değil. Performans konusu da ilk öncelik değil, zira yarışa girme planımız yok. Ancak aklımıza takılan konular şunlar:

- Yelken seyrinde teknenin daha erken yatıp yatmadığı
- Seyir konforu
- Diğer avantajları aşikarken Akdeniz’de kullanımının neden yoğun olmadığı (sanırım bu ilk iki maddeye bağlı bir cevap)

Tahminlerimizi özetlememiz gerekirse de, teknenin fazla yatacağı, ya da daha az rüzgarda camadan vurulması gerekeceği. Yani konfordan yana şüphemiz var biraz. “Yelkeni basalım, biraz böyle dokunmadan gidelim” sanki daha az mümkün gibime geliyor.

Ha, bu tasarımın varlığının tabii ki haklı olduğu bir konu var, Britanya Adaları’ndaki gelgitler. O tip gereksinimler düşünülünce, çok mantıklı bir tasarım ve yukarıda bahsettiğim konfordan feragat edilebilecek geçerli bir neden var. Ancak odağımızı Akdeniz/Ege sularına çevirince, bu etken nispeten ortadan kalkıyor ve haliyle teknenin sular çekildiğinde zemine sakince oturması kısmına ihtiyaç kalmıyor. Bunun da farkındayız. Dediğim gibi, karayla ilgili konular bu denklemin dışında tutulursa, ikiz salmaların avantajı ne olur?

Biraz uzunca oldu sanırım, lütfen kusura bakmayın. Şimdiden teşekkür ediyorum.


*

    A. Ç.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #1 : Eylül 19, 2019, 10:19:25 »
Salmanın yatmaya etkisi yoktur. safranın vardır Salmalar aynı zamanda safra görevi de görüyorsa o zaman yatmaya engel olurlar. Diğer her şey aynı olmak koşulu ile çift salmalı bir teknenin daha fazla yatması için bir neden yok. Salma alanı tek parçada ve geniş oldukça orsa da teknenin yanal sürüklenmesini azaltacaktır, çift salmada ise aynı alanlı tek salmaya göre biraz daha fazla sürüklenebilir (yanal kayma olabilir). Sanırım asıl amacı sadece gel git bölgelerinde herhangi bir ayak desteğine gerek duymaksızın teknenin tek başına ayakta kalabilmesidir, bizim denizlerimizde herhangi bir işlevi olmaz.


*

    B. B.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #2 : Eylül 20, 2019, 10:04:13 »
Ahmet korsanıma katiliyorum,
Gelgit olan yerlerde tekneyi karaya almak için kullanılmayacaksa, yuzey alanı artacağından boya maliyeti artacaktır.


*

    M. B. A.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #3 : Eylül 20, 2019, 13:04:43 »
Çift salma deyince...



*

    A. A.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #4 : Eylül 22, 2019, 20:33:53 »
öncelikle geciken yanıtım için özür dilerim.

Alıntı
Salmanın yatmaya etkisi yoktur. safranın vardır Salmalar aynı zamanda safra görevi de görüyorsa o zaman yatmaya engel olurlar. Diğer her şey aynı olmak koşulu ile çift salmalı bir teknenin daha fazla yatması için bir neden yok. Salma alanı tek parçada ve geniş oldukça orsa da teknenin yanal sürüklenmesini azaltacaktır, çift salmada ise aynı alanlı tek salmaya göre biraz daha fazla sürüklenebilir (yanal kayma olabilir). Sanırım asıl amacı sadece gel git bölgelerinde herhangi bir ayak desteğine gerek duymaksızın teknenin tek başına ayakta kalabilmesidir, bizim denizlerimizde herhangi bir işlevi olmaz.
Ahmet korsan, detaylı bilgi için çok teşekkürler. tabii ki asıl amacı tekneyi gelgitte dik tutabilmek. ancak bizim sularımızdaki seyir konforu konusundaki dezavantajı ne kadardır, aslına bakarsanız onu sormak istemiştim. Yani, eğer çok fazla bir negatif etkiden bahsetmiyorsak, çok da sorun çıkmaz böyle bir tekne satın alsak sanırım.
Bu konuda okuduğum(uz) başka kaynaklarda yazan özetle şu: "tekne daha erken (fazla değil) yatmaya başlar. sonrasında doğrulur, devrilme, vb söz konusu değildir ancak daha erken camadan vurmak gerekecektir".

Alıntı
(...) yuzey alanı artacağından boya maliyeti artacaktır.
Barış korsan, bu bakış açısı için teşekkür ederim. aklımızda bulunsun.

Alıntı
Çift salma deyince...
Mahir korsan, videoyu daha önce görmüştüm, çok güzel bir reklam olmuş Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap. Hatta aynısını salmada yürüyerek de yapıyor Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap. Alex Thomson sonraki vendee globe için hazırlanan yeni teknesini de perşembe(cuma?) günü suya indirdi, belki görmüşsünüzdür. işin foiling kısmını bir kenara bırakırsak, onun tekneleri genelde tek salmalıdır, bu tekne de öyle aslında. çift salma gibi görünmesinin nedeni de, salmasını iskele-sancak hattında hareket ettirebiliyor olması. bu tip teknelerde bir süredir onu yapıyorlar, okyanus geçerken daha esnek performanslı seyir aralığı sağlıyor.

*

    A. Ç.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #5 : Eylül 22, 2019, 20:52:21 »
Salmalar daha doğrusu safra konumu ve ağırlığı tek salmalı bir tekne ile aynı ise daha erken yatması için bir sebep yok. Yapılan yorumdan anladığım, safranın eşdeğer tek salmalı ve safralı teknelere göre daha az olduğu ve bu nedenle erken camadan istediği. Hangi benzer tekneler ile karşılaştırılıp bu kanaate varılmış? 
*

    S. Ş.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #6 : Eylül 23, 2019, 08:10:02 »
Benım bıldıgım bir tekneye uzun tek salma 3 ton ıse, kısa yapılırsa  4, cıft olursa 5 gibi yapılıyor...

Avantajları malum sebepler,dezavantaj yaratmasın dıye agırlıkla oynanıyor
*

    M. B. A.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #7 : Eylül 23, 2019, 12:32:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...onun tekneleri genelde tek salmalıdır...

Gerçekten öyle... Yeni tekne de aynı şekilde yapılmış hatta...  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. A.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #8 : Eylül 24, 2019, 10:31:44 »
Bilgilendirici yanıtlar için herkese çok teşekkür ederim.

Ahmet korsan, inanın bilmiyorum. Daha genel karakteristiklerden bahsedilmiş anlaşılan. Benim anladığım, benzer tekneler karşılaştırıldığında ortaya çıkan bir durumdan bahsediliyor.

Semih korsan, aynı etki için toplam moment kuvvetini sabit tutma gerekliliği düşünüldüğünde, yük kolunun kısalmasıyla yükün artması gerekliliğinden, bence de bahsettiğiniz gibi bir çözüm olmalı zaten. Ancak açı farklılığının yarattığı yardımcı başka etkenler varsa diye de düşünmedim değil.
*

    A. Ç.

Ynt: Çift salmanın Ege ve Akdeniz’deki avantajları
« Yanıtla #9 : Eylül 24, 2019, 13:47:54 »
Salmanın konumu da önemlidir. En kolay açıklama, yarışçıların rüzgarüstüne geçip küpeşteden ayaklarını sarkıtmalarıdır. Salmalar da çift olduğunda rüzgar üstündekinin momnet kolu uzar. Bu işlerden hoşlana biri hespalamsasını yapabilir.