0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. E.

Verimli otopilot kullanımı
« : Kasım 08, 2011, 18:32:52 »
Sevgili Geko'lar,

Öncelikle iyi bayramlar...

25ft Barbarossa teknemizi İstanbul'dan teslim alırken Raymarine ST2000 otopilot taktırmış uzun yolda özellikle sakin havada, geniş apazda veya pupa seyrinde epey memnun kalmıştık (arada ufak tefek derece müdahalesi yaparak).

Son zamanlarda yalnız başıma çıkabilecek teknik bilgi ve altyapı üzerinde duruyorum.

Sorun şu: Otopilotumla şöyle pürüzsüz yol almak istiyorum:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ancak özellikle apaz ve orsa seyirlerde ya fazla dümen kırıyor veya örn. sertçe bir dalga dümen palası üzerindeki yükü aniden arttırdığında dümeni sabit tutacağına kolu kaydırıyor. Kısacası, dümeni 13-15 knotu geçen rüzgarda ve pupa, geniş apaz hariç seyirlerde dümeni güvenle terk etmek mümkün değil.

Pusulama göre kalibrasyonunu daha önce yapmıştım (şu sakin havada düşük hızla tur atma olayı). Ancak daha sıkı durması için hangi kalibrasyon parametresini ne değere getirmem gerektiğini veya atladığım başka bir konu varsa onu çözemiyorum.

Bu modelde tecrübe sahibi var mı aramızda?
« Son Düzenleme: Kasım 08, 2011, 18:35:39 Gönderen: Ahmet Ertür »


*

    K. U.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #1 : Kasım 08, 2011, 19:36:55 »
calibration level1 ( Rudder Gain ) ayarını gözden gecirin.


*

    A. E.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #2 : Kasım 08, 2011, 20:24:45 »
Alıntı
calibration level1 ( Rudder Gain ) ayarını gözden gecirin.

Acemi olsam da Rudder Gain ile ilgili bir öneri geleceğini tahmin etmiştim. 9'a kadar olduğunu hatırladığım Rudder Gain parametresi fabrika ayarı olarak 5. O halde benim durumda yön ne tarafa olacak? <5, >5??


*

    K. U.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #3 : Kasım 08, 2011, 21:35:49 »
 eksi yönde olacak 4 olmaz ise 3 deneme-yanılma ile bulunacak bir şey
Aynı zamanda level 5 ide ayarlamalısınız.


*

    H. K.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #4 : Kasım 08, 2011, 23:31:44 »
Sancak veya iskele tarafa takmanız otopilotun çalışmasını etkiler ilgili ayarları kontrol edebilirsiniz
kolay gelsin

*

    K. K.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #5 : Kasım 09, 2011, 15:08:55 »
Rudder ayarını sert kullanıma göre ayarladığınızda oto-pilot rotadan sapmalara daha çabuk yanıt veriyor. Fakat bunun bir de sakıncası var,akü kullanımınız kısıtlı ise bu tarz kullanım aküleri daha çabuk boşaltıyor.

Ayrıca orsada dümeni elle tutarken bile sağnaklarda bazen broşa düşmemek için anayelkeni biraz kaçırmak gerekir. Yani oto-pilotun rudderını falan ayarlasanız bile sağnaklarda yapabileceği fazla birşey yok!
*

    B. G.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #6 : Kasım 10, 2011, 23:31:49 »
st1000 var bende. İlk aldığımda talimatta yazanın aksine ben sancak tarafa değil iskele tarafa takmıştım. Uzun süre bozuk diye düşündüm hatta. Kullanma talimatı çok basit sadece biraz zaman ayırıp okumak gerekiyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Şimdi ben size bozuk diye üretici firmaya otopilotu geri gönderdim desem inanmazsınız. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. B. A.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #7 : Kasım 11, 2011, 08:44:41 »
Bu otopilot işi bu kadar hassas ise otopilotlara, rüzgar dümenlerine filan güvenip nasıl saatlerce kamaralarında uyuyabiliyor insanlar? Sadun Boro ve Özkan Gülkaynak'ın kitaplarından anladığım bu Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #8 : Kasım 11, 2011, 09:53:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu otopilot işi bu kadar hassas ise otopilotlara, rüzgar dümenlerine filan güvenip nasıl saatlerce kamaralarında uyuyabiliyor insanlar? Sadun Boro ve Özkan Gülkaynak'ın kitaplarından anladığım bu Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Otopilota kimse güvenmiyor. Özelllikle uzun yol denizcileri asla otopilota güvenmiyorlar. Ancak rüzgar dümeni ise tam tersine son derece güvenilir. Enerji harcamaması ve değişen rüzgar şartlarında tekneyi rotada tutarken yelken trimi gerektirmemesi en önemli üstünlüğü.
*

    A. E.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #9 : Kasım 11, 2011, 22:57:49 »


İki gün önce hava çok sakindi buralarda. Bunu fırsat bilip işte bu otopilot çalışması falan nasıl oluyor, gerekirse bir iki tur atarız tekrar bir kalibrasyon yaparız dedim. Yelken acemisi ancak teknesi olan bir arkadaş da sağolsun geldi; çıktık.

Otopilotu kurdum, pusulayla aynı dereceyi veriyor, auto moduna aldım 1-3 mil süratle akıyoruz. Arkadaştan rüzgar üstü yapmasını istedim, bu hafif rüzgar ne derece iyi netice verecekti bilmemekle birlikte manuele bakıp rüzgar ölçeri kalibre ettim.

Her şey güzel, hava da aşırı sakin ya, şeytan dürttü bu rudder gain'e falan takılayım; öncesinde de ışık aç kapa çalışayım dedim. Akmayan kiremiti elleme cüretimize otopilot kızmış olacak abuk subuk hareketlere ekranda çizgi döndürmeye başladı. Hadi sıfırdan bir kalibrasyon daha çekmeye niyetlendim; pusula değerini ve deviasyonu verdi veee... Sonuç:

Pusulayı (sanırım tam değil de yaklaşık) tam ters okumaya başladı. Tutturmak için de kolunu bir ileri bir geri oynatmaya... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bakalım ilk fırsatta tekrar pusula ile denklemek üzere bir kalibrasyon daha deneyeceğim. Mini Transat yarışlarında adamların ufku gözledikten sonra 20 dakikalık uyku molaları verirken asimetrik balon dahil ful arma otopilota bağlamalarının videolarını bir youtube'da bir de rüyalarımda görüyorum şimdilik Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap...

Rüzgar dümenini Özkan Gülkaynak üstad kendisi imal etmiş, zira o da çok pahalı olduğunu TRT belgeseli için verdiği röportajda anlatıyor. Teknemle solo muhabbet yaşamak için otopilota meram anlatmaktan başka çarem yok:((((

Gelişmeleri bildiririm. Ama vakit alabilir. Şu an dışarıda sağnaklar >35knot Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. A. Z.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #10 : Şubat 15, 2024, 17:54:11 »
Değerli korsanlar, st4000 oto pilotumu kalibre etmem gerekiyor. Ama kılavuzu okuduğumda ne yapmam gerektiğini tam anlayamıyorum. Bana bu iş nasıl yapacağımı bir çocuğa öğretir gibi adım adım anlatabilir misiniz?
*

    O. S.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #11 : Şubat 16, 2024, 09:27:32 »
Selamlar Mehmet Ali korsanım,

Kalibrasyon otopilot için tek yapılacak ayar olmasa da diğer ayarlamalara başlamadan önce ilk yapılması gereken işlemdir diyebiliriz.
Aşağıda madde madde yazmaya çalıştım ancak tek sayfalık kılavuz daha faydalı olacaktır. Bendekini bulamadım, sanırım teknede. Gidince ayrıca gönderirim, belkide olan korsanım buraya yükleme nezaketini gösterir.

Otopilotunuz standby konumunda iken "Standby" düğmesine 2 sn süreye basın.
User Setup ekranı açılacaktır. Ekranda Setup yazar.
Ekranda Swing Compass OFF yazıları çıkana kadar "Disp" düğmesine basıp bırakın. Bu ekranı geçerseniz devam edin yeniden gelecektir.
"+1" yada "-1" düğmelerine basarak OFF yazısını YES e çevirin.
Hemen TURN BOAT yazısı ekranda görünecektir.
Bu noktadan tekneyi sancak tarafından en az 2 tur döndürün. Tekne hızı ve dönüş yarı çapı tam bir dönüşün 3 dakika sürecek şekilde ayarlamalısınız. Aksi halde kalibrason doğru şekilde tamamlanamayabilir.
Bu nedenle bir kronometre yardımıyla tekneniz için uygun dönüş yarı çapını ve motor devrini bu işe başlamadan önce test ederek belirlemenizde fayda var.
Dönüşü doğru yaparsanız bir bip sesi ile birlikte ekranda DEVIATION yazısı ve bir sayı görünür. Bu sayı, bir önceki kalibrasyon ile şimdiki arasındaki yön farkının derece cinsinden farkıdır. Dolayısıyla bu değer 15 dereceden fazla ise Fluxgate pusulanı yerini değiştirmeyi düşünmeniz gerekli.
Bu ekrandan sonra yine "disp" düğmesine ekranda "ALIGN HDG" ve bir sayı yazana kadar basıp bırakın.
"+1" veya "-1" düğmelerine basarak, ekranda yazan dereceyi teknenin manyetik pusulasında gördüğünüz değere ayarlayın.
"Standby" tuşunu 2 sn süreyle basılı tutarak kalibrasyon sonuçlarını cihaz hafızasına alın.

Umarım yardımcı olur.
*

    E. Ç.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #12 : Şubat 16, 2024, 09:56:30 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

St6000 kullanım klavuzundan alınmıştır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. A. Z.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #13 : Şubat 16, 2024, 10:25:34 »
Çok teşekkür ederim. Hafta sonu uygulamaya çalışacağım.
*

    A. K.

Ynt: Verimli otopilot kullanımı
« Yanıtla #14 : Şubat 16, 2024, 11:24:49 »
Diyelim tekne 5 derece iskeleye saptı ,  otopilot düzeltmek için başlangıçta dümeni kaç derece kırıyor . Diyelim ki 5 derece saptı dümeni direkt olarak 5 derece kırmaya mı  ayarlıyor , yoksa 2-3 derecede tutup düzelmesini mi bekliyor.  Sapma düzelmeye başlayınca hemen ilk kırdığı dereceden sıfıra mı getiriyor , yoksa düzelme başlayınca kademeli olarak açıyı  5-4-3-2-1-0 dereceye  yavaş yavaş mı getiriyor .

Ben kendi yaptığım otopilotun yazılımında karar veremedim ve  sezon bitti . Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 16, 2024, 11:27:16 Gönderen: Atilla Kaplan »