0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. A.

Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« : Temmuz 31, 2014, 13:34:39 »

Merhaba Korsanlar,

Akü grubum ve optimum kurulum hakkında bir iki sorum var. Elektrik ile ilgili hiçbir yenileme yapmadım. Eski sahibi nasıl kurmuşsa o şekilde devam ediyor. Yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim.
Öncelikle nasıl bir sisteme sahip olduğumu alttaki fotolarla anlatmak isterim.

İki adet bakım gerektirmeyen Deka Marka aküm var. Bu arada Motor aküsü ayrıca var. O motorun önünde yer alıyor. (Sanırım soldaki aküden eski elektrikli tuvalete hat çekmişler ayrıca, ama emin değilim şimdilik)

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Redresör ve izolatör (Redresör üzerinde 1 adet akünün durumunu görüyorum, servis aküleri paralel bağlandığından mı? Ayrıca redresörler motor aküsünü de şarj edip onun durumunu da gösterir mi?)

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


İzolatörün özellikleri

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Şimdi Gelelim Zurnanın Zırt Dediği Yere, izalatörü alttaki gibi bağlamışlar

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Boşta da böyle bir kablo bırakıp ucunu sarmışlar.. Buradaki bunu böyle yapmadaki amaçlarını bilmiyorum

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şimdi bir kaç soru sormak istiyorum.
Tekne yaklaşık bir buçuk senedir bende. Geçen yaz konaklama yapmıyordum, akşamları hep sahil elektriğine bağlı idi. Bu sene haftasonları kalıyorum koylarda. 1Kw'lık jeneratörümle 2 saat şarj ediyordum.
Dün sabah kaltığımda ırgat 40 metre zinciri çektikten sonra son 5 metrede zorlandı, pili biten oyuncak gibi oldu. (tabiki motor çalışıyor bu arada Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap motor çalışırken aküler bitik de olsa tam performans çalışması gerekmiyor mu? ) Tabi çok akım çektiği için buzdolabı kendini durdurmuş ve önümdeki seyir aletleri de açılıp kapanıp açıldı. Yani son demlerini ırgat çekti akünün.

1,5 saat yolda şarj eder derken marinaya vardığımda ırgatta güç olmadığını gördüm. acaba izolatöre bağlı olan kablo sadece motor aküsünün mü? Yani alternatör sadece motor aküsünü mü besliyor? Servis aküleri de acaba sadece sahil elektriği ile mi?

Bu arada yolda seyir aletlerimi ve otopilotu kullanabildim ama buzdolabı sahil elektriğini bağlayana kadar kendini açmadı.

Bir diğer sorum da; motor çalışırken ırgat tam güçte çalışır mı normalde? yoksa biraz şarjdan sonra mı tam güçte çalışır. Çünkü sahil elektriğini bağlar bağlamaz ırgat tam performansa geçti..

İzalatör üstünde 1, A ve 2 noktaları var. 1 ve 2 ye akü gruplarını,  A'ya da alternatörden gelen kablo mu bağlanmalı?

Kusura bakmayın çok dağınık sorular sordum ama benim kafada biraz dağıldı (sabahtan beri araştırma yapıp, bir sürü teknik kelime okuyunca benim de devreler yandı sanırım)
Yardımlarınızı için şimdiden teşekkürler...


*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #1 : Temmuz 31, 2014, 14:56:07 »
İzolatör'ü arızalı olup olmadığı  konusunda kontrol edin eğer çalışıyorsa (ki bence arızalı) uçlarını doğru bağlayın. Büyük olasılıkla o bağlı olmayan kablo tenvirat akülerine gidiyor ve tenvirat aküleriniz motor ile şimdilik şarj olmuyor. Bu işlemleri tamamladıktan sonra ırgat ve diğer elektrik sorularına geçebilirsiniz.


*

    M. A.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #2 : Temmuz 31, 2014, 15:20:38 »
Ahmet Korsanım,
Teşekkür ederim. Ben de isolator konusunu araştırıyordum. Tam da dediğiniz gibi. Ya isolator arızalandığı için motor aküsüne direk bağlantı yaptılar. Tenvirat aküsünü boşta bırakarak sadece motor aküsünü beslesin istedi eski sahibi. Ya da isolator çalışıyorsa neden böyle yaptığını merak edeceğim.

İsolatorü nasıl kontrol edebilirim sağlıklı çalışıp çalışmadığını... ??



*

    M. A.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #3 : Temmuz 31, 2014, 15:57:18 »
Bir de şunu sormak istiyorum.
servis aküleri kullanılırken, marş aküsünün de deşarj olma şansı var mıdır? Servis akülerini kullanırken marş aküsünden de yermiyim acaba?
böyle bir sorun oldu da acaba ondan mı tenvirat akülerini isalatorden çıkardılar? aklıma bu geldi..


*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #4 : Temmuz 31, 2014, 16:01:36 »
Bir avometre alın, direnç ölçmek için (ohm) pozisyonuna getirin. Bir ucunu A ucuna dokundurun, diğer ucunu  1 ucuna ve sonra 2 ucuna dokundurun. Her iki uca dokundurduğunuzda da ibre a hiç oynamamalı veya yaklaşık aynı değeri gösterecek kadar kalkmalıdır.   Şimdi de A ucuna dokundurduğunuz ucu ayırıp diğer ucu A'ya dokundurun ve diğer ucu 1 ve 2 uçlarına dokundurun. Önceki konumda ibre hareket etmedi ise bu konumda hareket etmeli, hareket ettiyse etmemeli.

Her iki uçta da aynı değerleri okumalısınız. Uçları değiştirmeden 1 ve 2 uçlarından birinde ibre kalkmıyor diğerinde kalkıyor ise arızalıdır, veya uçları değiştirdiğiniz halde 1 veya 2 ucunda ibre değişikliğe rağmen kalkıyorsa veya kalkmıyorsa arızalıdır. Arızalı ise onarabilirsiniz ama yenisini almanızı öneririm. Büyük olasılıkla 1 ve 2 numaralı uçlar doğrudan diyotlardır. Bağlantıların altına izolasyon pulları vardır ve bu pulları takmazsanız tekrar yakarsınız. Ayrıca diyotların diğer uçları büyük olasılıkla lehimlidir ve sökebilmek ve tekrar lehimlemek için  oldukça büyük (yüksek güçlü) havya gerekir. Diyotların ikisini de değiştirmenizi öneririm.  Kadıköy veya Karaköy'de bulabilirsiniz. Fiziki olarak aynı olmalı ama numaraları aynı olmayabilir. Elektronikçiler numarasına bakarak kaç volt ve kaç amperlik diyot olduğunu bulabilirler.  Voltaj sizin için çok önemli değil, aşırı yüksek voltaj diyotları pahalıdır ve sanırım 50V altında da diyot piyasada yoktur. Yalnız diyotların kutuplarının aynı olmasına dikkat edin. (+) şaseli bir diyor yerine (-) şaseli diyot kullanamazsınız daha doğrusu ciddi fiziki değişiklik gerekir.

*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #5 : Temmuz 31, 2014, 16:03:46 »
Daha önce arıza oluşmuşsa mümkündür, ama görünen iki akü birbirine artık bağlı değil. Tam incelemeden sadece resme bakarak söylüyorum ama şu koşullarda marş aküsünü tüketmezsiniz.
*

    U. K.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #6 : Temmuz 31, 2014, 16:15:45 »
Ben şu motor çalışırken ırgatın zorlanması fakat sahil elektriğine takınca tam kapasiteye geçmesine takıldım.
Teorik olarak alternatör ve redresörün şarj için verdiği akım aynı olmalı. Irgat da aüden beslendiğine göre bu durumda ırgatın her iki durumda da aynı davranması lazım gibi geliyor.
*

    M. A.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #7 : Temmuz 31, 2014, 16:42:35 »
Ahmet Korsanım,
Ölçüm anlatımınız için teşekkür ederim. kontrolleri yapacağım.. Bakalım arızalı mı?

Eğer dediğiniz gibi ölçümlerde bir sıkıntı yaşamazsak, ve isolator sorunsuz gözüküp, olması gerektiği akü gruplarını bağlarsak; deşarj olurken marş aküsünü de deşarj eder miyim?

İkinci opsiyon; isolator arızalı ise, yenisini almak yerine bir anahtar koysam; ilk çalışırken bir süre marş motorunu şarj ettirsem, daha sonra anahtarı çevirerek tenrivat akülerini sarj ettirsem (tabi bunu ciddi takip etmem gerekecektir) nasıl bir sistem kurmuş olurum? Zira dizel motorlar çalıştıktan sonra aküden elektriğe ihtiyaç duyarlar mı benzinli motorlar gibi??

Tekrar teşekkür ederim...
*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #8 : Temmuz 31, 2014, 16:45:36 »
Alternatör ve redresör şarj için aynı akımı vermeyebilir. Irgat aküden besleniyor ama anlaşıldığı kadarı ile tenvirat aküsü izolatör arızası nedeni ile şarj dışı bırakıldığından motor çalışırken dolmuyor.

Alternatörler bile 40, 50, 60 ve 100 A olacak şekilde imal ediliyorlar.  Redresörler ise bir kaç amperden 50-60 A akıma kadar çok farklı olabiliyor.
*

    M. A.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #9 : Temmuz 31, 2014, 16:48:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ben şu motor çalışırken ırgatın zorlanması fakat sahil elektriğine takınca tam kapasiteye geçmesine takıldım.
Teorik olarak alternatör ve redresörün şarj için verdiği akım aynı olmalı. Irgat da aüden beslendiğine göre bu durumda ırgatın her iki durumda da aynı davranması lazım gibi geliyor.

Umut Korsanım,
Doğru söylüyorsunuz.. Sanırım sahil elektriği bağlanınca, direk redresörden gerekli akımı mı alıyor  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ben de tam anlayamadım...

Ülkemizde ustalarımız keşke yaptığı değişiklikleri veya kablolamayı işaretleyip, nasıl değiştiğini küçük notlarla bir sonraki tekne sahibine aktarsa... Şimdi bulmaca çözer gibi sistemi incelemek gerekecek. Muhtemelen de bir elektrikçiye ihtiyacım olacak gibi duruyor... Ama en azından ben de biraz fikir sahibi olursam, içim de rahat edecek...

*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #10 : Temmuz 31, 2014, 16:57:19 »
İzolatör iki akü grubunu birbirinden ayıran cihazın adıdır, amacı da şarj ederken iki akünün de şarj etmesini sağlamak, aküleri kullanırken de birbirinden bağımsız çalışmalarını sağlamaktır. Bu nedenle izolatör sağlamsa iki akü bağımsız olacaktır.

Aküler yüksek akım değerlerinde şarj olurlar, bu nedenle oldukça güçlü bir sağ sol anahtar gerekir ki en uygunu "bot şalter" olarak Türkçeleşmiş "both schalter" kullanmaktır. Yine de devreleri kontrol etmek gerekir. Diyotlar üzerinde  voltaj düşmesi olduğundan alternatör regülatörüne sadece bir akünün voltajını ölçmek amaçlı ek bir kablo gider. Aküleri doğru şarj etmek için both konumuna alıp şarj edilmeli, motor kapatılınca veya kapatılmadan hemen önce şarj sadece marş aküsüne gidecek şekilde ayarlanmalıdır.

Fiyatlar bilmiyorum ama both şalter ile izolatör arasında ciddi fiyat farkı yoktur. Bazı teknelerde motor çalıştığında devreye girip akülerin tamamını şarj ettiren röle sistemleri de gördüm. Sanırım en ekonomiği olduğu için izolasyon diyotla yapılıyor. Eskiden elektronik pahalı idi ama şimdi mekanik daha pahalı bir hale geldi.
*

    A. Ç.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #11 : Temmuz 31, 2014, 17:00:05 »
Motor çalışırken ırgat zorlandığına göre motordan tenvirat aküleri dolmuyor. İzolatör ise sadece alternatör çıkışına bağlıdır. redresör ise tek çıkışlı ise sadece tenvirat akülerine bağlanır çift çıkışlı ise zaten kendi izolasyonunu kullanır.
*

    H. D.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #12 : Temmuz 31, 2014, 17:10:30 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İkinci opsiyon; isolator arızalı ise, yenisini almak yerine bir anahtar koysam; ilk çalışırken bir süre marş motorunu şarj ettirsem, daha sonra anahtarı çevirerek tenrivat akülerini sarj ettirsem (tabi bunu ciddi takip etmem gerekecektir) nasıl bir sistem kurmuş olurum? Zira dizel motorlar çalıştıktan sonra aküden elektriğe ihtiyaç duyarlar mı benzinli motorlar gibi??

Tekrar teşekkür ederim...
Şayet bot şalter dediğimiz sisteme geçmek isterseniz vede bu tür anahtara yer bulamazsanız,biraz pasaklı ve zahmetli ama sıfır ilave masraf ve hiç bir şey ilave etmeden de konuyu bot şalter tarzı halledebilirsiniz.
Şöyle:motor çalışırken iki gurup aküde aynı anda dolum yapar (şarj olur) sonra hangisini dolumdan ayırmak istiyorsanız akülerin yanına gider o akünün  şase(negatif) kutup başını çıkarırsınız olur biter.
« Son Düzenleme: Temmuz 31, 2014, 17:10:58 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
*

    M. A.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #13 : Temmuz 31, 2014, 17:14:01 »
Hüseyin Korsanım,
Teşekkür ederim.
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Güzel bir çözüm olur ama dediğiniz gibi biraz zahmetli olur.. Bir de unutursam, akülerden fısslayan olur mu o vakit  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. D.

Ynt: Akü & İzolatör & Şarj Vs. Yardım
« Yanıtla #14 : Temmuz 31, 2014, 17:21:46 »
Evet ikiside dolumda iken unutursan fıslayan olabilir.Ama bot şalteride eninde sonunda elinle çevireceksin unutursan onuda unutursun  eninde sonunda.Benim önerim zahmetli bir şey zaten sürekli çözümde degil,bence en iyisi akıllı bot şalter almak bozulana kadar her şeyi kendi kendine yapar ruhun bile duymaz.
Bu uygulamalardan bagımsız olarak bir tavsiyem daha var ne çok masraflıdır,nede yer sıkıntısı yaratır.
Her aküye (guruba degil her aküye) volt metre bağla gözünün önünde bir yere üstlerine hangi akü olduğunu yazarak monte et.Kırmızı ışığı ile hep gözüne gözüne girsin.Bu volt metreler öyle ibreli eski tiplerden degil.Led lambalı en büyüğü kibrit kutusu kadar şeyler,Montesi gayet kolaydır.