0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #15 : Mart 26, 2019, 11:10:24 »
Marine Akü Kablosu
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kablonun kalitesine veya istenen standartlara gore değişebilir. Normal kablodan farkı kablonun bakır kısmının kalaylı olması (parlak aluminyum renkli) ve dış plastiği ile bakır kısım arasında ekstra bir koruyucu katman (beyaz katman)(sanırım yangın için) olmasıdır.

Normal Akü Kablosu
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Arabalarda kullanılan standard akü kablosudur. Bakırdır ve Bakır renklidir. Üstünde tek kat plastik koruma vardır.

Ahmet beyin dediği gibi tesisat yama yama yapılmış. Bazı kablolarınız marine kablo gibi gozukuyor. Tam anlaşılmıyor. Ahmet beyin dediği çözüm en güzel çözüm ama tabi işin maddi yönüde acı bir gerçek.

Benim tavsiyem önce mevcut tesisatın bir şemasını çıkarmanız. Metresi, kablo kesiti, şalterler, sigortalar, nereden nereye gittiğini vs.. Bunu yaparken, otomatik olarak kablo ihtiyacınız ortaya çıkacak. Aynı zamanda donanım ihtiyacınızıda goreceksiniz. Bu şekilde bir teklif aldığınızda ustanın kullanacağı malzemeye ve işçilik parasına hakim olursunuz. Sonra sistemde ek bir isteğiniz varmı onu düşünmeniz lazım. Mesela kullandığınız akü redresoru tekne için ideal olmadığı düşüncesindeyim. Hem ağırlık olarak hemde donanım olarak bence teknelere gore bir alet değil.

Elinizden geliyor ise çok zor bir işlem değil. Kendiniz toptan söküp değiştirmek yerine sondan bir önceki fotoğraftaki gibi yerleri temizlediğiniz aradaki gereksiz kabloları çıkarttığınız ve güzelcene izole ettiğinizde güzel bir görünümede kavusabilir. Sonuc olarak ortada 20 çeşit kablo var ise yenisini yaptığınızda kabloların sayısı azalmayacaktır büyük ihtimalle. Önemli olan kabloların gidiş geliş yerlerinin düzgün olması bakıldığında güzel ve temiz gözükmesidir. Tabi burda kullanmakta olduğunuz kablolardaki kablo kalitesi, cinsi ve şuanki kondisyonuda onemli. Değiştirilmesi gerekenler olabilir.

NOT: Elinden gelen insan için kolay ama Ahmet Bey'in dediği gibi kurallara bağlı kalınması lazım. (DC) Doğru akım hata affetmez. Yanlış seçilen bir kablo kalınlığı kolaylıkla yangına sebebiyet verebilir.

Kolay Gelsin.




« Son Düzenleme: Mart 26, 2019, 11:13:53 Gönderen: Selçuk Elmas »
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #16 : Mart 26, 2019, 11:16:48 »
ilginiz için teşekkürler.
Mevcut sistem şöyle: 180 Ah motor aküsü(Kapalı kurşun asit)
                               225Ah servis aküsü (gel akü)Şu anda ölü.
                               100 W güneş paneli
                               40 amp alternator
                               Both Şalterli akü seçim sistemi

Yükler: Buzdolabı,Led aydınlatma , Seyir Işıkları (filamanlı),Müzik sistemi,elektrikli tuvalet,maseratör,hidrofor,sintine pompaları,
           Balık bulucu,otomatik pilot,telsiz,projektör,korna.
           Marş motoru (4Hp) 250- 380 Amp çekiyor.
 
Both şalterli bir sistem düşünüyorum ve iki aküyü de kapalı sulu akü ile değiştireceğim.120 veya 150 AH aküler düşünüyorum.
Alternatörün bakımını müteakip alternatörün şarj durumunu kontrol edeceğim.Kontrol için Akü takip cihazlarından mesela
Victron 702 gibi bir akünün tam takibini (servis) ve diğer akünün de voltajını gösteren bir şey kullanmak istiyorum.
Forumda, internette ve danışarak yaptığım araştırmalarda tesisatın sadece marin kablolama ile ve sizin de belirttiğiniz gibi kurallara uyarak yapılması gerektiğine inanıyorum .
Mevcut uygulamada dümen dolabının altında bütün malzeme ahşap yüzeye bağlanmış.Bunun sakıncalı olduğunu düşünüyorum.
Buraya saç kasa giydirip içine özellikle + ve eksi busbar ları izolatör üzerinde monte etmeyi düşündüm.Tatbikata dair bilgi eksiğim
olduğu için bu konuda tavsiye bekliyorum.Bu iş için belkide bir fiber levha kullanabilirim ?
Redresör için aşamalı şarj kabiliyeti olan 30 A bir redresör kullanmak istiyorum.
Yukarıda belirttiğim ana sistemi kurduktan sonra diğer yüklerin tesisatını 10-12 anahtarı bir dağıtım panosu ile irtibatlıyacağım.
Burada projenini gerektirdiği komponentler için araştırdığımda gördümki malzemeler % 90 ithal veya varsa da yerli olanlarına
ben ulaşamadım. Özellikle redresör ve akü takip sistemi ile ilgili yerli malzeme imalatçısı varsa bu yazıyı okuyan arkadaşların
katkısını beklerim.





*

    Çevrimdışı Hakkı Algın

  • * Gezgin Korsan
  • 5.319
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • NERİSSAM,,Marmaris
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #17 : Mart 26, 2019, 14:36:41 »
Ali korsanım tekne elektriği konusunda uzman değilseniz, hiç yorulmadan bir tekne elektrikçisi bulun ve ona yaptırın. 12 volt hatayı affetmez, Ahmet korsanın söylediklerine uyun.
Alıntı


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Hakkı Algın

  • * Gezgin Korsan
  • 5.319
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • NERİSSAM,,Marmaris
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #18 : Mart 26, 2019, 14:38:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ali korsanım tekne elektriği konusunda uzman değilseniz, hiç yorulmadan bir tekne elektrikçisi bulun ve ona yaptırın. 12 volt hatayı affetmez, Ahmet korsanın söylediklerine uyun. Bu arada üçe, beşede bakmayın, doğrusunu ve iyisini arayın.
Alıntı


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.438
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #19 : Mart 26, 2019, 14:43:22 »
Marin kablonun bir özelliği de ozmoz nedeni ile kablo içine su geçişini engellemesidir. her ne kadar galvanizli olsa da içinedki kablolar  su girerse sonunda korozyona uğrarlar ve akım iletgme kabiliyetleri önemli oranda düşer.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #20 : Mart 26, 2019, 15:54:41 »
Bilgi ve paylaşımlar için teşekkürler.
Tekne elektrikçisi konusunda bayağı tereddütlerim var. Şimdiye kadar 3 tanesi ile tanıştım . Benim yaklaşımım öncelikle ne  talep etmem gerektiğini öğrenmek. Konuyu ve alternatiflerini önce benim bilmem gerekiyor.Elbette işçiliğini birisi yapacak (10 sene önce ben yapmaya soyunurdum).
Petrol mühendisiyim ancak 44 senedir sanayiciyim.Petrol sondaj malzemeleri imalat ve servis hizmeti veren bir firmam var. Tahribatsız muayene konusunda 50 senelik tecrübem var ve bu konuda ihtiyaç duyan arkadaşlarıma her türlü yardımı yapmaya hazırım.
Beylerbeyliyim ve deniz ve yelkenle  tanışıklığım çocukluğuma gidiyor.Ama meslek nedeniyle uzun süre İstanbul dışında yaşadım.Şimdi bu özlemi gidermek  ve içimdeki mekanik elektrik tamir hevesini de tatmin etmek için benim bakımıma ihtiyaç duyacak eski bir ahşap tekne aldım.
Deneyimlerinizi paylaşırsanız minnettar olurum.
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #21 : Mart 27, 2019, 14:56:34 »
Tekne elektrik şeması ve kablo kesitleri ile ilgili broşür eklidir.
*

    Çevrimdışı Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.226
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #22 : Mart 27, 2019, 15:03:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tekne elektrik şeması ve kablo kesitleri ile ilgili broşür eklidir.

Teşekkür ederim
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.438
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #23 : Mart 27, 2019, 15:18:36 »
Kablo kesitlerini mm kare cinsine çevirmek için:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Semih Sener

  • * Gezgin Korsan
  • 4.198
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #24 : Mart 27, 2019, 18:20:33 »
Yelkenli tekneniz icin mumkun olan en kalin kesitleri kullanin ki gerilim dusumuyle , kablo catladi patladi isindi derdinden kurtulun, kalin kablonun zarari yok, uc kurus fiyati artar ki dert edilecek birsey degil
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #25 : Mart 28, 2019, 12:16:47 »

Semih bey haklısınız ancak tel çapı kadar kablo ve soket bağlantıları ve kalitesi,kullanılan negatif bus bar,pozitif konnektörler,
anahtar paneli,sigortalar, vb .gibi bir çok komponentin seçimi önem taşıyor.Bu nedenle daha önce malzeme hakkında deneyimi olan arkadaşların deneyimlerini paylaşmasını istemiştim.
Özellikle bu konuda ciddi ve kalitesine güvenebileceğimiz yerli üretim varmı? İthal malzemeler inanılmaz pahalı.Marin diye her şey uçuyor. 6 anahtarlı suya korunmuş bir mini panel 500-600 TL.
Oysa suya ve rutubete dayanıklı tesisat malzemeleri bir çok sektörde kullanılıyor. Muhakkak alternatif seçenekler vardır diye düşünüyor ve gezgin korsanların ses vermelerini bekliyorum.
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #26 : Mart 28, 2019, 13:04:06 »
Doğru akımda, yerli olarak sadece Sevtel Kablo ve yerli kablo pabuçlarını kullanıyorum. Birde yuksek akım Bus barlarını kendim imal ettim daha dogrusu uydurdum.

Açma / Kapama şalterlerinde ilk başladığımda yerli denedim ama verim alamadım. Max 30 A geçen yerde 50 A seviyesindeki şalterler yavaş yavaş 1 yılda sıcaktan deforme oldular, eridiler markasını hatırlamıyorum. Yerine Hella Marine koydum. Bir tanesi halen çalışıyor. Öbürü 6 yıl sonra tutukluk yapmaya başladı değiştirdim.

Ana sigortada Blue Sea Systems in şalterlerini kullanıyorum 10 yıl oldu tık demedi. 300 A limiti, ben 130 - 150 amper bandında kullanıyorum.

BMS olarak Ucuz Cin muadilleri var yerli bildiğim kadari ile yok. Studer BMS ve Victron BMS 7XX Kullanıyorum. Bir sorun çıkarmadı. 5-6 yılı geçti ikiside.

Kullandığım ortam tekne değil, ev ama tekne ile tek farkımız sallanmaması.

Tekneden örnek vermek gerekirse, teknede 3 tane çakmak girişi değiştirdim. Ucude marine ve tekne malzemesi satan yerden alındı. Ama üçüde 1-2 yıl içinde çürüdü yada bozuldu. Ne yazık ki yabancı bile alsanız bazen dayanmıyor yada uyduruk çin cıkıyor.

Ne yazık ki maddi olarak gerçekten yükler ağır. Buna karşılık ürünlerde "evladiyelik" değil.

Bence alırken ürünün sizin için ne kadar önemli olduğunu belirleyin. Mesela sistemde "Akü Şarj Devresi" kritik bir önemde iken "BMS" onun kadar kritik değil. Bozulsa bile size bir zarar vermez. Bu mantıkla BMS yi çin alın, akü şarjı victron alın. Ana şalteri marka bir şey kullanın, ama düşük amperli yerlerde tekne içinde kullanabileceğiniz ucuz yerli şalterleri kullanın. Bozulana kadar size bir nefes aldırır ve ilk yatırım maliyetinizi dusuk tutar.  Baskasının deneyimi ile sizin deneyiminiz aynı olmayabilir sonucta.

Kolay Gelsin.
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #27 : Mart 28, 2019, 14:14:34 »

Selçuk bey teşekkürler,
Malzeme listesi yapmaya başladım.Bu arada aliexpress de uygun fiyatlı malzemeler var ancak herhalde gümrük konusu var.
Acaba bu konuda tecrübesi olan arkadaşlar bilgi verebilirmi?
*
Ynt: Motor ve elektrik ustası arıyorum
« Yanıtla #28 : Nisan 14, 2019, 15:10:09 »
Katkıda bulunan herkeze teşekkürler,
İşe mevcut aküleri test ederek başladık.Elektrikçim aküleri tam şarjdan sonra yükte kontrol etti.Her iki akü de yükte hemen 10 voltun altına düşüyor. yani aküler ölü.
Tesisatı komple yenilemeye karar verdim.Çünkü akü,marş,ırgat ve  both şalter bağlantılarında kullanılan kablolar marin olmadığı gibi kesit alanları da yanlış.Örneğin 70 mm2 olması gereken yerde 35-50 mm2 kullanılmış.
İki adet 145Ah Deep cycle Marin akü alındı,both şalter yenilendi ve 70 mm2 akü kabloları ile ana tesisat kuruldu.Motor Marş motoru ve alternatör bakımları yapıldı. redresör olarak 30 A 3 çıkışlı Victron seçildi.Irgat için ırgata yakın konumlandırılmış 60A
bir Akü alındı.Bu akü servis aküsü ile paralellendı.Solar panel olarak 2x 100 Watt planlandı ancak henüz alınmadı.
Motor şanzımanı bakımı yapıldı.Volvo Penta motorda şanzıman çıkışında ayrıca bir lamel kavrama vardı ve bu kavrama bizi Tuzla
Fenerbahçe motor seyrinde yolda bırakmıştı.Tamamen bozulmuş ve kötü bir tamirat görmüş bu kavrama yerine bir elastik kaplin adapte ettik.
Bu işleri yaparken daha önce yapılmış tamiratların ne kadar uydurma yapılmış olduğunu tesbit etmek imkanımız da oldu.Mesela
shim yerine egzoz contası kesilerek montaj yapılmış. "o" ring olması gereken yere kağıt conta kesilmiş.diş sıyırmış civatalar ,
her yere silikon sıkılmış vs.Bu işleri yaparken internet bayağı yardımcı oldu. Motor,Şanzıman ve diğer komponentler ile ilgili manuellere ulaştım ve tamirci arkadaşlara bilgi vermek ve onların yanlış uygulamalarını düzeltmek imkanım oldu.Yani bir yandan da tekne ile ilgili bir döküman kütüphanesi oluşmaya başladı.

Bundan sonraki adımlar şöyle:
1- Mazot depoları saç ve filtreye pislik gelmeye devam ediyor.Sökülecek ve plastik mazot deposu konulacak.
2-Su ve Pis su tesisatı elden geçecek.
3-Otopilot bakımı yapılacak,Halen sökülmüş durumda ve faal olup olmadığı bilinmiyor.(simrad Robertson 3000)
4-Kuzine,Ocak-eviye  yenilenecek.Lpg konusuna sıcak bakmıyorum ama gerekli gibi görünüyor.
5-Yelken, halatlar ve arma ile ile ilgili herşeyin kontrol edilmesi gerekiyor. Kötü durumda olan ve çürümüş ana yelken ve
   lazybag sipariş edildi bu hafta geliyor.

Bütün bu konularda tavsiyelerinize ihtiyacım var.Tekne Fenerbahçe Setur Marinada.Yardımcı olacak bütün Geko'lara şimdiden
teşekkür ederim.