0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ş. Y.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #15 : Şubat 24, 2009, 15:34:18 »
Sevgili Mehmet bey,
"Irgatın üzerinde halatı toplamak için bir fener olmasında fayda var"  diyorsunuz. Bu nasıl bir şeydir, fotografı vs varmı ?
Benim Beneteau 39 teknemde mevcut bir elektrikli ırgat var zinciri topluyor ancak gördüğüm kadarıyla böyle bir donamımı yok.
Benim ırgat ile halat toplayabilirmiyim ? yok ise Irgata bir Fener nasıl monte edebilirim ?


*

    A. A.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #16 : Şubat 24, 2009, 15:43:44 »
Irgatlarda fener, yelken vincinin halat sarılan bölümüne benzer bir yerdir. Halatı sararsınız ve bir ucunu elle tutarken motor yardımı ile toplarsınız. Mevcut ırgatlarda, eğer fener yoksa, bir ilave yapmak çok kolay değildir. Irgatlarda sadece zinciri çeknek için olan bölüm kaveleta olarak anılır. Bazı ırgatlarda kaveleta halatı sıkıştırarak çekmek üzere imal edilmiş olabilir. Yani halatı zincir gibi kaveletaya sararsınız, sıkıştırarark halatı çeker, halat ile zincir bağlantısı örülerek veya usulüne uygun malzemeler ile yapılmışsa halat bittiğinde, kendiliğinden zinciri de alır  ve toplar.

Üzernide feneri olan ırgatlarda, genellikle bir vinç kolu yardımı ile veya özel kolu ile kaveleta dişli siteminden ve motordan ayrılabilir. Yani motoru çalıştırsanız bile kaveleta boşta kalır ve dönmez ama fener sürekli olarak motora bağlıdır ve halat sarılarak, zincire hiç dokunulmadan çekilebilir.   


*

    M. E.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #17 : Şubat 24, 2009, 15:47:00 »
Ali Ağabey usulünce cevaplamış, benim ekleyecek başkaca bir bilgim yoktur (savunma avukatı söylemi gbi oldu ))

selametle


*

    Ş. Y.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #18 : Şubat 24, 2009, 15:50:45 »
Çok Teşekkürler,
Şimdi gidip teknede bazı denemeler yapmam gerekecek


*

    O. B.

Teknelere Irgat Seçimi
« Yanıtla #19 : Eylül 14, 2009, 14:24:23 »
Irgatın gücünü "watt" cinsinden ifade ederiz.
Irgata karar vermek için önce " kaç kilogramlık" bir ağırlığı "ne kadar hızla" çekmek istediğimizi bilmek gerekiyor.

Çekme hızı genel olarak ırgatlarda birbirine yakın oluyor. Ortalama 60 devir/dak (rpm) kabul edersek çok hata yapmış olmayız. Ancak şunu bilelim ki aynı ağırlığı daha hızlı eçkmek için daha güçlü ırgata ihtiyaç vardır.

Ne kadar bir kuvvet çekeceğiz?

Irgatı çalıştırınca iki durum oluşablir :

1. Teknenin motoru çalışmıyor ve biz zinciri ırgat ile topluyoruz. Bu durumda ırgat aslında tekneyi rüzgara ve dalgaya karşı çıpaya doğru çekiyordur.
2. Teknenin motoru çalışıyor ve biz zincirin üstündeki tekne yükünü boşlayıp ırgatı çalıştırıyoruz. Bu durumda ırgat sadece zincir ağırlığını çekiyordur.

1. Durum için ırgatı çalıştırdığımız anda tekneye gelen rüzgar kuvvetini bulmak gerekir. Bu hesaplar " Attığım Demir/Tonoz Tutacak mı?" başlığı altında verildi.
Örnek olarak 30 knot havada 31 feet bir teknede zincirdeki kuvvet yaklaşık 125 kg olarak bulunmuştu. Böyle bir havada motor yardımını kullanmazsak 125 kglık bir kuvveti 20 metre/dakika (10 cm çapındaki  tamburda 60 rpm) hızla çekeceğiz demektir. Tambur çapı 10 cm ise

        Güç = F*r*n/71620

F : Çektiğimiz kuvvet, kg
r : Tambur yarıçapı, cm
n : Tambur hızı, rpm

        Güç = 125*5*60/71620 = 0.52 HP = 0.52*0.7457= 0.3877 KW= 388 Watt

2. Durumda diyelim ki 8 lik zincirimiz var ve biz 20 metreye demir attık. 8 lik zincir 1.3 kg/m kabul edersek 20 metresi 26 kg yapar. 15 kg da çıpa ağırlığı eklesek toplam en fazla 41 kg çekmek zorunda kalacağız demektir. Bu durumda gerekli güç :

      Güç = 41*5*60/71620 = 0.17 HP = 0.128 KW = 128 Watt

olarak bulunur.

Irgat üreticileri ırgat alırken ihtiyacın 3 katı büyüklüğü alın diyorlar. Yani, ya 400 Watt ya da 1200 Watt gücünde ırgat almamız gerekecek. Doğrusu arada bir yerde seçim yapmaktır.
Benim teknemde 500 Watt var ve işimi görüyor.
« Son Düzenleme: Eylül 14, 2009, 14:25:09 Gönderen: Orhan Barut »

*

    A. S.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #20 : Kasım 23, 2009, 08:34:00 »
Irgat akülerimi değiştirdiğimden beri ırgatım çok yavaş dönmeye dipten çapayı kaldıramamaya başladı.Bütün elektrik bağlantılarını kontrol ettim/ettirdim hepsi sağlam aküler (2 adet 24 volt) sağlam ,sarjları gayet iyi ayrıca teknem olduğundan beri demiri çekerken motoru her zaman çalıştıryorum.
Irgatım simpson -lawrence 800 watt.Şu anda motorla zincirin üstüne giderken bile çok yavaş zinciri topluyor,bazen ben elimle yardım etmeye çalışıyorum,olası sebeleri neler olabilir  acaba

*

    O. B.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #21 : Kasım 23, 2009, 08:42:43 »
Aküler kaç amperlik? Irgat kaç amper?
*

    A. S.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #22 : Kasım 23, 2009, 08:53:08 »
aküler 150 amper,eskiler 180 amper di,
*

    O. B.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #23 : Kasım 23, 2009, 09:03:43 »
Şöyle anlıyorum:
1. Her biri 24V  olmak üzere 150 amper 2 adet akünüz var.
2. Eski aküleriniz de 24 V ve 180 amperdi.
3. Akülerin şarjında ve bağlantılarda sorun yok.
4. Irgatta hiç bir şey değişmedi ama çalışması bozuldu.

Bence böyle bir durum imkansız. Ya akülerde, ya da bağlantılarda mutlaka sorun vardır tekrar kontrol edin. Motor yeterli amperi çekemiyordur.

Irgatı yüksüz boşta çalıştırın. Katoloğu varsa orada boşta dönüş hızı yazar ona bir bakın. Boşta çalışması normal ama yükte çalışmıyorsa yeterli amper çekemiyordur.
*

    H. E.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #24 : Kasım 23, 2009, 09:13:34 »
Bu durum asansörlerde olduğunda ya fazlardan biri gelmiyor oluyordu ya da motor bobinlerinin bir kısmı yanmış oluyordu...

Hah, hep tıbbi konulara mühendis yaklaşımlarını görüyorduk, bu sefer yakaladım, mühendislik konularına tıbbi yaklaşayım bakiim... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #25 : Kasım 23, 2009, 09:25:38 »
Irgat sistemi üzerinde tek yaptığınız değişiklik aküleri değiştirmekse, bağlantılarını tekrar kontrol etmenizi öneririm. Eğer başka bir nedenle bir arıza çımmadı ise sorun bağlantılardadır:

1. Aküler  yeteri kadar şarj edilemiyordur. Şarj kablosunun bağlantısında sorun vardır. Sisteminizin tamamı 24 V değilse aküler 24 V olduğuna göre arada bir çevirici devre olması gerekir, onu da bir kontrol edin.
2. Aküden ırgat motoruna giden kablolarda sorun vardır.

Şarj sırasında ve ırgatı biraz kullandıktan sonra özellikle akü başlarını el ile tutmaya çalışın. Isınma varsa bağlantıda sorun vardır.

Murphy kurallarına göre arıza yapacak bir bölüm varsa diğerleri ile aynı anda arızalanır. Eğer sorun şarjda veya akü bağlantılarında değilse ırgat motorundadır. Büyük olasılıkla kömürler bitmiştir. Yeteri kadar elektrik kollektöre gidemiyordur.
*

    H. E.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #26 : Kasım 23, 2009, 09:30:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
... Yeteri kadar elektrik kollektöre gidemiyordur. ...

İşte konunun özü bu...
*

    A. S.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #27 : Kasım 23, 2009, 12:07:24 »
Sorun bulundu galiba ırgata 24 volt yerine 12 volt gidiyormuş ,ama bunu nasıl becerdik onu arıyoruz  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #28 : Kasım 23, 2009, 12:29:57 »
2 adet 24 V aküden bahsetmiştiniz. Nasıl 12 V gidiyor?
*

    O. B.

Ynt: Teknelere Irgat ve Zincir Seçimi
« Yanıtla #29 : Kasım 23, 2009, 13:48:46 »
Her şey normalse ve solenoid varsa bir de ona bakın derim.
« Son Düzenleme: Kasım 23, 2009, 13:49:13 Gönderen: Orhan Barut »