0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. S.

İyi akşamlar,

Ülkemizde özellikle 6 metreye kadar olan ahşap teknelerin yapımında birleştirici malzeme olarak vida/civata yerine daha çok çivi kullanıldığını gördüm. Bunun nedenini merak etmekle birlikte çivi, vida ve civatanın görece artı ve eksileri nelerdir dersek sanırım yanıtlayanlar daha çok bilgi aktarmış olurlar.

Şimdiden teşekkür ederim.


*

    M. A. Z.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #1 : Şubat 20, 2019, 18:29:27 »
Benim bildiğim, galvaniz çivi deniz suyuna oldukça dayanıklı, aynı zamanda esnek bir yapısı olduğundan kırılmıyor. Vidalar ise deniz suyuna ancak krom ise dayanabiliyor. Ancak esnek olmadıklarından çok çabuk kırılıyorlar. Çivi kullanmak maliyeti açısından da faydalı. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 


*

    M. E.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #2 : Şubat 20, 2019, 18:55:46 »
1981’de Alanya limanındaki tersanede 7 metrelik bir kayık yaptırıyordum. Ustası benden Istanbul Perşembe Pazarından alınmak üzere gövdesi çentikli, balık sırtı şeklinde iki kasa galvanizli çivi ısmarlamıştı. On yıl boyunca bir kayığın girebileceği hemen her havaya girdim Anamur ile Bodrum arasında, bir tanesi bile oynamadı yerinden. Bir yerinden de pas akmadı yıllarca.


*

    A. Ç.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #3 : Şubat 20, 2019, 18:56:25 »
Çivi iyi bir bağlayıcı değildir. Bu nedenle ahşap teknelerde sık sık çivi yoklaması yapılır yani mevcut çiviler artık tutmadığı için ek çivileme yapılır. Vida ise genellikle güvertenin bağlanmasında kullanılır. Galvaniz çivi her ne kadar deniz şartlarına dayanıklı ise de belrirli bir süre sonra paslanır. Civatalar ise daha çok eğrilerin bağlanmasında kullanılır. Her ne kadar bu metaller arasında galvanik etkileşim az olsa da tüm metallerin aynı olmasına itina gösterilmelidir.

Paslanmaz çelik su kesiminin altında kullanılmamalıdır. Paslanmaması için, daha doğrusu korozyona uğramaması için oksijenle temas etmesi gerekir. Deniz suyunda ise bu özellik yoktur ve su fazla dolaşmadığından klor birikerek çatlak korozyonu denilen korozyonla paslanmaz çeliği eritir.   

Ahşap teknelerde uataların uygulama süresi nedeni ile kullanmayı sevmedikleri ve artık nerede ise unutulmuş bir yöntem ise bakır perçindir. Bakır deniz suyuna çok dayanıklı olduğundan normal galvaniz malzemeden çok daha uzun dayanır ve ortalama olarak onun kadar sağlamdır. Uygulama yöntemi, kullanılan çivinin yarısı çapında natkapla bir delik delmek, bakır çiviyi karşıdan çıkacak boyda tutup çakmak, çıkan ucuna bir bakır pul geçirerek perçinlemektir. Böylece tahtaların birbirinden ayrılmaması garantilenir. Bakır çiviler yuvarlak kesitli olabileceği gibi kare kesitli de olabilir, Kare kesitli çivilerde kalınlık kadar delik açılabilir.


*

    H. E.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #4 : Şubat 20, 2019, 20:36:48 »
İyi akşamlar,
Ahmet beyin tespitlerine katılıyorum rahmetli babamın neredeyse
100 yıllık ayvansaray yapımı sandalında aynı uygulama yapılmış.
Bu sandal da hala yaşıyor!

*

    H. E.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #5 : Şubat 20, 2019, 20:43:47 »
Ama son yoklamaları galvaniz çivi ile yapıldı tabii Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. Ş.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #6 : Şubat 21, 2019, 00:21:42 »

Benim bildiğim bakır perçin basma tiriz teknelerde kullanılırdı

Kesme posta kayıklarda,postalar dişbudak,meşe,kestane gibi sert ağaçlardan yapılırdı,bunlara çivi çakmak ustalık ister

demir gibi sert ağaçlardır.

Bu ağaçlara çakılan çiviyi neredeyse sökemezsiniz.Bazen çivi kopar parçası içerde kalır okadar yani.

Galvaniz de olsa çiviler zamanla çürür,ağaçta yumuşar.
*

    A. Ç.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #7 : Şubat 21, 2019, 13:46:01 »
Bakır perçin kesme posta teknelerde de kullanılır ama genelde daha uzun bakır çivi gerektiğinden ustalar pek sevmez. Eğriler sert ağaç da olsa içine su işlediğinde galvaniz çivi o ahşap içinde de erir ama kaplama genelde daha yumuşak çam gibi ağaçtan yapıldığından o bölgede erime daha çok olur. Bu nedenle eski teknelerde kaplama söküldüğünde eğriler üzerinde başları kalmış daha doğrusu sanki içeriden çakılmış gibi duran çivi artıklarını bulmak şaşırtıcı olmaz.
*

    A. Ç.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #8 : Şubat 21, 2019, 13:51:52 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ama son yoklamaları galvaniz çivi ile yapıldı tabii Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bakır perçinli bir teknede çivi yoklaması yapılan yerlere dikkat etmenizi öneririm. Galvanik korozyon yavaş olsa da önce galvanizi sonra da çeliği bitiriyor. mümkün olursa çivi yoklamasını da bakır çivi - perçinlenmese bile- ile yapmanız önerilir.

Ahşap br teknede, küpeştesindeki vernik için zımparalana zımparalana bakır çivi başları gitmiş görmüştüm. Bu tür perçin veya çivinin başı olmadığından tutuculuğu çok şüphelidir. Usta ise yeer yer oynayan küpeşteyi tutturmak için çivi yoklaması yapıyordu, Çok uzun ömürlü olmayacağına eminim.
*

    M. N. S.

Ynt: Ahşap Tekne Yapımında Çivi, Vida ve Civata Kullanımı
« Yanıtla #9 : Şubat 21, 2019, 14:02:54 »
Merhabalar,
Bir YouTube kanalı önereceğim. 6 metre olmasa da eski teknikle ahşap tekne üreten bir kanal. Oldukça iyi olduklarını düşünüyorum. Tekne yapımında kullanılan metaller (çivi-vida) ile alakalı güzel çalışmaları var. İngilizce yayın yapıyorlar. Kanalın adı ACORN TO ARABELLA