0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. G.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #30 : Şubat 14, 2013, 15:46:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
En yavaş seyir pupa seyri değildir. Seyir hızı tamamen rüzgar hızına bağlıdır.  Orsa seyrinde kendi rüzgarınızı da yarattığınız için rüzgar açısı genişse pupaya oranla daha hızlı gidersiniz ama rüzgarın çok olduğu zaman orsada her teknenin ulaşabileceği bir azami hız vardır ve rüzgar artsa dahi bu hızı geçemezsiniz. Pupada ise  yelken alanınızı orsaya oranla çok fazla arttırabilirsiniz ve inanılmaz hızlara (örneğin 30 ft bir teknede 14-16knot) ulaşabilirsiniz.

Ahmet korsanım yelken alanımızı arttırmak  ayı bacağından başka bir yol var mıdır?


*

    O. B.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #31 : Şubat 14, 2013, 15:51:09 »
Gezi teknesinde yelken ayarı basitçe şöyledir:

Orsa seyir:
1. Genoa arabası mümkün olduğu kadar geriye alınacak
2. Ana yelken ve genoa mümkün olduğu kadar gergin ve düz olacak

Pupa seyir:
1. Genoa arabası mümkün olduğu kadar öne alınacak
2. Ana yelken ve genoa mümkün olduğu kadar torlu olacak

Apaz seyir:
Tüm ayarlar orsa ve pupa seyri ayarlarının ortası kadar olacak

Özetle:

Rüzgar arkaya doğru kaydıkça arabalar öne doğru orantılı olarak  alınıp yelkenler gevşetilecek.
Rüzgar öne doğru kaydıkça arabalar orantılı olarak arkaya alınıp yelkenler gerilecek.


*

    H. D.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #32 : Şubat 14, 2013, 15:59:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
   
  Hüseyin Durmaz Korsan,
 Benim teknem var,bakım ve kışlamak için karada Mayıs ortalarına kadar karada kalacak.
Mayıs 15 den sonra bir hafta sonu sizi misafir etmekten zevk alırım.
Davetiniz için teşekkür ederim simyacı Ağabeyim.


*

    M. E.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #33 : Şubat 15, 2013, 10:46:19 »
Orhan Korsan'ın tespitlerinin araba ayarları ile ilgili olan bölümüne katılmıyorum.

Rüzgara göre olan açı ile arabaların ayarlarıyla oynanmaz. Araba ayarları rüzgarın şiddetine göre değiştirilir. Toru değiştirmek için kullanılan unsurlardan birisidir. Tor da rüzgarın yönünden çok, şiddeti ile ilgiidir, diye biliyorum.


*

    H. D.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #34 : Şubat 15, 2013, 11:16:02 »
Lütfen  "TOR"  şu amaç için yelkene verilmiş şekildir,azaltılırsa şu şu olur yada böyle böyle olursa tor azaltılmalı yada çoğaltılmalı çünkü tor cukurluğu çoğaltılırsa veya azaltılırsa sonuçta şu olur diye yazarmısınız?
Saygılar

*

    A. F. B.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #35 : Şubat 15, 2013, 11:29:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hakan korsanım
Benim şahsen bakımını yaptığım, şahsen kullanıp uçurduğum uçağımın kanatları ve gövdesi metal iskelet üstüne bez kaplamadır.İnanmıyacaksın ama uçaktaki kumaş  yelken kumaşının yanında kağıt mendil kalır hesabı incecik ve zayıf malzeme.(Bildiğin pamuklu dokuma bez).
Atmosferdeki hava molekülü kardeşleri uslu uslu yanyana dururken birden bire önlerine bıçak gibi keskin olan kanadın hucum kanarı (ön tarafı) geliyor hop ne oluyor demeye kalmadan kardeşlerden bazıları altta bazılarıda yukarı da kalıyorlar ayrılığada dayanamadıkları için haydi diyorlar arka tarafta yine el ele tutuşalım diyorlarda  üst taraf kambur olduğunda yol alt tarafa göre daha uzun çaresiz üstteki kardeş alttaki kardeşinle tam zamanınla arkada buluşmak için başlıyor koşmaya  eh işte koşmak için daha uzun adımlar attığından zıpladığından filan ayakları kanadın üst tarafına altta yavaş yavaş  vede zıplamadan giden kardeşine göre daha az basıyor eh az basınca kanadın üst taraf yüzeyine de az yallah tazyik yapıyor,halbuki alt yüzeydeki kardeş adımlarını daha sindire sindire attığı için  kendi bastığı yüzeye kallavi tazyik yapıyor.
Anlattık anlattıkta  ne oldu.Ne olacak: ne oldu ise garibim kanada oldu alt tarafında kallavi tazyik,üst tarafında uyuz tazyik kanadın gönyesi karışacak ama kuş kanadımı sandınız,uçak kanadı bu uçak, maşallah taş gibi hiç bir yerini eğriltip büğruttürmüyor,mademki beni alttan itekler kaktırırsınız ha deyip bende yukarı kaçar ittirenden kurtulurum diyor.(Fabrikada imal edilirken  her şartta hayatta kalma kursuda veriyorlar KANAT lara).Garibim yukarı kaçarken farkında olmadan gövdeyide yukarıcıklara kaldırıvermiş oluyor.Ya bö le işte bütün kabahat kardeşinle hep yan yana durup el ele tutuşmak isteyen hava parçacıklarında.
Ülen Bernolliyide maskara ettik.
Hakan Korsancım ağaçları sökecek kadar asabı bozulmuş hava parçası kardeşler ortaya çıkınca bırak kanadın bombesini düzeltmeyi ortada ne kanat kalır  ne o kanatlının yuvası.
Hüseyin Korsan, yelken teorisi açısından doğru ama verdiğiniz örneğin benzemesi bakımından şu mantığıma uymadı: Kanadın üst tarafındaki kardeşin yolu daha uzun. Alttaki kardeşiyle aynı zamanda buluşması için daha fazla enerji harcayacak. Zıplamaları uzun tutmak için yüzeyi daha kuvvetli, daha tazyikli itmesi lazım değil mi?
*

    O. B.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #36 : Şubat 15, 2013, 11:49:24 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan Korsan'ın tespitlerinin araba ayarları ile ilgili olan bölümüne katılmıyorum.

Rüzgara göre olan açı ile arabaların ayarlarıyla oynanmaz. Araba ayarları rüzgarın şiddetine göre değiştirilir. Toru değiştirmek için kullanılan unsurlardan birisidir. Tor da rüzgarın yönünden çok, şiddeti ile ilgiidir, diye biliyorum.
Yelkeni gerdikçe tor öne gider. Orsa seyirde yelken gerilmeli ve tor öne alınmalı. Pupa seyirde tor filan kalmaz araba öne alınıp rüzgardan faydalanmayı arttırmak lazım. Dar apazdan geniş apaza doğru yelken gevşetilerek ve araba orantılı olarak öne alınarak tor arkaya alınmalı.
Araba arkadayken ıskota gerilince genoa altyakası ve güngörmez yakası gerilir. Araba öndeyse sadece güngörmez yakası gerilir. Bu nedenle orsa seyirde araba arkada olmalı.
Ne kadar arkada? Sorusunun cevabı ise güngörmez yakası pırpırlanmayacak kadar arkada şeklindedir.
Orsa seyirde rüzgarın şiddetine göre kıç ıstralya gerilerek direk arkaya yatırılmalı çünkü ancak bu şekilde direk yük altında düz kalır. Pupa seyrinde ise kıç ıstralya gevşetilmeli.
MErem Korsanın yazdığı doğru ama benim yazdığım ile aşağı yukarı aynı kapıya çıkar. Yarışta değilseniz benim yazdığımı hatırlamak daha kolay: Rüzgar ne kadar öndeyse araba o kadar arkada Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2013, 12:01:54 Gönderen: Orhan Barut »
*

    H. D.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #37 : Şubat 15, 2013, 12:31:25 »
Aziz korsanım.
Hüseyin Korsan, yelken teorisi açısından doğru ama verdiğiniz örneğin benzemesi bakımından şu mantığıma uymadı: Kanadın üst tarafındaki kardeşin yolu daha uzun. Alttaki kardeşiyle aynı zamanda buluşması için daha fazla enerji harcayacak. Zıplamaları uzun tutmak için yüzeyi daha kuvvetli, daha tazyikli itmesi lazım değil mi?
 Yok ben anlatılanın hayal edilmesi daha kolay olması için kendime göre benzetim yaptım.Direkt olarak kural şu:Bir yerden akan akışkan yani konumuzda hava, bulunduğu ortama yaptığı basınç ile o basınç yaptığı noktadaki hızının çarpımı,hız veya basınç degişsede sabittir.Yani o noktada akan havanın hızı artarsa o noktaya yaptığı basınç azalır veya tersine akan havanın hızı o noktada yavaşlarsa o noktaya yaptığı basınç çoğalır.(Venturi tüpleri bu kuraldan faydalanıp yapılıyor) Şimdi üst yüzeyden hava akımı aşağı yüzeye göre daha hızlı akınca o üst yüzeyde akan havanın kanat üst yüzeyine yaptığı basınç,aşagı taraftaki basınçtan azdır.Yazılan fizik kuralı geregi.Akan  hava kanada aşağıda fazla,yukarıda az basınç yapınca  ikisinin farkı kadar bir kuvvetle aşağıdan yukarıya itilir.İnsanın inanası gelmiyor ama durumun izahatı bu.Degilmi El Tabib minel Habib
Saygılar
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2013, 12:34:37 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
*

    M. E.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #38 : Şubat 15, 2013, 12:37:17 »
Yelkeni germekle kastınız ıskotanın boşunu almaksa, dediğiniz yanlış.

Iskota yelkene gelen rüzgar açısı değişmesi ile ayarı değiştirilir. Şiddetli olduğunda daha gergin, hafif havada daha gevşek bırakılmaz. Eğer orsadaysak gereriz, pupadaysak boşlarız...

Güngörmez yakasının yapraklanmasının başlıca sebebi, güngörmez gergisinin laçka bırakılmasıdır.

Genova arabasının yerini ise, tüylerin (genelde 3 sıra vardır) hepsinin yer düzlemine paralalel olması ile sağlarız. Arkaya aldığınızda, rüzgarüstü alt tüyler paralel olur, üsttekiler yukarı kaçar...

Tor ile kastedilen yelkenin kendinden olan çukurluğudur. Hafif havalarda fazla, sert havalarda az olmasını sağlarız.
Özellikle orsa seyirlede ve sert havada rüzgarın yelkende daha az kalmasını sağlamak için, iki yelken arası açıklığı arrtırmak ve hava koridorunu genişletmek için genova arabası arkaya, ana yelken arabası ise rüzgaraltına kaçırılır. Bu sayede tekne direnci ve yatma momenti  azaltılmış olur.
*

    H. E.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #39 : Şubat 15, 2013, 12:38:52 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...İnsanın inanası gelmiyor ama durumun izahatı bu.Degilmi El Tabib minel Habib
...
Buna inanmıyom ben!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. D.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #40 : Şubat 15, 2013, 12:45:25 »
Yahu bende inanmıyorum ama Fizik bize nanik yapıyor.(uçağı kullanırken inanıyorum numarası yapıyorum aman belli etme)
*

    K. U.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #41 : Şubat 15, 2013, 13:09:09 »
     

    Rüzgar (gerçek) yıldızdan gelmekte iken rota 180 ise , rotayı 180 tutup veya 160-200 tutup kavançalarla yol almak.
   Hangisi uygulanırsa limana daha erken varılır..
*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #42 : Şubat 15, 2013, 13:20:38 »
Pupa seyri en hızlı seyir olsa da  dümen tutmak zordur, istemsiz kavança yemek ise çok kolaydır. Rüzgarın hızı  ve dalga büyüklüğü en önemli etkendir. Asıl olan sağ salim ulaşmaktır. tüm bunlarıı dikkate alarak, pupa veya kavançalı seyre karar verilmelidir.
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2013, 13:21:03 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    H. D.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #43 : Şubat 15, 2013, 14:02:41 »
Rüzgar tam kuzeyden geliyorsa bizde tam güneye gidiyorsak rüzgar tam arkamızdan geliyor demektir.Teorik olarak pupa giderek daha çabuk gidilir gibi gözüküyor.
Bu soruyu çözmek için pupa hızımızı bilmemiz,20 derece dönünce Apaz hızımızı bimemiz gerekir.Apazdaki açımız digerine göre 20 derece olduğu için iki hız arasında cos20 gibi bir oran vardır.Yani cos20=0.94 olduğuna göre egerki pupada 6 mil ile gidebiliyorsak apazda yol çoğaldığı için en azından 1.00-0.94=0.06 kadar daha hızlı gitmemiz lazımki aynı anda varalım.
6X1.06=6.36 yani 6,4 mil ile gidersek teorik olarak aynı anda varırız,Apazda bu hızdan daha fazla yapıyorsa sonuçta pupadan daha çabuk varırız.Tabiki bu kağıt üstü hesaplama ile arazide pardon denizde pratik biraz farklıdır  pratikte zaman birazdaha uzar
Diyelimki sapmalarımız 20 degilde 30 derece olsun o zaman hız farkı cos 30 olması gerekir
C0s30=0.866    1.00-0.866=0.134 fark vardır. düz giderken 6 mil ise
Apazda en az 6X1.134 = 6.8 mil ile gidilmeli ki aynı anda varılsın
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2013, 14:03:02 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenle Tekne nasıl yol alır
« Yanıtla #44 : Şubat 15, 2013, 14:16:51 »
Arazide rüzgar yönünün her zaman değişebileceğini de hesaba katmak gerekir.  Özellikle Ege'de değişik kara parçaları nedeni ile rüzgar yönü hesaplama yapıncaya kadar değişebilir. İki nokta arasındaki en kısa yolun düz çizgi olduğunu kabul edip pupa seyretmek eğer koşullar elverişli ise en doğrusudur.  Rotanızdan 20-30 derece sapıp sonra da rüzgarın azizliğine uğrarsanız kazandığınızdan daha fazlasını kaybedebilirsiniz.


Pupadan 20-30 derece ayrılmak teoride sizi geniş apaza sokmuş gibi görünse de aslında pupa seyridir. Açıyı biraz daha fazla tutmanız gerekir,  bu da rotanızdan çok fazla sapmanızı gerektirir, rüzgar yönü aleyhe değişirse pişman olursunuz.