0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #195 : Şubat 26, 2023, 17:08:30 »
Çok teşekkürler,  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. K.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #196 : Şubat 26, 2023, 20:12:31 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Çok sıklıkla kullandığımız bu devre çözüm olabilir mi? Ben bir de çıkışa 50bin mikrofarat  60 voltluk eski IBM lerden kalan
kondansatör bağladım mı tamamen düz akım elde ediyorum
« Son Düzenleme: Şubat 26, 2023, 20:13:33 Gönderen: Atilla Kaplan »


*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #197 : Şubat 26, 2023, 21:48:02 »
Bu devre alternatif akımı düz akıma çevirmek içindir. Bir önceki sayfada Özgür Ökten'in galvanik izolatör çizimi var. İkişer adet diyot seri bağlanıp, sonra birbirlerine ters istikamette paralel bağlanıyor. İki diyot kullanılmasının sebebi silikon diyotların her birinin 0,7 V kaybı olmasıdır, bu nedenle germanyum diyot kullanılmaz. Diyotların ikisinin gövdesi + ikisinin gövdesi - olursa soğutma konusunda kolaylık sağlarsınız ama yine Özgür Ökten'in belirttiği gibi bu konuda bilginiz yoksa yani daha önce elektronik devre şemalarını en azından bir kaç defa başarılı uygulama yapmadıysanız denemenizi önermem. Her ne kadar deniz malzemeleri pahalı ise de yapılan en basit cihaz bile bir bilgi birikimi gerektirir ve bunun da fiyatından daha az olsa da bedeli vardır.


*

    Y. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #198 : Şubat 26, 2023, 22:16:48 »
Ben bu konunun sonunda bir de izolasyon trafosu işine girsem mi diye düşünmeye başladım ancak forumdaki eski mesajları okuyunca gözüm korktu.


*

    S. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #199 : Şubat 27, 2023, 11:17:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet Kaptanım, normal ampullere faz ve nötrü nasıl bağlarsak bağlayalım ampul yanıyor.
sadece doğru bağlantı yapıldığında ampulün yanmasını nasıl sağlayabiliriz ?
sadece doğru bağlantıda yanan 220 volt satılan ampuller var mı acaba ?

Standart bir ampul yeterlidir. Faz ve nötr ampulün uçlarına bağlandığında ampul yanar. Teknede faz ve nötr aynen evlerimize geldiği gibi ayry kablolarla gelir ve faz sigortadan geçtikten kullanılır. Teknede de böyle olması gerekir.  Prizler ve fişler doğru bağlanmışsa siz elektriğe bağlandığınızda ampul nötr ve toprak hattına bağlı olduğundan yanmayacaktır.  Bağlantı yanlışsa nötr hattına faz gelecektir, böylece faz varlığında toprak hattı da nötr gibi hareket edecek ve ampul yanacaktır.

Kıyı elektirğinin tekneye girdiği noktada bir kaçak akım korumalı 2 kutuplu otomatik sigorta olması gerekir. (monofaze tesisat için) Burada sigortanın 2 kutuplu olması faz yada nötür kabolunun nereden geleceğinden emin olunanmaması (ters polarite ) nedeniyle her ucu aynı anda kesebilmek içindir. (Ev tesisatında sigortalar tek kutuplu ve sadece faz üzerindedir) Toprak ise galvanik izalatörden geçerek tekneye girer. Sigortanız 2 kutuplu olduğu sürece ters polarite tehlikeli bir durum yaratmaz, zira bir kısa devre durumunda sigorata her iki ucu de keseceği için faz her durumda kesilmiş olur.
Kaçak akım rölesi ise genelde 30mA civarında bir fark akımı faz ile nötr arasında oluştuğu anda sigortayı açar (OFF) bu insan hayatını korumak için çok önemlidir. 30mA üstündeki akımlar öldürücü olabilmektedir.. Ters polarite dediğimiz olay da Ahmet kaptanın söylediği gibi nörn e bağlanması gereken ucun faza ters bağlanması sonucu nötr ile toprak arasında gerilim oluşmasıdır. Benim teknemde bir LED ile bu durum ikaz ediliyor ancak LED yerine bir ampül bağlarsanız bu ampülün çekeceği akım 30mA den yüksek olacak ve kaçak akım rölesini tetikleyecektir.
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2023, 11:18:30 Gönderen: Sinan Özcan »

*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #200 : Şubat 27, 2023, 11:39:24 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kıyı elektirğinin tekneye girdiği noktada bir kaçak akım korumalı 2 kutuplu otomatik sigorta olması gerekir. (monofaze tesisat için) Burada sigortanın 2 kutuplu olması faz yada nötür kabolunun nereden geleceğinden emin olunanmaması (ters polarite ) nedeniyle her ucu aynı anda kesebilmek içindir. (Ev tesisatında sigortalar tek kutuplu ve sadece faz üzerindedir) Toprak ise galvanik izalatörden geçerek tekneye girer. Sigortanız 2 kutuplu olduğu sürece ters polarite tehlikeli bir durum yaratmaz, zira bir kısa devre durumunda sigorata her iki ucu de keseceği için faz her durumda kesilmiş olur.
Kaçak akım rölesi ise genelde 30mA civarında bir fark akımı faz ile nötr arasında oluştuğu anda sigortayı açar (OFF) bu insan hayatını korumak için çok önemlidir. 30mA üstündeki akımlar öldürücü olabilmektedir.. Ters polarite dediğimiz olay da Ahmet kaptanın söylediği gibi nörn e bağlanması gereken ucun faza ters bağlanması sonucu nötr ile toprak arasında gerilim oluşmasıdır. Benim teknemde bir LED ile bu durum ikaz ediliyor ancak LED yerine bir ampül bağlarsanız bu ampülün çekeceği akım 30mA den yüksek olacak ve kaçak akım rölesini tetikleyecektir.

Özellikle korumalı sistemlerde LED kullanılmasını öneririm. Sadece bir LED alıp devreye bağlayamazsınız, LED için seri olarak mutlaka bir direnç bağlanması gerekir.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #201 : Şubat 27, 2023, 12:54:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Galvanic izolatör seçimi amperine göre yapılıyor sanıyorum.
16A 32A ve 64A olan modellerden seçim yaparken neyi neye göre seçmemiz gerekiyor.
Burada sistemin çalışmasını anlatayım, mantığını anlayacaksınız;

Bir 220V AC sistemde FAZ ve NÖTR adı verilen iki uç vardır, birinden enerji gelir, işini görür (cihazı çalıştırır) ve ikincisinden gider. (Alternatif Akımın her iki yönde hareket ettiği detayını düşünmeyin.. gelir gider diye düşünmek temelini anlamak için yeterli.)

Bir de TOPRAKLAMA denilen bir koruma hattı vardır. Bu sadece kötü durumlarda işe yaramak için hazırdan bekler. Normalde hiçbir fonksiyonu yoktur, öyle bom boş duran bir kablodur sadece.

Ne zaman işe yarar?
Örneğin içinde 220V rezistans (içinden elektrik geçince ısınan basit bir tel) olan bir boiler (sıcak su kazanı) var, sigortasını açıyorsunuz, elektrik FAZ hattından geliyor, rezistans içinden geçerken enerjinin bir kısmını ısı olarak etrafına (kazan içindeki suya) aktarıyor ve NÖTR hattından devreyi tamamlayıp geri gidiyor. Bitti gitti.

Peki boilerimiz sürekli ısına-soğuya 3-5 yıl sonra eskidi ve denizde sıkı bir orsa ile dalgaların üstünde bam güm zıplarken, rezistans teli koptu ve boilerin kendi içinde bir yerlere (metal gövdesi, boruları vb.) dokundu kaldı.. Siz bu zorlu seyir sonrası marinaya geldiniz, ama pek motor kullanmadığınız için, yelkenle geldiğiniz için motorun sıcak suyu ile boilerin içindeki su tam ısınmamış, ama siz güzel sıcak bir duş yapmak istiyorsunuz, açıyorsunuz boilerin sigortasını, suyun ısınmasını beklerken bir kahve içip sonra soyunup giriyorsunuz duşa, aaa su buz gibi! ısınmamış...
Hay allah! kaç dakika oldu boileri açtığım, neden ısınmadı bu boiler diye düşünüp o sinir ile afedersiniz üryan şekilde ıslak ıslak duştan çıkıp kamaradaki yatağı kaldırıp altındaki boileri kurcalamaya, fişini itip çekmeye, vanalarını kurcalamaya çalışıyorsunuz..
veee ZIIIZZT! çarpıldınız! geçmiş olsun..

(Çapılma nedir? Faz ile gelen enerjinin nötr hattından dönmeden önce sizin vücudunuz içinden geçmesi, devreyi sizin üzerinizden tamamlaması demektir.. Devre tamamlamadan, size giren enerji başka bir yerden çıkıp gidemiyorsa çarpılma olmaz.. (Bknz: Kuşların elektrik tellerinde tünemesi) Evet, tekne içinde enerjinin sizin üzerinizden toprağa/kaynağına dönmesi kolay değil, bir elinizi faza, diğer elinizi nötr veya toprağa dokunmanız gerekir, ama emin olun, gayet ihtimal dahilindedir..)

Peki neden?
Çünkü kendiniz kulaktan dolma bilgilerle hesapsız kitapsız ev yapımı galvanik izolatörünüzün içindeki diyotlar siz daha boiler'in sigortasını açtığınız ilk anda (geçen yüksek kısa devre akımını taşıyamadı ve) yandı gitti bitti, ama teknenizin giriş sigortası veya boilerin sigortası atmadı ve teknenizdeki tüm 220V elektrikli cihazlar o andan itibaren TOPRAKLAMA korumasından mahrum kaldılar.

İşte bu aşamada, izolatörünüz sağlam kalsaydı bu kaçak kısa devre akımı boilerin gövdesine-borularına bağlı olduğu için oradan topraklama hattına geçerek devresini tamamlayacak, sizin üstünüzden geçemeyecek ve çok kısa bir süre sonra boilerin sigortası ve/veya teknedeki giriş sigortası atacak (devreyi açıp enerjiyi kesecek) idi. Sizi korumuş olacaktı.
(Sonra tabi aa ne oldu deyip siz sigortayı açacaktınız, çat diye yine atacaktı, o zaman haa bir kısa devre var diye anlamış olacaktınız..)

İşte izolatörün özelliklerinin kritik noktası bu.
Teknenizdeki 220V AC sigorta sistemi bir kısa devre anında atarak enerjiyi kesene kadar dayanabilecek kapasitede olmalı.

Yani izolatörünüz sigortanızdan önce bozuluyorsa hiçbir işe yaramadığının yanında yukarıda anlattığım tehlikeyi yaratır.

Peki izolatörüm çalışıyor mu? Bozuldu mu? nasıl anlayacağım.
Çok kolay..
Bir ölçü aleti (avometre, AC voltmetre) ile tekne içindeki prizlerden topraklama ucu ile diğer uçlar arasındaki voltaj varlığını ölçün. Eğer toprak ile içteki faz-nötr uçlarından biri (hangisi faz hangisi nötr olduğunu bilemediğiniz için ikisine de bakın..) arasında 220V voltajı görüyorsanız izolatörünüz sağlam, toprak hattınız kesintisiz tekne içine ulaşıyor demektir.
Yoksa toprak ucu ile içtekiler arasında hiç voltaj görmüyor ama içteki iki uç arasında voltaj görüyorsanız toprak hattınız kesilmiş, tekne içine ulaşmıyor demektir.
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2023, 12:57:52 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #202 : Şubat 27, 2023, 13:55:44 »
teknede led'li bir polarite (reverse polarity) ışığı yapmak oldukça basit.
Tek yapmanız gereken NÖTR-TOPRAK arasına bir led'i 20-25K ohm'luk bir direnç ile bağlamak.
(Led'in anodu nötr'e, katodu toprağa bağlanacak)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Böylece kablo ters takıldığında NÖTR hattı üstünden gelen enerji led üzeriden geçip TOPRAĞA akacak ve led'i yakacaktır.
20-25K'lık bir direnç ile kırmızı bir led 15mA civarı akım çekeceği için kaçak akım rölesi konusunda da sorun yaratmaz.

Ama yok hiç neredeyse hiç akım çekmesin derseniz led yerine NEON ampül (minyatür gaz deşarj lambası) de kullanabilirsiniz.
*

    G. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #203 : Şubat 27, 2023, 19:05:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
teknede led'li bir polarite (reverse polarity) ışığı yapmak oldukça basit.
Tek yapmanız gereken NÖTR-TOPRAK arasına bir led'i 20-25K ohm'luk bir direnç ile bağlamak.
(Led'in anodu nötr'e, katodu toprağa bağlanacak)

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Böylece kablo ters takıldığında NÖTR hattı üstünden gelen enerji led üzeriden geçip TOPRAĞA akacak ve led'i yakacaktır.
20-25K'lık bir direnç ile kırmızı bir led 15mA civarı akım çekeceği için kaçak akım rölesi konusunda da sorun yaratmaz.

Ama yok hiç neredeyse hiç akım çekmesin derseniz led yerine NEON ampül (minyatür gaz deşarj lambası) de kullanabilirsiniz.

BU meret hazır satılmıyor mu kaptanım.
Alak, takak.
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #204 : Şubat 27, 2023, 19:28:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
BU meret hazır satılmıyor mu kaptanım.
Alak, takak.
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu anlattığım kendinizin yapabileceği çok basit hali.
Yapamayacaklar için biraz daha gelişmiş hallerini "priz test cihazı" adıyla piyasada kolaylıkla bulabilirsiniz zaten.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2023, 19:31:34 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #205 : Şubat 27, 2023, 20:56:03 »
İstanbul'da oturanlar için: Karaköy'de Selanik pasajını veya Kadıköy'de Yazıcıoğlu'na gidin, 25 K direnç ve bir adet diyot alın, şemaya göre lehimleyin, diyotun başının kontrol panosundan çıkabileceği kadar çapta bir delik delin ve diyotu oturtup bir yapışkanla panoya yapıştırın sonra da kablo uçlarını şemadaki gibi bağlayın. 220V ile uğraşıyor olacaksınız, belirli elektrik becerileriniz yoksa şimdiden vaz geçin. Tekne elektriğinde neresi olursa olsun marin kablo kullanılır, bunu da unutmayın. Bu devrenin yönleri yoktur, direnci diyotun herhangi bir ayağına lehimleyebilirsiniz ve bağlayacağınız kablonun uçlarını da seçmeden birini nötüre diğerini toprak hattına bağlayabilirsiniz.

Bu devreyi ben evdeki elektrik anahtarlarında kulandım. Bir ucu faza diğeri ise ampule giden uca bağlı idi. Işık yanmıyorken diyot ve dirençten geçen akım, lamba üzerinden devreyi tamamlayarak anahtarı yerini karanlıkta gösteriyordu, sanırım üsrekli devrede olduğu için 33K direnç kullanmıştım. Artık anahtarların yerini ezbere bulabildiğim için kullanıyorum. Yeni LED ampullerle de çalışır diye umuyorum.
*

    G. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #206 : Şubat 27, 2023, 21:47:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
BU meret hazır satılmıyor mu kaptanım.
Alak, takak.
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu anlattığım kendinizin yapabileceği çok basit hali.
Yapamayacaklar için biraz daha gelişmiş hallerini "priz test cihazı" adıyla piyasada kolaylıkla bulabilirsiniz zaten.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sağolun kaptanım Habo test yurtdışından aldım gitti.
Voltaj göstergeside var
Ters polarite uyarısıda var.

İşimi rahatlıkla görür, başka ne özellikleri var bakacan YouTube tan.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap