Mehmet korsan'ım benim teknenin çapada tutunması ile bir yelkenli teknenin tutunması arasında ne gibi farklar oluyor ? Burada okuduklarıma bakılırsa en az 70-80 metre zincir diyorsunuz ? Benim teknem içinde geçerli mi yoksa bu yelkenli bir tekne için mi geçerli ?
Mehmet korsana sormuşsunuz ama bildiğim kadarıyla yanıtlayayım.
Yelkenli tekne ile sizin tekneniz arasında farklardan ziyade demirlemeye etkileyen faktörler vardır.
Teknenin tonajı, rüzgar görecek yanal alanların büyüklüğü ve yapının denizden yüksekliğiyle ilintili bir demir zincir donanımı gerekir.
Nihayetinde demirdeyken yelkenler açık değildir.
Diğer teknelerden (motoryat tarzı) farkı sadece salması ve direğinin olmasıdır.
Bunlarında demirin tutunmasına negatif etkisi ihmal edilebilir düzeydedir.
(Aynı boyda, aynı yükseklikte yanal alan büyüklüğü ve aynı tonajda olmaları kaydıyla)
Yanal alanları ve denizden yüksekliği aynı olan ama tonajları farklı olan iki tekneden hafif olanı aynı şiddette rüzgarda daha hızlı bir ivmeyle harekete geçer
buna karşın daha hafif bir demir zincir donanımıyla yerinde tutunabilir.
Daha ağır olan ise daha yavaş bir ivmeyle harekete geçer,
harekete geçtikten sonra çok daha ağır bir demir zincir donanımıyla yerinde tutunabilir.
Son tahlilde çapanın tutmasını belirleyen faktörler ve bu duruma göre çapa seçimi teknenin yelkenli ya da motoryat olmasıyla ilintili değil, yanal alanlarının büyüklüğü, deniz üstü yapısının yüksekliği ve tonajıyla ilintilidir. Tabi çapaya bağlı zincir uzunluğu ve ağırlığı da etkenlerden bir diğeridir.
Sanırım, <Atttığım demir - tonoz tutacakmı> konusunda bu konular tartışılmıştı.