Gezgin Korsan

Çekek Yeri => Tekne Malzeme, Donanım ve Ekipmanları => Konuyu başlatan: Mehmet Göktürk - Nisan 19, 2010, 23:12:46

Başlık: Tork Pervanesi
Gönderen: Mehmet Göktürk - Nisan 19, 2010, 23:12:46
Sevgili Korsanlarım,

Benim 375 kiloluk yelkenli  kayık için 8HP 2 zaman yamaha kullanıyorum. Bugün servise götürdüğümde yelkenli tekne için tork pervanesi var mı diye sordum var denildi. 200 dolar fiyat biçildi. Sizce bu pervaneyi takarsam memnun olur muyum? Benim bildiğim tork pervanesi planning yapamayacak kadar agır teknelerin bu tarz dıştan takma motorla rahat yol yapmasını ve ölü su oluşturmamasını sağlıyor. 200 dolara değer mi bu deney?


http://www.yamaha-motor.com/outboard/powermatched/propeller.aspx
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Umut Korkmaz - Nisan 20, 2010, 09:11:17
bildiğim kadarı ile hem motor üreticileri hem de tekne tasarımcıları tarafından tavsiye edilen bir uygulama.  Hüsne yeni motoruna taktırmıştı diye hatırlıyorum.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Özden Oğul - Nisan 20, 2010, 09:17:10
Tork pervanesi olmadan patinaj yapan araba gibi çalışıyor.Benim motoru satsan 200$ eder.Yoksa ben de taktırırım.
Kıçtan takma motorların yüksek devirde daha ekonomik olduğunu okumuştum.Deplasman teknelerinde tork pervanesi ile yüksek devirde daha da verimli olur.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Orhan Barut - Nisan 20, 2010, 09:49:04
Tork pervanesinin ne anlama geldiğini anlamaya çalışıyorum ama başarılı olamadım.
1. Kullanmayı düşündüğünüz pervane verdiğiniz linkte tarif edilenlerden hangisi?
2. "Beygir Gücü(HP) = Tork x Dönme Hızı(RPM)" olduğuna göre bu pervane hangi mekanizma ile neyi değiştiriyor?
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Nejat Övütmen - Nisan 20, 2010, 10:52:21
''Tork pervanesi'' ile , düşük hızda yüksek itme kuvveti oluşturan pervane kasdediliyor sanırım.
Yüksek itme kuvveti oluşturan pervanelerin gerçekten işe yarayabilmesi için, aynı zamanda itme kuvvetini
bastığı alanın da (yani dönerken taradığı alan ) büyütülmesi gerekir. Aksi halde Özden beyin de dediği gibi
geri kaçırması artar ve istediğiniz sonucu tam olarak alamazsınız.

Bu durumda pervane çapını bariz bir şekilde arttırıp arttıramadığınızı önceden kontrol etmenizi öneririm.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Orhan Barut - Nisan 20, 2010, 11:17:56
Pervane performansını belirliyen iki parametre var : 1. Çap 2. Adım
Şöyle düşünelim:
a) HP sabit iken çap büyürse tork artar pervane dönme hızı düşer
b) HP sabit iken çap küçülürse tork azalır pervane dönme hızı artar
Pervane dönme hızı ve HP sabit iken pervane adımı artarsa tekne hızı artar, pervane adımı küçülürse tekne hızı küçülür.
Şimdi siz karar verin pervane değiştirilince ne olur? :)
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Hakan Erdem - Nisan 20, 2010, 11:29:46
Tork pervanesinden kasıt. Geniş kanat ve çap kullanılarak daha fazla su tutmasını sağlamak ve iyi bir itiş gücü ile  pervane patinajını azaltmak sanırım.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Can Buluman - Nisan 20, 2010, 11:30:17
Dıştan takma motorlar genelde planing teknelerde (altı düz suda kayan) kullanıldığından üstlerinde hız pervanesi vardır. Zodiaclarla 15-20 knot hızlara çıkabilmemizin nedeni de budur. Bu motorları ağır deplasman teknelerinde kullanacaksanız hız pervaneleri uygun değildir. Düz denizde tekneyi götürse bile akıntı ve dalgalara karşı itici kuvveti az olduğundan hız çok düşer iyi sonuç vermez. Bunun yerine çapı daha büyük ve pitch(Hatvesi=1 turda aldığı mesafe) daha küçük olan pervaneler (tork pervaneleri) daha uygun olacaktır.  Eskiden evinrude (johnson) 'un Sailmate serisi vardı. Hem kuyruk son dişlisi hem de pervanesi deplasman tekneleri için özeldi. Hatta şaftı da ekstra uzundu.

Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Nejat Övütmen - Nisan 20, 2010, 12:11:12
Pervane çapını arttırırken tabiiki HP ve devir sayısını sabit tutmak isteyeceksiniz.
En önemli yaklaşım elbette hesap yapmaktır. Ancak hesabın gerektirdiği birçok parametreyi eğer
yeteri kadar doğru saptayamıyorsanız, o zaman deneme-yanılma ile de sonuç alabilirsiniz.
Bunun için çok kabaca bir yaklaşım, çapı 1 inç kadar arttırdığınızda adımı (hatve,pitch) 2 inç kadar
azaltmanız gerektiğidir.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Mehmet Göktürk - Nisan 20, 2010, 16:51:05
Bana yamaha servis yelkenli pervanesi diye satılan bu motor gücü ve devrine modeline uygun bir parça numarası verdi. Yani hesap önceden edilmiş. Herhalde alıp deneyeceğim. Olmadı kütüphaneme koyarım. Motor motordur her zaman lazım.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Bahadır Tüzün - Ekim 01, 2018, 09:45:13
Günaydın
Orhan bey
4’95 poyester teknem var üzerinde 25hp markry motor var hızı yetersiz geliyo yazılarınızı okudum hızı artırabilmek adına pervanemi büyütmelimiyim yardımcı olursan sevinirim .
Teşekkür ederim
(https://i.postimg.cc/kVCCkhTM/40_C45847-_AB1_C-41_D1-8576-7_C64_A77_C0_D0_E.jpg) (https://postimg.cc/kVCCkhTM)

(https://i.postimg.cc/SYnb60xd/6_E134483-7768-41_C6-_B62_B-2_C0_F4_F679_FB7.jpg) (https://postimg.cc/SYnb60xd)
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Ümit Özdoğan - Ekim 01, 2018, 11:00:45
Bahadır Korsan.

Senin tekne küçük ve kayıcı tekne, o nedenle pek konu başlığıyla ilgisi yok aslında, onun tam tersi olması açısından ilişkili.

Mevcut pervanenin üzerinde çapı ve adımı yazar zaten. Tekneye atlayıp tam gaz gidip motorun kaç devir çevirdiğine bakman lazım. Bu devir motorun kitapçığında önerilen aralıkta mı, ona bakacaksın. Örneğin kitapçıkta demiş ki tam gazda 5000-6000devir arasında olması lazım. Senin gibi hız yetersiz diyen biri için muhtemelen tam gazda bu devirlerin üstüne çıkacaktır, örneğin 6200 devir olsun. Sen daha dengeli ve güçten faydalanabilen bir pervane için 5600 deviri hedefledin diyelim.

Pervane adımının her bir inch büyümesi devri yaklaşık 200 düşürür derler (bende 160 devir gibi etki etmişti inch başına!). Sen 800 devir düşsün istiyorsun, Aynı çapta 4inch büyük adımlı pervane lazım.

Çapla oynamak biraz daha zor bulunabilirlik açısından. 1 inch çapın da 3 inch pitchle (adım) oynamaya eşit olduğu söyleniyor, ben hiç denemedim.

Motor devir saatin yoksa zor olurdu ama fotoda devir saatin var gibi gördüm.

Pitch işini çok abartmanı önermem. Son süratin kesin artar ancak son süratte, tam gazda yakıt çok tükendiği için hiç kimse sürekli o hızı kullanmaz. Önerilen devrin alt sınırına yakın olursan, ilk kalkışlarda, ara hızlanmalarda serilik azalır, seyir süratinde yakıt tüketimin artabilir. En önemlisi, sınırın altına inersen motor erken yıpranır, hep gereksiz fazla yükte çalışır.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Bahadır Tüzün - Ekim 01, 2018, 15:56:06
Ümit korsan
Çok teşekkür ederim bilgilere
Amatörce uğraşıyorum inşallah ustalaşınca keyif alabileceğim büyüklükte bir tekne düşünüyorum
Ozamanda fikirlerinizi almak isterim.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Zerin Güney - Aralık 05, 2018, 18:57:39
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Günaydın
Orhan bey
4’95 poyester teknem var üzerinde 25hp markry motor var hızı yetersiz geliyo yazılarınızı okudum hızı artırabilmek adına pervanemi büyütmelimiyim yardımcı olursan sevinirim .
Teşekkür ederim
(https://i.postimg.cc/kVCCkhTM/40_C45847-_AB1_C-41_D1-8576-7_C64_A77_C0_D0_E.jpg) (https://postimg.cc/kVCCkhTM)

(https://i.postimg.cc/SYnb60xd/6_E134483-7768-41_C6-_B62_B-2_C0_F4_F679_FB7.jpg) (https://postimg.cc/SYnb60xd)

Teknenizin ağırlığı , motorun ağırlığı , ekipman ve yolcu ağırlığını toplayın rakam 875 üstüne çıkarsa son sınırı aşmışsınız demek , sizin motorunuzun taşıyabileceği ideal kilo 625 kg
Kayar tipi teknelerde beygir başına düşen yük 35 kg geçmemeli zaten geçince plane olamaz .
İdel yük 25 kg beygir başına bundan sonra daha yüksek hıza ulaşabilmenin yolu
 beygir sayısını artırarak veya genel ağırlığı azaltarak yaparsınız .
Tork pervanesi denilen hayvan ise ağır tekneleri itmek için düşük adımlı pervanelerdir .
Türkçesi otomobili dördüncü vitesten üçüncü veya ikinci  vitese almak yükün ağırlığına göre .
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Alper Dora - Aralık 10, 2018, 10:38:09
Tork pervanesi kullanımı maalesef her motor için uygun değil. Kuyruktaki dişli yapısının yani aktarmanında  o güce dayanabiliyor olması gerek. Evet pervane ayrı olarak satılır alıp takabilirsiniz ancak yelkenli için üretilen motorlara baktığınız zaman kuyruktaki dişli housing inin daha büyük olduğunu görürsünüz. Bunun da nedeni budur. Kullanılan dişliler ona göredir.İçine aldıkları yağ miktarıda ona göre fazladır. Bu tip pervane kullanacaksanız yüksek devirden kaçının ve kuyruk yağını daha kısa sürelerde değiştirin.
Başlık: Ynt: Tork Pervanesi
Gönderen: Alper Dora - Aralık 10, 2018, 10:50:54
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Günaydın
Orhan bey
4’95 poyester teknem var üzerinde 25hp markry motor var hızı yetersiz geliyo yazılarınızı okudum hızı artırabilmek adına pervanemi büyütmelimiyim yardımcı olursan sevinirim .
Teşekkür ederim
(https://i.postimg.cc/kVCCkhTM/40_C45847-_AB1_C-41_D1-8576-7_C64_A77_C0_D0_E.jpg) (https://postimg.cc/kVCCkhTM)

(https://i.postimg.cc/SYnb60xd/6_E134483-7768-41_C6-_B62_B-2_C0_F4_F679_FB7.jpg) (https://postimg.cc/SYnb60xd)
Hızınız nedir neden yavaş geliyor bilemiyorum ancak zaten o tekne ve o motorla hızınız 25 knot civarında olacaktır. Bu tip motorlarda pervane değişimini dikkatli yapmak gerekir çünkü motorlarda devir kesici yok. Bu tip motorlarda maksimum devir 5500 olarak belirtilir ancak 5800 devire kadar çevirebilirsiniz. Fazla küçük pitchli pervane yüzünden motor devri onun üzerine çıkarsa sübap yakalar nur topu gibi yeni bir motor sahibi olursunuz. Daha küçük pitchli pervane ile hızınız bir miktar artar ancak bu seferde planing hızına çıkış devrinizde artar yakıt tüketiminizde artar. Pervane çapını çok fazla büyütemezsiniz kuyruk yapınız ona uygun değil zaten motor gücünüzde pervaneyi daha hızlı çevirmeye yetmez.