0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    B. Z.

Dümen Palasını Büyütmek
« : Ekim 18, 2014, 12:20:56 »

Merhabalar,

Teobel ile istediğimiz kadar sık olmasa da denize çıkmaya başladık ve bir sorunla karşılaştık. Gerçi sorun olup olmadığından çok emin değilim.

Orsa seyrinde tekne biraz fazla yatarsa dümen dinlemiyor! Motoryat kaptanı arkadaşlarımız dümen palasının kısa olduğunu ve uzatmak gerektiğini söylediler. Aşağıda teknenin çizimlerini görebilirsiniz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şimdi,
Dümen palasını uzatmak sorunumuzu çözer mi? Ne kadar uzatmak gerekir? Uzatırken genişletmek de gerekir mi?
Alternatif önerisi olan var mı?

Teşekkürler


*

    S. Z.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #1 : Ekim 18, 2014, 12:47:10 »
Selamlar,

Dümen palasının sualtında kalan kısmının yüzey alanının yeterli olmamasından dolayı, sıkı orsada dümen dinlememe sorununuzu çözmek için pala alanını genişletmeniz gerektiği bence de doğru. Ancak, alan genişletilmesi; uzunlamasına, genişlemesine ve de hem uzunlamasına hem de genişlemesine yapılabilmekle birlikte, burada önemli olan pala bağlantılarının mukavemetidir.
* Uzunlamasına kazınılan alanın mukavemeti biraz daha düşük olur.
* Genişlemesine kazanılan alanın mukavemeti biraz daha güçlüdür.
* Hem uzunlamasına hem de genişlemesine kazanılan alan ise pala derinliğini orta kademde tutmak için tercih edilebilir.
Motorsaillerde genellikle genişlemesine kullanılır. Yelkenlilerde ise;
* yarış teknelerinde ve de orsa da çok yatanlarda uzun,
* gezi sınıfında ve de orsada fazla yatmayanlarda ise uzunlamasına ve genişlemesine metodu uygulanmakta.

Selametle.


*

    G. Ö.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #2 : Ekim 18, 2014, 12:50:10 »
Tayfun Korsanın ''tayfuntimoçin.blogspot.com'' adresinde 10.Eylül.2013 tarihli ''Dümen Hareketleri'' başlıklı yazısını okumanız dümen palasını büyütme kararından önce faydalı olabilir.Kolay gelsin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #3 : Ekim 18, 2014, 12:51:20 »
Orsada niye dümen dinlemiyor? Tasarım hatası mı? Gereğinden uzun direk, yelken alanı vb. olmasın?


*

    B. Z.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #4 : Ekim 18, 2014, 13:47:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orsada niye dümen dinlemiyor? Tasarım hatası mı? Gereğinden uzun direk, yelken alanı vb. olmasın?

Hakan Korsan, Suat Kaptanın deyimiyle sıkı orsaya girdiğinde pala su üstünde kalıyor gibi görünüyor, sanırım sorun bu.
UK Sail'den arkadaş baktı, yelken hocası baktı, yelken yarışçısı arkadaş baktı ve hepsinin söylediği teknemizin tam bir yelkenci tekne olduğu Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Yarışlara bile girer dediler, gerçekten de altı kekamoz doluyken, trim bilmeyen ellerimizde bile 15 knot havada 7 sürati gördük. Ama bı sıkı orsa konusu sıkıntı verici, tekne en iyi performansı dar apazda gösteriyor gibi görünüyor şimdilik.

Suat Korsan, bilgiler için teşekkürler.

Gülümser Korsan bu yazıyı bulup okuyacağım hemen, teşekkürler.

*

    C. D.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #5 : Ekim 18, 2014, 13:50:54 »

Pempe çember içinde sanırım pervaneniz bulunmakta doğrumudur.
Doğruysa;
Skeğide içine alabilecek şöyle bir düzenleme işe yarayabilir belki.


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


« Son Düzenleme: Ekim 18, 2014, 14:00:33 Gönderen: Can Deniz »
*

    B. Z.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #6 : Ekim 18, 2014, 14:13:27 »
Can Korsan, bizimkilerin düşündüğü de böyle bir şeydi. Peki palayı tamamen değiştirmek mi gerekir, ek yapmak doğru olur mu?
*

    M. A.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #7 : Ekim 18, 2014, 14:26:36 »
Ben, geçmiş çabalarım sonucunda arkasında bir mühendislik bulunan orijinal yapının bozulmaması gerektiğini öğrendim.
*

    A. S.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #8 : Ekim 18, 2014, 15:03:56 »
Günümüzün tasarımlarına oranla büyük bir skeg alanının dümen yelpazesinin verimini düşürdüğünü biliyoruz. Teknenin orsacı olması ve orsada dümen dinlememesi ille dümen tasarımının hatalı olduğunu göstermez.
Arma ve yelken konfigürasyonuna da bakılması gerekir.
Tam arma seyirde basılı yelkenlerin ağırlık merkezi tekne ağırlık merkezinin gerisinde ise ; tekne orsacı olur ve dümen dinlemez.
( Ana yelken tekneyi daima orsacı ; ön saha yelkeni ise bocacı yapar )
Direği şu an bulunduğu yerden bir miktar öne taşıyamayacağınıza göre ; yapılması gerekenler şunlardır :
1 ) Direk eğimi ayarı . Direğiniz hele arkaya doğru yatıksa, sonuç orsacı bir tekne olur. Direği tam dikey hatta belki bir miktar direk tepesi öne bakar halde trim edebilirsiniz.
2 ) Ön saha yelkenini büyütebilirsiniz
3 ) Ana yelkeni küçültebilir veya camadana vurabilirsiniz.

Ben size teknenin dümen dinlemediği bir havada önce ana yelkeni camadana vurup ; denemenizi öneririm. Ben de tekneninizin iyi bir tasarım olduğu ve dümen palasıyla oynamadan önce diğer çarelerin araştırılmasını öneririm.
*

    B. Z.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #9 : Ekim 18, 2014, 15:15:13 »

Aali Korsan, bilgiler için teşekkürler. Aşağıya teknenin fotoğrafını koyuyorum. Direk hafif öne doğru eğik gibi görünüyor. Ön yelken ana yelkenden büyük zaten. Yalnız 2 sene önce teknenin tüm arması değiştirilmiş acaba ayarlarla ilgil bir problem olabilir mi? Öyleyse nasıl anlarız?

bilgisizamailgilikorsanbelgin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. S.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #10 : Ekim 18, 2014, 15:27:45 »
Evet ; direk öne eğik olmasa bile en azından tam dik görünüyor.
Şunu deneyebilirsiniz ; baş ıstralya ve kısa ön çarmık tellerini mümkün olduğunca sıkıp, kıç ıstralyayı biraz boşaltabilrsiniz. Böylelikle direk tepesi daha öne doğru yatacaktır. Bu trimin fayda sağlayıp sağlamadığına bakmak lazım.

Aklıma gelen diğer bir soru : Teknenin başında veya başına doğru ilk 1/3 lük alana orjinal tasarımında olmayan ilave bir ağırlık ( su ; mazot deposu ; çok fazla zincir  vs ) eklenmiş mi ? Böyle bir ilave varsa aynı sonucu doğurur. ( Bu mantıkla teknenin kıçına doğru yerleştirilecek bir ilave ağırlık da tersine durumu düzeltir )

Arma değişmiş dediğiniz için ; bence ilk yapılması gerekenlerden biri teknenin orjinal tasarımına ait çizimleri bulmak ; orada direk boyu ; yelken alanları vs gibi çeşitli değerleri kontrol etmek.
*

    A. S.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #11 : Ekim 18, 2014, 15:32:52 »
Genelde teknenin orsacı olmasının ana nedeninin taşınan yelken alanının o anki rüzgar şiddetine göre fazla olması olduğunu unutmamak gerekir. Tekne çok bayılıyorsa, dümen dinlemiyorsa aslında esas neden yelken alanının küçültülmemiş olmasıdır.
Böyle kuvvetli bir rüzgarda dümenin yetersiz kaldığını gördüğünüz zaman tekne kaç derece bayılmış , hızı ne ; ana yelken camadana vurulduğunda tekne düzeliyor mu ; hızı azalıyor mu, yoksa belirgin bir yavaşlama olmuyor mu, bakmak lazım.

Belki sorun sadece teknenin o havada taşıyamayacağı kadar yelken alanına sahip olması...
*

    B. Z.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #12 : Ekim 18, 2014, 15:59:45 »

Aali Korsan,

Biz yelken olayını çok bilmediğimiz için ders alalım dedik ve yelken yarışçısı bir arkadaşla konuştuk. İlk gün çıktık yelkeni açtık hava 10-15 knot arasında, tekne orsaya girdi, dümende de yarışçı arkadaş vardı o sırada, dümen söz dinlememeye başlayınca tedirgin oldu ve yelkenleri toplattı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap yelken hocasıyla motorla gitmek ayrı bir tat tabi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yani bu olay çok yüksek havada olmadı, hızımız da 6-6.6 knot gibiydi. Bayılma eğimini bilmiyorum.

Bu olay yaşandıktan sonra biz teknenin orta hattı gerisine 70 lt bir su deposu koyduk, 70 lt de pis su deposu ama o daha dolu değil Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bunların belki bir yararı olur.
*

    E. B.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #13 : Ekim 18, 2014, 16:25:10 »
Belgin hanım,

Aali nin söylediği çok doğru bir durum söz konusu  Ana yelken ve Genovanın ağırlık merkzlerinin teknenin ağırlık merkezine olan mesafeleri birbirinin tersi yönünde olmalı. 15 Knot havada 7 knot yakalıyorsanız cenova alanınız çok büyük olabilir . Cenovanızı camadanlı denemenizi de önreilebilir.
*

    M. Ç.

Ynt: Dümen Palasını Büyütmek
« Yanıtla #14 : Ekim 18, 2014, 17:56:57 »
Orsada 18 dereceden fazla yatırmayın, camadan vurun ya da 1-2 derece rüzgara girin.