0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« : Temmuz 03, 2020, 23:37:11 »
Bir yelkenci dostumuz, sun odyssey 2000 model 37 ft teknesinin dümen palasını kayaya çarpıp kırmış.
Elinde tekne karada iken eski ve yeni fotoları dışıñda bir ölçü yok.

Bu model bir tekneye sahip korsanımız teknesi karadaysa pala ölçüsünü paylaşabilir mi?
Veya nereden öğrenilir.

"Çok da önemli değil, göz kararı sarsın" dedim ama orijinallik takıntısı olunca kabul görmedi önerim.
Çok makbule geçecek...



*

    A. Ü.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #1 : Temmuz 04, 2020, 00:13:04 »
Merhaba arkadaşlar Recep ağbiminde yazdığı gibi bir denizci dostumuz yardım istedi,
Denizci dostumuzun teknesi 2000 Jeanneau Sun Odyssey 37 teknesinin palası kırık,kırık parça denize düşmüş,palanın kırılmadan önceki ve kırık halinin fotoğraflarını gönderdi,tekne Marmariste karada,fiber ustası tamir edecek ancak elinde orjinal pala ölçüleri olmadığı için işlem yapılamıyor,yaptığımız tüm araştırmalarda orjinal pala ölçülerini bulamadık,bu konuda bilgisi olanlar varsa cevap verirse sevinirim sevgiyle kalın.
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 


*

    N. Ö.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #2 : Temmuz 04, 2020, 00:42:00 »
Eğer hiçbir kaynak doküman bulunamıyorsa, son çare olarak; elde kalan parçada orijinal kalabilmiş bir yerden ölçü alınıp, eldeki fotoğraf ölçekli hale getirilir.

Sonra bu fotoğraf üzerine eşit aralıklı yatay kesitler çizilir.
Fotoğraf düzlemine çizilecek yatay ve dikey eksenlere göre ön ve arka konturların bu yatay kesitlerdeki noktalarının koordinatları tablo halinde oluşturulur.

Bu tablodan yararlanılarak ince bir kotrplağa markalama yapılıp 1/1lik şablon elde edilir.

Bu şablon yeterince orijinale yakın olacaktır.


*

    A. Ç.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #3 : Temmuz 04, 2020, 09:16:32 »
Palalar, en boy ölçüsünün yanı sıra uçak kanadı gibi iki tarafında da eğimlidir ve bu eğim düz bir palaya göre verimi çok arttırır. Yaparken mutlaka dikkat edilmesi lazım.


*

    M. E.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #4 : Temmuz 04, 2020, 10:20:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Palalar, en boy ölçüsünün yanı sıra uçak kanadı gibi iki tarafında da eğimlidir ve bu eğim düz bir palaya göre verimi çok arttırır. Yaparken mutlaka dikkat edilmesi lazım.
Biraz uğraştıracak bir iş ama Ahmet Hocanın dediği çok doğru. Ayrıca her iki yüzün aynı olması (simetrik) gerekir yoksa dümen palası şişman olan tarafa çeker.

Çözüm, dediğim gibi çok kolay değil, ama şöyle:
- elde kalan parçada bir kesit belirleyin. Kirişin Boyunu ölçün. Diyelim 70 cm çıktı.
- bu kesitin en kalın yerini ölçün. Diyelim ki o da 6 cm çıktı.
- 6 / 70 = %8
- simetrik profillerin en basiti ve en çok kullanılanı NACA profilleridir. Bu yukarıdaki ölçülere göre en uygun profil NACA 0008’dir. Yani yukarıda çıkan % rakamını NACA00XX yerine yazın
- ınternette, bizim yukarıdaki örneğe göre NACA 0008 yazınca kesit boyunca profil ölçüleri çıkar.
- dümen palası boyunca kesit uzunluğuna göre 4-5 adet mastar hazırlanarak epoksi macun ile pala son haline gelir.

Dediğim gibi kolay değil. Bunu üretici hazır kalıbı ile yapıyor.

*

    R. E.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #5 : Temmuz 04, 2020, 10:45:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Palalar, en boy ölçüsünün yanı sıra uçak kanadı gibi iki tarafında da eğimlidir ve bu eğim düz bir palaya göre verimi çok arttırır. Yaparken mutlaka dikkat edilmesi lazım.

"Boy uzunluğu bilinirse usta sorunu çözer" yazacaktım. Telefon geldi. Karada aynı model tekne bulunmuş, ölçü alınmış.. şablon çıkarılıyor.. kalan kısmı fiber ustasının hüneri..
Biraz tanıklık etmiştim pala onarımına. Öcal korsan benim kayığın palasi ile epey uğraşmıştı..
Çok teşekkürler..
« Son Düzenleme: Temmuz 04, 2020, 10:47:33 Gönderen: Recep Ertürk »
*

    A. Ç.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #6 : Temmuz 04, 2020, 11:02:13 »
Karada bir pala bulduysanız, ölçü yerine kalıbını almanızı öneririm. Üzerine kalıp ayırıcı sürüp, alçı le kalıbını iki taraflı alabilirsiniz, gerisi, kalıba tekrar kalıp ayırıcı sürüp, jel kot, elyaf ve polyester ile iki kanadı yapıp, içinin metal desteğini yaptıktan sonra iki parçayı birbirine bağlamaktır. orijinal gibi olur. Polyester bu iş için en uygunudur, vinilester ve epoksi de kullanabilirsiniz.
*

    R. E.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #7 : Temmuz 04, 2020, 21:24:07 »

Çok teşekkürler..
Artık tekne sahibi arkadaşımız ve usta nasıl yaparlar bilemiyorum.
Forumun en güzel yanı kıdemli denizcilerin bilgilerini paylaşmaları..
Bu şekilde bizler de öğreniyoruz.
Çok teşekkürler..

*

    S. Ç.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #8 : Temmuz 04, 2020, 21:49:28 »
Palanın boyu,salmanın boyuyla eşitmidir?
Yoksa daha mı kısadır..
Örnek yada onunla ilgili birşey bulunmasaydı,palanın uzunluğu ne olmalıydı?
*

    M. E.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #9 : Temmuz 04, 2020, 23:39:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Palanın boyu,salmanın boyuyla eşitmidir?
Yoksa daha mı kısadır..
Örnek yada onunla ilgili birşey bulunmasaydı,palanın uzunluğu ne olmalıydı?
Dümen palasının boyundan ziyade üretmesi gereken kuvvetten yola çıkarak alanı bulunur. Formülleri var ama gece vakti giremeyiz ona. Tekrar edeyim önce alan çıkar.

Ondan sonra bu alanı dar ve uzun bir pala ile mi, yoksa kirişi uzun ama kısa bir pala ile mi sağlayacaksın sorusu gelir. Genel kaide, pala üzerinden su hızlı geçiyorsa nispeten kısa, yok düşük hızlarda da etkin olması isteniyorsa uzun olmasıdır. Bknz moyoryat dümen palaları; nerdeyse kare şeklinde. Buna literatürde “aspect ratio” denir. AR=Alan/b2 (b:palanın uzunluğu, span lenght).

Tabii tekneyi karaya aldığında salma üzerine oturtulduğundan, salmadan daha uzun olmaması ayrı bir sınırlama.

Benzer şekilde bu farkı yelkenlerde de görürüz. Örneğin Hanse’lerle, klasik sloop armalar. Hanse’ler düşük gerçek rüzgar hızlarında daha verimliler, ama rüzgar hızı arttıkça daha çabuk camadan istiyorlar.
*

    S. Ç.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #10 : Temmuz 05, 2020, 01:40:40 »
Murat korsanım,soruyu sordum sonra üşenmedim eski fotoğraflara baktım..
Dediğin doğru..salmadan uzun olmamalı..
Benimki salma yere değdiğinde pala yerden 10 cm yüksekteydi..
Hatta bir konuşmada palayı gerektiğinde çıkarmak için yerin kazılması lazım denmişti..
Ama yanımda duran hemen hemen  aynı boydaki Bavarianın palası benimkinden hem çok kısa,hemde dardı..
Matematiğin yanında tasarımlada ilgili heralde..
Çünkü Ali Ünalan benide aradı,Rıza söylemiş Serdar korsana sorun onunki aynıdır diye..bende resmi gönderin dedim ama watsabıma gönderilen resimde çok farklı bir pala gördüm,yardımcı olamam demiştim..halbuki boyut ve seneler çok farklı değildi..
Benim pala aşağıda..

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Temmuz 05, 2020, 01:42:03 Gönderen: Serdar Çırak »
*

    A. Ç.

Ynt: Sun odyssey 37 pala ölçüsü..
« Yanıtla #11 : Temmuz 05, 2020, 07:23:01 »
Pala yüksekliği salma yüksekliğinden genellikle daha az olur.

Bir motor yatta götürücü güç sadece motor olduğu için pala genelde pervane suyunda yani hızlı akan suyun içinde olur bu nedenle küçük yapılabilir, bir yelkenlide ise pala üzerinden geçen su teknenin hızı kadardır, bu nedenle büyük pala gerekir.  Motor yatlar tornistanda manevra kabiliyetlerini neredeyse tamamen yitirirler, çünkü pala üstünden geçen su azalır.  Manvra için, teknenin yönünü düzeltmek amacı ile dümen istenen yöne kırıldıktan sonra çok kısa süre ile hızlı ileri yol verilir, tekne yönü düzeldikten sonra dümen kumanda etmesi hemen hiç olmadığından tornistan ile yol alınır. Yelkenli bir teknede tornistanda tekne yol yapmaya başladıktan sonra dümen dinlemeye başlar.